Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"andrejsdenruskige " sa:
Jag jobbade i Tyskland i tre veckor. Hade varken tid eller möjlighet att laga mat. Det blev McD både på vägen till jobbet och från jobbet.

Gick ner 10kg på tre veckor.
Enligt din beskrivning borde de som önskar gå ned i vikt, börja dagen med en Big Mac och en stor cocacola + pomfritt och sedan sluta dagen med samma paket. Med det här paketet skulle det medföra att vikten rasar för klienterna, enligt ditt scenarium att man tappar vikt om man käkar Mc Donald "junk food".

Vad jag förstår blev du sur och tjurig på mig därför jag skrev det här inlägget, men det är du som kom med bantningskuren och jag menade med Big Mac blir det vad man kan säga "turboeffekt" med alla tillbehör för Big Mac på bantningskuren.
Ditt ego tycks ha gått i botten med det här inlägget.
Jag kan endast skratta åt det hela.

"Rong " sa:
Enligt din beskrivning borde de som önskar gå ned i vikt, börja dagen med en Big Mac och en stor cocacola + pomfritt och sedan sluta dagen med samma paket. Med det här paketet skulle det medföra att vikten rasar för klienterna, enligt ditt scenarium att man tappar vikt om man käkar Mc Donald "junk food".

Vad jag förstår blev du sur och tjurig på mig därför jag skrev det här inlägget, men det är du som kom med bantningskuren och jag menade med Big Mac blir det vad man kan säga "turboeffekt" med alla tillbehör för Big Mac på bantningskuren.
Ditt ego tycks ha gått i botten med det här inlägget.
Jag kan endast skratta åt det hela.

Nu använde jag mig inte av varken något "vi" eller "oss" i min text.

Sedan kanske herrn som leker dietist borde känna till att alla slags dieter inte funkar på alla människor.

Men Googlar du på "Gå ner 10kg på McD på tre veckor" så kanske du råkar finna mitt inlägg och kan använda det i dina inlägg.

I detta fall så var det ett faktum att jag gick ner 10kg på tre veckor.
Att jag gått upp 12kg på två veckor i Thailand 2003 är en annan historia.

Synd att det inte finns någon faktamall, med exakta siffror, om hur människokroppen reagerar på motion, kolhydrater, proteiner, 5:2 dieter, atkins dieter och annat.

Fast du skulle iofs kunna googla på det och presentera din statiska statistik.
Synd bara att man inte kan applicera den på allt och alla.

"bson " sa:
Där har du faktiskt fel.
En bra fysik gör att man mår bättre psykiskt pga att en vältränad kropp utsöndrar mer endorfin som får oss att må bra, plus att alla utom ett fåtal undantag (ni) gillar att känna sig starka och i form och alla är vi nog tillräckligt fåfänga för att gilla att nån tycker att man är snygg.
Vågar påstå att ni som har en annan uppfattning aldrig varit vältränade och inte motionerar nåt speciellt.

Kate Moss super modellen sa en gång en sak som faktiskt stämmer.
There is no better taste then a skinny feeling..

Men ni kanske tycker att det känns gott när magen spänner?..

Givetvis upp till var och en men mycket av det ni skriver är vad man kallar en dåres försvarstal.
Ni påstår att ni trivs med att vara tjocka, jag påstår att ni hade mått bättre om ni varit vältränade, motbevisa mig... ;)

Och inga fjantiga kommentarer nu om att det här också är hets mot feta för jag skiter fullständigt i hur ni ser ut, diskuterar bara.

Det där är trams. Klart är att människan har bättre förutsättningar att må bra om man inte har övervikt. Men att påstå eller tro att man blir lycklig enbart av att vara smal är enbart trams. Fråga alla som bantat ner sig och sedan går upp igen när de upptäcker att det minsann inte blev roligare att vara smal. Det krävs att man förändrar hela sitt liv, sin livsstil.

Sen finns det faktiskt de som inte bryr sig om att de är tjocka. Tro det eller ej.

Jag skrev inlägget därför jag tyckte det blev humor i det, meningen var inte att såra dig eller förlöjliga dig på något sätt, jag ifrågasätter inte alls de 10 kilona det var fullt möjligt. De där små hamburgarna är som en tillplattat köttbulle, det var kanske en sådan du beställde.
Jag kunde aldrig tro att du skulle ta illa upp om det där inlägget i så fall hade jag aldrig skrivit det.

Som jag skrev gå ut på en pub så får du se att den tjocke är roligast att tjöta med.

"Rong " sa:
Jag skrev inlägget därför jag tyckte det blev humor i det, meningen var inte att såra dig eller förlöjliga dig på något sätt, jag ifrågasätter inte alls de 10 kilona det var fullt möjligt. De där små hamburgarna är som en tillplattat köttbulle, det var kanske en sådan du beställde.
Jag kunde aldrig tro att du skulle ta illa upp om det där inlägget i så fall hade jag aldrig skrivit det.

Jag tog inte illa upp.

Detta stycke skulle även ha följt med inlägget.

EDIT:
Har inget ego som gått i botten.
Som jag även skrev så rekommenderar jag inte McD som någon slags bantningdiet, iofs inte i samma inlägg, men det visar att dina statiska exempel inte går att följa eftersom genetik och förbränning har stort inflytande på kroppens eventuella omfång.

Äter du 1000kcal på McD och förbrukar 2000kcal så går du ner i vikt.
Är det hälsosamt? Svar: NEJ. Går du ner i vikt? Svar: JA!
Är dina blodvärden bra efter detta? sver: NEJ!
Har du näringsbrist? svar: Mest troligt.
Är det någontinng att rekommendera folk? svar: NEJ!
Är ensidig kost någonting att rekommendera folk? svar: NEJ!

Det är inga problem att äta på McD, frågan är bara hur mycket och hur ofta och i hur långa perioder.

Men du verkar oftast tro att det finns någon universell sanning i dina inlägg och jag motbevisar dig.

Det måste kännas jobbigt som gammal man att inse att ens erfarenhet mest gör en trångsynt.
Du sitter inne med en hel del information som faktiskt är riktig och korrekt, men det går inte att bara komma fram med något facit.

Det här jag skrivit om kost är ett stort och bra ämne att skriva om, det finns ingen som kan ifrågasätta faktan jag tagit fram, utan allt är korrekt med statistik och allt annat.
Men när det blir personangrepp med lögner och falska anklagelser anser jag det är helt ointressant att fortsätta. Ni tycks trivas bäst med att skriva om thailändska damer som lurar falanger på det ena och andra och sådant kan ni skriva kilometer långa spaltinlägg om, finns inga problem att hitta material till det, är endast låta fantasin verka.

"Rong " sa:
Det här jag skrivit om kost är ett stort och bra ämne att skriva om, det finns ingen som kan ifrågasätta faktan jag tagit fram, utan allt är korrekt med statistik och allt annat.
Men när det blir personangrepp med lögner och falska anklagelser anser jag det är helt ointressant att fortsätta. Ni tycks trivas bäst med att skriva om thailändska damer som lurar falanger på det ena och andra och sådant kan ni skriva kilometer långa spaltinlägg om, finns inga problem att hitta material till det, är endast låta fantasin verka.

Dina fakta är lika självklara som gravitationen och Newtons lagar.

Du har ingen aning om hur metabolism eller katabolism fungerar.
Det är ju även bevisat att ju fler födelsedagar man har, desto längre lever man.

Jag är mer intresserad av hur t.ex Jonas upplevde passkontrollen när han anlände Thailand än ett utdrag ur Thailands migrationsregler.

Du har tidigare visat på en tro att just din by/ stad är normen för hela Thailand. Thailand är mer flexibelt än så, både på gott och ont.

Det är nyttigt att äta nyttigt.
Hjärtat mår dåligt av hjärtattacker.
Dessutom så ska man ha klart för sig att det kan vara blött i vattnet och vatten molekyler existerar inte som en molekyl utan det bör faktiskt heta 2 H2O. Detta på grund av den bipolära bindningen.

Och vatten är viktigt, utan det skulle man inte kunna tillverka varken sprit eller öl.

"bson " sa:
Där har du faktiskt fel.
En bra fysik gör att man mår bättre psykiskt pga att en vältränad kropp utsöndrar mer endorfin som får oss att må bra, plus att alla utom ett fåtal undantag (ni) gillar att känna sig starka och i form och alla är vi nog tillräckligt fåfänga för att gilla att nån tycker att man är snygg.
Vågar påstå att ni som har en annan uppfattning aldrig varit vältränade och inte motionerar nåt speciellt.

