Ytterligare 3.1 miljoner fattiga få s.k välfärdskort.

Tryggt, ja det vete fasen, det är väl då det börjar röra på sig, man vet nog aldrig vad som händer.
Börjar nog redan nu värka i dom knutna nävarna.

Hej

En lite risk för oroligheter finns det väl alltid om juntan begår rättsliga övergrepp och manipulerar valresultatet, men då knappast av den modell där 100 000 tals människor stänger ned Bangkok, troligare är nog attentat mot regimen och militären, kanske även dom myndigheter som eventuellt går juntan till mötes och påverkar valresultatet.

Men detta scenario kräver väl att fel parti vinner mot alla odds och att resultatet måste ändras i efterhand.

Mvh isan lover

Tryggt, ja det vete fasen, det är väl då det börjar röra på sig, man vet nog aldrig vad som händer.
Börjar nog redan nu värka i dom knutna nävarna.
Kan så vara men om ingen tänder gnistan och häller på bensin på brasan och börjar bussa in folk till Bkk för att ställa till det som hänt flera gånger så kan det vara ok.

En viss mån av ilska och missnöje finns alltid.

Kan så vara men om ingen tänder gnistan och häller på bensin på brasan och börjar bussa in folk till Bkk för att ställa till det som hänt flera gånger så kan det vara ok.

En viss mån av ilska och missnöje finns alltid.

Hej

Gnistan kan ju faktiskt juntan stå för genom att på något sätt påverka valresultatet i sin egen riktning, det är väl i princip det enda som kan orsaka problem och oroligheter.

Mvh isan lover

Hej

Gnistan kan ju faktiskt juntan stå för genom att på något sätt påverka valresultatet i sin egen riktning, det är väl i princip det enda som kan orsaka problem och oroligheter.

Mvh isan lover
Ja det är svårt att förstå Thailand ibland och deras kultur, ja även deras politiska kultur som baseras i korruption.

Jag litar faktiskt mer på juntan än Shinawatras konster. Det låter kanske konstigt men den form av "demokrati" som Shinawatras har representerat så är valet konstigt nog att jag litar mer på juntan än en "civil" regering som köpt sig makten för att plundra det thailändska folket.

Jag vill det thailändska folket väl och då faller Shinawatras korrumperade regeringar bort.

Tänk dig att wallenbergarna skulle köpa upp alla obildade i Sverige, t.ex Tavelsjö m.fl och få majoritet och spendera massor med pengar på Tavelsjö m.fl och samtidigt genomföra en massa konstiga statliga affärer där wallenbergare tjänade massor.

Haha, nu kom jag på efter vad jag skrivit att det har redan skett i Sverige. Wallenbergarna och sossarna har levt i symbios sen länge så det kanske funkar ändå. I dagens samhälle tror jag inte att de kan göra hur som helst, nu efter den största revolutionen i nutid, mobiltelefonen och internet.

Vad tror du IL?

Jag vill tillägga att jag gillar demokrati!

Ja det är svårt att förstå Thailand ibland och deras kultur, ja även deras politiska kultur som baseras i korruption.

Jag litar faktiskt mer på juntan än Shinawatras konster. Det låter kanske konstigt men den form av "demokrati" som Shinawatras har representerat så är valet konstigt nog att jag litar mer på juntan än en "civil" regering som köpt sig makten för att plundra det thailändska folket.

Jag vill det thailändska folket väl och då faller Shinawatras korrumperade regeringar bort.

Tänk dig att wallenbergarna skulle köpa upp alla obildade i Sverige, t.ex Tavelsjö m.fl och få majoritet och spendera massor med pengar på Tavelsjö m.fl och samtidigt genomföra en massa konstiga statliga affärer där wallenbergare tjänade massor.

Haha, nu kom jag på efter vad jag skrivit att det har redan skett i Sverige. Wallenbergarna och sossarna har levt i symbios sen länge så det kanske funkar ändå. I dagens samhälle tror jag inte att de kan göra hur som helst, nu efter den största revolutionen i nutid, mobiltelefonen och internet.

Vad tror du IL?

Jag vill tillägga att jag gillar demokrati!

Hej

Jag har hela tiden tyckt att det är folket själva som via fria val ska få avgöra vilka regeringar landet ska och likaså vägen in i framtiden, vill majoriteten av dom röstande ha en regering som ogillas av dom rika i Bangkok och militären ska dom få ha det, svårare än så är det inte enligt mig, tillåter man att inflytelserika små grupper med militärens hjälp avsätter valda regeringar och tillsätter egna är det ju inte demokrati längre.

Visst finns det kortuption inom politiken, men det gör det inom EC, Domstolarna, Senaten, militären och polisen också liksom alla myndigheter, det är ett stort problem som jag inte tror att militären är rätt instans för att lösa, militären har ju redan provat 12 gånger efter olika militärkupper, landet kan knappast sägas ha blivit mindre korrupt av detta.

Själv ser jag tyvärr det kommande valet mer som ett jippo och det har redan förekommit så mycket oegentligheter ifrån regimens sida att det omöjligtvis kan komma att klassas som ett demokratiskt fritt och godkänt val, tänker då på den militära konstitutionen, att regimen redan har fått kampanja i ett par år samtidigt som övriga partier ännu inte har fått köra igång sina kampanjer, dessutom har regimen använt statskassan för sina politiska kampanjer runt om i landet vilket är förbjudet i lag, sen talar ju mycket för att regimen även kan komma att påverka valresultatet om så krävs.

Mvh isan lover

Hej

Mer kritik i dagens Bangkok Post mot dom 86 miljarder regimen ska dela ut i nyårspresenter till landets fattiga, enligt skribenten är General Prayuths tanke på att skattepengar utgör någon slags ”gåvofond” fundamentalt felaktig både lagligt och politiskt, speciellt med tanke på att ett val snart ska hållas, ingen tror väl annat än att det handlar om ett klassiskt röstköp.

Big handouts, bad politics

Mvh isan lover

Håller med att dela ut skattebetalarnas pengar till alla icke skattebetalare är dålig matematik.
Rena kommunistiska fasoner av juntan.

Håller med att dela ut skattebetalarnas pengar till alla icke skattebetalare är dålig matematik.
Rena kommunistiska fasoner av juntan.

Hej

Kanske speciellt om det är olagligt veckor förevett val, själv förstår jag absolut den kritik som utdelningen av totalt 100 miljarderna får och även att det kommer att tas upp om än motvilligt av EC (valkommissionen) som dock tyvärr är utvald och tillsatt av juntan själva.

Mvh isan lover

Hej

Kanske speciellt om det är olagligt veckor förevett val, själv förstår jag absolut den kritik som utdelningen av totalt 100 miljarderna får och även att det kommer att tas upp om än motvilligt av EC (valkommissionen) som dock tyvärr är utvald och tillsatt av juntan själva.

Mvh isan lover
Och hängmattan får ännu fler användare i nordost.
Varför jobba när det kommer pengar från staten????

Och hängmattan får ännu fler användare i nordost.
Varför jobba när det kommer pengar från staten????

Hej

Det som kritikerna i bl.a Bangkok Post efterlyser är just reformer och projekt avsedda att avhjälpa dom verkliga problemen och inte bara dela ut pengar som passiviserar mottagarna, några såna beslut tas inte utan allt handlar kortsiktigt om att försöka vinna nästa val.

En ordentlig skolreform inriktad på ökat lärande som lyfter allas kunskapsnivå, etableringsstöd för fabriker ute i provinserna och en plan för vad bönderna bör satsa på långsiktigt för att kunna klara sig själva o.s.v, men av detta syns inget.

Mvh isan lover

Hej

Det som kritikerna i bl.a Bangkok Post efterlyser är just reformer och projekt avsedda att avhjälpa dom verkliga problemen och inte bara dela ut pengar som passiviserar mottagarna, några såna beslut tas inte utan allt handlar kortsiktigt om att försöka vinna nästa val.

En ordentlig skolreform inriktad på ökat lärande som lyfter allas kunskapsnivå, etableringsstöd för fabriker ute i provinserna och en plan för vad bönderna bör satsa på långsiktigt för att kunna klara sig själva o.s.v, men av detta syns inget.

Mvh isan lover
Kommer inte heller att ske...

Kommer inte heller att ske...

Hej

Själv trodde jag faktiskt det en gång i tiden, men för varje kupp kommer vi allt längre ifrån detta.

Det viktigaste den här regimen gjorde för att få ned fattigdomen var väl att sänka nivån för vilka som skulle räknas som fattiga, det förbättrade ju statistiken, men inte många andra länder vare sig lurades eller köpte det konceptet och dom fattiga blev definitivt inte rikare bara för att dom med den nya för Thailand unikt låga nivån inte längre räknades som fattiga.

Mvh isan lover

Att vinna ett val, man kan väl alltid försöka ogiltigförklara andra partier...

Deputy Prime Minister Prawit Wongsuwon on Monday urged the Election Commission (EC) to look into whether fugitive former prime minister Thaksin Shinawatra has control over the affairs of the Pheu Thai Party from abroad, which could result in the party's dissolution for violating the law on political parties.
The call came after Thaksin's interview with Kyodo News during a visit to Hong Kong on Oct 18, where he made several remarks about Thailand's upcoming general election.
Asked whether Thaksin's recent remarks had anything to do with Pheu Thai, Gen Prawit said that Thaksin's remarks had a bearing on all political parties.
"The media should prod [the EC into action] because the remarks have something to do with his party," Gen Prawit said when asked if he wanted the EC to take action.
Asked if Thaksin would make any political remarks when he delivers a speech at Sweden's Stockholm University on Nov 6, Gen Prawit said: "He has been making moves for the past four years without stopping."
In the interview with Kyodo, Thaksin said an alliance of pro-democracy parties would defeat a pro-military coalition if Thailand's upcoming general election were held freely and fairly.
He said he believes the pro-democracy parties would win more than 300 Lower House seats out of 500.
"It's time for voters to cast their ballots ... to dump the dictatorship of Thailand," Thaksin said.
The three so-called "pro-democracy" parties are Pheu Thai, Pheu Chart and Pheu Tham.
Thaksin, a 69-year-old policeman-turned-telecom mogul, was ousted in a bloodless coup in 2006. He remains a wanted fugitive in Thailand.
He said the Pheu Thai Party, of which he is considered the de facto leader-in-exile, would do well at the polls scheduled for Feb 24 because many voters believe it "always has a solution for them".
Thaksin and his younger sister, former prime minister Yingluck Shinawatra, are both living abroad as fugitives from the law.
Thaksin was prime minister from 2001 until 2006 while Yingluck served from 2011 to 2014, when she was ousted by the Constitutional Court shortly before another coup.
Regarding his family's future role in politics, Thaksin said, "It's time for us to step back, let the party run itself professionally".
While insisting he prefers not to lead the country as prime minister again because he is "quite settled" overseas, he did not rule out the possibility if his followers were to insist on it.
Pheu Thai's fate is said to hang in the balance as it is under investigation by the EC for alleged violations of the organic law on political parties.
The probe was triggered by Thaksin's video call to Pheu Thai members, some of whom travelled overseas to meet him, fuelling suspicions that he still controls the party despite living in exile.
The law prohibits a party from agreeing to be influenced by an outsider, an offence that may lead to its dissolution.
Pheu Thai members claim the probe is a tactic to stop them from competing in the general election.
EC secretary-general Jarungvith Phumma told the Bangkok Post that the EC is looking for evidence suggesting Thaksin still has control over Pheu Thai.
If any evidence emerges that the party is controlled by Thaksin, Pol Col Jarungvith said he would ask the EC to set up a panel to probe the case.
So far no one has formally asked the EC to look into the allegation, he added.
That being said, the EC has looked into the matter and found no evidence the party is under Thaksin's control, he continued.
A key Pheu Thai Party figure, Khunying Sudarat Keyuraphan, said Thaksin had made it clear he would not return to politics.
She added that Pheu Thai has to tread carefully and comply with the law to avoid being dissolved in line with Thai law.
"Having experienced two party dissolutions, we have to be careful [moving forward]," she said.
Pheu Thai is said to be a reincarnation of the Thai Rak Thai and People's Power parties, both of which were dissolved due to electoral fraud.

Hej

Tycker du det även om det är så att det var kuppmakarna och militären som låg bakom och finansierade oroligheterna med syfte att bereda väg flr kuppen?

Tycker du även att det är mer rätt om en diktator delar ut pengar ur statskassan inför ett val än en folkvald regering?

Mvh isan lover

Jag anser att även om det stämmer som du skriver om finansieringen så var det i det tillfället helt rätt med en kupp för att få bort Shinawatramaffian från makten och få ett stopp på rånet av landet som de höll på med.

Jag anser att även om det stämmer som du skriver om finansieringen så var det i det tillfället helt rätt med en kupp för att få bort Shinawatramaffian från makten och få ett stopp på rånet av landet som de höll på med.

Hej

Det har du din fulla rätt att tycka, men jag uppskattar att du verkar förstå att det fanns intressen bakom oroligheterna och att några satsade väldigt mycket pengar på detta.

Mvh isan lover

Hej

Det har du din fulla rätt att tycka, men jag uppskattar att du verkar förstå att det fanns intressen bakom oroligheterna och att några satsade väldigt mycket pengar på detta.

Mvh isan lover
Är det inte så att dessa kostnader du säger var vad det kostade staten med nedstängningar, förstörelse, polis, militär etc. Således inga pengar som satsats av någon för att hålla demonstrationer?

Är det inte så att dessa kostnader du säger var vad det kostade staten med nedstängningar, förstörelse, polis, militär etc. Således inga pengar som satsats av någon för att hålla demonstrationer?

Hej

Svar nej, det handlar bara om dom direkta kostnaderna per dag för att hålla protesterna i Bangkok, spärra av gator, betala beväpnade vakter, betala demonstranter och all logistik runt hela arrangemanget, det hyrdes och köptes in enormt med material, utrustning och fordon o.s.v, när det handlar om mellan 10 000 och 100 000 människor per dag i sex månader blir det väldigt dyrt.

Mvh isan lover

Hej

Nu blir det ytterligare gåvor till dom ca 15 miljonerna innehavarna av välfärdskorten, lagom till jul, nyår och kommande val ska dom även tilldelas gratis sim-kort till sina mobiler samt gratis internet uppkoppling, dom som redan har internet kommer att graderas upp på något annat vis.

1543817905904.jpeg

Finance Minister Apisak Tantivorawong says the plan to provide free 'Prayutphone' SIM cards is only to help low-income people access the news and farm reports - 'not watching films, playing games or listening to music.

Government readies handout of free SIM cards

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
G

Tillbaka
Topp