Bosses trädgård i Isaan

555 Mr Jo. Föreslår att du bokar några veckors semester i Pattaya och njuter av livet där vid havet och på restaurangerna.
Därefter tror jag att även du kommer att tycka att det skulle vara en bra variation att leva deltid där och deltid på landsbyggden.
Nu bor jag inte på landsbygden men kan förstå vad du menar. Har haft semester i Pattaya och därför kan jag har min åsikt. Vi människor är så olika och tycker du det är bra så då är det säkert bra för dig. Jag tycker det är fantastiskt att det finns allt för alla men tänker inte börja kritisera någon som tar annorlunda val än jag.
Blev bara överraskad för hade placerat dig i en trädgård. :p
Hoppas verkligen du har det bra var du än är och hoppas även att du delar med dig bilder från det gamla stället :eek: :rolleyes:

Hej Bossej,

Vårt hus ligger i Phanom Sarakham, Chachoengsao. Kan dock inte ta någon credit för trädgården då vi bara är där en helg per månad, det är svärmor och till viss del svärfar som är trädgårdsmästare då vi pga dotterns skola mestadels bor i Bkk och jag oftast jobbar i Kina och övriga Asien.

image.webp

image.webp

image.webp

image.webp
Skitsnygg häck!!! Alltså inte damens utan häcken med blommorna i.

Nang Rong har jag varit vid ett flertal tillfällen, vi bor inte långt ifrån varandra när jag är där. Min tjej kommer en bit utanför Prakhon Chai. Fint där, men jag förstår att du flyr hettan, till havets svalkande vindar.

tmp_11804-IMG_20180328_1218443459762325959406122.webp
Nu har jag haft min trädgård här i Isaan i cirka tio år. Odlar mycket blommor, träd och buskar som ger skönhet i mitt liv.

Sedan odlar vi många olika sorters frukt, grönsaker och kryddor för att det är gott och nyttigt, och giftfritt.

Vill dela med mig min erfarenhet av av årets tomatodling som blev lyckad över förväntan.

I början av december byggde jag ett litet växthus på 3x2 meter.
Gjorde en grund runt av cementblock två i höjd och fyllde med bra mylla 60 cm innanför , och en gång i mitten.
Sedan järnrör i varje hörn 3 m höga. De sammanfogades med 3 cm järnstänger för att ge en stabil konstruktion. Därefter en rulle matt plast 120 cm x 20 m för väggar och tak.

Har haft tomater på friland varje år tidigare, men det kommer mycket insekter på dem, och växthuset främst för att skydda mot dessa, samt för att hålla kvar fukten .

Sådde en påse frön i början av december, och vade sedan ut 20 bra plantor från dem.
Vattna varje kväll. Färdiga tomater efter ca 3,5 månad.

Vi har nu för husbehov plockat ca 10 fina tomater per dag i tre veckor, och många flera är på gång.
Tog detta foto idag.

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar