Nästan 500 utlänningar gripna i Isaan.

Stackarn fick väl fungera som ett avskräckande exempel. Osmakligt är det hursomhelst!
Är övertygad om att i fall svensk polis hade agerat så här så hade de flesta som skriver här gillat.
Jag räknar inte med Berralund och Isan Lover . Men majoriteten av deltagarna på Thai Snack har tydliggjort sådana åsikter att jag är övertygad att de hade tryckt på gilla

Är övertygad om att i fall svensk polis hade agerat så här så hade de flesta som skriver här gillat.
Jag räknar inte med Berralund och Isan Lover . Men majoriteten av deltagarna på Thai Snack har tydliggjort sådana åsikter att jag är övertygad att de hade tryckt på gilla
Trots att @Isan Lover och jag står långt ifrån varandra politiskt så har vi en sak gemensamt - medmänsklighet. Det är vidrigt att hänga ut människor på detta sätt oavsett nationalitet och anledning. Långt under mänsklig värdighet!

Tydligen så stor nyhet att det måste bli en tråd på ett forum...........

Hej

Att man på ett forum för utlänningar med intresse för just Thailand uppmärksammar en sån här sak tycker jag inte var så konstigt, det har ju länge pågått razzior och kampanjer mot just utlänningar i landet, man har dammat av gamla lagar och stiftat nya riktade just mot utlänningar, samt dessutom ändrat regler och visumkrav, kräver att utlänningar har passet med sig och att utlänningar ska rapporteras inom 24 timmar om dom övernattar hos någon o.s.v, så sett i ljuset av detta tycker jag inte att det är konstigt eller fel att uppmärksamma ett sånt här fall på just detta forum.

Men jag har lite svårt att förstå varför man sätter in så mycket resurser och blåser upp ett sånt här fall i Thailand, låter poliser fotograferas med den gripne som visas upp för allmänheten o.s.v, det brott han har begått är trots all något som dom flesta ser som bagatellartat.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Här är två som fick hårda straff för att ha vistats olagligt respektive ha arbetat i Thailand, dom är nu svartlistade och förbjudna att återvända till Thailand på 100 år.

Blacklisted Chinese and Bangladeshi arrested in Phuket
Published June 21, 2019
By Kritsada Mueanhawong

S__148897801.jpg

A blacklisted Chinese and Bangladeshi man have been arrested in Phuket.

The Chinese man, Xie Daijiang, whose former name was Xie Dajiang, was arrested for using fake documents 6 years ago. He has been blacklisted to re-enter Thailand for 100 years.

He had merely changed his name by adding the letter ‘i’ before submitting for his new passport. After that he entered Thailand again via the Phuket International Airport on a tourist visa.

Meanwhile, a Bangladeshi man, Md Ziaul Hoque, whose former name was Md Arian Hoque, has been arrested over illegally working in Thailand 5 years ago. He has been now been blacklisted from entering Thailand for 100 years.

He changed his middle name before submitting for a new passport. He tried to enter Thailand again via Suvarnabhumi Airport on a NON-O visa.

Their visas will be revoked and they will be deported. We look forward to welcoming them back in 2119.

Blacklisted Chinese and Bangladeshi arrested in Phuket | The Thaiger

Mvh isan lovef

Vore ju bra, men jag kan inte förstå att man tar denna risk som utlänning , dvs att atbeta svart , när man vet påföljderna så är det ett bevis på urbota dumhet

Hej

Håller med dig här, men ännu känner jag inte till något fall där det har handlat om arbete på familjens jordbruksmark eller i trädgården.

Mvh isan lover

Hej

Håller med dig här, men ännu känner jag inte till något fall där det har handlat om arbete på familjens jordbruksmark eller i trädgården.

Mvh isan lover
Risken finns säkert om man gör bedömningen att arbetet kunde ha utförts av thai mot betalning istället. Är det värt risken att bli utsparkad och bannad från landet ett antal år? Jag hade aldrig vågat, men det är jag.

Hej

Mvh isan lover
Du har ingen del i din familjs mark, den ägs av din fru, du skriver ju det själv varje gång arbetarnas löner kommer på tal.
Således arbetar du inte på din mark.

You are not allowed in rice farming
– You are not allowed in salt farming. ***
Working in agriculture in Thailand is not going to be allowed as a Thai national can perform this type of work.

Så står det på en advokatfirmas hemsida.

Och arbete kräver work permit, jobba på sin frus farm är ju inte samma sak som att fixa på huset eller gräva i trädgårn.

Du har ingen del i din familjs mark, den ägs av din fru, du skriver ju det själv varje gång arbetarnas löner kommer på tal.

Working in agriculture in Thailand is not going to be allowed as a Thai national can perform this type of work.

Och arbete kräver work permit, jobba på sin frus farm är ju inte samma sak som att fixa på huset eller gräva i trädgårn.
Exakt så ser även jag på IL resonemang , men det ju inte jag som blir bannad från Thailand , många har genom upplysning försökt få honom att förstå detta ,

Sen om nån bryr sig och det funkat hittils är en annan sak.
Var och en får göra sin egen riskbedömning men man ser ju att det vi känner som en oskyldig liten grej tycker dom är så stor grej så det läggs ut i media.
Jag hade inte ens vågat gå och lärt ut i skolan utan permit, även om det är för den goda sakens skull och för barnen så krävs permit och kommer en nitisk tjänsteman kan det gå illa.

Hej

Så ät det naturligtvis, men vi är ett gift par med barn, både frugan och pojken får äga mark och vi är samtliga registrerade på adressen, att det skulle kunna vara ett problem att kroppsarbeta utan lön på sin egna familjs mark är fullt möjligt om man ställer det på sin spets.

Men än så länge har jag aldrig hört talas om eller läst om någon utlänning som har råkat i trubbel för detta och det under 35 år, det verkar mest vara andra falanger som ser detta som en risk och ett problem, vare sig polis, immigration, Forest Department, Land Office, andra myndigheter på Amphoe eller Changwat nivå har reagerat negativt på detta eller ens antytt att det skulle kunna vara något problem, detta trots att vi aldrig har dolt att jag själv också arbetar på farmen.

Tvärtom har alla inblandade på alla dessa olika myndigheter varit oerhört positiva och uttryckt sitt gillande över att jag arbetar, bor i en by och lever på samma sätt som övriga bybor.

När man har hört att man snart ska åka fast och drabbas på olika sätt av andra utlänningar i närmare 30 år utan att något har hänt blir man nog lite avtrubbad och luttrad, men visst har klimatet hårdnat dom senaste 5 åren.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp