Ska flytta till Thailand!

 
Ja ni ser, det som vi alla vet och ni borde känna till. Alla i bestämmande befattningar tolkar lagen som dom vill i detta land. Ingen av oss har fel, och alla har rätt av oss. Hurra!
 
Var nere på immigration förra året, en som var här på turistvisum ville ha ett recidence certificate, svaret från immigrationstjänstemannen var du är ju turist, jag kan tyvvär inte ge dig det du bor ju inte i Thailand, inget prat om pengar utan bara vända och gå, så blev inget körkort för han.
Ett Certificate of Residence får du om du har fast adress men inte om du bor på ett hotell kort tid.
Behöver inte ens turistvisum, ett hyreskontrakt i ditt namn med en signerad kopia på ägarens husbok tillsammans kopia på innehavarens ID kort också signerat. IM eller Svensk ambassad får utfärda.
Bor du med fru eller sambo, ska hon vara med vid ansökan och intyga.

Många som bor med sin thaifru i Sverige och i andra länder, kan bara resa ner på kortare perioder som semester eller skollov. De flesta åker ner på turistvisum eller bara för en 30 dagars vistelse och det skulle väl vara märkligt om dom inte kunde erhålla ett Certificate of Recidense då.
Många äger hus dessutom med frun.
Certifikatet är väl bara ett intyg om fast adress.

Många som jobbar till sjöss och pendlar till Thailand kör ofta med turistvisum eller inget visum alls.
 
Jo fast innan man ber dem ändra ska man nog ha sitt på det torra. Inga lösryckta inlägg från ett forum eller antagande ...

Lätt att ha åsikter men tänk på om sen det händer något och det visade sig inte vara så ....

Jag tycker inte att någon ska be dem ändra. Har jag givit intryck av det så är det fel. Däremot så tycker jag att t.ex. mackes kan presentera den där lagtexten och sin mening om vad som är det som gäller för dem, och be dem om sin syn på saken. Jag tycker absolut att informationen från Motormännen ser ut att behöva en uppdatering.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ett Certificate of Residence får du om du har fast adress men inte om du bor på ett hotell kort tid.
Behöver inte ens turistvisum, ett hyreskontrakt i ditt namn med en signerad kopia på ägarens husbok tillsammans kopia på innehavarens ID kort också signerat. IM eller Svensk ambassad får utfärda.
Bor du med fru eller sambo, ska hon vara med vid ansökan och intyga.

Många som bor med sin thaifru i Sverige och i andra länder, kan bara resa ner på kortare perioder som semester eller skollov. De flesta åker ner på turistvisum eller bara för en 30 dagars vistelse och det skulle väl vara märkligt om dom inte kunde erhålla ett Certificate of Recidense då.
Många äger hus dessutom med frun.
Certifikatet är väl bara ett intyg om fast adress.

Många som jobbar till sjöss och pendlar till Thailand kör ofta med turistvisum eller inget visum alls.
Som jag skrev, jag var på immigration och stod bakom han i kön som blev nekad, sant som Suriya skriver att det var ett 30 dagars on arrival och inte visum, han fick inget certifikat, han fick vända, dom sa utryckligen och jag hörde med egna öron "How can I give you a certificate of residence, you do not live in Thailand, you only have 30 day on arrival" PGA. det så hörde jag ju också vad för stämpel han hade i passet.
Detta var på immigration i Jomtien, kanske dom blivit mer nitiska, vilket som så var det en besviken turist som bara fick vända och gå.
 
Ett Certificate of Residence får du om du har fast adress men inte om du bor på ett hotell kort tid.
Behöver inte ens turistvisum, ett hyreskontrakt i ditt namn med en signerad kopia på ägarens husbok tillsammans kopia på innehavarens ID kort också signerat. IM eller Svensk ambassad får utfärda.
Bor du med fru eller sambo, ska hon vara med vid ansökan och intyga.

Många som bor med sin thaifru i Sverige och i andra länder, kan bara resa ner på kortare perioder som semester eller skollov. De flesta åker ner på turistvisum eller bara för en 30 dagars vistelse och det skulle väl vara märkligt om dom inte kunde erhålla ett Certificate of Recidense då.
Många äger hus dessutom med frun.
Certifikatet är väl bara ett intyg om fast adress.

Många som jobbar till sjöss och pendlar till Thailand kör ofta med turistvisum eller inget visum alls.
Nu har ju visumreglerna blivit strängare dom sista åren, även jag åkte ju fram och tillbaks på 30 dagars ett bra tag, men sen jag blev stoppad och utfrågad i passkontrollen om anledningarna till alla mina stämplar i passet och varför jag reste så mycket in och ut i Thailand så har jag ordnat familjevisum.
Men jag vet sjömän som fortfarande bara åker på 30 dagars men känns osäkrare nu.
 
Haha ... ja det heter mulity entry men blir ju samma sak, eller ....

Hur vet du att det du får köra 90 dagar till då? har du en länk eller också hört det via stenborden?

Detta med 90 dagar har beskrivits i många FB grupper de senaste åren, även på andra forum.
Det går inte att ha thaisnack som enda källa.

Finns flera bra FB grupper om Thailand, bland annat en som Lars Johansson startade om visumfrågor, en expert med raka tydliga svar.
Flera FB grupper tar upp frågor om kk också, då det dyker upp frågor hela tiden i ämnet.
De bästa är ofta på engelska som Hua Hin grupper, Pattaya grupper, Chiang Mai grupper mm.
Bara att gå med och ta del av mycket bra info i dom grupperna. Ofta är ämnena renodlade och all ot raderas.

Har gått ur flera sådana då det tenderar att samma fråga dyker upp hela tiden som tips på bra hotell mm.
 
Senast redigerad av en moderator:
När vi är nere bor vi kanske några dagar hos svärföräldrarna, sen hyr vi condo eller hotell. Min fru äger inget hus. Jag kör på 30 dagars eller turistvisum beroende på hur länge jag ska stanna. Jag använder IKK då jag tror det skulle bli svårt att få ett "certificate of residence" då jag som Jonas hörde, jag inte skulle uppfylla reglerna. Därav skulle jag vilja veta hur länge jag kan tänkas använda ett IKK i Thailand om jag exvis först stannat i tre månader och sedan åker in igen.

Jag tycker det är fortfarande väldigt oklart i tråden. Då jag googlade på det som Mackes citerar var det bara till tripadvisor och andra forum, inget av dessa ser jag håller om det skulle gå till domstol. Har dock inte kollat dessa källor.

Om nu Mackes tänker ta kontakt med Motormännan bör han väl ha en tillförlitlig källa ... eller rättsfall.

Sen kanske Motormännen bör ändra annat på sidan om det är felaktigt och det finns mer tillförlitlig information ...
 
Detta med 90 dagar har beskrivits i många FB grupper de senaste åren, även på andra forum.
Det går inte att ha thaisnack som enda källa.

Finns flera bra FB grupper om Thailand, bland annat en som Lars Johansson startade om visumfrågor, en expert med raka tydliga svar.
Flera FB grupper tar upp frågor om kk också, då det dyker upp frågor hela tiden i ämnet.
De bästa är ofta på engelska som Hua Hin grupper, Pattaya grupper, Chiang Mai grupper mm.
Bara att gå med och ta del av mycket bra info i dom grupperna. Ofta är ämnena renodlade och all ot raderas.

Har gått ur flera sådana då det tenderar att samma fråga dyker upp hela tiden som tips på bra hotell mm.
Frågan är ju bara om detta är stenbordsskrönor eller officiellt vidimerad information ...
 
Ja ni ser, det som vi alla vet och ni borde känna till. Alla i bestämmande befattningar tolkar lagen som dom vill i detta land. Ingen av oss har fel, och alla har rätt av oss. Hurra!

Det viktiga är ju inte att ha rätt, utan snarare att ha en ambition och en strävan efter att hitta rätt (helst av allt tillsammans, är min högsta önskan). Det är det här som ofta går snett på forumen, eftersom folk har en önskan om att sitta där med alla svaren, men det viktiga är iaf enligt min mening att man delar med sig av sin mening och hur man har kommit fram till det.

För egen del ser jag positivt både på att ha fel och att ha rätt. Har jag rätt så är jag glad för att jag har kunnat hjälpa någon annan, och har jag fel så är jag glad för att andra har hjälpt mig till rätta. :)
 
Det viktiga är ju inte att ha rätt, utan snarare att ha en ambition och en strävan efter att hitta rätt (helst av allt tillsammans, är min högsta önskan). Det är det här som ofta går snett på forumen, eftersom folk har en önskan om att sitta där med alla svaren, men det viktiga är iaf enligt min mening att man delar med sig av sin mening och hur man har kommit fram till det.

För egen del ser jag positivt både på att ha fel och att ha rätt. Har jag rätt så är jag glad för att jag har kunnat hjälpa någon annan, och har jag fel så är jag glad för att andra har hjälpt mig till rätta. :)
Kan bara håll med dig i detta!
 
Det viktiga är ju inte att ha rätt, utan snarare att ha en ambition och en strävan efter att hitta rätt (helst av allt tillsammans, är min högsta önskan). Det är det här som ofta går snett på forumen, eftersom folk har en önskan om att sitta där med alla svaren, men det viktiga är iaf enligt min mening att man delar med sig av sin mening och hur man har kommit fram till det.

För egen del ser jag positivt både på att ha fel och att ha rätt. Har jag rätt så är jag glad för att jag har kunnat hjälpa någon annan, och har jag fel så är jag glad för att andra har hjälpt mig till rätta. :)

Håller med dig, men varför citerade du mig då??
 
Senast redigerad av en moderator:
Det är bra. Jag valde ditt inlägg för att du konkret tog upp rätt och fel, men det finns fler inlägg som jag känner har beröring med det jag skrev också. :)

Du missade nog lite grand (med förlov sagt). Andemeningen i mitt inlägg var absolut INTE rätt eller fel, utan att vi alla på en speciell plats, och en speciell tid faktiskt kan ha rätt oavsett vad vi påstår här...

Det handlar inte vem som skriver vad,,,, Utan det handlar ofta om att i Chaiyaphum transport-office, så kör dom med egna regler, eller tolkningar av reglerna, och lagarna. I Khorat kör dom med andra, i Nakhon Sawan på ett tredje sätt....

Så egentligen i varje påstående och beskrivning av en lag, så borde vi ha en inskriven signatur som säger; "Men kolla för säkerhets skull på Ert egna Ampue eller transport-office, hur dom tolkar dessa lagar"....

DÅ kan man vara säker på att det fungerar...
 
Du missade nog lite grand (med förlov sagt). Andemeningen i mitt inlägg var absolut INTE rätt eller fel, utan att vi alla på en speciell plats, och en speciell tid faktiskt kan ha rätt oavsett vad vi påstår här...

Det handlar inte vem som skriver vad,,,, Utan det handlar ofta om att i Chaiyaphum transport-office, så kör dom med egna regler, eller tolkningar av reglerna, och lagarna. I Khorat kör dom med andra, i Nakhon Sawan på ett tredje sätt....

Så egentligen i varje påstående och beskrivning av en lag, så borde vi ha en inskriven signatur som säger; "Men kolla för säkerhets skull på Ert egna Ampue eller transport-office, hur dom tolkar dessa lagar"....

DÅ kan man vara säker på att det fungerar...

Ja, det är ju alltid de lokala förutsättningarna som får sista ordet. Dock kan man tjäna på att vara förberedd med t.ex. officiell central information från DLT som man visar och säger att man skulle vilja ansöka enligt den. På så vis kan man undvika att man får en negativ behandling av sitt ärende pga att den man frågar inte vet och drar till med något för säkerhets skull för att inte förlora ansiktet.
 
Enligt den texten ser det ju ut att det gäller så i alla länder, är det så?

Det är väl som i Sverige i Thailand att du inte kan köra motorcykel med körkort för bil (om du inte tog körkort innan den nya regeln infördes) utan i så fall måste ha internationellt körkort för motorcykel respektive bil....eller?
 
Senast redigerad av en moderator:
När det gäller sjukvården har alla svenska medborgare som du säger rätt till subventionerad vård. Akut vård samma villkor oavsett var du är skriven. Planerad vård betalar du 6 gånger mer per besök om du är utskriven (idag 600:) och 10 gånger mer om du är inlagd (idag 1000:- /dag). Då ingår allt, även operationer och medicin.

En annan nackdel att skriva ut sig är att det går inte längre att göra kreditupplysning på dig, alltså får du inga krediter. Du kan inte heller köpa svenska personförsäkringar om du är utskriven.

Man är enligt lag skyldig att skriva ut sig om man vistas mer än halva året utomlands.

Ahaa, då är det alltså skillnad på pris inom sjukvården. Bra info, tack!

Men vad gäller kreditupplysning, så ser jag det mer som en fördel då ingen "bluffare" kan kapa ens ID och skapa krediter i ens namn (vilket är inte helt ovanligt idag). För vilken nytta har man av att vara kreditvärdig när man bor i ett annat land?
 
På handelsbanken var det inte möjligt att få ett kreditkort ens... Kanske är personligt ;(

På Swedbank är det bästa jag kan uppnå, är ett debet kort (Majstro eller vad det hetter) men jag har internettbank där jag kan skapa ett tillfälligt, virtuellt Master kort. Med detta kan jag handla på nätet o köpa mina flygbiljetter. Gäller bara en gång och till ett belopp som jag själv bestämmer. Hittar ngn detta nummer på nättet, så varsågod, inga pengar kvar på det:). Känns lite tryggt faktiskt.
 
 

Liknande trådar

S
Svar
123
Visningar
14 K
P
A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar
5 K
glimten66
G
M
Svar
1
Visningar
1 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
12
Visningar
7 K
A
 
Tillbaka
Topp