Ansiktslyftningen av stranden i Pattaya nästan färdig.

Nä hade det blivit en riktig storm med ihållande vindar på runt 25 m/s, då hade det nog blivit förödelse, men som sagt inte upplevt en riktig storm där.
Lätt kuling och vågor som på bilderna ja men ingen storm.
Fint om det brakat in 9m vågor där 55555 ;)

15712882806881213726357571622939.jpg

15712883446492955119654475616190.jpg

Och detta sker då flera gånger årligen?
Ja jag får nog gå ut mer märker jag, att jag kan ha missat detta flera gånger varje år ;)

Hej

Du är väl borta på jobb halva året också om jag inte minns fel, så du kan mycket väl ha missat någon tropisk storm, dom är ju ganska årstidsbunden, men ser man på bilderna förstår man att sjön kan ställa till stora skador även i Siam bukten. :)

Mvh isan lover

Nä hade det blivit en riktig storm med ihållande vindar på runt 25 m/s, då hade det nog blivit förödelse, men som sagt inte upplevt en riktig storm där.
Lätt kuling och vågor som på bilderna ja men ingen storm.
Fint om det brakat in 9m vågor där 55555 ;)

15712882806881213726357571622939.jpg

15712883446492955119654475616190.jpg
Hej

Det räcker nog med vågor på 2.5 - 5 m för att Beach Road och andra strandnära områden ska påverkas, men den nya strandpromenaden har gjort gott som barriär mot havet, vilket säkert också var tanken.

Mvh isan lover

Hej

Du är väl borta på jobb halva året också om jag inte minns fel, så du kan mycket väl ha missat någon tropisk storm, dom är ju ganska årstidsbunden, men ser man på bilderna förstår man att sjön kan ställa till stora skador även i Siam bukten. :)

Mvh isan lover
Jo men på en 2 års cykel så har jag varit hemma alla 12 månader vi har på ett år, så en storm borde jag ju ha upplevt om det är flera stora stormar varje år.
Sist det var riktigt dåligt väder så hade dom helikoptrar i stby för att evakuera riggar om det skulle behövas.
Då nådde det knappt upp till full kuling och skulle kunna bli max våghöjder upp till 4,5m

Hej

Det räcker nog med vågor på 2.5 - 5 m för att Beach Road och andra strandnära områden ska påverkas, men den nya strandpromenaden har gjort gott som barriär mot havet, vilket säkert också var tanken.

Mvh isan lover
Ja men nu va det inte om stranden tog skada jag fråga om, jag frågade om dessa stora årliga stormar?

Ja men nu va det inte om stranden tog skada jag fråga om, jag frågade om dessa stora årliga stormar?

Hej

Jorden runt längs ekvatorn där haven är varma finns det ju inte bara stormar utan även orkaner, tyfoner, tromber och cykloner, vad jag förstår är det störst risk för dessa fenomen under Juni till November.

Mvh isan lover

Hej

Jorden runt längs ekvatorn där haven är varma finns det ju inte bara stormar utan även orkaner, tyfoner, tromber och cykloner, vad jag förstår är det störst risk för dessa fenomen under Juni till November.

Mvh isan lover
Jag har sjökaptensutbildning så jag har läst 7,5 poäng gällande meteorologi och kan lugna dig med att en orkan/typhon kommer aldrig uppstå i siam bukten, förutsättningarna för det finns inte ;)

Jag har sjökaptensutbildning så jag har läst 7,5 poäng gällande meteorologi och kan lugna dig med att en orkan/typhon kommer aldrig uppstå i siam bukten, förutsättningarna för det finns inte ;)

Hej

Det är sant men det räcker att vara i en regionen där en sådan uppträder för att påverkas.

Mvh isan lover

Hej

Det är sant men det räcker att vara i en regionen där en sådan uppträder för att påverkas.

Mvh isan lover
Japp Thailand påverkas av regnet, men vindmässigt så har dom dött ut när dom träffar Vietnam och går över land, Pattaya får regnet och möjligen friska vindar.
Men det är skillnad på friska vindar och flera stora stormar årligen ;)

Japp Thailand påverkas av regnet, men vindmässigt så har dom dött ut när dom träffar Vietnam och går över land, Pattaya får regnet och möjligen friska vindar.
Men det är skillnad på friska vindar och flera stora stormar årligen ;)

Hej

Sjunker relativt stora båtar och speedboats landar på Beach Road, palmer välter så är det fullt tillräckligt för att påverka stranden, i den här tråden pratar vi ju om försöken att förbättra stranden och inte om antal m/s, så man får nog även framöver räkna med att stranden kommer att påverkas av ”friska vindar” och högt vattenstånd och stora vågor.

Mvh isan lover

Hej

Sjunker relativt stora båtar och speedboats landar på Beach Road, palmer välter så är det fullt tillräckligt för att påverka stranden, i den här tråden pratar vi ju om försöken att förbättra stranden och inte om antal m/s, så man får nog även framöver räkna med att stranden kommer att påverkas av ”friska vindar” och högt vattenstånd och stora vågor.

Mvh isan lover

Det var väl du om någon som tog upp antal m/s, ingen annan.

Hej

Själv hittar jag inte det i mina inlägg, om du då inte menar storm som jag då avsåg blåsa mycket med.

Men du kanske kan visa på något citat?

Mvh isan lover

Då storm faktiskt baseras på hur många m/s det blåser, så var det du som tog upp det.
Men det är klart, det är så du ofta gör. Slänger ut en massa halvsanningar.
Stark vind, hård blåst eller annat bör du nog använda dig av.
Du hade lika gärna kunnat skriva tyfoner eller annat, men då hade överdrifterna varit för genomskinliga.
Vad blir nästa sak? Att kalla skorstensrök för vulkanutbrott?

Då storm faktiskt baseras på hur många m/s det blåser, så var det du som tog upp det.
Men det är klart, det är så du ofta gör. Slänger ut en massa halvsanningar.
Stark vind, hård blåst eller annat bör du nog använda dig av.
Du hade lika gärna kunnat skriva tyfoner eller annat, men då hade överdrifterna varit för genomskinliga.
Vad blir nästa sak? Att kalla skorstensrök för vulkanutbrott?

Hej

Hur orkar du?

Att kalla blåst där stora båtar sjunker för storm känns i mina ögon befogat, har du verkligen kollat upp hur många m/s det brukar vara i Pattaya när färjor till Koh Larn sjunker och speedboats spolas upp på Beach Road?

Själv tror jag absolut att det då handlar om stormstyrka.

Jag tror inte att lite blåst sänker färjor i Pattaya.

Mvh isan lover

Hej

Hur orkar du?

Att kalla blåst där stora båtar sjunker för storm känns i mina ögon befogat, har du verkligen kollat upp hur många m/s det brukar vara i Pattaya när färjor till Koh Larn sjunker och speedboats spolas upp på Beach Road?

Själv tror jag absolut att det då handlar om stormstyrka.

Mvh isan lover

Båtar kan sjunka även vid stiltje.
Du får väl revidera begreppet storm och sätta kriterierna till 15m/s. Kontakta gärna någon terrororganisation, typ LO, och pressa det igenom den vägen.
Är du säker på att det är vinden som gjorde att båtarna sjönk och inte vågorna?

Båtar kan sjunka även vid stiltje.
Du får väl revidera begreppet storm och sätta kriterierna till 15m/s. Kontakta gärna någon terrororganisation, typ LO, och pressa det igenom den vägen.
Är du säker på att det är vinden som gjorde att båtarna sjönk och inte vågorna?

Hej

Mig veterligen brukar vid och vågor liksom hänga ihop.

Undantaget är väl tsunamis och liknande.

Mvh isan lover

Hej

Mig veterligen brukar vid och vågor liksom hänga ihop.

Undantaget är väl tsunamis och liknande.

Mvh isan lover

Ja, visst brukar det hänga ihop.
Sedan har vi amplitud och frekvens på vågorna.
Det är fortfarande fel att benämna något som storm om det inte är storm.
Att det kan vara kraftiga vindar och stora vågor i Pattaya är det ingen som tvivlar på.
De årliga ”stormarna” har jag ingen aning om. Men det känns dumt att presentera det som fakta när det inte är det. Sysslar herrn’ med alternativa fakta?

Ja, visst brukar det hänga ihop.
Sedan har vi amplitud och frekvens på vågorna.
Det är fortfarande fel att benämna något som storm om det inte är storm.
Att det kan vara kraftiga vindar och stora vågor i Pattaya är det ingen som tvivlar på.
De årliga ”stormarna” har jag ingen aning om. Men det känns dumt att presentera det som fakta när det inte är det. Sysslar herrn’ med alternativa fakta?

Hej

Vad har du för uppgifter till stöd för att det inte brukar vara vindar i stormstyrka som orsakar dom vågor som sänker färjor och spolar upp speedboats på Beach Road?

Vad tror du att det brukar vara för naturfenomen som ligger bakom såna här händelser?

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp