Flytta till Thailand

Västerländska expats i Korat försörjde sig som lärare i engelska med låg lön.
Ja det är ju inte dom jag pratar om för dom hade inte haft råd med en årsavgift på 600.000-1.000.000, dom hade inte heller fått lärt ut där. Så tror det är västerlänningar med lite högre lön som har barn på dom stora internationella skolorna runt Pattaya....

Ja det är ju inte dom jag pratar om för dom hade inte haft råd med en årsavgift på 600.000-1.000.000, dom hade inte heller fått lärt ut där. Så tror det är västerlänningar med lite högre lön som har barn på dom stora internationella skolorna runt Pattaya....
Pattaya är annorlunda än städer i Isaan.

Japsen hade egna skolor, exklusivt för bara japanska barn och ungdomar.

Hejsan, jag har Tabba mig helt i Sverige och känner mig inte jätte välkomen här längre, inga vänner kvar familj döda osv.. så funderar på att börja om livet i ett land ingen känner mig eller vet min historia, har tänkt på att försöka få ett jobb i Bangkok, flytta dit, och sjävklart fixa visum. Men nu är stora frågan Hur gör man??
Tar de lång tid att fixa visum B? Eller kan man åka in som turist i Thailand sen ändra till visum B när man väll är där.
Jobb mässigt har jag tänkt att kanske något kontors jobb funkar bra? Är mest nyfiken vad medellönen är så man vet vilken bostad man ska söka. Förlåt för lite virrig text, mvh korven :)
Om jag vore i dina kläder skulle jag utan vidare rekommendera dig att kontakta Svenska Kyrkan ang misionsverksamhet i Thailand. Nu är detta ganska länge sedan, men gosse, vilka förmåner de hade; stort hus (jag menar stort) med hushållerska och maid) fri bil mm.

Om jag vore i dina kläder skulle jag utan vidare rekommendera dig att kontakta Svenska Kyrkan ang misionsverksamhet i Thailand. Nu är detta ganska länge sedan, men gosse, vilka förmåner de hade; stort hus (jag menar stort) med hushållerska och maid) fri bil mm.
Och vad fick man göra, för att få nå pengar att be ger inte nått, vad använde man hushållerskan till, oj oj berätta inte sen fri bil
skulle man åka runt, runt förstår inte dina tankar

Kan tipsa om detta event för den som funderar på en flytt till Thailand eller något mer investeringsorienterat.

Thailand får 96 poäng och tar således tredjeplatsen.

International Livings exempel kommer från Jomtien Beach utanför Pattaya. Där räcker omkring 19 000 kronor i månaden till boende, el, mat, nöjen och vård.

En möblerad lägenhet med ett sovrum, pool, gym och bevakning kan hyras för mindre än 5 700 kronor i månaden.

Din adress kan dock spela stor roll för kostnaderna. Exempelvis är Bangkok 15-20 procent dyrare än Jomtien Beach. I Chiang Mai går det enligt rapporten att leva gott för omkring 16 000 kronor i månaden, medan Phuket och Koh Samui snarare kräver runt 24 000 kronor.

Vad hade TS för bakgrund som skulle matcha thailändsk arbetsmarknad?
Rätt CV samt arbetstillstånd kan ju förbättra möjligheterna till ett välbetalt jobb i Thailand men sannolikt svårt att bara åka ner och lyckas direkt.
De flesta svenska företag skiter nog i om man är svensk, om man inte behöver vara svensktalande men då lär dessa skickas hemifrån skulle jag tro.
Finns som sagt svenska telemarketingföretag som sitter och blåser svenskar med diverse skit de säljer på abbonemang.
Kanske något jobb som digital nomad, låter ju populärt om man nu har vad som efterfrågas.

Direktörsjobbet på Chulalongkorn Uni kanske finns kvar :)

/ SatanG

De flesta svenskar som arbetar här en längre tid är själva drivna entreprenörer, dvs. de driver restauranger, resorter och andra bolag. Så utöver kunskaper och drivkraft krävs nästan alltid en ekonomisk grundplåt.

Sedan finns det såklart svenska företag som anställer medarbetare i Thailand, men då krävs naturligtvis den spetskunskap som efterfrågas.

En tredje kategori är digitala nomader som kan arbeta med IT, programmering och kodning, digital marknadsföring, sociala medier (vilket absolut kan generera fina inkomster 2026), skrivande, journalistik, grafisk design, översättning och onlineundervisning. Där finns också konsulter och personer som driver egna webbsajter, e-handel, affiliateverksamhet osv. Gemensamt för de flesta är att inkomsten kommer från utlandet och att arbetet kan utföras på distans.

Det är viktigt att skilja på att kunna arbeta digitalt från Thailand och att faktiskt ha rätt att göra det enligt thailändska regler. Visum, arbetstillstånd och vilken typ av verksamhet man bedriver är separata frågor.

Min egen uppfattning och erfarenhet är att betydligt färre svenskar arbetar i Thailand nu än de gjorde för 10–20 år sedan.

Detta inkluderar naturligtvis inte digitala nomader, utan jag syftar på exempelvis lärare, barägare, restaurangägare, mäklare, IT-företagare, resortägare/anställda, moppeuthyrare, dykare och liknande.

Har ni andra samma erfarenhet?

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
8 K
Farang53
F
T
Svar
29