Svensk och thailändsk sjukvård - en jämförelse

Sverige är ju en humanitär stormakt och vill t.o.m inte straffa illegala invandrare i ett nytt förslag från svetsarn.:thumbsdown:

Hej

Det var nog mer V och MP som drev den frågan, tror att svetsarn gjorde en eftergift mot dessa där, själv tycker jag att det var bedrövligt, får man avslag ska man utvisas punkt slut, sen ska vi ju inte glömma att både C och L medverkade till att förslaget gick igenom via omröstningen.

Jag hade hoppats att domstolen skulle upphäva detta beslut som uppenbarligen inte överensstämmer med lagen, men så ser det märkligt nog inte ut att bli.

Mvh isan lover

Hej

Det problemet löste man i Ryssland genom att samla ihop dom man ville utvisa och transportera dom i ett gigantiskt milärt transportflygplan till en bananrepublik i Afrika, där hade man mutat makthavare för att ta emot dessa, problemet var bara att man blandade folk både ifrån Asien, Afrika och Mellanöstern och körde alla oavsett nationalitet till detta land i Afrika.

Men jag tror i.o.f.s inte att Ryssarna brydde sig så mycket om detta med nationalitet, pass och dokument, men så kan ju knappast Sverige agera.

Mvh isan lover
Troligtvis lever de säkrare i bananrepubliken än i sina hemländer.
Dessutom är det sådana som rest in i Ryssland illegalt så det viktigaste för ryssarna var nog att de lämnade Ryssland.
Det här är OT men hoppas på överseende

Hej

Det var nog mer V och MP som drev den frågan, tror att svetsarn gjorde en eftergift mot dessa där, själv tycker jag att det var bedrövligt, får man avslag ska man utvisas punkt slut, sen ska vi ju inte glömma att både C och L medverkade till att förslaget gick igenom via omröstningen.

Jag hade hoppats att domstolen skulle upphäva detta beslut som uppenbarligen inte överensstämmer med lagen, men så ser det märkligt nog inte ut att bli.

Mvh isan lover
Eller några tjänstemän som såg det som ett resultatlöst arbete och ville göra ett arbete med mera synbar effekt

Ang statliga sjukhus här så är vi just nu på Hua Hin Hospital, va helt tjockt med folk i den svettiga väntsalen men för 200 baht så fick vi istället gå till en speciell mottagning på 5 vån, helt tomt i det fina väntrummet med aircon och sköna soffor.
Så långt allt bra, återkommer med slutgiltigt utlåtande när vi är klara.

Då är sjukvården billigare i Thailand än här... Definitivt snabbare också. Även för faranger...

Hej

Absolut och det har jag tagit upp i åtskilliga inlägg i olika trådar men då tror folk att man ljuger, några hundra baht behöver jag betala om jag vänder mig till ett sjukhus utanför vår Amphoe eller går direkt till ett sjukhus utan remiss ifrån vår lokala vårdcentral.

Men går jag till vårdcentralen först och får en remiss till sjukhuset i vår Amphoe är besöket också gratis, men vårt eget sjukhus ligger drygt tre mil bort, vårt närmaste sjukhus ligger i en annan Amphoe men dit är det bara 7-8 km.

Så jag väljer det närmaste sjukhuset och får då precis som mmax betala några hundra baht, så fungerar det även uppe hos oss.

Mvh isan lover

Hej

Absolut och det har jag tagit upp i åtskilliga inlägg i olika trådar men då tror folk att man ljuger, några hundra baht behöver jag betala om jag vänder mig till ett sjukhus utanför vår Amphoe eller går direkt till ett sjukhus utan remiss ifrån vår lokala vårdcentral.

Men går jag till vårdcentralen först och får en remiss till sjukhuset i vår Amphoe är besöket också gratis, men vårt eget sjukhus ligger drygt tre mil bort, vårt närmaste sjukhus ligger i en annan Amphoe men dit är det bara 7-8 km.

Så jag väljer det närmaste sjukhuset och får då precis som mmax betala några hundra baht, så fungerar det även uppe hos oss.

Mvh isan lover

Var mest att även röntgen ingick i priset som fick mig att reagera lite. Bara titta in till läkaren för en snabbkoll visste jag var riktigt billigt.

Var mest att även röntgen ingick i priset som fick mig att reagera lite. Bara titta in till läkaren för en snabbkoll visste jag var riktigt billigt.

Hej

Dom gör allt som behövs utan tillägg, om dom har den utrustning som krävs förstås, så är ju tyvärr inte fallet överallt, många mindre sjukhus är ganska spartanskt utrustade, men dom gör så gott dom kan och dom kan ju remittera vidare.

Mvh isan lover

Hej

Tack för dina inlägg i ämnet, hoppas att folk förstår hur det fungerar nu, det har varit mycket skrönor och misstro i ämnet tidigare.

Mvh isan lover
Det är väl ingen som misstrott priserna innan?
Folk har undrat om du får fortsatt fri sjukvård gällande allt på statliga sjukhus, då detta stoppades för par år sen för fastboende utlänningar.
Annars vet nog majoriteten här förutom @Matt82 att det är så billigt på statliga sjukhus, det har nog ingen misstrott.

Folk har undrat om du får fortsatt fri sjukvård gällande allt på statliga sjukhus, då detta stoppades för par år sen för fastboende utlänningar.
Annars vet nog majoriteten här förutom @Matt82 att det är så billigt på statliga sjukhus, det har nog ingen misstrott.

Jag misstrodde inte priserna. Har dock bara varit i kontakt med sjukvården två gånger i Thailand så var mest nyfiken.

Som turist tänker man inte så mycket på det

Hej

Själv har jag dock blivit påhoppad när jag har berättat att jag, min fru och son har gratis sjukvård och mediciner på vår lokala vårdcentral inklusive tandvård, roligt att fler träder fram och avlivar myter som florerar.

Sen vet jag ju inte hur långt detta räcker om man skulle drabbas av någon riktigt svår sjukdom eller olycka som skulle kräva mycket resurser och vara kostsam (hoppas att jag aldrig behöver få reda på det heller) men det vet ju knappast Thailändarna heller, det verkar vara lite av ett lotteri beroende på var, när och hur.

Mvh isan lover

Hej

Själv har jag dock blivit påhoppad när jag har berättat att jag, min fru och son har gratis sjukvård och mediciner på vår lokala vårdcentral inklusive tandvård, roligt att fler träder fram och avlivar myter som florerar.

Sen vet jag ju inte hur långt detta räcker om man skulle drabbas av någon riktigt svår sjukdom eller olycka som skulle kräva mycket resurser och vara kostsam (hoppas att jag aldrig behöver få reda på det heller) men det vet ju knappast Thailändarna heller, det verkar vara lite av ett lotteri beroende på var, när och hur.

Mvh isan lover
Det är väl kanske en felskrivning av dig när du skriver att du/ni får gratis vård. Gratis är 0, men som @nmax berättar kostade det 200 B, och det är inte gratis. Jag vet,, är ju Smålänning;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp