Flytta till Thailand vid uppnåt pensionsålder

Har du tänkt flytta till Thailand när du har blivit pensionär?

• Inte, endast hälsa på ibland

Röster: 3 3.9%
  • Delvis, vill nog ha kvar ett boende i Sverige

Röster: 40 51.9%
  • Helt och hållet

Röster: 35 45.5%

• Totala väljare
    77

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"karraten " sa:
jag kommer att bo i thailand hösten ock vinter 6-7 månader,resterande i sverige på sommaren, :)

:wai: :wai: :wai:
Kommer detta att vara regelbundet? år efter år? Se i så fall upp med pensionsregler, mer än 180 dagar/år kan du bli utflyttad. Informationen hittar du på en tråd här

hej kjell!jag hade tänkt det bo halva tiden där halva hemma,men man får kolla upp det.tackar för den informtionen.nu har jag sjukpension,så det dröjer ett tag till 65 men det går fort att komma dit ;D

"karraten " sa:
hej kjell!jag hade tänkt det bo halva tiden där halva hemma,men man får kolla upp det.tackar för den informtionen.nu har jag sjukpension,så det dröjer ett tag till 65 men det går fort att komma dit ;D

Ändå viktigare att kolla med sjukpension, de drar in snabbt som f@n

Lego e du inte nykter!!!!!
Du har varit i thailand för länge utan att ha minne, för skatten du ska ha boplats i sverige.
Läs tråden du med

Om jag inte mins fel var detta uppe i Kentbras tråd och du har lite fel.
TRÅKIGT NOG är viss info raderad

Jag är ingen paragrafryttare, vill bara att folk inte ska bli lurade och sen åka dit för det.
Reglerna finnes men går att bryta, upp till var och en att ta sina risker

jag ville att han kollade själv för du irrar runt lite ibland :nod: :nod: :nod:

Du får ursäkta Legolas, men jag tror inte du är medveten om de ändringar som sker med reglerna här i sverige.
"kjell.t " sa:
Kommer detta att vara regelbundet? år efter år? Se i så fall upp med pensionsregler, mer än 180 dagar/år kan du bli utflyttad. Informationen hittar du på en tråd här
Ser inte något negativt här,men sen startar du.
Jag anser att vi inte ska uppmana någon att göra fel, så de kan råka illa ut, de besluten får de fatta själv.
Reglerna idag ställer till det för många och ändrade så mycket betalas endast ut innom eu. Jag bad honnom kolla själv för då kan han fatta sina beslut.

Tycker du kan kontrollera lite innan du förenklar så får du se vem som har FEL FEL FEL angående reglerna, jag tror inte du vill lura någon, bara varit i thailand för länge för att vara uppdaterad

Hej Alla!

Numera heter det inte sjukpension men sjukersättning.

Enligt försäkringskassan så får man ta med sig sjukersättning till utlandet:

"Försäkringskassan " sa:
Om du bor eller flyttar utomlands Inkomstrelaterad sjukersättning betalas ut till dig oavsett i vilket land du bor. Garantiersätt­ning kan du däremot bara ta med dig till länder inom EU/EES, Schweiz och Kanada. Vänd dig till Försäkringskassan för mer information om när du har rätt att ta med din garantiersättning till ett annat land.
Om du flyttar utomlands permanent så ska du anmäla det till Försäkringskassan. Det är viktigt att du talar om vilken adress, bank och konto­ nummer du vill att sjukersättningen ska skickas till. För att ha fortsatt rätt till sjukersättning måste
du som bor utomlands skicka in ett så kallat levnadsintyg till Försäkringskassan i Sverige en gång om året. Det går till så här:

Du får automatiskt en blankett från Försäk­ringskassan. Fyll i blanketten, ta med dig giltigt pass och gå till någon av de myndigheter eller liknande som finns listade på blanketten. De måste intyga att dina uppgifter stämmer. Skicka sedan tillbaka blanketten till Försäkringskassan. I vissa fall får du inte någon intygsblankett.
För närvarande gäller det dig som bor i Fin­land, Norge eller Tyskland. Uppgifterna om
dig ­ hämtas i stället genom datautbyte mellan Sverige och ditt bosättningsland.
När du bor utomlands kan du få ”Särskild inkomstskatt för utomlands bosatta” (SINK).
Kontakta Skatteverket för information om SINK.

Källa:
http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e863bcd8-8acd-49cc-9edd-7b3c6bb58990/4083_sjukersattning120220.pdf?MOD=AJPERES

//Peo

Tack Peo
Inkomst relaterad sjukersättning kan du ta med dig
Garantiersättningen inte, endast EU, vilket innebär max 180 dagar i thailand/år om de kommer på dig

Jag känner några thairävar som efter flera år i thailand helt plötsligt har för låg pension för att få förlängt visa

tack för svaren jag ska kolla upp det senare.min förtidspension kommer varje månad på mitt konto i sverige jag kommer att vara skriven här i hälsingborg( kustens-pärla)
ha det så gott kjell ock legolas :)

"blacka " sa:
Jag känner några thairävar som efter flera år i thailand helt plötsligt har för låg pension för att få förlängt visa

När kronan föll från 5,50 till 3,50 bath slog det sönder för många, men som legolas tidigare sagt kan man ju kompensera med lite på banken. Bara de som sparat klarade sig.

Legolas, du som bor i thailand, är det rätt att man bara behöver 400 000/ år om man är gift med thai. Detta har jag hört av flera men inte funnit svaret och ambassaden e ju hopplösa. Hoppas du vet för det kan ju vara en hjälp för en del. Klarar mig nu men man vet ju inte vad som händer.
Kjell.t

Tack Legolas, mitt minne svek inte, bara var jag skulle finna det
Då klarar man sig ner till 2 thb/krona men det blir ju skralt att leva :nod:

"legolas " sa:
I alla seriösa äktenskap så betvivlar jag inte en sekund att thaifruar skulle vara osolidariska och inte flytta med. Jag vill inte gärna nämna trygghetsfaktorn och pengaaspekten, men nog ser de lika mycket som falangkärringar ett sprucket äktenskap som skit och misslyckande....eller har jag fel tro??

Enligt min mening har du helt rätt :thumbsup: :nod:

Min undran var ju bara en undran.Svaret får vi ju inte än på ett tag.Hoppas att vi aldrig behöver lämna Thailand p.g.a. att vi inte har pengar till mat och boende och en iskall chang ibland. ;D

"gunnarg " sa:
Min undran var ju bara en undran.Svaret får vi ju inte än på ett tag.Hoppas att vi aldrig behöver lämna Thailand p.g.a. att vi inte har pengar till mat och boende och en iskall chang ibland. ;D

Vi kan nog vara lugna, tror thaibathen kommer att ligga runt 5/1 mot kronan och ingen vill ju fly thailand samt att jag inte tror thailand vill bli av med alla falanger. Turister bidrar ju till en del i thailand med

Det beror nog på hur det går för länderna i södra Europa hur många bath vi får för vår skvalpvaluta. 8)

"legolas " sa:
ja det såg bra ut tydligen när jag skrev, och t.om när du läste det... Men vad i helsicke skrev jag egentligen... se första meningen... skrev jag att thaifruar är osolidariska och inte vill flytta med?.........

jag menar hur som helst det som Matteisurin håller med om. jag tvivlar inte en sekund på att thaifrun följer med sin man i alla lägen i stort sett....

Har egna erfarenheter här från Sverige. När farsan dog och morsan ville bo kvar i kåken, var det jag lillebror som fick ställa upp och snällt flytta med familjen hem till föräldrahemmet eftersom det annars skulle vara en ömöjlighet för morsan att bo kvar.
Jag har aldrig hört frugan klagat över den uppkomna situationen. Om jag hade varit gift med en falangtant, är jag ganska övertygad om att det hade varit andra tongångar.

Många får en chock när dom får första pensionen som i bästa fall är 60% av lönen,trots att dom fått det oranga kuvertet många ggr.Den bästa pensionsförsäkringen är att vara totalt skuldfri vid pensioneringen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S
Svar