stef@n
Forumveteran
Hej
Tror inte att hon är så ovanlig, hur många Svenskar i Thailand tror du känner sig som Thailändare?
Dom flesta Svenskar kan inte ens tala Thailändska efter flera årtiondens vistelser i landet, så ibland känns det lite som om Svenskarna kastar sten i glashus när dom klagar på dom utlänningar som kommer till Sverige.
Mvh isan lover
Kanske inte någon.
Jag kan inte föra en diskussion med en thailändare men klarar mig hyfsat på det lilla jag lärt mig, var här 1988 första gången och har bott här snart i 6 år och pratar svenska med frugan och hennes grabb. Vad ska jag prata med thailändare om, mina största intressen är musik och sport, byborna har ju inte en aning om Pink Floyd, Motorhead, Sven-Ingvars, allsvenskan, nhl, Brynäs eller Kalmar FF och att prata risodling, gummiträd och andra odlingar är jag totalt ointresserad av.
Jag går inte heller på några fester längre för då passar det helt plötsligt för fulla thaimän att prata stapplig engelska och då helst i flock och ofta frågor om dollar och varför jag är gift med frugan men dagen efter när de är de är bakfulla kan de varken säga yes no eller okä.
Jag skulle gärna sätta mig i en skolbänk i byn några timmar om dagen om jag fick mitt uppehälle betalt.