Mest Dengu feber på Phuket.

Ja, som @kurant säger, det glömmer man inte, och önskar inte min värsta ovän (om jag har nån!) detta.
När jag bla. hade 41,6 i feber, värk ut i naglarna, och näsblod hela tiden, var det bäst att åka till sjukhuset med hjälp av en kompis.
På Växjö sjukhus frågade de var jag varit, tog lite prover, sen blev det medicin rätt in i blodsystemet i ca 1 dygn. Var rätt borta då.
Dygnet senare fick jag åka hem med en sjukskrivning där det stod dengue.
Vilken sorts dengue det var vet jag inte. Och precis som @PanPan skriver finns ju många olika, med olika symptom.
Jag har en kompis som haft en lindrig form, typ liten influensa, där det också skrevs dengue på intyget. Sen vet jag att även @magunnar har haft ett elände med denna parasiten.
Kan också tillägga att detta satt i flera månader, så otroligt trött, infektionskänslig, men nu snart ett år senare är jag på banan igen
:)

Ja, som @kurant säger, det glömmer man inte, och önskar inte min värsta ovän (om jag har nån!) detta.
När jag bla. hade 41,6 i feber, värk ut i naglarna, och näsblod hela tiden, var det bäst att åka till sjukhuset med hjälp av en kompis.
På Växjö sjukhus frågade de var jag varit, tog lite prover, sen blev det medicin rätt in i blodsystemet i ca 1 dygn. Var rätt borta då.
Dygnet senare fick jag åka hem med en sjukskrivning där det stod dengue.
Vilken sorts dengue det var vet jag inte. Och precis som @PanPan skriver finns ju många olika, med olika symptom.
Jag har en kompis som haft en lindrig form, typ liten influensa, där det också skrevs dengue på intyget. Sen vet jag att även @magunnar har haft ett elände med denna parasiten.
Kan också tillägga att detta satt i flera månader, så otroligt trött, infektionskänslig, men nu snart ett år senare är jag på banan igen
:)
Själv så klara jag inte av fysiskt arbete.
Vi hade Shell folk ombord och testade nytt lastsystem det tog runt 15 dagar.
Jag fick lugnt gå upp sätta mig i DP stolen, mest som ett kolli, gjorde inget mer än var där.
Ner skakade i hytten några timmar, vissa tider frös jag så jag skakade som ett asplöv, satte mig tvärtmot vad man skall göra naken på golvvärmen i badrummet för jag hade sån feberfrossa.
Men var mild variant, och sjukskrivning skall mer till och hade blivit dyrt för rederiet så jag slöjobbade och levde igenom det, men som jag skrev innan, dom var införstådda och helikopterplan fanns om det blev värre.

Själv så klara jag inte av fysiskt arbete.
Vi hade Shell folk ombord och testade nytt lastsystem det tog runt 15 dagar.
Jag fick lugnt gå upp sätta mig i DP stolen, mest som ett kolli, gjorde inget mer än var där.
Ner skakade i hytten några timmar, vissa tider frös jag så jag skakade som ett asplöv, satte mig tvärtmot vad man skall göra naken på golvvärmen i badrummet för jag hade sån feberfrossa.
Men var mild variant, och sjukskrivning skall mer till och hade blivit dyrt för rederiet så jag slöjobbade och levde igenom det, men som jag skrev innan, dom var införstådda och helikopterplan fanns om det blev värre.
Precis. Och det är därför jag skrev tidigare att får jag något liknande igen eller värre, så dör jag nog. Finns inte mycket jag är rädd för, men denna sjukdom skrämde skiten ur mig.

Precis. Och det är därför jag skrev tidigare att får jag något liknande igen eller värre, så dör jag nog. Finns inte mycket jag är rädd för, men denna sjukdom skrämde skiten ur mig.
Jag har haft influensa en gång som var värre.
Allt jag intog smakade och luktade fotogen.
Helt sjukt men mins inte om jag självmedicinerade eller bara låg död några dygn.
Enda jag minns att allt jag intog i föda och vätska så var det som man körde huvudet i en fotogentank och tog ett djupt andetag, då mådde jag sämre.
Sen är ju jag som ja är så gissar även där att det var influensa, skall vara döende innan jag går till ett sjukhus ;)

Mig och min grabb älskar myggen. I Thailand och Sverige. Spelar ingen roll. Jisses vad myggbitna vi blivit. Nä mygg kan verkligen förstöra en förövrigt trevlig utekväll.
Man ska skilja på mygg och mygg, de stickmyggor som förstör en trevlig utekväll och ger kliande utslag är inte den mygga som sprider Dengu.
Den dagaktiva myggan som ger oss Dengu är en ljudlös rackare som inte ger kliande bett heller.
Vi ”turister” är ju ett tacksamt objekt då vi under dagtid sällan skyddar oss mot myggor utan hjälper dom genom att klä av oss och vistas utomhus.
Det är först då Tigermyggan dragit sig tillbaka på kvällen vi börjar skydda oss mot andra sorts myggor.

Jag åker till sjukhuset för det minsta lilla. Vid 38 graders feber då har jag skrivit in mig själv och kräver smärtstillande så de kommer nog upptäcka det snabbt om jag blir drabbad. Enligt frugan har de vist kollat dengu flera gånger på mig när jag åkt in. Jag hatar att må dåligt tar trama för minsta lilla sak.

Jag åker till sjukhuset för det minsta lilla. Vid 38 graders feber då har jag skrivit in mig själv och kräver smärtstillande så de kommer nog upptäcka det snabbt om jag blir drabbad. Enligt frugan har de vist kollat dengu flera gånger på mig när jag åkt in. Jag hatar att må dåligt tar trama för minsta lilla sak.
Det är därför det är alltid full på alla sjukhus här.
Du är som en Thai vid minsta lilla åk till sjukan

Har druckit pilsner i hela mitt liv och myggjävlarna biter mig i alla fall , så den Indiern ljuger som en häst travar

Har du känt hur en indier luktar...
Han må tro att han inte blir biten pga. öldrickandet...
Jag tror det beror på att han inte tvättar sig...

Konstigt egentligen då de flesta kryp dras till skitlukt... men tydligen har även myggor en gräns... :rolleyes:

Har du känt hur en indier luktar...
Han må tro att han inte blir biten pga. öldrickandet...
Jag tror det beror på att han inte tvättar sig...

Konstigt egentligen då de flesta kryp dras till skitlukt... men tydligen har även myggor en gräns... :rolleyes:
Gäller säkert fler än indier. Killarna här kom ombord efter en kväll med basketboll mm på Rosenhill i Göteborg. Dom hade spelat mot ryssar och några andra från ett annat fartyg och var spyfärdiga när dom kom ombord. Motståndarna stank tydligen något vedervärdigt men det var kanske en engångsföreteelse.

Kör med "Jamong" den gröna , luktar länge samt funkar utmärkt mot både det ena och det andra

Ja jobbade med en Engels man i tansania för många år sedan, han var född i Indien ha sa att om man dricker öl varje dag får man en svett lukt som inga mygg gillar. Har följt hans råd och klarat mej, därför blir de ett par i kväll
Ok, annars visar studier tvärtom, alkoholkonsumption och hög sexlust ger ut dofter som lockar till sig mygg.

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
2 K
Anonym
A
H
Svar
25
Visningar