AVUNDSJUKA!!! Svensk eller Thailändsk, vilken är värst. Har du råkat utför den??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Kycklingen " sa:
Om man vill ha något som inte finns inom räckhåll, men man vet att andra är närmare och kan nå, är det avundsjuka eller bara ta sej i kragen och gå fram och hämta det.
Fylleinlägg :afro:
Är det avundsjuka att själv inte våga göra ett inlägg när man smuttat på flaskan?

"ledarn " sa:
Det är därför det är så svårt det där med avundsjuka tycker jag..

Är det verkligen avundsjuka när någon annan lyckas i livet och man talar om det ??
Eller är det bara vissa som får prata om miljonärerna och deras lycka ??

Nej,,,, jag fattar ingenting !!

Ja, jag förstår allas resonemang för det är svårt att definiera sådant här, vad är vad? Jag tror som jag skrev innan "genom sig själv känner man andra och annat", kan jag väl lägga till.

För som alltid när det gäller saker som handlar om något som skapar en olustkänsla, hat, avund, irritation eller svartsjuka till exempel, är det många gånger den egna rädslan inför dessa känslor som ger upphov till det. Den egna integriteten är viktig också, är jag trygg i mig själv, har jag accepterat mig själv.

Framgång t ex för andra skapar många gånger olustkänslor och är många gånger förknippat med andras uppfattning av vad framgång och lycka är, och den uppfattningen är ju oftast negativ, för det har vi fått lära oss, ingen kan ju av egen förmåga bli lycklig och framgångsrik, utan antingen har man haft tur, född på silverbricka eller också är man kriminell så som skattesmitare eller annat.

Vi har ju också pratat tidigare i en annan tråd "att jämföra sig med andra", vi ser alltid framgång och lycka som mer värd om den är av högre materiellt värde, än lyckan att vara fri från skuldkänslor t ex. Ju större värde, ju större avund och tyvärr sätter vi ju prislapp även på emotionell framgång också.

Att lyckas eller att ha framgång här i livet, ja vad är det? Det kan ju vara att en människa har blivit fri från sitt alkoholberoende, för den människan är detta en oerhörd framgång och lycka, men jag tror ingen alkis är avundsjuk för det, för det finns inget värde i det för andra, men däremot skulle samtidigt alkisen vinna 2 miljoner, då skulle avunden infinna sig som ett brev på posten.

Va fan skall han vinna 2 miljoner, han kommer säkert bara att supa upp dem, sen att vinna något är ju ingen framgång skapat av en själv heller, utan bara tur.

Jag tror att om någon lyckas och har framgång i affärer mm, köper fint hus, bilar mm, ja den avunden är större än alkisens vinst på lotto. För att lyckas i livet med framgång ser vi som att den personen har tur och att det inte alls beror på hans/hennes egen kapacitet, för om det beror på hans/hennes egen kapacitet så tolkar och tar vi det som ett kvitto på vår egen oförmåga att lyckas, alltså vi jämför oss med andra och vi har endast ett fåtal bilder på vad "att lyckas, lycka eller framgång är".

Det är ju då ett fruktansvärt nederlag för vårt självförtroende. Att så få egentligen lyckas och har framgång eller lyckas i livet så som definitionen av det idag är beror på att de blir sittandes i soffan med chipspåsen och colaburken tittandes på alla dess såpor om människor som lyckas och har framgång och såpan blir då ett substitut för sin egen oförmåga till att skapa det liv man önskar, man drömmer sig bort istället, lever sitt eget liv igenom såpan eller idealen och speglar sig i för de flesta orealistiska och ouppnåeliga mål. En värld som inte speglar verkligheten.

Här blir det återigen ett jämförande, med något som kanske är oåtkomligt för att istället se vad lycka kan vara för mig, vad framgång kan vara för mig, anpassat till den person jag är. Att spegla sig i andra människor är livsfarligt, då man lätt kan bli det där "offret" för allting.

Det är de rikas eller de som har framgångs fel att jag är fattig och ingen framgång har, de rika tycker de fattiga gnäller och lever på samhället och inte gör något så de inte kan bli ännu rikare, de som finns i mitten tycker att det är både de rikas och de fattligas fel att de bara befinner sig i mitten osv, ingen är glad.

För det spelar ingen roll, fattig, rik, framgångsrik eller mitt emellan, alla är avundsjuka på ett eller annat vis och ingen är egentligen lycklig, glad eller framgångsrik, för man har helt enkelt vänt tumstocken upp och ner, man tittar på inch-skalan istället för cm.

Vi måste alltid försöka mäta lycka och framgång utifrån vår egen horisont och inte spegla oss i andra, först då blir vi lyckliga och får framgång. Min lycka och min framgång är min egen oavsett hur liten den är i andras ögon, för mig kan den vara enorm och den lyckan och framgången är lika mycket värd som någon annan, inser jag det behöver jag inte känna avund till något.

Först när jag förstår de här principerna att min lycka och framgång som är min egen och anpassad till mig och inte bygger på speglingar av världen utanför mig själv, först då kan jag känna glädje för andras lycka och framgång.

Mvh Peter :wai:

Som någon klok människa en gång sa :Avund är den sannaste formen av smicker.

Och jag tycker nog att det ligger mycket i det.

Jag vet att pengar inte är allt, men jag skulle inte tacka nej till obegränsat med pengar. Då skulla jag kunna känna mej riktigt fri, göra absolut bara vad jag ville, ta dagen som den kommer. Kanske det skulle bli tråkigt i längden, inga problem då är det bara att ställa sej på fabriksgolvet igen och jobba 07-16.

Så jag är avundsjuka på alla dom som är ekonomiskt oberoende. Just nu iallafall.

"Kycklingen " sa:
Jag vet att pengar inte är allt, men jag skulle inte tacka nej till obegränsat med pengar. Då skulla jag kunna känna mej riktigt fri, göra absolut bara vad jag ville, ta dagen som den kommer. Kanske det skulle bli tråkigt i längden, inga problem då är det bara att ställa sej på fabriksgolvet igen och jobba 07-16.

Så jag är avundsjuka på alla dom som är ekonomiskt oberoende. Just nu iallafall.

Jo, Kycklingen jag förstår precis vad du menar, jag tackar inte nej jag heller, men det jag talar om är när slika åkommor blir till en belastning för den egna utvecklingen och det är lite annat det.

Just de tankegångarna som du uttrycker nu, är det största hindret för att din önskan skall gå i uppfyllelse, vilket är viktigast "känna sig fri eller pengar"?

"legolas " sa:
insayt, jag måste helt enkelt få komma in här lite grand. Det där sista du skriver tycker jag är direkt feltänkt faktiskt!!! Känna sig fri - eller pengar....

Allting tycker jag handlar om vägen till......målet....pengarna.... eller vad det än månde vara.... Detta har sagts i tusentals år. Och det stämmer faktiskt bra in på mig stundtals i många stycken. Jag uppskattar kämpandet planerandet och utförandet. Men sedan när allting gått i uppfyllelse, så sätter man sig ner som människa och tänker vad nu då???

Jag är lite grand inne på Kycklingens linje, men lägger till..... Man kan lära sig att vara fri med pengar, det handlar om en personlig utveckling, om att ha öppna ögon i livet. Man MÅSTE inte bli manisk bara för att man fått de pengarna man suktade efter, man måste inte handla allting utan måtta.....

Man kan ha pengar i "säcken", som en garanti för sin frihet, utan att spendera allting av dem...

Javisst pengar är ju ett nödvändigt ont och ett måste i dagens värld, håller helt med och det är egentligen inte det jag pratar om. Visst jag tackar inte nej till pengar, lyx eller annat, men jag låter det inte bli en begränsning för att jag skall må bra, det är vad det handlar om. Jag får känslanav att ni många gånger inte riktigt lägger kraft på att förstå budskapet i det ni läser, ni läser för snabbt utan att låta det sjunka in riktigt. ;)

Hela mitt långa inlägg handlar inte vare sig om pengar eller inte pengar eller andra materiella rikedommar, det handlar ju om avund ett tillstånd hos människor som gör att de begränsar sig och sitt själva.

Vi sätter hela tiden likhetstecken med framgång, lycka och att lyckas i livet genom pengar eller materialism och detta gör att vi blockerar oss själva.

Om vi släpper tankarna på detta hela tiden och slutar lägga en massa energi på "om jag" vore rik om jag det ena än det andra, om jag hade, så kommer framgång, lycka och förmodligen pengar också.

Det felaktiga här är ju att om jag var ekonomiskt oberoende så skulle jag kunna göra vad jag vill. Vad är det som vi kan göra som vi inte redan gör idag. Vi bor i ett bra land, vi är välmående, vi är relativt friska, vi har inga krig, vi har relativt ren luft, vi har det helt enkelt ganska bra och vi kan göra en massa saker utan de där miljonerna, vi snackar inte om säkerhet inför pensionen eller annat för det förstår jag också.

Vad för annorlunda ting kan jag göra om jag vore ekonomiskt oberoende som jag inte redan idag kan.

Jag kan gå ut och äta en god middag, jag kan gå ut i frisk luft, jag kan göra min resa, jag kan dricka ett gott vin mm. Det som är problemet här är att vi tror att den där biffen blir fan så mycket godare om jag har miljoner på banken, likadant vinet, luften blir renare, och resan blir fan så mycket bättre bara för att jag har miljoner.

Förstå vad jag menar, inte fan är det mina pengar som gör biffen god, utan kocken som lagar den. Istället för att avundas och tänka om jag, så släpp det och låt livet komma till dig så kanske du uppnår det du vill.

Du är ju själv ett lysande exempel på detta, du har hittat precis det som gett dig din lycka och är ingen spegling av något annat än dig själv och du har ju inga miljoner så som jag uppfattar det!

Skall lägga till också, att ju mer du åtrår något, desto troligare är det att du aldrig uppnår det.

Tack Insayt!
Du har lyft denna tråd till en annan nivå, Som jag själv inte trodde var möjligt.

Ni andra CM:are som skrivit och lämnat ert tycke, är inte bort glömda heller, utan detta ordutbyte skulle inte denna tråd kanske haft ett långt liv.
Men ni alla har gjort ett otroligt jobb, med att vända ut och in på vad som är den egentliga"avundsjukan".

Oavsett om den är Svensk eller Thailändsk, Själv! tycker jag att alla ska en dunk i ryggen eller en klapp på axeln för ett"Well done job".
Det har varit en rolig läsning hela vägen över era tankar, men det finns ett litet"men", hade gärna haft någon av våra thailändska medlemar som är lite mer insatt kulturen om"avundsjuka"gett en förklaring eller svar...

Nu! vet vi iallafall varför CM:et är ett sådant jäkla bra forum att yttra sina tankar och meningar...

Tack! Alla... Jo-Be

Phirawan!

Vad säger du om avundsjuka...
Är den verkligen så mycket mer hemsk och elak i Thailand, än jämfört med Sverige???

Jo-Be

Nu är det dags för oss Svenskar att bli Avundsjuka

Thailand bäst för barn

Barnens Turistguide, som är en sajt för barnfamiljer som ska ut och resa, har för andra året i rad utsett Thailand som bästa land att resa till med barn. 53. 000 svenskar har röstat.
- Vi är oerhört glada och stolta över att ta emot priset som barnens bästa turistland, särskilt eftersom vi ständigt strävar efter att förbättra vistelsen för barnfamiljer, säger Mrs. Nalinee Pananon, chef för Thailands turistbyrå i Stockholm.
Det var sjätte året i rad som landets barnfamiljer har kunnat rösta fram de mest familjevänliga turistmålen. I år utsåg man också Astrid Lindgrens Värld till bästa familjeanläggning och Fritidsresor till bästa researrangör. (FL-Net)

kan man tänka sej att det är familjer som nyttjar Barnens Bamseklubb på all inclusive resan. Så mamma och pappa får gulla ifred ;)

"Rolf " sa:
kan man tänka sej att det är familjer som nyttjar Barnens Bamseklubb på all inclusive resan. Så mamma och pappa får gulla ifred ;)

Där har du en poäng Rolf. :nod:

Om Thailand är barnvänligt för turister eller inte beror ju på vart man är i Landet.
Ta en promenad med en barnvagn är nog inte det lättaste i en stad, det finns ofta gott om trottoarer. Men är dom promenadvänliga? Nej, inte enligt mej, där står moppar parkerade så man får gå ut på gatan sen upp igen då står det någon och säljer frukt ut på gatan igen sen upp igen då sitter nån och svetsar på något o.s.v.

Jag mötte en kille i Chiang mai han var turist och satt i en rullstol, han hade problem kan jag tala om.

Men hamnar man på en typiskt charterresmål så tror jag att Thailand är ett idealsikt land att semestra i ett par veckor.

"legolas " sa:
Jag undrar bara lugnt och stilla vad dom baserar detta på. Om det är prestigen att kunna säga att man varit i Thailand med HELA familjen på någon fest, eller om man baserar det på att kidnapping av barn är ren vardagsmat här, och INGEN thaifamilj lämnar sina barn utan tillsyn efter mörkrets inbrott.

ja ibland så är folks syn på sin omvärld bra konstig. Hade jag fått rösta och det handlade om barn, då hade jag garanterat röstat på Danmark tror jag, fullständigt skitande i om det inte var så äventyrligt som Thailand när jag berättar det på cocktailpartyt!!

Det var nog som turistland Thailand var barnvänligast.
Tror inte att Thailand hamnar på någon top10 lista i övrigt.

Det var nog turistande barnfamiljer som svarade. Men vad jag märkt så verkar det som om Thailändare i allmänhet gillar barn dom gullar och ser allmänt glada ut när det kommer en liten halvmeters tultande.
Det är ju klart sånt gillar ju föräldrar. Dom ser ju främlingar genom sina barn i dom situationerna.

"legolas " sa:
Jösses......släpp falangungarna lösa härnere utan tillsyn några minuter och försök att gissa på vad som kan hända ganska snabbt i detta land där KIDNAPPING är vardagsmat.
DET ÄR VAD JAG MENAR....

Därför skrev jag att de som svarade nog inte har speciellt koll på läget. Rösta på ett land där man måste bokstavligen hålla i ungarna hela tiden för att inte mista dem. vad röstar man med då? Informationsbladet till vännerna att "vi har minsann varit i Thailand på semester".

Risken finns väl att sådant kan ske.
Men nu verkar det ju som att dom som har röstat inte har blivit av med sina barn och samtidigt kanske dom är med sina barn på diverse utflykter.

Tror inte att någon skickar sin 5-årige son ensam på semester i Thailand.

I vilket land släpper svenskarna sina barn utan att ha dom under någon som helst uppsikt?

"I vilket land släpper svenskarna sina barn utan att ha dom under någon som helst uppsikt?"

Norge? :nod:

"LG " sa:
"I vilket land släpper svenskarna sina barn utan att ha dom under någon som helst uppsikt?"

Norge? :nod:

Jag skulle inte vara orolig för att ta med min son( 10 år) till Thailand.. Skulle han bli kidnappad, så blev fångenskapen inte långvarig..

Han skulle tjöta huvudet av dom innom två dagar.. kidnapparna skulle betala mig för att ta tillbaka honom. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

B
Svar
2
Visningar
1 K
Gazton
G

Tillbaka
Topp