Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"glimten66 " sa:
Statoil tar me 10 ikea 5 kr
Säkert bra men Willys hade en mycket hög kvalitet, de får ju stora leveranser med körv så helt naturligt...Hur var det sången gick..."Får ja int en körv så hoppa ja i älva...osv"

"Hans Svensson " sa:
Säkert bra men Willys hade en mycket hög kvalitet, de får ju stora leveranser med körv så helt naturligt...Hur var det sången gick..."Får ja int en körv så hoppa ja i älva...osv"
Tror inte det skiljer så mycke på dom det e ju ändå inte solna korv eller bullens....

Har man en gång sett smygtagna bilder på hur korv tillverkas på ett slakteri så avstår säkert en del korv för evigt, särskilt om man är lite äckelmagad. För egen del struntar jag i det, jag gillar korv men det skall vara kryddiga och magra varianter med mycket köttinnehåll typ Chorizo. Frugans hemlagade thaikorv slinker allt ner den med, smaskens! :)

"Berralund " sa:
Har man en gång sett smygtagna bilder på hur korv tillverkas på ett slakteri så avstår säkert en del korv för evigt, särskilt om man är lite äckelmagad. För egen del struntar jag i det, jag gillar korv men det skall vara kryddiga och magra varianter med mycket köttinnehåll typ Chorizo. Frugans hemlagade thaikorv slinker allt ner den med, smaskens! :)

Ungefär som med Isaan maten då.

Bjöd min son och bror på en god köttbit idag, passade på när Konsum vid Fridhemsplan hade extrapris...c:a 788bath räknat på kursen 4,44bath per krona.
Det blev 3 rejäla portioner, till köttet, - potatisgratäng och rödvinssås,- köttet var mört och gott! Vi drack coca cola till detta.

20141115_123833.jpg

20141115_123803.jpg

God mat som du lagade Hans, men menar du att det var xtra pris när det kostade 199kr/kg? Vad kostar det normalt per kilo annars?

"Kycklingen " sa:
God mat som du lagade Hans, men menar du att det var xtra pris när det kostade 199kr/kg? Vad kostar det normalt per kilo annars?
En anställd sa mer än det dubbla, låter dyrt men det är hängmörat, ibland måste man unna sig något, köper endast kött i ett stycke då min son har krav när det gäller mat.

Jag träffade tidigare här i Thailand en charkuterist som drivit det största charkuteriet i Värmland han var från Karlstad.
Jag frågade honom om att möra kött, därför i Thailand säljs allt kött färskt.
Han sade att i Sverige det mesta kött som säljs i butiker är hängmörat i 7 dygn som det hänger i kylrum, det bästa köttet får man efter ca 21 dygn, men då blir det stort svinn ockå minst 20% går bort av vikten.
Han själv mörade med vacummaskin och paketen lades i kylrum för ca 21 dygn och han levererade kött till förtklassiska resturanger.
Ha sade att om han varit yngre skulle han startat upp verksamhet i Pattaya och sålt kött till resturanger, han skulle också ha varit mycket duktig på korv, vad en sade som kände till hans verksamhet i Karlstad.
Jag prövade själv att möra kött men eftersom jag inte hade tillgång till vacummaskin, tog jag dammsugaren och på det viset sög ut luften från en kraftig plastpåse med kött i och knöt igen och satte in det i kylen, där det fick ligga i ca 14 dygn.
Det blev helt perfekt det köttet och var mycket mört vid stekning.
Numera blir det mest köttfärs som köps in när det gäller kött och det är mycket lätthanterligt det som görs från köttfärs.
Varje fredag har News Cafe här på Jomtien barbeque buffe där de också har grillad kött med mycket annat för 395 Baht, som är ett lågt pris sett till kvaliten på maten och standarden på resturangen.
Besökte den resturangen nu i fredags och köttet var helt perfekt som mycket annat, det som erbjöds där.
Ägaren till resturangen är en svensk stjärnkock, som har en diger erfarenhet av förstklassig mat.

"Hans Svensson " sa:
En anställd sa mer än det dubbla, låter dyrt men det är hängmörat, ibland måste man unna sig något, köper endast kött i ett stycke då min son har krav när det gäller mat.
Måste tillägga att just Konsum vid Fridhemsplan, ( ligger vid tunnelbanan Fleming-gatan/S:t Eriksgatan), det är en "lyxbutik" som främst vänder sig till "välbärgade" i området, tycker det är en väldigt attraktiv butik med ett enormt sortiment varor.

Mästerkocken Hans Svensson lagade sin egen mat idag för 100bath på fattigpensionen, det blev thailändskt bacon med ägg och potatis som jag tog med från Sverige...5555 och Grönpepparsås. ..
Billigt och gott MEN baconen smakade mycket sämre än svenska...stekte noga för att slippa ngn smitta.
Det smakade väldigt gott :) :)

20141122_132817.jpg

20141122_132200.jpg

20141122_131831.jpg

Hade du varit från rätt sida så hade du haft vett på å ta med ett par kg kalles randiga ;)

Lagade min egen mat, fryst fisk kokade i 100 % coconut milk + morötter + lök och kryddor. Ris till som blev väldigt bra, - kostnad 30bath!

20141124_142614.jpg

20141124_142404.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp