Billigaste flyg till Thailand?

Förr kunde jag resonera så, men upptäckte ganska fort att den väntetiden kan bli dyr. Man åt, drack, fika mm det kostade också.
Man kan så klart köpa lounge access om man inte har det redan. När jag började flyga till Thailand så ofta jag gör nu för 7 år sedan provade jag det där med att ha 8,5 h layover. Hade lounge access...men var så trött i 4 dagar när jag kom hem mot vanliga fall så frun sa please never again.
Blir sån lång resa totalt fast du kan ligga i en liggestol eller liknande. Synd att förstöra en semester många dagar pga trötthet om man nu ska på semester.

Förr kunde jag resonera så, men upptäckte ganska fort att den väntetiden kan bli dyr. Man åt, drack, fika mm det kostade också.
De flesta bolag kan man göra ett stop over med gratis med och resa vidare nästa dag eller två dagar senare.
I Peking kan man åka och besöka några platser av intresse och bo på hotell.
Visum på 72 timmar får man direkt.
Annars kan man boka gratis lounge med Air China vid transfer över 4 timmar.
Det gör man på deras hemsida med sin bokningsreferens.

Jag har gjort båda dessa varianter.

Köpa in sig i en lounge är också överkomligt.
Runt 25€ för 3-5 timmar.

Och fan så tråkigt om man än sitter loungen. Gubbig som man blivit så fan man dricker ju knapp ens inte längre på flighter eller i loungen. Nån promenad brukar det bli om det blir väntan, shopping helt jävla ointressant för min del. Men vist nån single malt blir det. Men det blir som vanligt ned nästa gång ett stopp för att ta sig till Phuket/Khao lak kortaste möjliga tid.

Och fan så tråkigt om man än sitter loungen. Gubbig som man blivit så fan man dricker ju knapp ens inte längre på flighter eller i loungen. Nån promenad brukar det bli om det blir väntan, shopping helt jävla ointressant för min del. Men vist nån single malt blir det. Men det blir som vanligt ned nästa gång ett stopp för att ta sig till Phuket/Khao lak kortaste möjliga tid.
Ja, 1 - 3 timmar är ok. Då får man riktig mat och en öl. Slappa, duscha och bli fräsch igen för nästa etapp. Mer än så blir bara jobbigt.
Då bokar jag hellre en natt hotell om priset hade blivit lägre än vad en bättre biljett kostar med kortare layover.

När jag åkt ner i oktober för ett halvår har jag vid flera tillfällen bokat med stop over åt båda hållen.
Ett utmärkt sätt att få se och uppleva något nytt utan betala mer för biljetterna.
48 timmar gratis transit visa i Dubai och Abu Dhabi samt 72 timmar i Peking.

Nu tittar jag mer på avgångstider och ankomst än transfer.
Kort transfer och landa tidigt på morgonen och det bokade hotellet har check in kl 14-15 är oflyt.
Samma om man ska resa vidare inrikes måste det synkronisera.

Fast hade kanske somnat ändå, jobbade från 02 på morgonen, 9 timmars flygresa med mellanlandning från Stavanger till Gbg, sov i gbg sen vidare till Vien 7 timmars mellanlandning, där missa jag flyget och somnade nog inte pga whiskeyn.
Hemresan har jag bokat hotell på mellanlandningen.
Sista gången jag testa detta ;)

Fast hade kanske somnat ändå, jobbade från 02 på morgonen, 9 timmars flygresa med mellanlandning från Stavanger till Gbg, sov i gbg sen vidare till Vien 7 timmars mellanlandning, där missa jag flyget och somnade nog inte pga whiskeyn.
Hemresan har jag bokat hotell på mellanlandningen.
Sista gången jag testa detta ;)

Jag brukar ha alarm på telefonen då jag brukar somna även på mina korta loungebesök på väg till eller från jobb.

Jag brukar ha alarm på telefonen då jag brukar somna även på mina korta loungebesök på väg till eller från jobb.
Ja det borde jag haft den gången, vart ju försenade 1 dygn iland, skulle igentligen stannat en dag i GBG imellan.
Så gick väl nästan i ett, jobb hela natten, ankomst runt 09, städa sista i hytten, handover direkt till flygplatsen och rederiet hade bokat en 9 timmars flygresa från Stavanger till Gbg.
Landa sent i Gbg, bara övernattning vidare till flygplatsen på morgonen, och sen skulle resan vart Gbg - Vien 7 timmar väntan Vien - Bangkok.
Men som sagt i Vien har jag lounge access så blev väl för bekvämt ;)
Så blev ny resa Vien - Abu Dhabi - Bangkok.

Ja det borde jag haft den gången, vart ju försenade 1 dygn iland, skulle igentligen stannat en dag i GBG imellan.
Så gick väl nästan i ett, jobb hela natten, ankomst runt 09, städa sista i hytten, handover direkt till flygplatsen och rederiet hade bokat en 9 timmars flygresa från Stavanger till Gbg.
Landa sent i Gbg, bara övernattning vidare till flygplatsen på morgonen, och sen skulle resan vart Gbg - Vien 7 timmar väntan Vien - Bangkok.
Men som sagt i Vien har jag lounge access så blev väl för bekvämt ;)
Så blev ny resa Vien - Abu Dhabi - Bangkok.

Farligt att resa när man är trött

Så även om man inte är pensionär som du och har bara Max två veckor semester så rekommenderar du detta bolag få?
Om man nu villl och tycker om Thailand?
Det är som sagts ovan en Trade off. Vad är en dag i Thailand värd kontra en i Kina. Jämför man 4 500 med Air China mot Thai för 12 000 så kanske man hellre har 7 500 i Thailand att roa sig för.

Jag brukar satsa Lufthansa gruppen som panpan säger kan fås för kansle 1 000 - 1 500 kr till. Det gäller att vara flexibel annars kan det bli svårare. Sandlåde bolagen har bra tidtabell och flyger ofta, de har högre priser nu för tiden dock

Haha 12h layover I Kina för att spara par tusen..
Kanske om man är 19, jobbat en sommar och ska backpacka i Asien par månader.
Ja, 1 - 3 timmar är ok. Då får man riktig mat och en öl. Slappa, duscha och bli fräsch igen för nästa etapp. Mer än så blir bara jobbigt.
Då bokar jag hellre en natt hotell om priset hade blivit lägre än vad en bättre biljett kostar med kortare layover.
Ja viss är det smart att ta längre layover med hotell.

Ja viss är det smart att ta längre layover med hotell.
Vi hoppas, att om några år, kunna vara c:a 6 månader i Thailand och både jag och frun tyckte att det kunde vara en alldeles lysande idé att kunna kombinera en "billigare" resa med en minisemester om möjligheten ges. Ett dygn i t ex Istambul eller Singapore låter ju riktigt kul!

Någon dag mindre i Thailand är ju inget problem för en pensionär om man ändå skall vara borta så länge. Sessutom, som ren bonus blir ju den hemska, långa flygresan betydligt mindre ansträngande när den delas upp. :nod:

Det är bara att inse att vi är olika. I mitt fall så måste jag ha flexibla biljetter då risken att jag måste ändra datum på endera resan är stor, så de riktigt billiga biljetterna går bort. Jag kan heller sällan ta några längre semestrar så att förlora en dag på en transit är inget alternativ. En väldigt stor del av min arbetstid spenderas dessutom på flyg och på flygplatser, så ska det vara värt att resa på min lediga tid så ska det vara bra flyg och minimal tid på flygplatser; annars är jag hellre hemma.

Om några år har jag tänkt gå i tidig pension och då är förutsättningarna annorlunda; istället för gott om pengar men ont om tid så har jag kanske istället gott om tid men ont om pengar.

Vi hoppas, att om några år, kunna vara c:a 6 månader i Thailand och både jag och frun tyckte att det kunde vara en alldeles lysande idé att kunna kombinera en "billigare" resa med en minisemester om möjligheten ges. Ett dygn i t ex Istambul eller Singapore låter ju riktigt kul!

Någon dag mindre i Thailand är ju inget problem för en pensionär om man ändå skall vara borta så länge. Sessutom, som ren bonus blir ju den hemska, långa flygresan betydligt mindre ansträngande när den delas upp. :nod:
Peking har muren och förbjudna staden, kallt på vintern bara.

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
3 K
Gazton
G
A
Svar
27
Visningar