Har ni som bor i Thailand sjukförsäkring?

Är ni som bor i Thailand har ni sjukförsäkring?

• Ja, full försäkring

Röster: 9 32.1%
  • Ja täcker viss del

Röster: 2 7.1%
  • Nej

Röster: 15 53.6%
  • Va varför då?

Röster: 2 7.1%

• Totala väljare
    28

Valde, då jag flyttade till Thailand för nästan 13 år sedan, att sätta av 2 miljoner Baht på ett konto för oförutsedda utgifter, istället för att teckna sjuk och olycksfallsförsäkring och brandförsäkring på huset. Tyckte dessa försäkringar var alldeles för dyra i Thailand.

Fördelen med detta är att pengarna kan användas till olika oförutsedda ändamål, och även för andra medlemmar i familjen. Hittills har vi haft tur. Pengarna står orörda.

Valde, då jag flyttade till Thailand för nästan 13 år sedan, att sätta av 2 miljoner Baht på ett konto för oförutsedda utgifter, istället för att teckna sjuk och olycksfallsförsäkring och brandförsäkring på huset. Tyckte dessa försäkringar var alldeles för dyra i Thailand.

Fördelen med detta är att pengarna kan användas till olika oförutsedda ändamål, och även för andra medlemmar i familjen. Hittills har vi haft tur. Pengarna står orörda.
Hur långt tror du två miljoner räcker , har kollat vad en hjärtinfarkt med ev följande operation med eftervård kosta på BKK Hospital , inte räcker två mille i alla fall , jag trodde samma tills jag kollade . Hade även jag en svindyr försäkring genom Thai Pagan ,, satte sen mitt kapital på BKK bank , men insåg att inte ens tre mille räckte fullt ut ..
Så nu har jag LF Östgöta sk. tillfällig Utlandsvistelse genom hemförsäkring
Den går att ha hela året ...............spelar ingen roll nu om andra tycker annorlunda , jag har talat med LF och de kräver däremot en Svensk Adress samt ej utskriven ..
De har ingen koppling till skattemyndigheten ,så de rapporterar mao inte till dessa att du vistas utomlands mer än 6 mån ..

Hur långt tror du två miljoner räcker , har kollat vad en hjärtinfarkt med ev följande operation med eftervård kosta på BKK Hospital , inte räcker två mille i alla fall , jag trodde samma tills jag kollade . Hade även jag en svindyr försäkring genom Thai Pagan ,, satte sen mitt kapital på BKK bank , men insåg att inte ens tre mille räckte fullt ut ..
Så nu har jag LF Östgöta sk. tillfällig Utlandsvistelse genom hemförsäkring
Den går att ha hela året ...............spelar ingen roll nu om andra tycker annorlunda , jag har talat med LF och de kräver däremot en Svensk Adress samt ej utskriven ..
De har ingen koppling till skattemyndigheten ,så de rapporterar mao inte till dessa att du vistas utomlands mer än 6 mån ..
Vad kostar behandling för hjärtinfarkt på Bangkokhospital? För när jag har kollat så har jag fått att det går på mellan 600.000-800.000 baht.
Men det är vad jag fått fram på nätet så kanske du har en bättre info, kan ju vara bra att veta så man vet vad man behöver.

Jag har en bekant som nyligen satt in en stent i kranskärlet på Bangkok Hospital i Korat. Det gick på 200.000 inklusive allt, enligt uppgift 100.000 plus 100.000 per stent (3 möjliga).

3 miljoner låter väldigt mycket. Å andra sidan kostar ett ambulansflyg till Sverige runt 4 millar.

Hur långt tror du två miljoner räcker , har kollat vad en hjärtinfarkt med ev följande operation med eftervård kosta på BKK Hospital , inte räcker två mille i alla fall , jag trodde samma tills jag kollade .

Jag har också frågat på Bangkok Hospital i Korat, och de sa ca 1,5 mille totalt. Men du har kanske frågat i Pattaya.
Vi vet ju att allt är dyrare där än i Isaan.
Phonta du bör nog fråga i Khon Kaen också för ett bättre pris.

Men vafan, det är väl inte hjärtinfarkt som är det sannolikaste i Thailand?

Vad kostar behandling för hjärtinfarkt på Bangkokhospital? För när jag har kollat så har jag fått att det går på mellan 600.000-800.000 baht.
Men det är vad jag fått fram på nätet så kanske du har en bättre info, kan ju vara bra att veta så man vet vad man behöver.
Beror väl på vad som är orsak , hörde vid ett ganska trovärdigt "stenbord" att en Svensk för inte länge sen fick hjärtproblem , in på BKK Hospital , konstaterades att han behövde ett batterihjärta , antar en pacemaker , man ansåg honom så dålig att han inte skulle klara sig länge utan samt att en sjuktransport inte var att tänka på , han lever idag i all önskvärd välmåga , kanske sköter han sig bättre vad vet jag , men detta skulle ha gått på trygt två millar thbt . vet inte om det är korrekt då jag inte har den källhänsvisning som brukar krävas här för att åtnjuta förtroende här på forumet , om det gagnar någon så kan jag nog ta fram både hans personnummer samt pass och kanske en kopia på sjukvårdsräkningen som gick till Bupa vad jag minns av berättelsen ... om man då tänker sig en allvarlig hjärtinfarkt med ballongsprängningar alt byte av kärl från benet el dyligt. dvs en öppen hjärtoperation , tja , då förslår knappast två mille långt ..:)

Jag har också frågat på Bangkok Hospital i Korat, och de sa ca 1,5 mille totalt. Men du har kanske frågat i Pattaya.
Vi vet ju att allt är dyrare där än i Isaan.
Phonta du bör nog fråga i Khon Kaen också för ett bättre pris.

Men vafan, det är väl inte hjärtinfarkt som är det sannolikaste i Thailand?
Skiter i det då jag är fullförsäkrad nu :)
Behövs det så tar dom hem mig till swdala , för 1200 kr i självrisk.. men nog fn bättre med BKK Hospital i Pattaya eller BKK än Svenska sjukhus ... måste ju prata utländska i båda fallen 555555

Beror väl på vad som är orsak , hörde vid ett ganska trovärdigt "stenbord" att en Svensk för inte länge sen fick hjärtproblem , in på BKK Hospital , konstaterades att han behövde ett batterihjärta , antar en pacemaker , man ansåg honom så dålig att han inte skulle klara sig länge utan samt att en sjuktransport inte var att tänka på , han lever idag i all önskvärd välmåga , kanske sköter han sig bättre vad vet jag , men detta skulle ha gått på trygt två millar thbt . vet inte om det är korrekt då jag inte har den källhänsvisning som brukar krävas här för att åtnjuta förtroende här på forumet , om det gagnar någon så kan jag nog ta fram både hans personnummer samt pass och kanske en kopia på sjukvårdsräkningen som gick till Bupa vad jag minns av berättelsen ... om man då tänker sig en allvarlig hjärtinfarkt med ballongsprängningar alt byte av kärl från benet el dyligt. dvs en öppen hjärtoperation , tja , då förslår knappast två mille långt ..:)
Ok bra då väntar vi på att du får fram räkningen ;) då det var ju 3 gånger så dyrt än vad jag såg på nätet och en BUPA Platinum försäkring täcker bara 2 millioner baht så isåfall får jag ju uppgradera min försäkring om inte dom 2 millarna räcker för behandling.
Det jag läste var bara andra nätforum så dom priserna jag läste vet jag inte om dom stämmer.

D
Räkningar från Bangkok Hospital mfl blir betydligt högre om de skickas till försäkringsbolag
et kan nog stämma , hade den diskussionen med LF Östgöta , då håller kollen mycket noga på Thaisjukhus och deras räkningar som gärna skjuter i höjden ..Och Nä..ni som vill veta får kolla själv , jag lägger inte min tid på att kolla huruvida dess "stenbordssiffror" är korrekta eller ej . Jag har ingen limit på min sjukförsäkring, bara på inbrotts samt stöld och rättsskydd ..

BKH Ratchasima lämnar följande priser:

Undersökning hjärta ca 50.000:-
Ballongsprängning ca 200.000:- per styck
Vård ca 30.000:-/dygn (kan halveras)

Under halvmillen för en "normal" operation
Med komplikationer kanske det dubbla och med en bypass kan det gå över miljonen.

Men över två miljoner? Då skall man vara riktigt illa däran.

Jag skall kolla med försäkringsbolagen också.

Tre ballonger 600,000 , undersökning hjärta 50,000 vård 10 dagar0 300,000thbt , detta blir för en ganska normal vård efter hjärtinfakt 950,000.
Vården kan halveras om du vill ligga på allmänn sal tillsammans med halva Isaans familjemedlemmar

Ja du Mackes , du slutar inte förvåna ........

Tre ballonger 600,000 , undersökning hjärta 50,000 vård 10 dagar0 300,000thbt , detta blir för en ganska normal vård efter hjärtinfakt 950,000.
Vården kan halveras om du vill ligga på allmänn sal tillsammans med halva Isaans familjemedlemmar

Ja du Mackes , du slutar inte förvåna ........

Det är tur att man har olika erfarenheter, det du nämner är ett riktigt svårt fall. Det finns bara tre kranskärl man kan göra sprängningar i. Att alla tre skulle vara igensatta samtidigt är riktigt allvarligt. Men vi är ju knappast uppe i tre miljoner.

Jag talar om typfall som några av mina bekanta råkat ut för. Ett igensatt kärl, en sprängning och tre dagar på sjukhus. Det är numera rutin för hjärtvården. Icke desto mindre kallas det för hjärtinfarkt och är allvarligt då delar av hjärtmuskeln blir utan syre och riskerar att dö.

Såhär kul har vi det, 12.000 baht på BKH skall det gå på ungefär för allt, analys, medicin, rum och vård för ett dygn.
Tråkigt bara att det skall hända på bilsemestern, så man börjar fundera på om vi skall fortsätta norr över imorgon eller åka hem.
Han mår ok nu iallafall, piggnat till och äter igen och får behålla det, läkaren tyckte ändås vi skulle stanna kvar tills morgonen för säkerhets skull.
Hade vi varit hemma kunde man ju åka hem till huset men vårda sjukt barn på hotell är inte det optimala och är ju en bit att köra från Khon Kaen till Pattaya.
Blivit mycket sjukhus häng den här bilsemestern 4 av 6 dagar har varit sjukhusbesök av olika anledningar :( blev inte riktigt som planerat.
Har bara försäkring på mig själv, frugan och sonen betalar vi för.
20161222_174819.jpg

Räkningar från Bangkok Hospital mfl blir betydligt högre om de skickas till försäkringsbolag
Hur vet du det?

Låg förra året på Bangkok Hospital i 8 dygn, räkning enl. specifikation 310.000b och sen en rabatt på 10% till SOS International som sköter detta åt de nordiska försäkringsbolagen. Slutsumma 279.000b
Något avtal som finns dom emellan.
Var räkningen riktig så har försäkringsbolagen rabatt som kund.

Kan gå illa om man inte har försäkring som täcker, hörde om en svensk i Korat som akut måste göra en ballongsprängning som kostade runt 200.000b, men han hade inte så mycket stålar när räkningen kom men sjukhuset rabatterade ner till den summa han hade på sitt bankkonto 150.000b. Hade dom krävt förskott eller garantier före ingreppet så kanske han inte fått vård alls.

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp