Thailändsk kvinna och körkort i Sverige

Nu kör jag inte bil i Thailand, kan tänka mig att ratten på fel sida kan hjälpa till att påminna, men på båge i en rondell utan trafik som hjälper till att visa vägen är det fasen lätt att ta höger.....
Har kört rätt mycket även i Bangkok, brukar börja med att köra moppe för att ställa om hjärnan från H-trafik till V, obs bara runt byn,

Folk blir virriga i Sverige också, fick möte i en rondel i torsdags :oops: . Var tvungen att bromsa och släppa ut bilen då det var en liten enfilig rondell.

När jag var på handledarutbildningen diskuterades just detta. Och det beskrivna sättet är det rätta. Men det är inte fel att blinka vänster eller höger när man kör in heller, även om det inte är nödvändigt. Så gör jag själv alltid. Sen blinkar man höger innan man kör ut. Problemet är att det är så många som inte blinkar överhuvudtaget, då blir det rena gissningsleken. Och farligare!

Inåtblinkaren​

Den här rackaren är den märkligaste sortens rondellanvändare. Den blinkar inåt i rondellen tills den ska ut. Som om körriktningsvisarna vore elektromagneter, verkar inåtblinkaren tro att bilen kommer att halka ur cirkulationsplatsen om den inte håller sig fast vid ytan i mitten med hjälp av sin blinkers.

För någon som följer inåtblinkaren in i rondellen kan det hända att blinkandet bidrar med någon form av tydlighet, men den vinsten äts genast upp på vägen ut där väntande trafikanter blir förvirrade.

Senast ändrad:
Har det varit krav på vänsterblinkning?
Många på forumet trodde ju tom det var krav nu på vänsterblinkning, om man läser längre tillbaks i tråden, var ju diskussion om det i denna tråden och kom ihåg det när jag läste artikeln.
Kom även ihåg att vi hade några som trodde dom spelade flipper i rondellen ;)

Folk blir virriga i Sverige också, fick möte i en rondel i torsdags :oops: . Var tvungen att bromsa och släppa ut bilen då det var en liten enfilig rondell.
Detta hände mig i Stockholm för ca 2 månader sedan: kör Odengatan som vanligt och tänkte svänga höger ned mot Stureplan, svänger in och möter bilar i båda körfält! Då har dom ändrat på den gatan som förut var åt ett håll till tvåfiligt!! Har ju inte kört där på många år så, ja då blir det så där!

Många på forumet trodde ju tom det var krav nu på vänsterblinkning, om man läser längre tillbaks i tråden, var ju diskussion om det i denna tråden och kom ihåg det när jag läste artikeln.
Kom även ihåg att vi hade några som trodde dom spelade flipper i rondellen ;)
Finns väl knappt en lag om att blinka i överhuvudtaget, ingen aning. Hur som, har förklarat det förr. Skall man vänster i en rondell så blinkar jag vänster och sedan höger när jag vill ut. Så jag lärde mig på 80-talet och tycker fortsatt att det är tydligast för mina medtrafikanter. Kommer troligtvis aldrig bli bötfälld för att ha blinkat ”fel” eller inte blinkat alls. Ni chippar kan blinka hur fan ni vill :laugh2:

Finns väl knappt en lag om att blinka i överhuvudtaget, ingen aning. Hur som, har förklarat det förr. Skall man vänster i en rondell så blinkar jag vänster och sedan höger när jag vill ut. Så jag lärde mig på 80-talet och tycker fortsatt att det är tydligast för mina medtrafikanter. Kommer troligtvis aldrig bli bötfälld för att ha blinkat ”fel” eller inte blinkat alls. Ni chippar kan blinka hur fan ni vill :laugh2:
Jo det var krav på att blinka sig ut, ändrades precis när jag tog mitt körkort och en av frågorna som kan komma på körkortsprovet.

Du är den här rondellköraren som det stod om i artikeln med andra ord 555555.

Inåtblinkaren​

Den här rackaren är den märkligaste sortens rondellanvändare. Den blinkar inåt i rondellen tills den ska ut. Som om körriktningsvisarna vore elektromagneter, verkar inåtblinkaren tro att bilen kommer att halka ur cirkulationsplatsen om den inte håller sig fast vid ytan i mitten med hjälp av sin blinkers.

För någon som följer inåtblinkaren in i rondellen kan det hända att blinkandet bidrar med någon form av tydlighet, men den vinsten äts genast upp på vägen ut där väntande trafikanter blir förvirrade.

Jo det var krav på att blinka sig ut, ändrades precis när jag tog mitt körkort och en av frågorna som kan komma på körkortsprovet.

Inåtblinkaren​

Jag är den ultimata rondell köraren ;)
Kör brallorna av er allihop :)

Inåtblinkaren​

Nej, blinkers endast om man ska till vänster.
Det gör jag i mindre rondeller, för att bilar som kommer framifrån ska se att dom jävlar ska passa sig!

I större rondeller gör jag vanligtvis inte det och för att vara helt ärlig så minskar mitt vänsterblinkande ganska rejält.
Folk ska faktiskt vara glada ifall jag blinkar när jag ska ut.

Det gör jag i mindre rondeller, för att bilar som kommer framifrån ska se att dom jävlar ska passa sig!

I större rondeller gör jag vanligtvis inte det och för att vara helt ärlig så minskar mitt vänsterblinkande ganska rejält.
Japp, blinkers lampor är dyra! :beer:

Vet inte när du tog körkort men läs artikeln så är vänsterblinkandet helt fel.
Blinka sig ur där man svänger av.
För mig vänsterblinkande var krav när jag pluggade för EPA kort.
Men kommer ihåg just pga att det ändrades precis när jag tog bilkort att dom poängtera det när jag tog intensivkurs, blinka ut ur rondellen.
Jag tog körkort sent, var nog efter år 2000.
Det som gällde 80-90 när ni antagligen tog körkort har ändrats.

Dom som kommer in i rondellen efter dig får man anta inte vet vilken infart du kom in i och vet således inte vilken utfart som blir vänstersväng för dig.

Men kommer ihåg just pga att det ändrades precis när jag tog bilkort att dom poängtera det när jag tog intensivkurs, blinka ut ur rondellen.
Snorunge som gjort artikeln fattar du väl :laugh2:

Förstår man inte nyttan med vänsterblink i en rondell (cirkulationsplats) så måste man ju vara imbecill :laugh2:
Förstår man inte onyttan skulle jag vilja säga.
Oftast bara han som körde in direkt bakom dig som vet vilken påfart du körde in i och vad som är vänster för dig.
För alla andra blir det 90 grader till vänster efter varje påfart du kört förbi....

Förstår man inte onyttan skulle jag vilja säga.
Oftast bara han som körde in direkt bakom dig som vet vilken påfart du körde in i och vad som är vänster för dig.
För alla andra blir det 90 grader till vänster efter varje påfart du kört förbi....
Nä gör om gör rätt! Nu får du fortsätta analysera :laugh2:

Jag tog mitt 95 eller 96.
Jag tror inte det var ett krav men en rekommendation var det.

Liknande trådar

E
Svar
3
Visningar
2 K
E
H
Svar
20
Visningar
4 K