A
Anonymius
Gäst
Min fru sa för någon dryg vecka sen att hon tror inte vi ska flytta till Thailand. Hon gillar inte värmen och hon tror inte jag kommer gilla att bo där. Hon sa jag kommer ha svårt att bo i Isaan och bor vi vid kusten måste hon ta med sina då gamla föräldrar ner och ta hand om dessa för annars kommer folk tycka hon är konstig. Sen kommer det komma massa släktingar som förväntar sig att vi bjuder på mat och husrum och att de ska roa sig hos oss, gör vi inte det kommer de tycka att vi är snåla, sen kommer hennes syskon komma förbi och tala om alla problem och hur mycket pengar de behöver låna (=få) och hon kan inte säga att vi inte har. Hon sa så fungerar det och vill man inte ha problem måste man förstå det.
Hon sa bättre att bo några månader om året då blir de lite blygare och vågar inte ta allt för givet. Alternativet är att säga upp bekantskapen med släkten men då ser hon inget intresse av att bo där.
Hon sa att det är osäkrare att bo där pga ökat våld, Sverige är mycket bättre.
Vi får väl se vad som händer är ju många år kvar.
Jag tror den romantiska bild många har av att flytta till Thailand finns nog inte i ett blandförhållande. Visst är det varmare och billigare men sen då ... det är säkert kul med bad första månaderna eller att bygga nytt. Kanske om man spelar golf kan det ju vara en dröm, men gör man inte det ... vill inte verka negativ men som bosatt blir det ju inte samma sak som semesterresa. Ska jag flytta ner vill jag ha hälsan i behåll och resa runt i närområdet (dvs grannländer) och skapa något intresse där och gärna ha några andra gubbar som socialt nätverk.
Sen måste det ju funka med barnen också, sen är det ju bra om frugan är med på det, men det vet man inte nu (de är ju inte kända för att planera långsiktigt, de klarar ju oftast att planera vad de ska äta för middag, sen är det stopp )
Tycker det verkar väldigt klokt inte bara din fru är klok, du också...hahaha
Senast redigerad av en moderator: