Bilbyte i Sverige, vad är bäst och enklast?

Manuell låda är nog utdöende, som sagt. Därefter är det väl enbart automatåda som kommer att finnas. Självkörande bilar vill nog folk också ha... :)
Tror inte alls att mamuell är på utdöende, i princip alla som köper en lite sportigare bil vill nog ha manuell, menar nu inte bara rena sportbilar utan alla som har en lite sportigare körstil vill nog ha manuell.
Automat är ju helt kasst om man vill ha full kontroll.
I Sverige kör jag gärna manuellt för där åker jag inte pickup.

Tror inte alls att mamuell är på utdöende, i princip alla som köper en lite sportigare bil vill nog ha manuell, menar nu inte bara rena sportbilar utan alla som har en lite sportigare körstil vill nog ha manuell.
Nej manuellt är så pass inrotat här i Sverige så det lär inte försvinna. Tveklöst är automat väldigt bekvämt. Kampanjer förekommer ganska ofta där man kan få automat utan extra kostnad, har man en sådan tur är det bara att hugga direkt.

Trodde att det va stadskörning som va grejen med hybrid, när man kör sakta ska den väl gå enbart på el motorn?
Jag har ingen aning om hur andra hybrider fungerar.
Min skiftar per automatik mellan el och gasohol, går inga långa sträckor på el.
Elmotorn verkar mer vara en avlastning för förbränningsmotorn.
Inne i stadskörning så är den dyrast att köra som sagt.
Jag kanske snittar 0.9 i stadskörning och frugan 1.8 ;)
Sist jag körde från Pattaya till frugans by 50 mil så snittade jag 0.63.
Körning 3 mil på både landsväg och bland risfält från provinshuvudstaden till byn så har jag kört så lågt som 0.52.
Inne i Pattaya centrum inte ovanligt att man ligger på över 1.0.
Kan ju också bero på att med köer och korta sträckor i låg fart så får motorn ladda batteriet hela tiden och blir aldrig fulladdat.
Kan inte ladda med någon stickkontakt.
Nu kanske hybriden kommer passa bättre när vi flyttat ifrån Pattaya, behöver inte köra småvägar på darkside längre när man skall till skolan, nu är det 3 filigt hela vägen.

En åtta tre kvart tål inte över 600 hp, Danne tål mycket mer, även Förd,s tål mycket, fast den behöver kärlek först!

Nu ska man ju inte stirra sig blind på 'typbetekningen' på axeln. Vid racing så byter man ju ut innehållet (drivaxlar, pinjong och kronhjul samt spole istället för diff). Själva 'huset' håler nog. Skillnaden mellan 8 3/4 och Dana 60 handlar mer om vilken utväxling man är beroende av. 8 3/4 är ju begränsad till 5+ nånting, medans det till Dana 60 finns 7 nånting.

Uppenbarligen vet du inget om vad en 454 a ger, en gammal 289a ger runt 200 hk dvs en smallblock standard

Tänker du på Ferrari, Lamborghini, Porsche mm?

Jag har ingen aning om hur andra hybrider fungerar.
Min skiftar per automatik mellan el och gasohol, går inga långa sträckor på el.
Elmotorn verkar mer vara en avlastning för förbränningsmotorn.
Inne i stadskörning så är den dyrast att köra som sagt.
Jag kanske snittar 0.9 i stadskörning och frugan 1.8 ;)
Sist jag körde från Pattaya till frugans by 50 mil så snittade jag 0.63.
Körning 3 mil på både landsväg och bland risfält från provinshuvudstaden till byn så har jag kört så lågt som 0.52.
Inne i Pattaya centrum inte ovanligt att man ligger på över 1.0.
Kan ju också bero på att med köer och korta sträckor i låg fart så får motorn ladda batteriet hela tiden och blir aldrig fulladdat.
Kan inte ladda med någon stickkontakt.
Nu kanske hybriden kommer passa bättre när vi flyttat ifrån Pattaya, behöver inte köra småvägar på darkside längre när man skall till skolan, nu är det 3 filigt hela vägen.
Min benz c350 hybrid laddar ju även när jag motor bromsar och när jag bromsar laddar den mera. när jag kör i stan går den nästan bara på el, om ja gasar på går bensin motorn i gong. har inte kollat bara stads körning men en resa till bankok med stats körning sedan upp till Loei landsväg snittade jag 0,67. då ligger jag ofta över 130 på landsväg. tycker de funkar bra. sedan dom som snackar om manuell kontra automat i dag har väl dom flesta automater paddlar så man kan köra manuellt

Min benz c350 hybrid laddar ju även när jag motor bromsar och när jag bromsar laddar den mera. när jag kör i stan går den nästan bara på el, om ja gasar på går bensin motorn i gong. har inte kollat bara stads körning men en resa till bankok med stats körning sedan upp till Loei landsväg snittade jag 0,67. då ligger jag ofta över 130 på landsväg. tycker de funkar bra. sedan dom som snackar om manuell kontra automat i dag har väl dom flesta automater paddlar så man kan köra manuellt
Då drar den som min, för kör jag bil till frugans by så har det ju vart stadskörning i både korat och Pattaya och då 0.63 med en SUV Nissan X-trail.
Men kör jag inne i Pattaya bara så blir det ju mest runt 30km/h och stop/start hela tiden.
Och kör jag så en vecka så laddar inte batteriet mycket vid stopp, för i den trafiken blir det inte mycket till motorbrosning eller långsamma inbromsningar.
Så skall du jämföra där får la det bli vad du drar den tiden du kör inne i Bangkok i köerna.
Min laddar nog som din.
Som jag skrev från provinshuvudstaden och då stadskörning till svärföräldrarnas by (ödemark) har jag kört så lågt som 0.52.

Möjligt att det var så minns inte , men att då plocka ut ytterligare 175 pollar är inget märkligt på något sätt:)

Nä, men då var väl LS6:an den med mest power om inte L88:an var snäppet värre.
Dom hade nog en del högre effekt än så.
Vill minnas att en LS6:a gav 471hk i bänk när Någon svensk tidning gjorde ett test

Möjligt , men räknar du DIN eller SAE eller kanske på bakaxeln , du anger runt 300 hk , en annan 425hk enligt instrument , jag runt 600 hk , vad jag minns ,, men vem har rätt , 300 tror jag dock inget på :)

Jag skrev "drygt hälften". För övrigt så var motorn på bilden ingen 454. MOPAR har inte tillverkat någon sådan vad jag vet.

Jag skrev "drygt hälften". För övrigt så var motorn på bilden ingen 454. MOPAR har inte tillverkat någon sådan vad jag vet.
Jag skrev inte att det var en 454 MOPAR , jag skrev att Nalle gillar allt med MOPAR :):) Men blir ju bara tjafs av såna här trådar, och är nog inte mycket som är original på det blocket , vad är det för maskin då , du som vet ???

Jag skrev inte att det var en 454 MOPAR , jag skrev att Nalle gillar allt med MOPAR :):) Men blir ju bara tjafs av såna här trådar, och är nog inte mycket som är original på det blocket , vad är det för maskin då , du som vet ???

Om det är orginal (vilket du skrev) Mopar 440-6, så angavs effekten till 390hp.

Då drar den som min, för kör jag bil till frugans by så har det ju vart stadskörning i både korat och Pattaya och då 0.63 med en SUV Nissan X-trail.
Men kör jag inne i Pattaya bara så blir det ju mest runt 30km/h och stop/start hela tiden.
Och kör jag så en vecka så laddar inte batteriet mycket vid stopp, för i den trafiken blir det inte mycket till motorbrosning eller långsamma inbromsningar.
Så skall du jämföra där får la det bli vad du drar den tiden du kör inne i Bangkok i köerna.
Min laddar nog som din.
Som jag skrev från provinshuvudstaden och då stadskörning till svärföräldrarnas by (ödemark) har jag kört så lågt som 0.52.

Med förra bilen (hybrid) så klarade jag att köra på 0,53 eller om det var 0,57. Oavsett så var det bättre än fabrikssiffrorna och typ 5km/h (på hastighetsmätaren) över fartgränsen.
Vinter och stadskörning drog den dock rätt friskt då motorn aldrig fick upp temperaturen.
Det var 306hk + batteri på typ 60-70hk, men samlad effekt uppgick till 340hk.
En väldigt ekonomisk bil om man frågar mig.

Nu senast med nya bilen låg jag på 1,2l/mil på samma sträcka.
Körde rätt lugnt den första biten, men med 5mil kvar så körde jag väl lite väl fort.
Kan nog komma runt litern eller strax över om jag håller hastighetsgränserna.

Blir inte så många mil, så jag bryr mig sällan om förbrukningen.

Med förra bilen (hybrid) så klarade jag att köra på 0,53 eller om det var 0,57. Oavsett så var det bättre än fabrikssiffrorna och typ 5km/h (på hastighetsmätaren) över fartgränsen.
Vinter och stadskörning drog den dock rätt friskt då motorn aldrig fick upp temperaturen.
Det var 306hk + batteri på typ 60-70hk, men samlad effekt uppgick till 340hk.
En väldigt ekonomisk bil om man frågar mig.

Nu senast med nya bilen låg jag på 1,2l/mil på samma sträcka.
Körde rätt lugnt den första biten, men med 5mil kvar så körde jag väl lite väl fort.
Kan nog komma runt litern eller strax över om jag håller hastighetsgränserna.

Blir inte så många mil, så jag bryr mig sällan om förbrukningen.
Och om du hade haft den och kört mestadelen inne i Pattaya hade du då med legat på dom siffrorna?
Som jag skrivit så är det ju stadskörning i en stad som Pattaya min bil är dyr, annars har jag ju samma förbrukning som ni skriver.
Nu kör jag mest inne i Pattaya och då tycker jag inte hybriden är bränslesnål.
Vad tror du, du känner ju traffiken i Pattaya väl, hade du legat på samma låga förbrukning där med din förra hybrid?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp