Ta med mat ifrå Sverige tiil Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"glimten66 " sa:
Roffe Jag har köpt riktig hård ost på Makro hos oss borde finnas där nere me o va inte så djäkla dyr va på runt kilot tror ja säg till Lego att han kollar sin Makro
Vill me ha ost på mitt knäcke brö denna resa får det bli en väl lagrad Havarti attans så goo

Fasen, du är ju riktigt kultiverad Micke!! Det kan inte hjälpas att andedräkten försämras av dansk ost, den är suverän ändå.

"Berralund " sa:
Fasen, du är ju riktigt kultiverad Micke!! Det kan inte hjälpas att andedräkten försämras av dansk ost, den är suverän ändå.

:) ja dom danska e riktigt fina ska se om ja inte kan lura i tanten lite :)

Någon som har information om man får ta med sig mat in i Thailand, läste tidigare kommentarer i tråden men det är ju bara kommentarer om vad folk brukar ta med sig, vad folk har köpt sin ost och var dom köpt den, inte något om är det tillåtet att ta med sig mat in i landet?

Letat runt här på internet nu då jag själv skall ha med mig en hel del mat hem, men så många olika svar.

Hörde ifrån en kompis att man fick inte ta med sig animaliska produkter in i Thailand och kollar man på ambassadens hemsida verkar ju det stämma.
Men läser man på Thailands food & drugs goverment så står det att man skall ansöka om tillstånd innan man tar in mat i landet. Står inte om det bara gäller animaliska produkter eller all mat, står heller inte om detta även gäller mindre mängder för privatbruk eller bara för större import för försäljning.

Googlat runt och hittar bara olika svar.
Det jag skall ha med mig är ju mest i pulverform Blåbands såser, lite kryddor, etc. inga animaliska produkter, Totalt 48 kg. Vill ju inte fastna i Tullen på vägen hem.

Farsan som var lite orolig när jag prata med han i tel om att jag skulle ta in så mycket mat i Thailand och efter det så blev jag med lite nojjig :) så nu sitter man och letar info.

Ja handbagaget kan du inte lägga kaviar etc för det räknas som vätska samma med tandkräm etc. max 50 ml vätska tror jag det är du får ha i handbagage. Så det gäller flytande vara.

Detta fann jag på annat forum.

Citat!
"En mig närstående var på thailändska ambassaden i måndags för att hämta sitt visum. I samband med det förhörde hon sig om hur mycket livsmedel man får införa tullfritt i Thailand. Svaret blev att man inte får införa några andra livsmedel än en liter alkohol och 200 cigaretter! All annan livsmedelsinförsel är förbjuden oavsett om man betalar tull eller ej!"

Citat!
"Det som jag med säkerhet vet är förbjudet, är att föra in någon form av köttvaror. Varje gång man ska landa på Phuket talar flygvärdinnan på Thai om att det är förbjudet i lag och att straffet är (om jag nu minns rätt) böter upp till 40 000 THB och/eller fängelse i upp till två år. En god vän till mig hade med sig julskinka förra året och blev stoppad i tullen som upptäckte skinkbiten. De beslagtog den men hon behövde inte böta något."

Tycker det sistnämda låter en hel del överdrivet måste ju isåfall gälla livsmedelsmuggling i stora mängder.

Jag som tänkte imortera några utrotningshotade fåglar och ormar ifrån Sverige attans då sket de sig då.

Jag har aldrig blivit kollad i tullen och har haft rätt mycket med mig till Thailand.
Senast jan 2012 hade jag 30 dosor snus, 1 liter sprit, sillburkar, hårt bröd, såser, kaviar och annat jag glömt nu, men inga problem alls. Kommer att ha med mig något liknande nu, fast inget snus, det tillverkar jag själv på plats i Thailand denna gången.

Putte!! Du får gärna dela med dej av din tillverkningsmetod av snus. Eftersom jag snart blir "långboende" i Thailandet vore det toppen att kunna tillverka mitt "opium" själv!

:nod:

Frank

Funderar på att ta med mig chili och vitlök från Sverige. Finns det i Thailand?

Någon sa att det står en skylt vid passkontrollen Bangkok att ALL införsel av mat är förbjuden. Har inte själv lagt märke till den. Någon som sett den?

Sist hade vi HANDbagaget proppfullt med knäckebröd. Varje säkerhetskontroll undrade vad det var. Svenskt, hårt bröd. Namm,namm sa vi,fast på engelska. Ingen tog nått!

Jag håller med dig Lego. Det är jättekorkat att ha mat i handbagaget!! Tänk om man blir av med det. Och sedan sitter tullarna där och snaskar i sig mitt knäckebröd. Ve och fasa!

"areeya " sa:
Putte!! Du får gärna dela med dej av din tillverkningsmetod av snus. Eftersom jag snart blir "långboende" i Thailandet vore det toppen att kunna tillverka mitt "opium" själv!

:nod:

Frank

Bättre att sluta med nikotinet, det gjorde jag i november! Lite jobbigt dom första månaderna, men klart värg det.

"GUNNAR " sa:
:wai: Sawasdee alla därute, e de någon som vet hur tullen i Thailand ter sig om man har mat med sig från Sveige ner till Thailand, vore tackasam för svar av någon: Gunnar48
Vi har förut brukat ta med mycket älgkött och lax till Thailand. Som mest hade vi nog över 10kg en gång när vi ställde till fest i byn. Gången efter så blev frugan stoppad med ett mindre antal kilon. Då hade hon bara älgkött. Denna fick hon lämna i övrigt inga kommentarer annat än att det var föbjudet att ta med kött av något slag sedan galna kosjukan härjade.

Jag har åkt bra mycket mer än 30 ggr till Thailand och har blivit stoppad tre ggr då har jag inte haft något som de har anmärkt på.

"Rolf " sa:
Kan någon vänlig själ förklara varför det inte finns ost att köpa i Thai på bit??

Det har länge funnits att köpa på de större affärerna, även uppe på icke turistställen. Men det kostar mycket mer än i Sverige. Dessutom är det precis ingen västerbottens ost de säljer. Smaklös åt edamerhållet är det mestadels.

"Wangthong " sa:
Vi har förut brukat ta med mycket älgkött och lax till Thailand. Som mest hade vi nog över 10kg en gång när vi ställde till fest i byn. Gången efter så blev frugan stoppad med ett mindre antal kilon. Då hade hon bara älgkött. Denna fick hon lämna i övrigt inga kommentarer annat än att det var föbjudet att ta med kött av något slag sedan galna kosjukan härjade.

Jag har åkt bra mycket mer än 30 ggr till Thailand och har blivit stoppad tre ggr då har jag inte haft något som de har anmärkt på.

Vi pratar om att ta in mat i Thailand, eller? Det var faktiskt en överraskning, så de kollar ibland i alla fall alltså, själv har jag aldrig blivit stoppad och kollad.

Kan det vara så att de tänker falanger har inget med sig, men som du sa ibland gör de säkert stickkontroller för att de vil ha lite pengar. Men kommer en thai från ett utrikes land kanske de tänker att hon eller han har bunkrat upp och då skall de kolla, kan det vara så?

Insayt

"Wangthong " sa:
Det har länge funnits att köpa på de större affärerna, även uppe på icke turistställen. Men det kostar mycket mer än i Sverige. Dessutom är det precis ingen västerbottens ost de säljer. Smaklös åt edamerhållet är det mestadels.

Nä, Wangthong där har du helt fel, i Bangkok och stora varuhus MBK, Siam Paragon , eller andra stora varuhus kan du köpa äkta parmensan, Gruyère osv och de är ingalunda smaklösa utan äkta men det kostar.

Var själv på Siam Paragon 2009 och köpte just en parmensan, en bit på ja 100 gram 590 Bath, äkta vara.

Men sen finns det ju som du säger, gå in på Makro eller Tesco eller Big C, där heter alla ostar edamer osv, men det flesta duger bara till varma mackor!

Insayt

"Insayt " sa:
Vi pratar om att ta in mat i Thailand, eller? Det var faktiskt en överraskning, så de kollar ibland i alla fall alltså, själv har jag aldrig blivit stoppad och kollad.

Kan det vara så att de tänker falanger har inget med sig, men som du sa ibland gör de säkert stickkontroller för att de vil ha lite pengar. Men kommer en thai från ett utrikes land kanske de tänker att hon eller han har bunkrat upp och då skall de kolla, kan det vara så?

Insayt
Jag tror nog att det är slumpen. Men de har nog öga till en del som uppträder lite misstänkt kanske. Vi har ofta med oss en hel del saker in till Thailand, så ofta är det en hel del väskor som vi drar med oss. Detta borde väl göra oss lite mera misstänkta för att kunna ha med otillåtet mycket av något. Tror dock inte att knarksmugglare skulle dra på sig ögonen på detta sätt.

När jag har gått ensam och blivit stoppad så har jag ibland haft mycket bagage ibland lite. När vi har gått tillsammans jag och frugan har vi aldrig blivit stoppade oavsett om vi haft mycket eller lite bagage. Har vi mat t.ex brukar vi dela upp det mellan oss och gå var och en för sig.

I övrigt brukar vi ta med urvuxna kläder. Ungdomar växer ur en hel del riktiga kläder dessa brukar vi ta med och ge till de som inte har det så bra ställt uppe i byn. Väldigt uppskattat. En gång blev jag stoppad med massor av sådana kläder. Kläder till mig själv och frugan brukar vi köpa i Thailand, så det har vi inte med oss.

När de stoppade mig med dessa blir de förvånade och brukar börja prata istället för att vara så intresserad av vad jag har med mig. Jag pratar skaplig thai så det blir snack om det mesta. De är oftast dåliga på engelska som det verkar, förvånade nog, så de tycker nog att det är hur roligt som helst med falanger som pratar thai. Frugan brukar av den anledningen gå efter mig. Snackar de med mig så är chansen att hon slinker igenom större. Nu brukar vi inte ha några konstigheter men ibland kan det vara för mycket av något.

Det är förbjudet att ta in allt vad gäller animaliska produkter i Thailand för att införa det krävs tillstånd och det gäller bara inte i thailand utan dom flesta länder pga. Mul och klövsjuka, galna kosjukan etc. Detta är pga. att produkter som är smittade inte skall kunna föras in i landet och sprida smitta vidare.

"Jonas " sa:
Det är förbjudet att ta in allt vad gäller animaliska produkter i Thailand för att införa det krävs tillstånd och det gäller bara inte i thailand utan dom flesta länder pga. Mul och klövsjuka, galna kosjukan etc. Detta är pga. att produkter som är smittade inte skall kunna föras in i landet och sprida smitta vidare.

Jo det har vi redan fattat Jonas, men det som jag tyckte var intressant är ju Wangthong's beskrivning om att bli stoppad, jag har aldrig under dessa 24 år som jag rest till thailand blivit stoppad, så då tänkte jag att kanske som Thai komma, tror de mer på att hon är det väl i de flesta fall har en massa mat med sig eller liknande.

Jag är ju lite nojig, jag snusar ju och röker och jag vet ju att många tar med sig stockar i flerpack till thailand och säljer, men jag är ju lite rädd så jag tar bara en 2-3 dosor med mig för att ha på planet t ex. ;D

Snus är ju faktiskt olagligt ta in, men ser de att du har för eget bruk bryr de sig inte.

Insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
4 K
S
A
Svar