Ett problem är nog att folk minns Sverige, ibland kanske lite mer positivt än det var och jämför med den negativa trend vi sett under en tid nu. Även jag gör det och förfäras över en del saker som sker i landet... Men samtidigt så är det säkrare än många andra länder, bara att vi får sluta jämföra oss med våra grannländer som vi alltid har gjort. Att våra grannländer är sura ibland är inte direkt konstigt när man ser statistiken över vad vi exporterar över gränsen... "Svenskar" ställer till en del problem i Danmark, Norge och Finland. Danmark har ju fått ta del av våra dödspatruller och diverse terrorister, sånt påverkar givetvis.
Bilden av säkra Sverige med en massa blondiner, bäst i världen på IT, artiga och trevliga med mera som omvärlden har haft under en lång tid krossas på några minuter om du landar i Göteborg. Men vilket land lever upp till en sådan bild idag?
I alla fall är det intrycket jag har fått och då är det en stor del "datanördar" som jag har kontakt med dagligen både privat och i tjänsten från stora delar av världen. Folk har en bild av Sverige som inte längre finns, kanske aldrig har funnits och då blir besvikelsen större än den skulle ha blivit i ett land där du inte hade dessa förväntningar.