Vad gör man i Isaan i stället för att titta på dom vajande risfälten?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Menar du att du inte kan resa norrut eller att du inte kommer sakna Isaan tillräckligt för att åka dit? ..... ;)

"Jonas " sa:
Vad gör du dag 2 Kapten ;) kan inte riktigt förstå varför ordet paradis, hade det varit paradiset hade ni inte bott i Skåne. Du behöver inte bo i skåne pga. ditt yrke du kan bo i Isaan. Men din fru och barn och du har det bättre på alla sett hemma i Sverige så därför stannar du så det borde vara erat paradis till skillnad från andra så behöver du inte stanna där och säg inte pga. frugan fått jobb ungarna får bättre utbildning och vård etc. för det betyder ju att igentligen är det bara klimatet som lockar för då har du ju redan dömt bort att dom andra sakerna är bättre i Thailand och kan väl inte då vara paradiset utan det är Sverige som är paradiset där ni kan uppfylla era behov.
Inte för att vara elak men undrar bara varför ordet paradis används så ofta, vet själv när man är borta ifrån något förtränger man det som kanske inte var så bra och bara kommer ihåg det positiva, det ligger i vår natur tror vi flesta är lika där, glömmer dom regniga dagarna. Som Hans var så negativ när han kom hem från Jomtien allt var inte som han mindes, nu har det gått några veckor och börjar redan glömma det negativa och tänker på flickvännen och fortsätta förhållandet i sina inlägg han kommer bli lika besviken nästa gång.

Jonas du anar inte vad rätt du tänker! Alla pratar ju om paradiset.....visst jag gillar Thailand/Isaan...men bo uppe i "risbyn" klarar nog inte många i längden...när vardagen sakta kryper på! Jag vet...jag har bott i paradiset" i tre år...dock lite mer centralt än i "risbyn".
Alla pratar om detta "paradis"...men som du och jag vet finns det nackdelar som sällan framgår när man sitter i Sverige och drömmer sig bort!!Men det finns massor att hitta på även i nordöstra Thailand...och har man eget hus/trädgård blir man knappast sysslolös.Jag kan flytta när jag vill....egentligen...men...finns avväganden som gör att det troligtvis blir månadslånga semesterresor i stället varje/vartannat år för min del. :wai: :wai:

En del bor 6 månader i Thailand, jag några veckor på min semester, att bo 12 månader finns inte på min karta. Det finns många motiv till att inte vilja vara där 12 månader, har man barn eller släkt här i Sverige kanske man inte vill vara borta vissa helger. Jag gillar värmen och havsbrisen på jomtien några veckor. Jag vet inte hur länge jag vill vara där som pensionär. Sverige har ett bra klimat på sommarhalvåret om man gillar långa promenader, simma, cykla, gå på bibliotek et cetera.
Udon thani är ok, att bo på landsbyggden där kan nog ha sin tjusning men är inte ngt för mig. Minns mannen med resorten utan turister, han flydde från frun till Udon thani mellan varven, det blev nog för händelsefattigt ibland, dessutom tror jag knappt han hade någon att prata med. Jhon har en stor tomt med mycket s.k. trädgårdsarbete, till slut får de flesta nog ändå om man inte är uppväxt på någon liknande plats. Platsen jag tänker på ligger nära wang sa mo.

"bson " sa:
Menar du att du inte kan resa norrut eller att du inte kommer sakna Isaan tillräckligt för att åka dit? ..... ;)

Nja, det är enklare att vara turist i Pattaya än Korat.
Hade jag aldrig satt min fot i Korat så hade jag inte vetat vad jag gått miste om.
En tur har det blivit till Udon och även där hade jag kunnat tänka mig att bo. Faktiskt en bättre stad än Korat.

Och för att förtydliga mig själv så skulle jag inte kunna tänka mig att bo på en risåker med två timmars körning till närmaste stad.

Chiang Mai, Korat, Udon och andra större städer går väldigt bra, så länge det är någorlunda centralt.

Vad saknar man i Korat?
Förutom fin strand och vettig infrastruktur, då.

"bson " sa:
Bo 10 km utanför Pattya på Darkside eller i Hua Hin så har du allt du saknar men slipper ghetto känslan. Räcker tom att bo på Pratumnak som Jonas.
Varför välja bort något när man kan få allt.. Det roliga i den här tråden är att Phonta för inte så länge den var en stor Isaan anhängare, sen flytta han dit på heltid.. ;)

Jo, jag insåg ju att Isaan är grymt begränsat , en del verkar ju inte inse nåt överhuvudtaget, att tillex Korat skulle vara skitkul :o, en stad som är uppdelad i tre centrum , en riktig skitstad anser jag ,,Och jo, jag har varit ett flertal tillfällen över natt i Korat men en finnig Farangstudent utan ekonomiska muskler som gillar gratis tycker naturligtvis om det ... ;D

"Phonta " sa:
Jo, jag insåg ju att Isaan är grymt begränsat , en del verkar ju inte inse nåt överhuvudtaget, att tillex Korat skulle vara skitkul :o, en stad som är uppdelad i tre centrum , en riktig skitstad anser jag ,,Och jo, jag har varit ett flertal tillfällen över natt i Korat men en finnig Farangstudent utan ekonomiska muskler som gillar gratis tycker naturligtvis om det ... ;D

Ditt åldershandikapp gör nog att det är svårt för dig att ta dig fram. Inte bara i Korat, utan själva livet också.

Korat är en ganska skitig stad, men om man känner till stan så är det rätt kul.
Du skulle nog ha behövt en guide verkar det som.

"Jonas " sa:
Om du aldrig besökt det hur kan du veta att tillvaron är sunkig?

tack, jag har bott vid flera tillfällen i BKK, Nana, vad är skillnaden mot andra turistställen?
Bkk klassas som en av dom skitigaste städerna i världen...

Skitigheten uppmärksammade jag inte då mest hela Thairiket tyvärr är befolkat av skitgrisar . Däremot så hade jag en guide iofs så var han hon mer handikappad än mig , då tänker jag på det rent fysiska :o Intellektuellt så blir det svårt att hitta mätbara motspelare åt de flesta Faranger , dessutom har de ALLTID rätt och behöver inte alls lyssna på andra ;D Nä , Korat är ingen kul stad , däremot så är nog Khonkaen bättre och Udon bättre än då ,med Chang mai på toppen av storstäderna i norra Thailand ..

Men Pattis är grymt , finns allt inklusive närhet till landsbygd samt rent vatten mm.

Ja upplever att det är renare uppöver i landet än neröver söder om Hua Hin kan det bero på att det finns mer blandat folk där (inga namn på folkgrupp). Det är fler som upplever det så. I våran by så går dom gamla ut och sopar runt huset och längst gatan där dom bor det ligger inte skräp som det gör nere på vårat andra ställe (Krabi)

"Phonta " sa:
Skitigheten uppmärksammade jag inte då mest hela Thairiket tyvärr är befolkat av skitgrisar . Däremot så hade jag en guide iofs så var han hon mer handikappad än mig , då tänker jag på det rent fysiska :o Intellektuellt så blir det svårt att hitta mätbara motspelare åt de flesta Faranger , dessutom har de ALLTID rätt och behöver inte alls lyssna på andra ;D Nä , Korat är ingen kul stad , däremot så är nog Khonkaen bättre och Udon bättre än då ,med Chang mai på toppen av storstäderna i norra Thailand ..

Men Pattis är grymt , finns allt inklusive närhet till landsbygd samt rent vatten mm.

Udon är faktiskt riktigt kul stad.
Korat är minst lika kul, det är bara svårare att hitta nöjen och andra saker.
Korats infrastruktur är till dess nackdel. Man behöver verkligen en chaffis med god lokalkännedom. Har man det så finns det alltid nya saker att upptäcka.

Nu är det dock så att det inte alltid är själva platsen som är viktig, utan vännerna man har.
Jag har varit ute "på landet" två gånger på fest och besök.
Dessa två gånger slår mina strapatser i Pattis och Phuket.

Skulle jag bo själv och inte ha några vänner så skulle jag med lätthet valt BKK, Pattis, Phuket eller annan turistort. Det är enklare att leva där med att ha absolut allt inom 2km radie.

Känns som det är olika i olika provinser, kom jag upp till Phetchabun låg det knappt nåt skräp längs vägarna, uppe i Lomsak kom sopbilen hämtade sopor minst en gång i veckan och det såg inte ut som soptippar på tomterna, någon dag i månaden gick folk man ur huse runt byn och städa runt tomten, lite som gårdsstädningarna förr.
Par gånger såg jag stora grupper med folk komma med sopkvastar och sopade rent gatorna runtomkring Ban-tio där jag bodde i Lomsak. Svärföräldrarna hade tre korgar för sopor allt slängdes där i inget eldades, plastflaskorna samlades och när vi fått en ansenlig mängd kördes dom till en återvinningscentral exet sa att dom fick pant för dom där. Ser man här i Pattaya med även faranger som går runt med kärra och samlar flaskor.

När jag åkte till Chiang Mai blev jag schockad av hur nerskräpat det var längs vägarna när jag svängde av innan Phitsanulock men var ju pga. Att man vant sig hur rent det var i vårat område. Då slängde även ex-kärringen ut skräp ur bilen undra vad hon höll på med, äh spelar ingen roll här var kommentaren.

Funderat på om dom är olika strikta i olika områden vet ej men sett sån skillnad på olika ställen och ibland känns det som räcker passerar en skylt så förändras nedskräpningsgraden.

Pattis är tyvärr riktigt fullt med sopor efter vägarna , det pratas nu om detta på nyheterna nästan varje dag då man klagar och lägger ansvaret på kommunen ;)

Det fanns en tid i Sverige också när allt skräp och flaskor slängdes ut genom rutan från bilarna, men idag är det en väldigt miljömedvetenhet i Sverige men det har inte alltid varit på det viset.
Thailand kommer att förändras vad gäller nedskräpning men det kommer att ta lite tid, i Sverige har det tagit lång tid till att bli miljömedveten och Thailand har en snabbare utveckling än vad Sverige haft.
I Thailand sker en oerhörd nedskräpning med alla dessa plastpåsar blandannat.

Jo Thailand har en snabbare utveckling men den går åt fel håll, mycket skitigare nu än för 10 år sen. Dom behöver bla införa ett bättre pantsystem så det lönar sig på allvar för folk att ta vara på tomflaskor. Nu får man 14 baht/kilo plast, minst en baht/flaska borde det vara.
Papperskorgar, fattas typ en miljon papperskorgar i landet.
Och varför är det så svårt att bygga ett soprum till varje village? Thailand är verkligen ett u-land när det gäller sophantering och miljö tänk, jag tror tyvärr att det kommer bli mycket värre innan det blir bättre.

Pant på tomflaskor vore en bra åtgärd och samtidigt en hjälp till en inkomst till många fattiga som i Stockholm där fattigpensionärer, hemlösa, tiģgare i 1000 tal jagar burkar o flaskor för att få panten. Även den fria rörlighetens folk som Moderaterna värnar om kan samlas hela släkten för att panta insamlade burkar. Stockholmarna skitar nog annars ner lika mycket som folket i Pattis!

"Hans Svensson " sa:
Pant på tomflaskor vore en bra åtgärd och samtidigt en hjälp till en inkomst till många fattiga som i Stockholm där fattigpensionärer, hemlösa, tiģgare i 1000 tal jagar burkar o flaskor för att få panten. Även den fria rörlighetens folk som Moderaterna värnar om kan samlas hela släkten för att panta insamlade burkar. Stockholmarna skitar nog annars ner lika mycket som folket i Pattis!
Ja 08 or e ju lite knepiga ;D

Jag tror bonder normalt sett har mer skit runt sig ;D Problemet ar att Thaisen inte verkar brysig, de bor garna bland sopor utan att reagera,sa nog kommer detta att ta tid allt, inte alls sa som Rong skriver,vet inte i vilken skrift han fann det stycket ;)

Som jag skrev verkar vara olika från provins till provins, Phetchabun är rent, runt Lomsak ser du inte dom högar med plast längs vägkanten som du gör på många andra håll, inga soptippar mitt uti no were.
Så det Rong säger stämmer säkert i vissa provinser dom har väl annat kommunalt styre där kanske som är mer miljömedvetet, var riktiga sopbilar som dom vi har hemma som åkte och hämtade sopor 1 eller om det var 2 gngr i veckan.

Det här att man inte har någon form av pant på plastflaskor har förvånat mig mycket. En enorm hantering är det, stora mängder flaskor omsätts varje dag och dom flesta kastas där man befinner sig. Bara i vår familj när vi är därnere görs det av med kanske 10-15 flaskor dagligen.

Dock samlar svärfar in våra, det står alltid en stor säck på baksidan av huset där flaskorna kastas. Tidigare kastade barnen flaskorna precis där dom befann sig men detta tog slut ganska snabbt när jag kom in i bilden, det såg ju gräsligt ut på tomten.

Jag hoppas verkligen att thaiarna kommer på fördelen med ett pantsystem, man kan bara hoppas att mentaliteten och tänket förändras.

Ett pantsystem vore väldigt bra, men jag gissar att det är ungefär som det är med biltullar, - tekniken finns inte i Thailand. Pantsystem o biltullar är komplicerade system som kräver dyr teknik.Staten går in och borgar för att det fungerar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar