Transport Sverige Thailand

 
Vad skickas åt det hållet? Det är ju mycket som transporteras från Asien mot väst, så som bilar och elektronik men vad går åt Asien?
Det går en hel del trävaror och papper från Norden och inte minst fryst fisk, men det har i alla fall tidigare varit en stor obalans i flödena så många containrar fick skeppas tomma tillbaka.
Jag tror inte det har förändrats så mycket de senaste åren.
 
Senast redigerad av en moderator:
Man
Det går en hel del trävaror och papper från Norden och inte minst fryst fisk, men det har i alla fall tidigare varit en stor obalans i flödena så många containrar fick skeppas tomma tillbaka.
Jag tror inte det har förändrats så mycket de senaste åren.
lär sig så länge man lever ....
 
Jag ser ju dom stora containerfartygen, bl a i Göteborg och dom har alltid högt med burkar staplade på däck. Så det ser verkligen ut att stämma.

Fryst fisk skeppas tydligen från bl a Sverige till Kina för att paketeras där och sedan skeppas tillbaka. Det blir uppenbart billigare än att paketera på plats. Även om sjövägen är miljövägen så rimmar denna hantering illa med grönt tänk. personligen tycker jag att det är för jäkligt.
 
Jag ser ju dom stora containerfartygen, bl a i Göteborg och dom har alltid högt med burkar staplade på däck. Så det ser verkligen ut att stämma.

Fryst fisk skeppas tydligen från bl a Sverige till Kina för att paketeras där och sedan skeppas tillbaka. Det blir uppenbart billigare än att paketera på plats. Även om sjövägen är miljövägen så rimmar denna hantering illa med grönt tänk. personligen tycker jag att det är för jäkligt.
Ja vad ska man då tycka om laxen som färsk (ofryst) fraktas med flyg till bl.a Thailand för att filéas, vaccumpaketeras och sen flygas tillbaka till Europa och säljas i butik till extrapris.
Fast utan denna laxfrakt så skulle nog biljettpriset vara högre för Asienresorna.
 
Ytterligare en dum fråga, kan man frakta fryscontainer på båtar, får dessa då el försörjning från skeppet?
Jag ser ju dom stora containerfartygen, bl a i Göteborg och dom har alltid högt med burkar staplade på däck. Så det ser verkligen ut att stämma.

Fryst fisk skeppas tydligen från bl a Sverige till Kina för att paketeras där och sedan skeppas tillbaka. Det blir uppenbart billigare än att paketera på plats. Även om sjövägen är miljövägen så rimmar denna hantering illa med grönt tänk. personligen tycker jag att det är för jäkligt.
Man borde ju ta hit arbetskraften och hyra ut några kvadratkilometer yta för detta som Kina får betala. Då kan de ju bygga sin egen infrastruktur där och kan ha kinesisk lön och skatter i Europa/Norden. Miljön skulle ju tjäna på detta.

Att det är billigare att skeppa till Kina tor än låta boende i Sverige som är arbetslösa göra jobbat säger ju något om att det är något som inte fungerar.
 
Ytterligare en dum fråga, kan man frakta fryscontainer på båtar, får dessa då el försörjning från skeppet?

Man borde ju ta hit arbetskraften och hyra ut några kvadratkilometer yta för detta som Kina får betala. Då kan de ju bygga sin egen infrastruktur där och kan ha kinesisk lön och skatter i Europa/Norden. Miljön skulle ju tjäna på detta.

Att det är billigare att skeppa till Kina tor än låta boende i Sverige som är arbetslösa göra jobbat säger ju något om att det är något som inte fungerar.
Dom provade ju det när dom byggde templet eller vad det är innan Gävle..
Det var väl bara inhyrda Kineser som inte jobbade med Svenska löner..??
Blev väl ett jädra liv av det om jag minns rätt..??
 
Senast redigerad av en moderator:
Dom provade ju det när dom byggde templet eller vad det är innan Gävle..
Det var väl bara inhyrda Kineser som inte jobbade med Svenska löner..??
Blev väl ett jädra liv av det om jag minns rätt..??
Jo men det var ju på svensk mark, det ska ju vara på mark som Kina äger ... då kommer det bli liv i luckan ...
 
Ytterligare en dum fråga, kan man frakta fryscontainer på båtar, får dessa då el försörjning från skeppet?
Ja dom får ström från fartyget, dessa containrar placeras på iordningställda platser och det är ofta 32A trefas kabel som krävs.

Finns nog få som kan tänka sig jobba med att manuellt stå och filéa torsk idag i Norden.
Det finns ju maskiner men svinnet av fiskkött blir för stort, så det lönar sig att skicka till Kina och manuellt filéa där.
Bara det minskade svinner täcker upp sjöfrakten, resten av vinsten är ju lägre lönekostnader och en jämn tillgång på arbetssugna. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja dom får ström från fartyget, dessa containrar placeras på iordningställda platser och det är ofta 32A trefas kabel som krävs.

Finns nog få som kan tänka sig jobba med att manuellt stå och filéa torsk idag i Norden.
Det finns ju maskiner men svinnet av fiskkött blir för stort, så det lönar sig att skicka till Kina och manuellt filéa där.
Bara det minskade svinner täcker upp sjöfrakten, resten av vinsten är ju lägre lönekostnader och en jämn tillgång på arbetssugna. ;)
Just därför ska man ju skicka personerna hit istället, med kinesiska avtal på kinesisk mark som tillhandahålls för detta syftet ... skulle skapa konkurreras. Alternativt ha en hög punktskatt på detta.
 
Ja dom får ström från fartyget, dessa containrar placeras på iordningställda platser och det är ofta 32A trefas kabel som krävs.

Finns nog få som kan tänka sig jobba med att manuellt stå och filéa torsk idag i Norden.
Det finns ju maskiner men svinnet av fiskkött blir för stort, så det lönar sig att skicka till Kina och manuellt filéa där.
Bara det minskade svinner täcker upp sjöfrakten, resten av vinsten är ju lägre lönekostnader och en jämn tillgång på arbetssugna. ;)
Ja tyvärr är det så. Bra för sjöfarten men dåligt både för miljö och arbetsmarknad i Sverige. Detta borde miljömupparna ge sig på men det är förmodligen alltför invecklat för dom.
 
Just därför ska man ju skicka personerna hit istället, med kinesiska avtal på kinesisk mark som tillhandahålls för detta syftet ... skulle skapa konkurreras. Alternativt ha en hög punktskatt på detta.
Jo det skulle ju svenska fackföreningar gilla ;)

Nu ska vi vara glada över billiga frysta torskfiléer i våra butiker. Alla punktskatter får ju kunden betala ändå.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jo det skulle ju svenska fackföreningar gilla ;)

Nu ska vi vara glada över billiga frysta torskfiléer i våra butiker. Alla punktskatter får ju kunden betala ändå.
Billigt kan diskuteras, jag tycker fryst fisk är dyrt. Vi köper hellre färsk när det finns extrapris. Smakar bättre och man gynnar inte dom vansinniga transporterna.
 
Jo det skulle ju svenska fackföreningar gilla ;)

Nu ska vi vara glada över billiga frysta torskfiléer i våra butiker. Alla punktskatter får ju kunden betala ändå.
Fackföreningarna gillar ju inte,men handlar ju om globalisering så klart ... vi har ju samma utveckling i många branscher men de jobbar halvårsvis i Sverige och klarar sig undan svensk skatt ...

Självklart får vi betala, men kanske kan få tillbaks arbetstillfällen till Europa istället ...
 
Sv
Billigt kan diskuteras, jag tycker fryst fisk är dyrt. Vi köper hellre färsk när det finns extrapris. Smakar bättre och man gynnar inte dom vansinniga transporterna.
Svårt att bedöma om det inte är lokal fisk, färsk spätta eller torsk i Luleå har inte heller gjort en miljöresa.
Men visst är färskt att föredra på alla plan, men långt i från alla har den förmånen att få tag på sånt i Sverige.

Är såna miljökrav att sälja färsk fisk idag att det är bara dom stora butikerna som klarar av det.
Separata kyldiskar, separat personal krävs.
 
Vad skickas åt det hållet? Det är ju mycket som transporteras från Asien mot väst, så som bilar och elektronik men vad går åt Asien?
Kanske kryddor från thaidamer sammanboendes med falanger i falangland, vem vet??
 
Senast redigerad av en moderator:
Tjaa! Kanske är jättefel att fråga här... Men jag är intresserad av att plocka hem lite motorcyklar från Thailand.
Gör du såna transporter oxå, eller bara möbler?. Vad skulle priset hamna på för runt 4-6 hojar (i kartonger, stapelbara).


Hej. Hör med någon av fraktfirmorna i Juldis tower petchburi rd soi 17 (tror ja)
Eagles eller Lucky skulle jag anlitat...


Ja vi betalade över dubbla priset nu för den senaste burken 40 ft HC.

Nu efter att det har blivit lite mer plats på båtarna har dom behållit samma priser som under krisen för ett par månader sedan.
 
Hej Krister,
Jag har en pelarborrmaskin jag skulle vilja skicka ner till Phuket från Stockholm,Sthlm -Götet kan jag fixa om det underlättar, är detta något du tror kan gå att ordna, du kan kontakta mig på dennisolausson@gmail.com.

Mvh Dennis
 
Jo det skulle ju svenska fackföreningar gilla ;)

Nu ska vi vara glada över billiga frysta torskfiléer i våra butiker. Alla punktskatter får ju kunden betala ändå.
Billiga torskfileer , var hittar du billiga??? :( Möjligtvis Alaska Pollok ,,men det är inte samma som Torsk
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp