Flytta till thailand!

Med ED studentvisa får man väl 12 mån uppehållstillstånd med 90 dagars rapportering, så va det iaf när jag hade studentvisa för ett par år sen.

Jag säger inte emot dig, jag utgår ifrån vad TS skrivit, stanna i upp till 6 månader varav ett par månader på annan ort, varför söka studentvisa
12 månader när man inte ska studera?

:clap_tranparent:;):):wai:
Halloj, jo nu är det såhär jag ska flytta till bangkok, jag är 22 år jobbar online och har varit i thailand förut på semester men jag har ett par funderingar som jag inte hittar när jag söker youtube,forums osv. om ni har lust å hjälpa mig med att par frågor så skulle de va kanoners!

Så hur gör ni med era "visum turer" Vad jag har läst och vad jag förstår så måste man åka antingen till Cambodia eller laos och få "visum" rättare sagt man måste stanna där i ca 1-2 dagar innan man får hämta ut sitt pass igen och återvända till thailand? Är det 100% att man får godkänt visum när allt stämmer eller kan man bli nekad om man har gjort det för många gånger? Måste jag ha "flyg biljet" ut ur landet eller kan jag köpa en enkelresa?

Det är mest visum jag är skeptisk över men har ett par andra funderingar.

Vad är bäst för mig som alltid har bokat i förtid? Ska jag åka dit med 2 nätter bokade på ett hotel/hostel och gå runt och leta lägenhet eller ska jag boka längre tid? vad tror ni är en rimlig tid för att hitta en lägenhet och är det mycket "möjligheter" just i bangkok? har ingen specifik plats men någonstans i bangkok :)

Vad ligger en billig studio lägenhet i pris just nu om vi omvandlar det till SEK från BATH? har hört att valutan är mindre nu än vad den va förut jag kan ingenting om sådant här därför ställer jag den frågan.

Och klarar man sig på 10k SEK om man varken röker, dricker eller är så mycket för fester/westernmat? Denna fråga vet jag att jag inte behöver ställa klart jag kan klarar mig på det men alltid roligt och se vad andra folk säger!

Ja ni får gärna ge mig tips på saker om ni vill.

Åker i mars-april

Mvh - Patrik
Se Handlarens Thailändska kärleksaffär innan du åker

Jag säger inte emot dig, jag utgår ifrån vad TS skrivit, stanna i upp till 6 månader varav ett par månader på annan ort, varför söka studentvisa
12 månader när man inte ska studera?
Det var ju ett förslag ifall han ville stanna längre, han skulle ju börja med 3-6 månader, kanske han vill stanna längre och då kan han välja att tex studera Thai på heltid och få studentvisum.
Det finns alltid alternativ, studentvisum har dom blivit hårdare med och nu måste man visa att man studerar.
Innan fuskades det mycket med det, faranger skrev in sig på språkskola, ordnade studentvisum, skolan stämplade att dom var där, 0 timmar studier gjorda.
Detta har dom blivit mycket hårdare med vad jag har förstått, nu måste man gå dit och plugga och minst 1 år.

January 2016

As a student, you must attend classes and provide a record of attendance for the Thai Immigration Bureau. You must also attend a set number of hours per week to maintain your education visa. Failure to follow the education visa requirements will result in the cancellation of the visa.

Länk till skolan där jag pluggar Thai så kan man läsa själv om alternativet studentvisum ifall man vill plugga Thai. Vill man efter 6 månader stanna längre kan det vara ett alternativ och alltid bra att lära sig ett nytt språk i så unga år, kan komma till nytta inför framtida karriärval.

http://www.plcpattaya.com/education-visas-for-foreign-students#prices

Tack för alla svar, har läst på mer om visum nu och jag ska fixa ett 60 dagar visum till att börja medan. Student visum är nog inget för mig just nu. Men är ju något jag kan fundera på längre fram på resan om thailand är något för mig och om pengarna räker. jag vill gärna inte göra fel och hamna i en kris när jag inte har pengar att leva på. jag vill ju vara säker på att jag klarar mig med mina pengar så ingenting händer under tiden jag är i thailand, visst har jag ett separat konto med pengar på som jag kommer ha som säkerhet om något händer men dom ska ju bara vara i nöd och så långt vill jag inte att det ska gå. Men kan ju alltid komma extra utgifter så det är bra att ha.

Tack för alla svar återigen!

Om någon har tips på bra ställen i bangkok eller chiang mai med studio lägenheter så tipsa på! :)

har en till fråga faktiskt angående enkelbiljet då jag inte hittar så mycket om det, om jag nu köper en enkelbiljet från sverige till thailand och sedan köper en enkelbiljet till kambodja eller något annat land Räknas detta som att jag kommer lämna landet och att flygbolaget/thailand släpper in mig? :)

Vet att det ska räknas som att jag lämnar landet. Men vill bara dubbel kolla så jag inte blir nekad att åka in i landet.

Enkelbiljett till Cambodia, javisst, en enkel till Thai och en biljett ut från Thai inom rätt datum. Visum till Cambodia köper
du vid gränsen,

Enkelbiljett till Cambodia, javisst, en enkel till Thai och en biljett ut från Thai inom rätt datum. Visum till Cambodia köper
du vid gränsen,

Okej, Och om jag inte har fel nu så kan man fixa 60 dagar visum i cambodia? Har bara hört folk som åkt till laos så osäker på den.

har en till fråga faktiskt angående enkelbiljet då jag inte hittar så mycket om det, om jag nu köper en enkelbiljet från sverige till thailand och sedan köper en enkelbiljet till kambodja eller något annat land Räknas detta som att jag kommer lämna landet och att flygbolaget/thailand släpper in mig? :)

Vet att det ska räknas som att jag lämnar landet. Men vill bara dubbel kolla så jag inte blir nekad att åka in i landet.
Du kan ju köpa en avbokningsbar returresa som du avbokar när du kommit fram.

Du kan ju köpa en avbokningsbar returresa som du avbokar när du kommit fram.
Mycket dyrare än enkel till Thailand och enkel till något grannland.
Måste ju inte ens köpa flygbiljett ur Thailand, går lika bra med en förköpt buss eller tågbiljett, bara man kan visa att man tänker lämna landet i rätt tid.

Senast redigerad av en moderator:
Nä inte som alla andra, förstår inte detta med gula febern, brötslösa, spinkiga, höftlösa, alla ser likadana ut, stripigt hår febern?
Nä nåt jag inte drabbats av så är det gula febern då är allt skandinaviska tjejer bra mycket snyggare.
Ok att jag är gift med Thai men någon gul feber det lär jag aldrig få, kanske pga. att jag är vaccinerad mot gula febern ;)
Klorent Jonas 55555555 Även min fru är Thai som du vet , men inte för detta jag är gift med henne , detta med gula febern verkar även vara som när barnen har lite gulsot vid födelsen , det går över utan vidare behandling ...... Min har definitivt gått över , kanske inte beror så mycket på Thaifolket utan att även alla idiotiska faranger som lever här nere , tror att man många gånger blir illa behandlad pga någon idiot till utlänning varit och burit sig illa åt tidigare , de tror att alla är samma uppenbarligen ,, Farang har massor med slantar , han är ofta full och då spenderar han till höger och vänster, Farang kör på fyllan tror Tamload , Farang skall ha stryk för han är stor i käften , speciellt de från UK mmmm
Dessa har nog den största skulden för att jag inte trivs så djäkla bra i Thailand , och uppe i isaan sitter bara introverta surgubbar , sen dricker de med byborna och sätter sig vid datorn där de tar "bladet från munnen " inget liv jag vill leva ,, bättre då vara hemma i Sverige med riktiga vänner ,syssla med det jag älskar , Jakt , fiske MC samt familjen :thumbsup:

Mycket dyrare än enkel till Thailand och enkel till något grannland.
Måste ju inte ens köpa flygbiljett ur Thailand, går lika bra med en förköpt buss eller tågbiljett, bara man kan visa att man tänker lämna landet i rätt tid.

Jo men man får ju tillbaks alla pengar... Så billigaste alternativet :)

Jag lever efter filosofin "Keep it simple stupid" och klarat mig rätt bra med det:)
Mitt stalltips är att åka in på en enkelbiljett (det har jag gjort de senaste 5 åren), och få 30 dagar vid ankomst. När dom är slut så kan du ta nattåget till Nong Khai och vidare över bron till Vientiane (Laos). Där skaffar du ett vanligt turistvisum (dubbla utfärdas inte längre). Är ambassaden samma som i Savanakhet så slipper du visa varesig flygbiljett, bankbok eller annat trams. Bara foto och 1900B som visumet kostar. En övernattning på hotellet mitt emot ambassaden, hämta visumet (turist 60 dagar) o knalla tbx över bron o ta nattåget net till Bkk igen. Åker du 2:a klass så stöter du säkert på ungdomar och har fest hela natten (både upp och nerresa).
Se det som en kul utflykt. Det gäller att ha öppet sinne och fånga varje tillfälle till att uppleva ngt kul. Finns personer som hatar dessa resor, med det blir till vad man gör det till;)

Förläng detta visum så får du 30 dagar till.
Gör du om denna resa en gång till så har du sammanlagt
30(inresa)+60 (visum)+30 (förlängning)+60 (visum)+30 (förlängning) = 7 bekymmersfria månader i Thailand.
Det borde vara tillräckligt med tid att fundera på vad man vill göra sen:)
Det går även att förlänga de första 30 dagarna med 30, men osäker på om man då blir beviljad det andra turistvisumet. Det borde inte vara det då huvudregeln är för turist att 9 månader är max per år.
Men därefter så får du hålla dig borta som turist i Thailand i minst 3 månader, sen är det bara att börja på ny kula.

När du skaffat boende (gäller ej hotel) så glöm inte att rapportera var du bor hos migrationen.

Försäkring är inte fel som ngn nämnde. Du har troligtvis på din hemförsäkring 30-45 dagar (beroende på bolag), det ger dig tid att kolla upp vilka alternativ som finns här nere och viker som passar dig bäst.

Klorent Jonas 55555555 Även min fru är Thai som du vet , men inte för detta jag är gift med henne , detta med gula febern verkar även vara som när barnen har lite gulsot vid födelsen , det går över utan vidare behandling ...... Min har definitivt gått över , kanske inte beror så mycket på Thaifolket utan att även alla idiotiska faranger som lever här nere , tror att man många gånger blir illa behandlad pga någon idiot till utlänning varit och burit sig illa åt tidigare , de tror att alla är samma uppenbarligen ,, Farang har massor med slantar , han är ofta full och då spenderar han till höger och vänster, Farang kör på fyllan tror Tamload , Farang skall ha stryk för han är stor i käften , speciellt de från UK mmmm
Dessa har nog den största skulden för att jag inte trivs så djäkla bra i Thailand , och uppe i isaan sitter bara introverta surgubbar , sen dricker de med byborna och sätter sig vid datorn där de tar "bladet från munnen " inget liv jag vill leva ,, bättre då vara hemma i Sverige med riktiga vänner ,syssla med det jag älskar , Jakt , fiske MC samt familjen [emoji106]
Skulle ju också kunna bero på val av bostadsort i Thailand.

Jo men man får ju tillbaks alla pengar... Så billigaste alternativet :)
Öhh får man tillbaka pengarna för den använda resan ner till Thailand menar du?
En öppen biljett är ju bra mycket dyrare båda vägar mot en enkel med ex Norwegian, bussbiljett till Kambodja kostar max 1000 baht.

Öhh får man tillbaka pengarna för den använda resan ner till Thailand menar du?
En öppen biljett är ju bra mycket dyrare båda vägar mot en enkel med ex Norwegian, bussbiljett till Kambodja kostar max 1000 baht.
Så skrev jag ju inte. Jag skrev en enkel fullt återbetalnings returresa!

Han skulle ju åka ner på en enkel. Jag antar då en billig Norwegianbiljett, icke ombokningsbar. Sen köper han en full avbokningsbar enkel hemresa som han kan visa ifall någon frågar. Denna avbokar han i Thailand och får alla fall tillbaks. Kostnad 0 kr. Jämför med dina alternativ som kostar pengar.

Varför lägga pengar på massa med biljetter som inte kommer att användas?

Så skrev jag ju inte. Jag skrev en enkel fullt återbetalnings returresa!

Han skulle ju åka ner på en enkel. Jag antar då en billig Norwegianbiljett, icke ombokningsbar. Sen köper han en full avbokningsbar enkel hemresa som han kan visa ifall någon frågar. Denna avbokar han i Thailand och får alla fall tillbaks. Kostnad 0 kr. Jämför med dina alternativ som kostar pengar.

Varför lägga pengar på massa med biljetter som inte kommer att användas?
Då förstår jag hur du tänker men brukar inte sådana biljetter ändå vara förenade med en kostnad vid avbokning?
Köpte ex en sådan själv till min dotter, jag betalade extra för att få rätten att avboka utan att behöva uppge något skäl och utnyttjade faktiskt detta men åkte då på att betala 595 kr iaf för avbokningen.

Då förstår jag hur du tänker men brukar inte sådana biljetter ändå vara förenade med en kostnad vid avbokning?
Köpte ex en sådan själv till min dotter, jag betalade extra för att få rätten att avboka utan att behöva uppge något skäl och utnyttjade faktiskt detta men åkte då på att betala 595 kr iaf för avbokningen.
Inte de dyraste, de är helt gratis avbokning (dock kanske inte med Norwegian)

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S
Svar
123
Visningar