Bo i Sverige eller Thailand, plus och minus

PanPan

Forumveteran
Sist jag förnyade körkortet var jag till IM i Jomtien. Då var jag skriven i Chaiyaphum och det ställde till det enligt dom på IM. Fick ta ut ett nytt CoR. Hade jag varit skriven på huset i Bang Saray på mitt körkort som jag skulle förnya så hade det varit enklare påstod dom. Ingen aning det löste sig i alla fall. Hoppas bara jag kan förnya nästa gång jag kommer ned. Tar med mig Internationellt KK och då brukar det gå smidigt även om jag måste ta helt nytt.
Börjar själv tröttna på papperskiten här nere.
Skall söka jobb nu men inte omöjligt att vi lämnar för gott och bara besöker i framtiden.
Beror på vilket jobb jag kan få till...

Börjar själv tröttna på papperskiten här nere.
Skall söka jobb nu men inte omöjligt att vi lämnar för gott och bara besöker i framtiden.
Beror på vilket jobb jag kan få till...
Hoppsan vilken vändning. Du brukar ju säga att det är så smidigt och tex Sverige är långt mer krångligt och byråkratiskt. Du kommer så klart inte hålla med i det jag säger men så är min känsla när jag läser vad du skriver.
Jag har skrivit det förr. Sverige har välkomnat min fru långt mer än vad Thailand hade välkomnat mig. Lätt för oss att bo och leva tillsammans i Sverige. Hade varit klart svårare i Thailand.

Hoppsan vilken vändning. Du brukar ju säga att det är så smidigt och tex Sverige är långt mer krångligt och byråkratiskt. Du kommer så klart inte hålla med i det jag säger men så är min känsla när jag läser vad du skriver.
Jag har skrivit det förr. Sverige har välkomnat min fru långt mer än vad Thailand hade välkomnat mig. Lätt för oss att bo och leva tillsammans i Sverige. Hade varit klart svårare i Thailand.
Nja jag har väl skrivit enkelt för oss på år men svårt att stanna.
Har jag skrivit så smidigt?

Tror tom jag vänt mig mot imm och fått dom att ändra på regler.
Inte lätt att flytta utomlands idag min prognos 2022 är inte så långt borta....
Idag lätt flyttta hit men inte hundra på om jag vill bo här....

Finns möjlighet att jag drar till Sverige med familjen, fru och barnen inom snar framtid ochköper nåt där...

Nja jag har väl skrivit enkelt för oss på år men svårt att stanna.
Har jag skrivit så smidigt?
Jag tänker inte leta och det är inte viktigt dessutom skrev jag att det var min känsla. Dom gånger jag har haft med myndigheter, banker mm i Thailand så har det mest varit krångligt. Finns gånger då det varit precis tvärtom också. T.ex. när vi kom ned till huset en gång och elmätaren var bortplockad eftersom vi inte lyckats betala elen från sverige (fixat sedan länge men detta var precis i början). Vi åkte ned till ”elbolaget” i Sattahip och fick fantastisk hjälp av en kvinna där. Hon fixade så att vi slapp ”ny startsavgift” hon fixade också så att en ny mätare sattes upp och kopplades in samma dag, helt otroligt. Avslutningsvis satte hon sig på sin moppe och visade oss vägen till ”vattenbolaget” som vi också behövde prata med. Jag trodde det skulle sluta med att hon ville ha pengar eller något men nej hon var bara vänlig och hjälpsam. Detta skulle aldrig hända i Sverige. Jag ser det mer som bra och mindre bra egenskaper som båda länderna har.

Jag tänker inte leta och det är inte viktigt dessutom skrev jag att det var min känsla. Dom gånger jag har haft med myndigheter, banker mm i Thailand så har det mest varit krångligt. Finns gånger då det varit precis tvärtom också. T.ex. när vi kom ned till huset en gång och elmätaren var bortplockad eftersom vi inte lyckats betala elen från sverige (fixat sedan länge men detta var precis i början). Vi åkte ned till ”elbolaget” i Sattahip och fick fantastisk hjälp av en kvinna där. Hon fixade så att vi slapp ”ny startsavgift” hon fixade också så att en ny mätare sattes upp och kopplades in samma dag, helt otroligt. Avslutningsvis satte hon sig på sin moppe och visade oss vägen till ”vattenbolaget” som vi också behövde prata med. Jag trodde det skulle sluta med att hon ville ha pengar eller något men nej hon var bara vänlig och hjälpsam. Detta skulle aldrig hända i Sverige. Jag ser det mer som bra och mindre bra egenskaper som båda länderna har.
För mig har den delen alltid varit enkel, men jag fixade ju det själv direkt inte genom thai, aldrig haft ett bankproblem här nere.
Jag har aktie, fond, krypto konton här nere aldrig upplevt det du beskriver, allt har jag fixat och snackat till mig själv...

För mig har den delen alltid varit enkel, men jag fixa de ju det själv direkt inte genom thai, aldrig haft ett bankproblem här nere.
Jag har aktie, fond, krypto konton här nere aldrig upplevt det du beskriver, allt har jag fixat och snackat till mig själv...
Nä jag har aldrig haft något eget bankkonto i Thailand men vet hur frugan håller på och jämför mot Sverige. Det struligaste var nog att vi behövde ”autogiro” på elen och vattnet eftersom vi bor större delen av året i Sverige. För det krävdes att frugan öppnade nytt konto i rätt bank för till hennes bank gick det inte att koppla autogiro. Tyckte det lät helt befängt men enligt frugan var det så det var. Ja ja hon löste det själv. När sedan vår moo baan bytte vattenleverantör så blev det samma visa igen med krångel för autogiro. I Thailand gillar man fysiska stämplar och underskrifter, ju fler papper desto bättre. Det gör att det blir krångligt att fixa saker på distans som oftast är vårt problem, du är ju oftast på plats. Däremot bankernas öppettider i Thailand är man avundsjuk på. Telefonsupport som snudd på är öppen dygnet runt :thumbsup:

Nä jag har aldrig haft något eget bankkonto i Thailand men vet hur frugan håller på och jämför mot Sverige. Det struligaste var nog att vi behövde ”autogiro” på elen och vattnet eftersom vi bor större delen av året i Sverige. För det krävdes att frugan öppnade nytt konto i rätt bank för till hennes bank gick det inte att koppla autogiro. Tyckte det lät helt befängt men enligt frugan var det så det var. Ja ja hon löste det själv. När sedan vår moo baan bytte vattenleverantör så blev det samma visa igen med krångel för autogiro. I Thailand gillar man fysiska stämplar och underskrifter, ju fler papper desto bättre. Det gör att det blir krångligt att fixa saker på distans som oftast är vårt problem, du är ju oftast på plats. Däremot bankernas öppettider i Thailand är man avundsjuk på. Telefonsupport som snudd på är öppen dygnet runt :thumbsup:
Ja var nog din fru som skapade problemet 555555, tvärtom väldigt enkelt det du beskriver.
Hon hade nog otur med knapptryckningarna ;)

Jag har haft/har i båda länderna, thailand är ett av dom bättre när det gäller aktiehandel och crypto.
Jag för över mitt till kryptokontofrån bangkokbank on line, tar ca 30 sekunder...

Kollar nu om sista skulle skiljt sig, passerat några miljoner baht sista året, inget fel, allt gått rätt till, skall nog kolla upp knapptryckningnen.
Hålla in ett ett n för många sec kan bli ett ñ.
Vill hon dock skicka ut från Thailand till annat land, är det andra krav och på plats, en del av internationell terroristlag och kamp mot pengangatvätt...

Jag är inte totalblåst, och vet allt att problemet kanske sitter ovanför axlarna...var ju dagen efter inlägg, och kanske tänker för mycket då.....

Jag gillar ha rent runt mig men man kanske inte skall kräva för mycket av motparten, ett 50/50 kanske....
Jag vill ha rent men inte leva med en slav...
Nåt vi båda trivs i...

Efter jag kom hem, vart borta ett år så va jag inte happy hur hon hade tagit hand om vårat barn eller skött huset......
Vi får se, finns en hel del som jag ser som åt helvette barnvård..
Min son kunde inte ens prata ett språk när jag kom hem, jag har fått lära han gå och kissa bajsa på toaletten nu......något han borde kunna innan...
Han är snabb på lära sig läsa men kraftigt efter på prata....

Efter jag kom hem, vart borta ett år så va jag inte happy hur hon hade tagit hand om vårat barn eller skött huset......
Vi får se, finns en hel del som jag ser som åt helvette barnvård..
Min son kunde inte ens prata ett språk när jag kom hem, jag har fått lära han gå och kissa bajsa på toaletten nu......något han borde kunna innan...
Han är snabb på lära sig läsa men kraftigt efter på prata....
Går det inte att prata med din fru om sånt ?
Har hon ingen förståelse för dina åsikter ?

Liknande trådar

H
Svar
607
Visningar
51 K
anonymous
A

Tillbaka
Topp