Thailändsk arvsrätt / ärvdabalk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
blir jag sjuk så kommer jag att skriva över lägenheten i sverige på henne innan jag avgår ,,

Görs det snabbt innan myndigheterna vet om allt så funkar det
Just dessa fungerar tyvärr inte då det finns ett förstärkt laglottsskydd i svensk lag.

Just dessa fungerar tyvärr inte då det finns ett förstärkt laglottsskydd i svensk lag.
Skriva över lägenheten går utmärkt ,, däremot kan det vara värre att föra över medel.. om jag tillex skulle få ett besked om allvarlig sjukdom så kan jag ju skriva över lägemheten alt sälja den för 5 kronor till min hustru ,, detta innan någon får veta om min diagnos , Detta har jag tagit med en sakkunig , men att föra över slantar kan vara värre.
Eller menar du att jag inte kan sälja min lägenhet ??:) Då för vi väl över en slanta oss emellan eller blandar in någon vän i så fall ,, det funkar garanterat. Att jag säljer min lägenhet till en utomstående som sedan kan sälja denna tillbaka för en skitsumma , det finns inget lagrum vad jag vet för att stoppa en dylik transaktion . I så fall måste det ju finnas en klausul att en äldre inte får avyttra sin bostad , självklart kan jag det

Senast redigerad av en moderator:
Skriva över lägenheten går utmärkt ,, däremot kan det vara värre att föra över medel.. om jag tillex skulle få ett besked om allvarlig sjukdom så kan jag ju skriva över lägemheten alt sälja den för 5 kronor till min hustru ,, detta innan någon får veta om min diagnos , Detta har jag tagit med en sakkunig , men att föra över slantar kan vara värre.
Eller menar du att jag inte kan sälja min lägenhet ??:) Då för vi väl över en slanta oss emellan eller blandar in någon vän i så fall ,, det funkar garanterat
Om dina bröstarvingar överklaga och det framkommer att du kände till diagnosen kan affären ogiltigförklaras. Ny lag sen 2015 tror jag att jag läste.

Jo jag vet om denna , men man behöver inte prata om allt , jag har ju även bestämt att skulle jag få en dylik diagnos så säljer vi ,gumman får slantarna och vi flyger ner till huset i Isaan ,sen kan jag sluta mina dagar där , bättre det än att ligga på ensam på ett sjukhem , dessutom så ger dom betydligt mer smärtlindring i livets slutskede i Thailandet :)
Lite knepig situation , man vill ju inte skriva över idag , jag kanske har 20 år kvar som frisk pensionär , vem vet ??? inte kul att bli av med lägenheten

Finns det något sätt att från gå laglotten som bosatt i thailand?

Eller är det bara att skänka pengarna direkt till frugan och hoppas på det bästa.

Här kommer ett svar från 2016 från.

http://www.lawline.se/answers/brostarvinges-arvsratt-vid-testamente
Måste nog vara omfattande värden för att det ska löna sig att driva. Hur troligt är det att pengarna finns kvar när allt vunnit laga kraft. Troligen är bouppteckningen i Thailand klar och pengarna rullat.

Hur tänker du ?? Äger du ett hus i Thailand ?? Eller äger du en lägenhet , eller äger ni tillsammans en fastighet ...
Den ursprungliga frågan är ju lite knepigare , i Ditt fall som du anger ägde han ett hus i Thailand , då han var gift med en Kinesiska så finns det ju vissa saker som kan göra det knepigare , eller har jag fel ?? En Condo kan han ju äga , ifråga om bankkonton mm så är det väl inga problem ,,, men var hon Thailändsk medborgare eller hade han ett bolag som ägde huset med 49/50 % Farang /Thai, Du vet ju precis som vi alla här att någon mark kan vi inte äga fullt ut såsom vi äger i Sverige ,, så inte huggget i sten så som jag ser det :) En god vän avled i Thailand , huset var skrivet i hans frus namn ,, Det fanns en del konton i Sverige samt även i Thaialnd , dessa fördelades mellan hustrun och hans Svenska barn ,, Huset som de enligt Thailändsk synsätt borde ägas tillsammans som äkta par hade hans barn i Sverige inte en chans att göra anspråk på ,,, Rätta mig gärna ,, har bara fått detta av hans fru (Thailändska ) samt deras bästa vän

En fråga jag har ställt mig är , om jag skriver över min bostad på frugan idag ,, Hon avlider innan mig ,, jag har då enligt Svensk lag rätt till 50 % samt hennes barn i Thailand 50 att dela på ,, korrekt ?? De vill säkert då ha ut sin laglott, och jag kan tvingas köpa min lägenhet en gång till , i alla fall hälften , Kan tilläggas att de är Svenska medborgare de med , precis som frugan, idag har hon ingen rätt till arv efter mig då vi har ett äktenskapsförord som jag nu funderar på att plocka bort, har man bott ihop i 11 år och allt bara blir bättre med tiden så får man ta den risken som jag ser det

En fråga jag har ställt mig är , om jag skriver över min bostad på frugan idag ,, Hon avlider innan mig ,, jag har då enligt Svensk lag rätt till 50 % samt hennes barn i Thailand 50 att dela på ,, korrekt ?? De vill säkert då ha ut sin laglott, och jag kan tvingas köpa min lägenhet en gång till , i alla fall hälften , Kan tilläggas att de är Svenska medborgare de med , precis som frugan
Då hon har särkullsbarn ska ju de ha rätt till sin del direkt om de kräver det, enligt svensk lag. Då din fru har dubblas medborgarskap kan det väl krångla till det. Sen påverkar ju ev. testamente hus stor del barnen får. Hade det varit i Sverige hade de fått sin laglott.

Om det hade varit i Sverige så hade särkullsbarnet rätt till allt din fru ägde (de särkullsbarn ärver före maken) om inte testamente finns. Finns testamente har särkullsbarnen rätt till sin laglott som är 50%.

Då hon har särkullsbarn ska ju de ha rätt till sin del direkt om de kräver det, enligt svensk lag. Då din fru har dubblas medborgarskap kan det väl krångla till det. Sen påverkar ju ev. testamente hus stor del barnen får. Hade det varit i Sverige hade de fått sin laglott.

Om det hade varit i Sverige så hade särkullsbarnet rätt till allt din fru ägde (de särkullsbarn ärver före maken) om inte testamente finns. Finns testamente har särkullsbarnen rätt till sin laglott som är 50%.
Ungefär somjag ser det , så det blir inget överskrivet , hoppas på att jag hinner med att sörja för henne den dagen det är dags :thumbsup:

Senast redigerad av en moderator:
Det jag närmast är intresserad av är banktillgångar fonder aktier som finns i tredjeland.
Har funderat på att ge frugan hälften idag då drabbas bara den andra hälften vilket skulle reducera det till 25% .
Frugan äger redan allt lösöre hus och bilar idag.
Jag är villig att göra mycket för att laglotten skall undvikas ungarna skall inte ha något helst. Men vill samtidigt skydda mig. Har idag äktenskaps förord i sverige samt testamente skrivet där. I thailand har jag nästan inget och därför heller inget testamente här.

Det känns som det lutar åt ett konto åt frugan och fysiskt guld här i thailand. Finns det någon med en bra lösningar så vore jag tacksam.
Har provat sedan några år att låta frugan ha några miljoner på sitt konto här i thailand och hon verkar sköta det bra. Men man vet aldrig en dag dyker det upp en ung blond kasanova jag ser ibland hur hon glider med blicken och flörtar men men efter nu snart 20 år kanske det blir bäst för oss båda. Hon får hälften och vi båda kan ut och busa igen det är hon värd om det nu inte skulle hålla.

Livssituationerna är otaliga. Därav är det så många lösningar.

Jag har en underbar dotter m familj. I Sverige har jag äktenskapsförord och testamente för henne (särskild egendom). Jag har även gjort "förmånstagarförordnande på mina avtalspensioner och privata pensioner. Detta till hustrun som jag lever ett underbart liv med. I Thailand har vi inte skrivit något utan där jag vill jag att allt går till henne. Vi är gifta i Sverige och Thailand. Jag räknar med att ärva henne om hon trillar av pinnen i Thailand men om så sker så vill jag inte bo kvar i huset. Jag ändrade mitt bankkonto till ett "gemensamt"där hon också står som ägare. Så transfererar jag pengar dit har hon förfoganderätt om jag dör.
Samtidigt har hon (vi) tre vuxna Thailändska barn. Varav, endsst, ett av barnen är sniken och besvärlig.

Jag tycker det är viktigast att man har "gjort klart" så mycket som möjligt. Och samspråkar om det. Men troligen går det inte att gardera sig mot allt. Advokater lever gott.

Jag har lagt undan så att mina vuxna barn får sitt, och mitt bonusbarn som fyller 18 idag får en summa. Sen är det frugan som får allt annat om jag trillar förre. Jag tar inget med mig till "afterlife" är ingen Faro.

Senast ändrad:
Snillen spekulerar :) Inte så mycket fakta i denna tråden.

Som med alla avtal gäller det att parterna är överens. Jag lägger hellre ner energi på att komma överens med mina barn än att skriva ett papper så att de känner sig lurade.

Om man sätter sig ner med parterna och förklarar hur man tänker så är det väldigt svårt för någon att hävda att jag inte kan göra vad jag vill med mina tillgångar!

Glöm inte att om ditt testamente eller dina gåvor skall ändras efter du gått bort så måste någon klaga och driva ett rättsfall. Om dina barn gör det och går emot din sista vilja så är det er relation det är fel på.

Så arbeta med dina relationer i livet så får du som du vill när du dör!

Som med alla avtal gäller det att parterna är överens. Jag lägger hellre ner energi på att komma överens med mina barn än att skriva ett papper så att de känner sig lurade.

Om man sätter sig ner med parterna och förklarar hur man tänker så är det väldigt svårt för någon att hävda att jag inte kan göra vad jag vill med mina tillgångar!

Glöm inte att om ditt testamente eller dina gåvor skall ändras efter du gått bort så måste någon klaga och driva ett rättsfall. Om dina barn gör det och går emot din sista vilja så är det er relation det är fel på.

Jodå jag och mina barn har allt kommit överens om att vi inget vill ha att göra med varandra mera. När det gäller min fru vet hon också vad som gäller. Men att inte skriva ned det är att be om bråk.

Jodå jag och mina barn har allt kommit överens om att vi inget vill ha att göra med varandra mera. När det gäller min fru vet hon också vad som gäller. Men att inte skriva ned det är att be om bråk.
Skriva ner det skall man absolut göra, men det garanterar ju tyvärr inte att någon börjar bråka. Jag försökte göra det enkelt, det som skapats i respektive land stannar där. Punkt!
Jag skall dessutom försöka se till att det inte finns några pengar att bråka om.

Även om man har utmärkt relation med sina barn, så händer det att ens barn gifter sig med en person som ändrar på allt det gemensamt överenskomna.
Livet och överenskommelser skiftar ibland snabbt.
Testamenten kommer bort eller förfalskas av personer som tror att lite mer pengar kommer att förgylla deras liv.

Även om man har utmärkt relation med sina barn, så händer det att ens barn gifter sig med en person som ändrar på allt det gemensamt överenskomna.
Livet och överenskommelser skiftar ibland snabbt.
Testamenten kommer bort eller förfalskas av personer som tror att lite mer pengar kommer att förgylla deras liv.

Har du en bra relation ned ditt barn så tror jag inte att han/hon tillåter att partnern driver en sak i rätten. Men visst, de ingifta är ofta ett problem eftersom de ofta inte har den relationen.

Sedan är det ju så att handlar det om miljoner så kan folk göra de mest underliga saker, så det gäller att inte ha några miljoner.

Samma sak i Thailand, ingen får tjäna på att du dör, då har du ett bra skydd. Det finns nackdelar med att bygga förmögenheter!

Har du en bra relation ned ditt barn så tror jag inte att han/hon tillåter att partnern driver en sak i rätten. Men visst, de ingifta är ofta ett problem eftersom de ofta inte har den relationen.

Sedan är det ju så att handlar det om miljoner så kan folk göra de mest underliga saker, så det gäller att inte ha några miljoner.

Samma sak i Thailand, ingen får tjäna på att du dör, då har du ett bra skydd. Det finns nackdelar med att bygga förmögenheter!
Japp, de upplever att du inkomst är tillräckligt stor är det en "livförsäkring". Den som har för låg inkomst eller pension lever farligt.
Den dag man börjar bli gaggig och mindre attraktiv kommer garanterat.

Men Mackes ,, om du anser att vi "snillen" inte har nån fakta och sen kommer med detta uttalande , dvs du gör upp muntliga avtal med dina barn :rolleyes: Du borde vara så pass gammal så du vet att OAVSETT Nationalitet , när det kommer till arv och det blir stålar eller förmögenheter inblandade ,då existerar ingen heder .
Tror du det då kan du sätta dig ner med oss som inget förstår ,, dvs Vi "snillen:):)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

E
Svar
3
Visningar
2 K
E
H
Svar
20