Hur gör ni med språket för barnen i Thailand.

A

anonymous

Gäst
Hur gör ni som bor i Thailand när det gäller språket för era barn.
Lär ni dom Thai, Engelska och Svenska.
Eller.
Thai, Engelska.
Eller
Svenska, Thai.
Eller
bara Thai.

Blir det svårt för barnet att fokusera på 3 språk för er där dom lärt sig alla 3 språken?

Vi har inga framtida planer på att flytta till Sverige, huvudspråket bör ju bli Thai med Engelska som andra språk orolig för att det skall bli jobbigt om man blandar in 3 språk?
Eller så pratar vi Svenska och Thai med han också får han lära sig Engelska när han börjar skolan.

Ungen kommer antagligen gå på Engelsk skola.

Finns även i Rayong Svensk skola men känns meningslöst när vi inte har några planer på Sverige.

Har en lärare på skolan som är Svensk men han bodde sina första år i USA och lärde sig inte Svenska föränns han var 10 och det var inga problem sa han.
Hans barn hade Engelska som första språk och kunde lite tagalo och Svenska men dom fokuserade på Engelska men dom skall ju inte stanna i Thailand.

Eller.
Thai, Engelska.
Eller
Svenska, Thai.
Eller
bara Thai.

Blir det svårt för barnet att fokusera på 3 språk för er där dom lärt sig alla 3 språken?

Vi har inga framtida planer på att flytta till Sverige, huvudspråket bör ju bli Thai med Engelska som andra språk orolig för att det skall bli jobbigt om man blandar in 3 språk?
Eller så pratar vi Svenska och Thai med han också får han lära sig Engelska när han börjar skolan.

Finns även i Rayong Svensk skola men känns meningslöst när vi inte har några planer på Sverige.

Har en lärare på skolan som är Svensk men han bodde sina första år i USA och lärde sig inte Svenska föränns han var 10 och det var inga problem sa han.
Hans barn hade Engelska som första språk och kunde lite tagalo och Svenska men dom fokuserade på Engelska men dom skall ju inte stanna i Thailand.
Jag skulle bara ha Engelska och Thai om jag hade ett barn här i Thailand.

Jag skulle bara ha Engelska och Thai om jag hade ett barn här i Thailand.
Ja det hade jag med tänkt men vet att barnets farmor och farfar kommer bli besvikna då ;)
Dom tror att Svenska är världens viktigaste språk ;) 55555555

Nu klagade sonen hemma sist på att jag inte har lärt han Svenska ifall jag skulle lära barnet Svenska.
Får ju vara en balansgång här med så inte det ena barnet känner sig särbehandlat.

Är väl bara låta det ha sin gång, några Svenska ord får han väl med sig.
Engelskan är bra mycket viktigare eftersom hela skolgången kommer vara med Engelska lärare och på Engelska så kommer ju Thai och Engelska vara dom 2 dominerande språken.
Han kommer ju kunna prata med all annan släkt i Sverige på Engelska.
Och skall man vara ärlig så kommer vi förutom farmor och farfar som är här ofta nog inte träffa Svenska släktingar så ofta.

Ja det hade jag med tänkt men vet att barnets farmor och farfar kommer bli besvikna då ;)

Nu klagade sonen hemma sist på att jag inte har lärt han Svenska ifall jag skulle lära barnet Svenska.
Får ju vara en balansgång här med så inte det ena barnet känner sig särbehandlat.

Engelskan är bra mycket viktigare eftersom hela skolgången kommer vara med Engelska lärare och på Engelska så kommer ju Thai och Engelska vara dom 2 dominerande språken.
Och skall man vara ärlig så kommer vi förutom farmor och farfar som är här ofta nog inte träffa Svenska släktingar så ofta.
Min pappa var Fransk och mamma Islännsk så det blev for mig franska, islännska och amerikanska när jag var liten gick alldeles utmärkt med tre språk.

Jag skulle nog, vet ju inte till 100% då jag inte bor i Thailand, prata svenska med barnen, min fru thai och engelska mellan mig och frun så lär ju sig barnen alla språken. Inga problem med att de blandar ihop språken, de blir dock lite senare i talet då hjärnan måste sortera ut först.

Det de lär sig i unga år blir ju mer eller mindre flytande.

För din del, Jonas, ska inte barnet vara i Sverige finns det kanske ingen anledning med svenska, men han kanske vill flytta dit när han blir äldre. Sen tror jag banden med dig blir starkare om han pratar ditt modersmål. I vilket fall är thai viktigt för min fru att våra barn förstår, hon känner sig mer accepterad att de kan hennes modersmål (i vilket fall förstår bra).

Sen blir det ju orättvist mot äldre pojken, men vet inte om man ska tänka så.

Jag hade önskat att mina föräldrar pratat fler språk hemma och jag hade kunnat dem.

Jag pratar svenska med dottern och frugan thai med henne, engelskan får vänta några år, men vi bor ju inte där nere hela tiden
Nej i Sverige förstår jag ju det, hade vi bott i Sverige hade Svenska blivit huvudspråket självklart, Thai hade blivit hemspråksundervisning i skolan och genom frugan och Engelskan via skolan.

Här nere blir det skillnad för min del då skolan kommer vara Engelskspråkig, dom läser Thai som hemspråksundervisning för det måste skolorna här nere ha.
Dom 2 språken kommer ju vara dom viktigaste.
Svenskan får jag lära ut isåfall pratar ju aldrig Svenska hemma annars, blir ju Thai/Eng hemma nu.

Jag hade inte begärt att frugan skulle tala Engelska med han om vi bott i Sverige, tvärtom för att inte förstöra hans Engelska låt bli som Thai 55555 ;)
Så hade vi bott i Sverige hade ju Thai/Svenska blivit det självklara.

Men här nere känns det inte så, knappt jag pratar Svenska själv hemma, träffade Långeman 2 gånger hemma sist och så pratade jag lite med en Svensk lärare angående just det här med språk.
Det var dom enda gångerna jag pratade Svenska den här ledigheten, vissa gånger hemma pratar jag ingen Svenska alls, ombord är vi 2 Svenskar, blir mycket Engelska ombord och allt pappersarbete är på Engelska.
Jag försöker ju också lära mig Thai bättre och har ju som mål att kunna kommunicera helt på Thai hemma en dag, fast gått lite trögt med studierna i år, lite tid ;)

Då är det skillnad för dig.

Jag har även i thailand bara pratat svenska med dottern, då jag anser att hon ska kunna svenska så att hon i framtiden ska kunna välja var hon vill bo någonstans mellan sverige och thailand
Se bara till att hon lär sig engelska i framtiden.

Har träffat flera trespråkiga barn. Tycks fungera utmärkt. Småbarns språkinlärningsförmåga är fantastisk.
Om er grabb inte är äldre än 10-11 år så kan det vara värt att även lära han svenska. Söker du på nätet så hittar du flera dataspel för språkinlärning. Kanske något grabben vill pröva. Hursom. Stort grattis till den kommande tillökningen.

P.S. Om ni i framtiden vill ha ytterligare ett barn och då en flicka så sänd mig ett pm...;););)

Ju mer språk barnen lär sig desto bättre. Språk är en maktfaktor. Men som Janne skrev måste det va kul att lära sig också, stämmer till 100%.
Tjejens dotter som bott här 1 år nu, är på god väg att bli fyrspråkig. Khmer och Thai fick hon med sig, svenskan är nästan perfekt och engelskan kommer automatiskt. Mitt råd till dig Jonas är att försök lär dina barn åtminstonde lite svenska, för som någon skrev kanska barnen vid vuxen ålder vill veta mer om sin pappas hemland, kanske tom. träffar en skitsnygg svensk tjej;):)

Ju mer språk barnen lär sig desto bättre. Språk är en maktfaktor. Men som Janne skrev måste det va kul att lära sig också, stämmer till 100%.
Tjejens dotter som bott här 1 år nu, är på god väg att bli fyrspråkig. Khmer och Thai fick hon med sig, svenskan är nästan perfekt och engelskan kommer automatiskt. Mitt råd till dig Jonas är att försök lär dina barn åtminstonde lite svenska, för som någon skrev kanska barnen vid vuxen ålder vill veta mer om sin pappas hemland, kanske tom. träffar en skitsnygg svensk tjej;):)
Det svaret var värt många GILLA

Våra kompisar som flyttade tillbaka till Thailand för 2 veckor sen har en dotter på sex år.
Hon föddes ju i Thailand och bodde där till dom kom till Sverige och pratade så klart Thai på dagis..
Mamma är från Udon och pratade Isaan med henne.
Pappa från Sverige och pratade Svenska med henne.
Mamma och Pappa pratade Engelska med varandra.
Dom bodde här i Sverige nu i 1,5 år och dottern pratade Svenska på dagis..
Hon är grym i talande språk nu när dom har flyttat tillbaka..
Nu är det ju "bara" skriv och läs som ska till...

Har träffat flera trespråkiga barn. Tycks fungera utmärkt. Småbarns språkinlärningsförmåga är fantastisk.
Om er grabb inte är äldre än 10-11 år så kan det vara värt att även lära han svenska. Söker du på nätet så hittar du flera dataspel för språkinlärning. Kanske något grabben vill pröva. Hursom. Stort grattis till den kommande tillökningen.

P.S. Om ni i framtiden vill ha ytterligare ett barn och då en flicka så sänd mig ett pm...;););)

Min grabb är nu 8 år, och jag har,sedan han var liten, talat Svenska med honom, mamma och kompisar Thai.
Mamma har dessutom tränat Eng. med honom lite under uppväxten.
I dag är han bäst i klassen på Eng. Svenskan är dessutom utmärkt, men det tog tid innan han kunde sätta ihop meningar själv, men han förstod tidigt språket.

Som barn, har man en liten del i hjärnan, som man kan jämföra, med ett simkort. Den inlärningen, kommer alltid att finnas kvar. Tex om man lär barnet ett språk, som dom sedan, inte talar på många år, så kommer det det snabbt fram igen. Dessutom att finnas kvar hela livet.
Därför är det viktigt, att barnen får språkträning redan som mycket små.
Lär man sig flera språk, som har stor skillnad, i tal och skrift, så är det enkelt för dom att lära sig ytterligare språk i framtiden.
Alla föds med en tom hjärna, fyll den med något bra,barnen har nytta av senare i livet

Senast ändrad:
Eller.
Thai, Engelska.
Eller
Svenska, Thai.
Eller
bara Thai.

Dottern: Med henne så pratar jag sve. och eng. , thai blir det naturligtvis i skolan.

Frugan: Blir det bara eng. med, men p.g.a. att jag pratar sve. med dottern, så snappar ju även hon upp ett och annat ord på svenska.

Mig själv: Lyssnar och förstår en hel del thai ord, men tvekar/tvivlar på att använda dem själv. Det kan ju lätt bli missförstånd när en farang försöker sig på, om ett nytt ord kommer så frågar jag frun vad det ordet betyder.

Liknande trådar

P
Svar
13
Visningar
2 K
nakonsawan
N

Tillbaka
Topp