Mitt Isaan

Ha en god tur, Är bara hos er det regnar Pattaya brukar ha lite soligare, bara lite molnigt imellanåt och någon skur men inget större ;)

Isaan har ju ett eget klimat Berra. På den veckan jag varit hemma så har jag sett 2 droppar regn sen kom inget mer å så håller det på till andra veckan i oktober, då regnar det i 3 dagar och blir översvämning lite här å var sen är det torrt till mitten på Mars då det kommer en liten skur till.

"Berralund " sa:
Det är vad du tror. Regnperioden har ju just börjat och jag hörde att det skall ösregna varje dag där under augusti. Så Phonta har tur som åker till Sverige. ;)

Bra väder här, 1/8 imorgon, hoppas på litet svalka, det har varit en otrolig värme här, -augusti blir bra, sommar till oktober i år spår vädermakarna.
Det har varit 30-40 grader C här i två veckor, inte kul att jobba då. För min del blir det aldrig mer än några veckor i Thailand på sommaren.

Där jag bor utan för Korat börjar det bli allvarlig för ris skörden, torka torka.

"Golden " sa:
Där jag bor utan för Korat börjar det bli allvarlig för ris skörden, torka torka.

Här.där vi e tre mil från korat e det ingen fara för.torka.riset.så grönt o fint.nu
pumudyda.jpg
za8uhade.jpg

Ja vet att det är väldigt lokalt med nederbörden, bor själv nod nord ost 28 km från Korat.
Ett par mil längre upp har de fått massor.

Nu kommer väl regnet även här så så småningom om, men får inte ta många veckor till.
Riset behöver ju stå i ett par decimeter vatten ett tag.

"suriya " sa:
Det jag menade var att det finns bra svamp i Thailand, och om man går till en restaurang där de är bra på svamp så väljer de bra svamp och gör en god rätt. :)

Finns flera stora hits där också. Somtam, Naamtok, Laab, grillad kyckling, grillat fläskkött, klibbris osv. :P Dricker bara Leo eller Singha av de thaiändska ölsorterna, men jag tycker Leo har mer smak och därför är godare. Tar egentligen hellre något annat typ IPA eller Kilkenny, men det finns inte så mycket av det i Thailand vad jag kunnat se hittills.

hahah, Suriya, tror att du och jag har sama smak när det gäller mat och dryck.

Men denna tråd handlar om Mitt Isaan, hoppas Berra att jag inte går utanför men jag tror inte det.

Jag själv älskar smakerna från Laos och Isaan samt norra Thailand.

Min fru halvkines och född i Ban Phe, är inte heller kanske, eller vet inte om människor, men mat ifrån nämnda äter hon varje dag och hon vräker i chili.

Vi går på marknaden i Rayong, ni vet det finns minst 5 olika sorter av ปลาแดก (Isaan), men Isaan är bäst säger hon och jag håller med, sälta och arom.

Jag och min fru åker alltid till dessa små hyddor som ser ut som ruckel, tre stolar ett bord, men fantastiskt god mat, äkta mat från isaan och stark, besk,, det gillar jag!

Lyco

Ja så är man då hemma efter en seg hemresa. Landade 35 minuter före tiden på Kastrup men sen tog det en förfärlig tid innan bagaget kom. På Suvarnabhumi fick vi väldigt ont om tid, bara 1.5 timme pga försening på planet från Udon Thani. Men dagtid är bra på Suvvan, inte mycket folk så vi hann precis handla taxfree innan det var dags för boarding.

Slutet gott allting gott som det så vackert heter.

"Berralund " sa:
Ja så är man då hemma efter en seg hemresa. Landade 35 minuter före tiden på Kastrup men sen tog det en förfärlig tid innan bagaget kom. På Suvarnabhumi fick vi väldigt ont om tid, bara 1.5 timme pga försening på planet från Udon Thani. Men dagtid är bra på Suvvan, inte mycket folk så vi hann precis handla taxfree innan det var dags för boarding.

Välkommen hem! Är ju ganska gott väder här upp i nort ändå.

"Berralund " sa:

Välkommen hem igen och ett stort tack till en riktigt bra tråd.

"Berralund " sa:

Det har varit mycket begivande samt intressant och roligt att få vara med på färden du gjort, tack för dina bilder och kommentarer

Lyco

"Golden " sa:
Ja vet att det är väldigt lokalt med nederbörden, bor själv nod nord ost 28 km från Korat.
Ett par mil längre upp har de fått massor.

Nu kommer väl regnet även här så så småningom om, men får inte ta många veckor till.
Riset behöver ju stå i ett par decimeter vatten ett tag.

Hur blev det med drömmen om att bo på Koh Chang? skall du tillbaks när säsongen börjar igen?

För övrigt regnar det tydligen djävulskt i Bkk enligt min polare Mackan

"krister " sa:
Hur blev det med drömmen om att bo på Koh Chang? skall du tillbaks när säsongen börjar igen?

För övrigt regnar det tydligen djävulskt i Bkk enligt min polare Mackan
Har varit ner två perioder sammanlagt 16 veckor.
Kostnadsmässigt blir det lite dyrt med de dagliga utgifterna.
Hyrde en bungalow för 6 500 plus el ca 1500.
Så den närmaste tiden kommer jag bara att bila ner varannan månad ca 4 dagar.
Fyller upp bilen med lite polare så blir det billigare.
Driftkostnad för bilen o färjekostnader hamnar på ca 3500.

Men möjligt att jag från maj hyr ett år framåt.

Gillar ön så där, så är lite tveksam.

Tack alla för era kommentarer, det har varit riktigt roligt att skildra resan på det här sättet. Det är ju minnen för vår egen del också. :wai:

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar