Mest Dengu feber på Phuket.

58 döda på ett halvår låter inte mycket men 40.000 smittade låter mycket.

Även om man inte dör är det en obehaglig sjukdom och inga bagateller.
Siffrorna kan ju öka det kommande halvår.
Jag har haft Dengue, utan prover och svar så rätt säker på det.
Den utvecklar sig olika.
I mitt fall började känna mig febrig påväg till flyget, sen påväg upp för lotslejdaren slog det ut.
15 dagar feber och värk i benen, blev bara att gå vakt och sova, kapten skulle beställa helikopter om det blev värre.
Trots det är det inte det värsta jag ser framför mig här nere.
Större risk att jag dör i bilolycka påväg till flygplatsen, sjuk kommer jag bli många gånger innan jag dör.

Det är väl mest små barn och gamla som dör.
Beror på hur svår smitta du får men ja dom är mest utsatta.
Blir du riktigt sjuk börjar du blöda invärtes och då spelar ålder ingen roll.
Dör du av annan variant så är det oftast pga för sent till sjukhus, vätskebrist och hög feber.

Det som oroar är den våldsamma ökningen i år i Asien,
Det rapporteras av alarmerade stora sjukdomsfall i Malaysia, Singapore och Filippinerna på nyheter.

Så här ser det ut i vår region.

Screenshot_20190629-210714_Facebook.jpg

Det är ju den dagsaktiva myggan och jag har sagt det förr.
Restauranger som tex Beefeater som har dukar hängande över bordet, dessa mygg svärmar under dessa bord med dukar.
Ha inte eller siit inte på restaurang dagtid som har dukar som hänger ner över kanten.
Har ni inte själva märkt hur myggbiten man blir då?

Fast vi med våra vita skinn verkar mer utsatta.
Är ju flera på forumet som fått det.
Jag.
Glimten66 fick väl det 3 gånger ena gången så alvarligt så han fick åka rullstol och leverproblem.
@Krille
@kurant
Säkert nån mer jag glömt.

Visit kan det vara så men jag har faktiskt aldrig träffat någon som fått det under alla år här.

Jag känner två under men korta tid i Thailand.
Tror att vi med blir mer utsatta för vi sitter tex vid bord med dukar som hänger över och utsätter oss mer för den typen av mygg.
Själv har jag hemma takfläktar i varje rum då mygg har svårt att ta sig fram där det finns luftström.
Det är det skyddet vi har och sällan nån är myggbiten hemma.
Dessa fläktar går dygnet runt.

15629428591904233408666546186259.jpg

När man är insjuknad är det jävligt jobbigt.
Med rätt vård är man tillbaka till det normala efter en vecka, men glömmer aldrig sjukdomen.

Då har jag aldrig haft dengu om det inte finns lindrigare varianter. Men tycker det är konstigt att så många svenskar har fått det.
Jag blir inte ofta mygg biten kanske några gånger om året nästa så det går att räkna kan ha med det att göra.
Frugan blir biten jämt nästan varje dag men har aldrig haft dengu heller.

Då har jag aldrig haft dengu om det inte finns lindrigare varianter. Men tycker det är konstigt att så många svenskar har fått det.
Jag blir inte ofta mygg biten kanske några gånger om året nästa så det går att räkna kan ha med det att göra.

Mig och min grabb älskar myggen. I Thailand och Sverige. Spelar ingen roll. Jisses vad myggbitna vi blivit. Nä mygg kan verkligen förstöra en förövrigt trevlig utekväll.

Lindriga varianten är ju vanligast, det officiella talet finns inte utan är estimerat då majoriteten får lätt feber och inget sjukhusbesök eller blodprov tas.

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
2 K
Anonym
A
H
Svar
25
Visningar