Flytta till Thailand!!

 
Min fru sa för någon dryg vecka sen att hon tror inte vi ska flytta till Thailand. Hon gillar inte värmen och hon tror inte jag kommer gilla att bo där. Hon sa jag kommer ha svårt att bo i Isaan och bor vi vid kusten måste hon ta med sina då gamla föräldrar ner och ta hand om dessa för annars kommer folk tycka hon är konstig. Sen kommer det komma massa släktingar som förväntar sig att vi bjuder på mat och husrum och att de ska roa sig hos oss, gör vi inte det kommer de tycka att vi är snåla, sen kommer hennes syskon komma förbi och tala om alla problem och hur mycket pengar de behöver låna (=få) och hon kan inte säga att vi inte har. Hon sa så fungerar det och vill man inte ha problem måste man förstå det.

Hon sa bättre att bo några månader om året då blir de lite blygare och vågar inte ta allt för givet. Alternativet är att säga upp bekantskapen med släkten men då ser hon inget intresse av att bo där.

Hon sa att det är osäkrare att bo där pga ökat våld, Sverige är mycket bättre.

Vi får väl se vad som händer är ju många år kvar.

Jag tror den romantiska bild många har av att flytta till Thailand finns nog inte i ett blandförhållande. Visst är det varmare och billigare men sen då ... det är säkert kul med bad första månaderna eller att bygga nytt. Kanske om man spelar golf kan det ju vara en dröm, men gör man inte det ... vill inte verka negativ men som bosatt blir det ju inte samma sak som semesterresa. Ska jag flytta ner vill jag ha hälsan i behåll och resa runt i närområdet (dvs grannländer) och skapa något intresse där och gärna ha några andra gubbar som socialt nätverk.

Sen måste det ju funka med barnen också, sen är det ju bra om frugan är med på det, men det vet man inte nu (de är ju inte kända för att planera långsiktigt, de klarar ju oftast att planera vad de ska äta för middag, sen är det stopp ;) )

Tycker det verkar väldigt klokt inte bara din fru är klok, du också...hahaha:thumbsup:
 
Senast redigerad av en moderator:
Ångrar inte en dag att jag flyttade till Thailand, trivs kanon här nere och längtar inte tillbaks till Sverige.
Förutom 5 månader som inte var direkt bra har dom andra åren varit bland dom bästa i mitt liv.
För tillfället har det bara blivit bättre och bättre ju längre jag bott här.
Funderar ju på en semester till Sverige i sommar men jag har igentligen ingen lust men har lovat frugan och pöjken en liten semester dit men får se vad man har lust med då.
Skulle frugan vilja flytta till Sverige får hon flytta själv jag följer inte med ;)
Tycker allt fungerar väldigt enkelt här nere, har aldrig haft några problem med myndigheter etc. här, jobbigare i Sverige där består väl kontakt med myndigheter etc. i telefonkö ;)
Inte haft några problem med Thai och låna ut pengar till några syskon, ja dom kan ju fråga men längre kommer dom inte.
Att svärföräldrar kommer ner kan vara en fördel, du har gratis barnvakt, och bjuda på en middag till Isaan folk kostar inte många 20 bathingar ;) enda fördelen med isaan maten 5555.
Ingen som har kommit ner och hälsat på oss utan att ringt och frågat först om det är ok.
Flytta till Sverige igen finns inte på min karta som det är nu iallfall har inget att hämta där.
Som sjöman och komma hem på ledighet till Sverige och alla ens kompisar jobbar hela dagarna och har sina familjer gör att det blir rätt tråkigt i Sverige för min del.
Nu känns det som livet har blivit som man satt och drömde om vid skolbänken när man läste till sjökapten, men visst allt kan förändras men tycker det är kanon att bo i Thailand och inget krångel det mesta löser sig rätt lätt.
Men tror det skiljer sig kraftigt från person till person och tycke man om ett byråkratiskt och tryggt Sverige (om det nu är så tryggt i dessa dagar ;) ) så kan det ju bli en kraftig omställning att flytta hit.

Men man skall verkligen inte tro att det är samma sak att bo här som när man kommer på besök och hälsar på hos svärföräldrarna några veckor om året.

Enda tråkiga nu ibland är att frugan och ungen går och lägger sig runt 20:00-21:00 på kvällarna och då tycker hon att jag med skall göra det ;)
Fast ibland får jag lov att sitta uppe lite längre 5555555 då får jag kika in här istället, eller så sätter jag mig ute med en bok och ett glas vin eller en öl ibland ;) (Ta inte det sista för seriöst) 55555 ;)
 
Om du hade bott 100% i Thailand @Jonas och jobbat där mån-fre tror du då att du hade tyckt detsamma som du gör nu?

Jag frågar mest eftersom bägge mina bröder har bott och jobbat där i omkring 10 år men nu återvänt pga någon anledning.
 
Om du hade bott 100% i Thailand @Jonas och jobbat där mån-fre tror du då att du hade tyckt detsamma som du gör nu?

Jag frågar mest eftersom bägge mina bröder har bott och jobbat där i omkring 10 år men nu återvänt pga någon anledning.

Goda tankar Kycklingen, ja diskussionens blir ju utifrån förutsättningar, Jonas är sjökapten och kommer tillbaks hem som han säger, visst ha en sjökaptenslön med allt det innebär och inte behöva bry sig speciellt mycket, det är ju då lätt att sitta och snacka, men ditt inlägg vet jag är väl underbyggt, verka i Thailand med verksamhet, vet själv, då ligger man inte med en bok och ett glas vin när frugan och sonen vill lägga sig klockan 9!
 
Alla har olika förutsättningar och olika förväntningar inför en flytt och därtill också olika personligheter. Detta gör det det som är helt rätt för en person kan vara helt fel för en annan. Det är ett stort beslut, kanske det största någonsin i livet och definitivt inget som skall tas förhastat.

Själv har jag bara några få år kvar att jobba och har egentligen ingenting som håller mig kvar i Sverige. Jag har full förståelse för @Phonta som återvänder pga sina barn men jag har bara barn med min thailändska fru. Om hon nu vantrivs i Sverige så blir det inget svårt beslut att fatta för mig, hon och barnen är mitt allt och jag kan offra så gott som allt för dom.

Det viktiga är att vi är överens och att vi ger oss själva rätt förutsättningar för att trivas. Och det tror jag att vi skulle göra i en stad av Khon Kaen:s kaliber.
 
Alla har olika förutsättningar och olika förväntningar inför en flytt och därtill också olika personligheter. Detta gör det det som är helt rätt för en person kan vara helt fel för en annan. Det är ett stort beslut, kanske det största någonsin i livet och definitivt inget som skall tas förhastat.

Själv har jag bara några få år kvar att jobba och har egentligen ingenting som håller mig kvar i Sverige. Jag har full förståelse för @Phonta som återvänder pga sina barn men jag har bara barn med min thailändska fru. Om hon nu vantrivs i Sverige så blir det inget svårt beslut att fatta för mig, hon och barnen är mitt allt och jag kan offra så gott som allt för dom.

Det viktiga är att vi är överens och att vi ger oss själva rätt förutsättningar för att trivas. Och det tror jag att vi skulle göra i en stad av Khon Kaen:s kaliber.

Berra, vet inte om du egentligen missuppfattat ämnet. Det handlar inte om förutsättningar för den enskilde, det handlar om Thailand och det thailändska samhället, ser både Phontas svar och Kycklingens svar som oerhört relevant, vi får inte längre lura oss själva om det smilande Thailand, jag har varit länge nog och jag vet att min fru t ex är så jävla trött på Thailand och vill bara till mig i Sverige och det skall hon få komma till, denna exotism om Thailand och denna drömidén är bara en myt som vi måste börja tänka på och inte lura oss själva utan vara realistiska.

Det viktiga är att vi är överens och att vi ger oss själva rätt förutsättningar för att trivas

Det är detta jag menar, så egotrippat, ge oss själva de rätta förutsättningarna för att vi skall trivas utan tanke på Thailand eller thailändare, därför är redan Thailand förstört med ett sådant tankesätt.
 
Efter min första resa till Thailand 2006, konferens resa och inte mitt val på resmål, så sa jag "fy fan! Aldrig mer". Sedan träffade jag frugan via nätet och får ta till mig Thailand liksom från andra hållet.

Det är dock i Sverige som jag och min fru lärt oss mest om hur vidriga thailändare kan vara. Vi håller oss numera till familjen och några få utvalda. Kanske låter det konstigt att min fru har lärt sig om thailändare i Sverige men hon har tidigare inte fått känna på det som vi blivit utsatta för i Sverige. Hon var innan väldigt blåögd, naiv och oerhört varmhjärtad. Idag är hon väldigt restriktiv och på sin vakt. Thailändare vänder hon oftast ryggen direkt.

Hur som helst när vi semestrar i Thailand så umgås vi endast med familjen, släktingar och frugans närmsta vänner. Vi trivs bra med det och har haft många trevliga stunder. Vi älskar vårt hus och dom korta besöken i hembyn.

Jag har sagt det förut, just nu så tror både min fru och jag att vi har en tryggare framtid för oss och vår femåriga son i Sverige.

Tiderna förändras, den som lever får se.
 
Vårt problem är ju att frugan försöker trivas i Sverige men det är svårt. Hon saknar familjen därnere och har svårt att ta till sig våra traditioner vad gäller sammanhållning mm. Vi umgås inte heller så mycket utanför den närmaste familjen, vi har inte så många vänner heller. Dom vi har är dom vi verkligen litar på, några andra alternativ finns inte.

Jag gillar dessutom Thailand och trivs där men jag kommer absolut att se till att ha en reträttväg om något skulle gå galet.
 
Vårt problem är ju att frugan försöker trivas i Sverige men det är svårt. Hon saknar familjen därnere och har svårt att ta till sig våra traditioner vad gäller sammanhållning mm. Vi umgås inte heller så mycket utanför den närmaste familjen, vi har inte så många vänner heller. Dom vi har är dom vi verkligen litar på, några andra alternativ finns inte.

Jag gillar dessutom Thailand och trivs där men jag kommer absolut att se till att ha en reträttväg om något skulle gå galet.

Min fru vill helst av allt bo i Thailand men samtidigt så inser hon att det är större trygghet i Sverige. Ja nu kommer säkert några säga att Sverige minsann inte är så tryggt längre. Nä kan så vara men om man jämför mot Thailand så är det så åtminstone i våra ögon.

Min fru har inga svenska vänner förutom mina och sina arbetskamrater. Jag har frågat mig varför många gånger men kommer oftast fram till samma sak. Frugan, liksom många andra thailändare, älskar att laga mat, sitta länge och äta och diskutera vad som skall ätas härnäst. Det är inte grillad fläskkarré och bearnaise sås som diskuteras. Det är liksom den stora barriären uppstår. Skall hon dela en som tam poo bala pet pet med en svensk väninna och diskutera hur god den var? Jag vet att det låter enformigt men dom thailändare vi känner bara älskar att äta. Kanske fler som känner igen sig.

En annan sak är klimatet, det är bara för kort sommar i Sverige och jag håller med. Vi siktar på att kunna stanna kanske två eller tre vintermånader i Thailand varje år. Arbete och skola är det som sätter gränser just nu förutom det ekonomiska förstås men det hänger ju lite ihop med det andra.
 
Min fru vill helst av allt bo i Thailand men samtidigt så inser hon att det är större trygghet i Sverige. Ja nu kommer säkert några säga att Sverige minsann inte är så tryggt längre. Nä kan så vara men om man jämför mot Thailand så är det så åtminstone i våra ögon.

Min fru har inga svenska vänner förutom mina och sina arbetskamrater. Jag har frågat mig varför många gånger men kommer oftast fram till samma sak. Frugan, liksom många andra thailändare, älskar att laga mat, sitta länge och äta och diskutera vad som skall ätas härnäst. Det är inte grillad fläskkarré och bearnaise sås som diskuteras. Det är liksom den stora barriären uppstår. Skall hon dela en som tam poo bala pet pet med en svensk väninna och diskutera hur god den var? Jag vet att det låter enformigt men dom thailändare vi känner bara älskar att äta. Kanske fler som känner igen sig.

En annan sak är klimatet, det är bara för kort sommar i Sverige och jag håller med. Vi siktar på att kunna stanna kanske två eller tre vintermånader i Thailand varje år. Arbete och skola är det som sätter gränser just nu förutom det ekonomiska förstås men det hänger ju lite ihop med det andra.
Känner igen mig/oss i mycket av det du skriver.
 
Vårt problem är ju att frugan försöker trivas i Sverige men det är svårt. Hon saknar familjen därnere och har svårt att ta till sig våra traditioner vad gäller sammanhållning mm. Vi umgås inte heller så mycket utanför den närmaste familjen, vi har inte så många vänner heller. Dom vi har är dom vi verkligen litar på, några andra alternativ finns inte.

Jag gillar dessutom Thailand och trivs där men jag kommer absolut att se till att ha en reträttväg om något skulle gå galet.
Jag håller med dig Berra, det var så med min fru vi stannade i Sverige i 5 år. Ok jag har bara bott nu nä
ra 1 år i Thailand. Men här stannar jag för gott, trivs alldeles för gott här.Isaan för mig är mitt liv,Si Bun för mig är gott att bo behöver inget mer i mitt liv. Att flytta till Thailand för mig är livet.
 
Kan hålla med om att Thailand i vissa fall generellt är tryggare för oss Faranger än Sverige , vad gäller kriminalitet så är det nog till Thailands fördel , när det gäller social trygghet är nog Sverige att föredra samt även skolgång för barn .. Min fru älskar Sverige för att det är rent samt för att Svenskar med visar större respekt och medkänsla för andra än vad Thai vanligtvis gör , likaså i trafiken..
Vädret behöver ju inte diskuteras , varmt och skönt året runt DETTA ÄLSKAR JAG !! samt billigt att leva , men där tar det slut , några andra fördelar har inte Thailand mot Sverige .. Social trygghet finns bara för Thai , sjukdomar samt giftiga djur finns det gott om ,risken att få en antibiotika resistent bakterie här nere är mycket stor ... mmm...
Sjukvården i Sverige är outstanding , Thailand ligger ljusår efter vad gäller cancervård mm... Sverige bland de främsta i värden ........Och kom nu inte med nån dum berättelse om (när jag bröt benet mm) jag menar avancerad sjukvård .. Finns skräckexempel även vad gäller BKK Hospital

Att jag skulle låta min hustru bestämma var i värden jag skall bo är bara att glömma ,så det blir halva året i Svberige samt halva i värmen , varför skall den ena bestämma allt , Thaikvinnan gillar som många vet att bestämma . Men det finns ju alltid folk som gillar att vara "Under the thumb" som Engelsmännen säger ....;)
 
Det är alltid lika fascinerande när någon efter ett par år i ett land kan säga med total övertygelse hur landet ligger och hut alla dess invånare är och beter sig.

Personligen har jag efter 26 år i Sverige ganska svårt att sammanfatta hur Sverige fungerar och framförallt att se likheterna mellan mina barndomskamrater, en stekare vid Stureplan, en andra generationens invandrare från Irak samt en skogsarbetare från Arvidsjaur. De skillnaderna är ganska betydande men ändå bara en bråkdel av skillnaderna jag sett efter 17 år i Thailand. En medelklasstjej från Rayong, en överklasstjej från Bangkok och en risodlardotter från Mukdahan har absolut inget gemensamt och på grund av det extrema klassamhället Thailand är kommer de heller aldrig träffas eller förstå varandra. Visst, tjejen från Rayong kanske kommer jobba på Bangkoktjejens företag och Mukdahantjejen kanske anställs som maid hos henne men där går gränsen; kompisar blir de nog aldrig. Att uttala sig om hur thailändare är utan att nämna vilken socioekonomisk grupp de tillhör blir därför lika meningslöst som att säga att vädret är bra utan att nämna vilket land man är i. Ingen grupp är bättre än någon annan men de är definitivt annorlunda och ditt liv påverkas av vilken grupp du befinner dig i.

Det är bra att förbereda sig lite när man flyttar utomlands och ett forum kan nog vara bra för att få lite olika infallsvinklar. Jag är dock glad att det inte fanns några forum när jag flyttade för då hade jag nog aldrig flyttat; det hade nog framstått som alltför komplicerat och utan möjligheter.

Jag har inga direkta råd till TS då han redan gift sig och byggt hus; det är de två stora besluten och har man gjort rätt där så funkar det mesta och har man slarvat med sitt förarbete inför dessa beslut så finns det nog inget som hjälper.

Gott Nytt År!
 
Jag håller med dig Berra, det var så med min fru vi stannade i Sverige i 5 år. Ok jag har bara bott nu nä
ra 1 år i Thailand. Men här stannar jag för gott, trivs alldeles för gott här.Isaan för mig är mitt liv,Si Bun för mig är gott att bo behöver inget mer i mitt liv. Att flytta till Thailand för mig är livet.

Efter tolv år på heltid i Thailand instämmer jag fortfarande helt med dig Magunnar.
Kan idag inte se några fördelar med att bo i Sverige jämfört med att bo i Thailand.
OK att hälsa på i Sverige på semester någon månad på sommaren för lite nostalgi och för att träffa släkt och vänner.
Att den svenska sjukvården och skolan skulle vara bättre stämmde kanske för tio år sedan, men inte idag.
Svenska skolan går snabbt bakåt, och köerna ökar inom svenska sjukvården.

All kvalificerad vård och utbildning finns numera tillgänglig i Thailand, men du får betala privat för kvalite iThailand.
Finns framförallt i Bangkok, Korat, Chiang Mai, Khon Kaen, Phuket och Pattaya och några andra större städer.
Men fördelen är att du får kvalificerad vård mycket snabbare i Thailand på de privata sjukhusen, och jag betalar gärna för sjuktransport och snabb vård om någon i familjen blir allvarligt sjuk.
När det gäller möjligheterna till ett bra liv i framtid en för våra barn, tror vi att de är större i
Thailand än i Sverige.

Gott Nytt år till er alla!
 
Senast redigerad av en moderator:
Du skriver ungefär som jag tänker, Bosse. Skolan har verkligen gått utför, åtminstone där vi bor men det skiljer mycket mellan olika kommuner. Sjukvården är mestadels bra men man är hopplöst överbelastade i nuläget, akutmottagningarna är överfulla med människor som inte förstår bättre och borde ha gått till sin vårdcentral istället.

Visst, allt kostar i Thailand men är man medveten om det och tar höjd för det så är jag övertygad om att man kan leva gott i en stad som Khon Kaen.

Hur man än vänder och vrider på det så är barnen vår framtid, det som är bra för dom är bra för oss. Jag var övertygad om att vi gjorde rätt när vi tog hit bonusbarnen men nu är jag ytterst tveksam. Med den ordningen som råder i skolan med gängbildningar mm är helt förkastlig och jag är säker på att det är bättre i Thailand både för dom två och för vår egen lille son.
 
Det är för och nackdelar med allt.
Sverige är bra på sitt sätt och Thailand på sitt och vad som är bra beror helt på bedömmarens förutsättningar. Jag tar en dag i taget och gör det som känns bäst just nu, i morgon kanske jag ändrar mig och därför tar jag inga beslut som binder upp mig. Min frihet är nr 1.

Men för stunden uppskattar jag att vara i Thailand mer trots sopor på gatorna och farliga djur. Vädret speciellt så här års är en stor faktor men jag finner också att livet är lite enklare här trots att man ibland stöter på stor idioti i Thais sätt att göra saker.

Jag gillar livsstilen här, inte så jävla märkvärdigt men visst, det krävs lite anpassning. Men på det stora hela finner jag Thailand vara mycket bättre att bo i än Sverige. Just nu.

Så fort det ska pratas om Sverige så nog fn är det problemet med alla flyktingar, bosättningar av tiggare mm som bara slår sig ner på en plats och skitar ner och har sig. Verkar vara det enda folk tänker på i Sverige och är väl det som driver Phonta till att bli aktiv politiker.

Själv tycker jag att det är förbannat skönt att slippa skiten och istället fundera på vart dagens utflykt ska gås och vilken restaurang som ska få äran att servera min mat.
Så lite problem som möjligt är min filosofi.
 
Det är för och nackdelar med allt.
Sverige är bra på sitt sätt och Thailand på sitt och vad som är bra beror helt på bedömmarens förutsättningar. Jag tar en dag i taget och gör det som känns bäst just nu, i morgon kanske jag ändrar mig och därför tar jag inga beslut som binder upp mig. Min frihet är nr 1.

Men för stunden uppskattar jag att vara i Thailand mer trots sopor på gatorna och farliga djur. Vädret speciellt så här års är en stor faktor men jag finner också att livet är lite enklare här trots att man ibland stöter på stor idioti i Thais sätt att göra saker.

Jag gillar livsstilen här, inte så jävla märkvärdigt men visst, det krävs lite anpassning. Men på det stora hela finner jag Thailand vara mycket bättre att bo i än Sverige. Just nu.

Så fort det ska pratas om Sverige så nog fn är det problemet med alla flyktingar, bosättningar av tiggare mm som bara slår sig ner på en plats och skitar ner och har sig. Verkar vara det enda folk tänker på i Sverige och är väl det som driver Phonta till att bli aktiv politiker.

Själv tycker jag att det är förbannat skönt att slippa skiten och istället fundera på vart dagens utflykt ska gås och vilken restaurang som ska få äran att servera min mat.
Så lite problem som möjligt är min filosofi.
:thumbsup::thumbsup::nod:
 
Det är för och nackdelar med allt.
Sverige är bra på sitt sätt och Thailand på sitt och vad som är bra beror helt på bedömmarens förutsättningar. Jag tar en dag i taget och gör det som känns bäst just nu, i morgon kanske jag ändrar mig och därför tar jag inga beslut som binder upp mig. Min frihet är nr 1.

Men för stunden uppskattar jag att vara i Thailand mer trots sopor på gatorna och farliga djur. Vädret speciellt så här års är en stor faktor men jag finner också att livet är lite enklare här trots att man ibland stöter på stor idioti i Thais sätt att göra saker.

Jag gillar livsstilen här, inte så jävla märkvärdigt men visst, det krävs lite anpassning. Men på det stora hela finner jag Thailand vara mycket bättre att bo i än Sverige. Just nu.

Så fort det ska pratas om Sverige så nog fn är det problemet med alla flyktingar, bosättningar av tiggare mm som bara slår sig ner på en plats och skitar ner och har sig. Verkar vara det enda folk tänker på i Sverige och är väl det som driver Phonta till att bli aktiv politiker.

Själv tycker jag att det är förbannat skönt att slippa skiten och istället fundera på vart dagens utflykt ska gås och vilken restaurang som ska få äran att servera min mat.
Så lite problem som möjligt är min filosofi.

Ett bra inlägg. En stor anledning till varför jag fortfarande gillar Thailand är nog att jag aldrig älskat Thailand och att jag aldrig bestämt att bli kvar har för gott.

Sverige är som samhälle betraktat klart överlägset Thailand och skulle Thailand via ett trollspö få Sveriges klimat och kostnadsläge så skulle jag dra så fort Singhan är uppdrucken.

I klassen "varma länder med lågt kostnadsläge, bra mat, trevliga människor, bra infrastruktur och inte helruttna samhällsfunktioner" så tror jag att Thailand är svårslaget. Om någon har ett förslag på konkurrenter om segern i den klassen är jag intresserad.
 
Det finns många länder det är trevligt att leva i så länge man har pengar i plånboken. Jag föddes fattig (fattig i svenska mått) men tack vare den sociala tryggheten som fanns på 70-80 tal så kunde jag studera och med hårt arbete vara där jag är idag. Hade jag vuxit upp i Thailand med samma förutsättning så hade det nog varit ett annat läge.

Härom dagen då vi kom från lunchen så hälsade jag på den svarte mannen som städar trappuppgången på jobbet. En arbetskamrat till mig sa skämtsamt "är det din polare". Jag svarade "ta inget för givet, det kan vända snabbt och då kanske jag står vid hans sida och städar". Det svaret fick honom att fundera en del hoppas jag.

Jag personligen struntar i hur mycket pengar folk har i lädret, det är hur dom uppträder och visar respekt för andra som är viktigt. I Thailand är plånbok och status allt vilket känns tråkigt.
 
Det finns många länder det är trevligt att leva i så länge man har pengar i plånboken. Jag föddes fattig (fattig i svenska mått) men tack vare den sociala tryggheten som fanns på 70-80 tal så kunde jag studera och med hårt arbete vara där jag är idag. Hade jag vuxit upp i Thailand med samma förutsättning så hade det nog varit ett annat läge.

Härom dagen då vi kom från lunchen så hälsade jag på den svarte mannen som städar trappuppgången på jobbet. En arbetskamrat till mig sa skämtsamt "är det din polare". Jag svarade "ta inget för givet, det kan vända snabbt och då kanske jag står vid hans sida och städar". Det svaret fick honom att fundera en del hoppas jag.

Jag personligen struntar i hur mycket pengar folk har i lädret, det är hur dom uppträder och visar respekt för andra som är viktigt. I Thailand är plånbok och status allt vilket känns tråkigt.

Med tanke på din kamrats kommentar så är väl det de i Sverige också, ok vi ser oss som jämställda klass och könsmässigt men precis som i Thailand så umgås inte adeln med bönderna, lika mycket klassuppdelat där.
Skillnaden är väl mer att arbetarklassen har fått mer att säga till om i Sverige men det har ju inte rivit någon mur så folk börjat umgås över blocken i stort.

Sen är Sverige på topp nu och skall mycket till för att det inte går neråt, vi har inget att erbjuda längre som intresserar omvärlden och då blir det svårt att hålla uppe våran välfärd utan nytt klirr i kassan.
Detta gäller hela Europa.
Än sålänge överlever vi väl på en bluff Europeisk standard säljer änsålänge, men vad är det för standard igentligen, finns mycket Asiatisk standard som kommit långt längre än oss för en billigare peng, nästan alla har något Koreanskt och Japanskt i hemmet.

Nä vi har inte så mycket att erbjuda kommande generation, service yrkena är vi för dyra för att attrahera uti världen och när andra länder kommit ikapp om en 20 år så kommer dom inte betala extra för en Svensk.
Då är länderna här nere i asien i en bra mycket bättre position utvecklingsmässigt och kostnadsmässigt, vilket gör att vi kommer få svårt att hävda oss mot dom om 15-20.
Får tänka 15-20 år frammåt när det gäller era barn och då har det hänt mycket, Volvo är borta inga större produktionsföretag i Sverige längre etc. etc..

Här i sjöfarten där det är lättare att ta in utländsk arbetskraft ser man att det har börjat och det går snabbt. skandinaver försöker man få bort, det som håller kvar vissa är oftast regelverk eller att det inte finns ersättare med erfarenhet än.
Rederierna ligger på med högt tryck för att utbilda billigare sjöfolk och då helst från Asien (Kina, Fillipinerna och Indien).
 
 

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
11 K
Anonym
A
A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar
5 K
glimten66
G
M
Svar
1
Visningar
1 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
12
Visningar
6 K
A
 
Tillbaka
Topp