Kate Moss super modellen sa en gång en sak som faktiskt stämmer.
There is no better taste then a skinny feeling..

Men ni kanske tycker att det känns gott när magen spänner?..

Givetvis upp till var och en men mycket av det ni skriver är vad man kallar en dåres försvarstal.
Ni påstår att ni trivs med att vara tjocka, jag påstår att ni hade mått bättre om ni varit vältränade, motbevisa mig... ;)

Och inga fjantiga kommentarer nu om att det här också är hets mot feta för jag skiter fullständigt i hur ni ser ut, diskuterar bara.

Ja, det är viktigt att träna, exempelvis kan litet gymnastik på morgonen mjuka upp lederna och göra en människa mer rörlig och minska värk i leder....Att promenera, cykla, simma osv är heller inte fel!
Vi undviker glass i stora lass, chips, choklad eller mackor innan vi går och lägger oss om vi vill ha en bra hälsa!
Ätandet är i vissa fall psykopatologiskt - en del människor kan inte låta bli att äta ihjäl sig, de äter sig fördärvade och blir så sjuka så de inte klarar av att arbeta...-när det gått så långt och vederbörande fortfarande lever blir det tal om rehablitering på arbetsplatsen som kan sluta med uppsägning...-tragiskt! Har sett det på nära håll!
Ge gärna bra tips i tråden om sund, nyttig och god mat, gärna till ett lågt pris!
En fantastisk frukt i Thailand är mangon :)- äter den alltid när jag är där, flera om dagen ibland!

Ha det gott!

"Berralund " sa:
Så är vi där igen med hetsjakt på överviktiga. Även övervikt kan vara genetiskt betingad. Sambanden mellan övervikt och diverse sjukdomar som påvisas här i inlägg efter inlägg är ingen nyhet utan har varit känt under decennier. Att övervikt i många fall orsakas av felaktig och onyttig kost är inte heller någon nyhet.

Jag hoppas att Rong är lycklig i sin taniga idealvärld, det finns säkert många överviktiga som är lyckliga i sin.
De här inläggen jag gjort berör inte de överviktiga, övervikt har var och varannan person, blandannat nästan alla som flyttar till Thailand är överviktiga, jag skulle påstå att ett mycket litet fåtal har någon idealisk vikt, kallas också för trivselvikt, finns ingenting att orda om det.
Vad jag nämt i mina inlägg är Obesity, som är något helt annat.
De här procenten jag nämt i inläggen gäller obesity.
De som finns i den gruppen riskerar sin hälsa, därför de är vad man säger mycket feta.
Det är läkare som varnar för den gruppen, därför i vissa länder ökar den kraftigt.
Nu görs också operationer för personer med Obesity även i Sverige, men helt otänkbart att det skulle göras operation mot övervikt.
Man kan inte blanda ihop Obesity och överviktig, det är två olika saker.
Inte länge sedan var det en Saudier som vägde 610 kg, som kungen i Saudi bekostade att han skulle få operation.
De tog ut honom med gaffeltruck och han hade Obesity.
Kuwait har en av de högsta raten på Obesity.

610 kg, gode Gud! Det bär respekt med sig, hade jag aldrig hört talas om.

Och visst bson, allting är farligt på det ena eller andra sättet. Men om man inte skall äta frukt heller, då är det snart tid att sätta ett skott i pannan på sig själv. För vad skall man äta då? Vitaminpiller utan socker? Världen skulle kanske inte finnas överhuvudtaget? Allting är ju farligt nuförtiden. ;) ;)

"andrejsdenruskige " sa:
Dina fakta är lika självklara som gravitationen och Newtons lagar.

Du har ingen aning om hur metabolism eller katabolism fungerar.
Det är ju även bevisat att ju fler födelsedagar man har, desto längre lever man.

Jag är mer intresserad av hur t.ex Jonas upplevde passkontrollen när han anlände Thailand än ett utdrag ur Thailands migrationsregler.

Du har tidigare visat på en tro att just din by/ stad är normen för hela Thailand. Thailand är mer flexibelt än så, både på gott och ont.

Det är nyttigt att äta nyttigt.
Hjärtat mår dåligt av hjärtattacker.
Dessutom så ska man ha klart för sig att det kan vara blött i vattnet och vatten molekyler existerar inte som en molekyl utan det bör faktiskt heta 2 H2O. Detta på grund av den bipolära bindningen.

Och vatten är viktigt, utan det skulle man inte kunna tillverka varken sprit eller öl.
Den här tråden som Hans Svensson startade upp var att föreslå hur matkostnaderna kunde sänkas väsentligt i Thailand och Sverige och vad maten kostar jämfört med Thailand och Sverige.
Sedan har jag en källa med 192 länder och de vanligaste 86 sjukdomarna som folk avlidit i repektive land 2010.
Med det här materialet kan man få fram att vissa vanliga sjukdomar som folk avlidit av, finns mycket mer i vissa länder än i andra länder och då kan man försöka hitta eller föreslå orsaken till det, som jag skrev några inlägg om.
Sedan fanns en till plan och där har jag källa på det, vilka frukt och grönsaker som motverkar vissa sjukdomar som prostataproblem, hjärtproblen, stroke, cancer m.m.
Obs ! Endast motverkar.
Nu blev tråden saboterad därför kommer jag att avbryta allt med den.

Det har aldrig varit frågan om att agera som någon dietist, med bantningråd eller något liknande, som du försökt göra gällande..
Om du nu är mer intresserad av exempelvis hur Jonas kom genom passkontrollen, anser jag att du går in och läser i hans tråd.
Vad fanns för orsak att gå in som i denna tråd och endast försöka hacka sönder den, jag kan inte se någon mening i det, när du endast kritiserar den.
Annars vad jag kunde se att det var ett mycket stort intresse att läsa tråden sett till besöksiffrorna.
Sedan har du aboslut ingen humor, det inlägget jag gjorde med Big Mac var ett humoristiskt inlägg, men du tycks ha tagit det grav allvarligt och när du inte sakligt kunde försvara dig, började du med systematisk smutskastning mot mig som också finns dokumenterad, som du inte kan förneka.
Du tillhör den gruppen som när du inte kan försvara dig, tar till personangrepp mot den personen, det kallas för vuxenmobbing, som förekommer en hel del i Sverige.
Personer om blir utsatta för sådana fasoner brukar man säga har gått i väggen och det finns många av de offren.

"Rong " sa:
Den här tråden som Hans Svensson startade upp var att föreslå hur matkostnaderna kunde sänkas väsentligt i Thailand och Sverige och vad maten kostar jämfört med Thailand och Sverige.
Sedan har jag en källa med 192 länder och de vanligaste 86 sjukdomarna som folk avlidit i repektive land 2010.
Med det här materialet kan man få fram att vissa vanliga sjukdomar som folk avlidit av, finns mycket mer i vissa länder än i andra länder och då kan man försöka hitta eller föreslå orsaken till det, som jag skrev några inlägg om.
Sedan fanns en till plan och där har jag källa på det, vilka frukt och grönsaker som motverkar vissa sjukdomar som prostataproblem, hjärtproblen, stroke, cancer m.m.
Obs ! Endast motverkar.
Nu blev tråden saboterad därför kommer jag att avbryta allt med den.

Det har aldrig varit frågan om att agera som någon dietist, med bantningråd eller något liknande, som du försökt göra gällande..
Om du nu är mer intresserad av exempelvis hur Jonas kom genom passkontrollen, anser jag att du går in och läser i hans tråd.
Vad fanns för orsak att gå in som i denna tråd och endast försöka hacka sönder den, jag kan inte se någon mening i det, när du endast kritiserar den.
Annars vad jag kunde se att det var ett mycket stort intresse att läsa tråden sett till besöksiffrorna.
Sedan har du aboslut ingen humor, det inlägget jag gjorde med Big Mac var ett humoristiskt inlägg, men du tycks ha tagit det grav allvarligt och när du inte sakligt kunde försvara dig, började du med systematisk smutskastning mot mig som också finns dokumenterad, som du inte kan förneka.
Du tillhör den gruppen som när du inte kan försvara dig, tar till personangrepp mot den personen, det kallas för vuxenmobbing, som förekommer en hel del i Sverige.
Personer om blir utsatta för sådana fasoner brukar man säga har gått i väggen och det finns många av de offren.

Mycket rappakalja där.
Fastnar dock till och asgarvar när jag ser dig använda ordet humor.

Du är nog en lättkränkt individ.

Poängen att vi hamnade där vi hamnade är att bra mat kostar pengar och dålig mat är oftast billig. Sedan får du googla ut resten.

"Berralund " sa:
610 kg, gode Gud! Det bär respekt med sig, hade jag aldrig hört talas om.

Och visst bson, allting är farligt på det ena eller andra sättet. Men om man inte skall äta frukt heller, då är det snart tid att sätta ett skott i pannan på sig själv. För vad skall man äta då? Vitaminpiller utan socker? Världen skulle kanske inte finnas överhuvudtaget? Allting är ju farligt nuförtiden. ;) ;)
Frukt är inte farligt Berra, frukt är väldigt nyttigt.
Men om du läser Hans inlägg så skriver han om att hålla vikten och sen skriver han att man ska äta mycket frukt.
Vill man gå ner i vikt ska man inte äta frukt oavsett hur nyttigt det är för det innehåller en satans massa socker.

"bson " sa:
Frukt är inte farligt Berra, frukt är väldigt nyttigt.
Men om du läser Hans inlägg så skriver han om att hålla vikten och sen skriver han att man ska äta mycket frukt.
Vill man gå ner i vikt ska man inte äta frukt oavsett hur nyttigt det är för det innehåller en satans massa socker.

Visst innehåller frukt en massa socker, helt klart. Men även om jag behöver gå ner i vikt tänker jag inte utesluta frukten.

Jag tror att man lugnt kan äta frukt om man istället tar bort godis, kakor, bakverk och vitt bröd. Samt minska ner på potatis/ris och inte minst pasta (fullkornspasta är OK). Gör man så så tappar man vikt, det vet jag av egen erfarenhet.

"Berralund " sa:
Visst innehåller frukt en massa socker, helt klart. Men även om jag behöver gå ner i vikt tänker jag inte utesluta frukten.

Jag tror att man lugnt kan äta frukt om man istället tar bort godis, kakor, bakverk och vitt bröd. Samt minska ner på potatis/ris och inte minst pasta (fullkornspasta är OK). Gör man så så tappar man vikt, det vet jag av egen erfarenhet.
Finns bara ett sätt att tappa vikt och det är att inta mindre energi än man gör av med. Du gör precis som du vill men frukt är ett större hinder till viktnedgång än vad många tror.
http://iform.se/kost/kost-och-halsa/ban ... k-av-frukt

"Berralund " sa:

Man kan äta allt det du nämner men i måttliga mängder....Självklart ska man äta frukt, speciellt äpplen är bra för mage och blodtrycket. Balans är nyckelordet, vi ska må bra och ibland äter man sådant som inte är nyttigt fast det är gott, har själv just satt i mig jordnötter och engelsk konfekt, det får inte bli varje dag.

Det är idag fredag. Onsdag + torsdag gick jag minst 6 km i skog och mark samt sprang upp för några backar för att hjärtat ska få jobba litet extra. Jag promenerar mycket för övrigt också. Att sitta stilla och bara sätta i sig är lika med förtidig död.

Det finns de som gillar att dricka öl till helgen, flera starköl, - fortsätt med det om ni njuter och mår bra. Synd att tråden blir förstörd av andrejsdenruskige som inte bidragit med något vettigt kostråd, bara en massa påhopp på Rong. R. har bidragit med massor med bra tips som säkert är hämtade från hans egen verklighet. Jag började detta ämne med prisuppgifter från Willys, för flera som bor i Thailand kan det vara av intresse. Jag arbetar och har inte så mycket tid att planera matinköpen, inte ofta jag tar mig till Willys, skulle jag inte jobba skulle det bli oftare.

Det är skillnad på hushållet för en ensam man och en familj men i princip detsamma. Om jag någongång gör större kok av mat exempelvis köttfärssås så ska jag lära mig att vakumförpacka maten, tror det kan vara bra.

Länkar till Anderssons vakumförpackare...http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush ... 0927.6984/

Någon med erfarenhet av detta?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp