Flytta till Thailand vid uppnåt pensionsålder

Har du tänkt flytta till Thailand när du har blivit pensionär?

• Inte, endast hälsa på ibland

Röster: 3 3.9%
  • Delvis, vill nog ha kvar ett boende i Sverige

Röster: 40 51.9%
  • Helt och hållet

Röster: 35 45.5%

• Totala väljare
    77

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"blacka " sa:
Många får en chock när dom får första pensionen som i bästa fall är 60% av lönen,trots att dom fått det oranga kuvertet många ggr.Den bästa pensionsförsäkringen är att vara totalt skuldfri vid pensioneringen.

Det finns ju många pensionärer som tror att seniorlån är det bästa som finns som förskott på pensionen.

Bara en kort och oväsentlig kommentar, som kan få hänga i luften och ev. begrundas av den fundersamme: Den 14:e aprill påbörjade jag min hemresa efter två veckor i byn och skulle ta ut lite resepengar och fick därmed en koll på vad vi gjort åt under två veckor.
På två vuxna och ett barn, samt oräkneliga släktingar, hade vi förbrukat 19500 Bath. Då hade ölen flödat, whiskyn porlat, ingen mat lagats (köpts färdigt i byn), jag hade kuskat runt och turistat och jag hade lagt en hacka på elarbeten i huset och så var viss sjukvård inberäknad och alla hade åkt moppe o Tuktuk överallt. Eller bil.

Jag undrar fortfarande vad två veckor skulle landat på om vi levt ett "normalt hemmaliv" med storhandel på torget en gång i veckan, egen matlagning, normalkonsumtion på öl och så vidare och jag undrar om vi dragit ens 5000 bath.

Det går uppenbarligen att leva mycket billigt i byn.

"Birger " sa:
Bara en kort och oväsentlig kommentar, som kan få hänga i luften och ev. begrundas av den fundersamme: Den 14:e aprill påbörjade jag min hemresa efter två veckor i byn och skulle ta ut lite resepengar och fick därmed en koll på vad vi gjort åt under två veckor.
På två vuxna och ett barn, samt oräkneliga släktingar, hade vi förbrukat 19500 Bath. Då hade ölen flödat, whiskyn porlat, ingen mat lagats (köpts färdigt i byn), jag hade kuskat runt och turistat och jag hade lagt en hacka på elarbeten i huset och så var viss sjukvård inberäknad och alla hade åkt moppe o Tuktuk överallt. Eller bil.

Jag undrar fortfarande vad två veckor skulle landat på om vi levt ett "normalt hemmaliv" med storhandel på torget en gång i veckan, egen matlagning, normalkonsumtion på öl och så vidare och jag undrar om vi dragit ens 5000 bath.

Det går uppenbarligen att leva mycket billigt i byn.
Ja för en farang med västvaluta är det billigt men för en thailändare med kanske 5000 bath i månadslön är det inte billigt. 8)

"gunnarg " sa:
Ja för en farang med västvaluta är det billigt men för en thailändare med kanske 5000 bath i månadslön är det inte billigt. 8)

Nu sätter ni tummen på varför vi har det lättare i Thailand än i Sverige :thumbsup:

"ledarn " sa:
Min beräknade budget i byn är 1000bath/dag.
Faktisk kostnad knappt 500bath/dag.

Och då har jag räknat på dom otaliga gånger jag varit där i 3 månader i "sträck"..

Så för mig ser jag inga problem med en pension på 50.000 bath/månad.
Och det är ju ingen utopi att man ska få ihop !!

Hej,
500bath/dag på hur många personer räknar du då?

"ledarn " sa:
Vi är 3 personer i familjen...

Vi är 2 men jag räknar samma, mat 15000+boendet 1 000(vatten el och sopor), totalt 16000 bath/mån. Med en överföring på 50 000 blir det 34 000 till lyxliv eller spara.

Sluträkninge brukar dock bli 35-40 000 för man vill ju leva gott

Tänker man som pensionär bosätta sig i Thailand och vill ha sjukförsäkring får man nog räkna med 70-80000 bath/år.

"gunnarg " sa:

Nej, det har Du rätt i. Men svärsonen, en idogt arbetande bilmekaniker, drar runt en familj på 10000 bath i månaden och tycks därtill ha råd att vara fullare än t,o,m. undertecknad när han är ledig. Nog kan man leva billigt om man vill.

"legolas " sa:
Yes, du har helt rätt där gunnarg, men det är vad du får hålla till godo med när du är över en viss ålder, i alla fall hos de flesta försäkringsbolagen, om jag nu fattat det hela rätt. Men du kan få en hälsoförsäkring om du betalar runt MINST 200.000 baht per år....... (efter 60 år), vilket jag tyckte skulle bli alldeles åt heelvete för dyrt för min del i alla fall...

Då är det bättre att jag har en liten egen fond på egen bankbok här där en summa motsvarade priset på en flygbiljett hem och åter ligger och väntar. För blir jag kass, så sticker jag hem och skriver in mig och stövlar upp tili Sahlgrenska för behandling.....
Mycket klokt av dig.Jag har tänkt göra samma sak om någon alvarlig sjukdom skulle drabba mig. 8)

"legolas " sa:
Yes, du har helt rätt där gunnarg, men det är vad du får hålla till godo med när du är över en viss ålder, i alla fall hos de flesta försäkringsbolagen, om jag nu fattat det hela rätt. Men du kan få en hälsoförsäkring om du betalar runt MINST 200.000 baht per år....... (efter 60 år), vilket jag tyckte skulle bli alldeles åt heelvete för dyrt för min del i alla fall...

Då är det bättre att jag har en liten egen fond på egen bankbok här där en summa motsvarade priset på en flygbiljett hem och åter ligger och väntar. För blir jag kass, så sticker jag hem och skriver in mig och stövlar upp tili Sahlgrenska för behandling.....

Sparar man denna premie på banken vill ingen att man ska dö alla vill åt de miljoner det blir efter några år

Sen instämmer jag i att det är bara att åka till svedala

"kjell.t " sa:
Sparar man denna premie på banken vill ingen att man ska dö alla vill åt de miljoner det blir efter några år

Sen instämmer jag i att det är bara att åka till svedala
Eller tvärtom att man ska dö så att miljonerna blir tillgängliga. ;D

"legolas " sa:
Jag kollade lite grand på resultatet på den röstning vi skulle göra i denna tråden. jag måste säga att vi svenskar tydligen är ett folk som alldeles har tappat bort äventyrslustan, och blivit ett bekvämt och skittråkigt folk, i alla fall hälften av oss i stort sett.

Nu vill man hellre ta hem "drömmen att komma bort och leva ett bra liv" hem till vardagsrummet hemma i Svedala. Nu vill man inte ens ta chansen, när man har den, att bosätta sig i paradiset. Kanske det t.om räcker för de flesta av dessa att fixa en brud långt därborta i Thailand, köp hem en video som är Thailandsrelaterad och sitta framför TV;n med sin thaifru och bara drömma, men inte våga...

Jösses secka tråkmånsar det finns.....Att ni ens orkade skaffa en utländsk fru, det förundrar mig, Ni kunde ju lika gärna gått ner på torget och skaffat Er en svensk tös och bara stanna därhemma....

:wai: :wai: :wai:

Legolas dom utländska brudarna finns ju i ELLOS katalogen behöver inte gå ner till torget kan vraka ifrån soffan ;D

Jag har boendet klart vid Jomtien Beach utanför Pattaya...Det är surt att komma 3 veckor på semestern och aldrig hinna med att fixa till bostaden, det är en del jag behöver åtgärda...Underbart att ha stranden på gångavstånd...Ekonomin avgör, sedan måste man kunna anpassa sig och undvika diverse fallgropar ex. alkoholen...-inget problem för min del...Jag börjar med tre månader, eller sex när den dagen kommer....Biter mig fast vid ett jobb jag inte gillar för att ev få en pension från företaget från 61, det är bara några år dit...-den vanliga pensionen är en katastrof från 61, 6000:-kr efter skatt ungefär...Det skulle gå det ochså om allt annat är på plats, boendet är gratisi stort sett...Det är 19/maj nu, fortfarande behöver man långkallingar i Stockholm...Visst är´det skönt att gå i kortbyxor och kortärmad skjorta...Jag kommer nog på vad mer jag vill göra vid jomtien den dagen jag sitter där...1)Långa promenader...2)Sitta vid stranden o njuta av havsutsikten...3)Simma i poolen...4) Golf? Bowling? Cykla? En bra cykel och att cykla ibland är klart intressant....5)det finns en skandinavik förening - där går jag med...6)Norska kyrkan får besök ibland....7)Böcker finns att låna, måste börja läsa...
Känner att det kommer att lösa sig med sysselsättning, - det ska bli så skönt att slippa åka tillbaka till Stockholm efter 3-4 veckor..."Äntligen!" Vilken befrielse.... :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S
Svar