Bosses trädgård i Isaan

Dette er min 3de hage i Thailand. Det er ikke mye å skryte av enda, men med litt sol og regn og litt gress så vil dette bli "Edens hage" om noen år.

IMG_0195.webp

IMG_0190.webp

Kanskje litt liten, men det er ikke alltid størrelsen er det viktigste.

Hej Isaan fra Oslo!

Ja din hage är ganska liten, men när jag bodde i Stockholm odlade jag både blommor och gronsaker pa balkongen,
som bara var 8 kvm.

I din lilla Isaan-hage finns det plats for många blommor och gronsaker.

Ska bli kul att se vad du odlar där i `Edens hage´ i framtiden.

Eftersom jag har mycket blommor i min trädgård så kommer det många vackra fjärilar på besok.
Dessa brukar jag fotografera.
Har hittills tagit foton i min trädgård på ca trettio olika färggranna fjärilssorter.

Den blomma som jag vill rekomendera om ni vill ha fjärilar i er thailändska trädgård heter Zinnia
och finns på bifogade foton.

Två fjärillar.webp

Zinnia+butterfly.webp

Ja dom ända fjärilar jag lyckats fota ligger i en ram i turist stånden

O nör jag väl.trodde jag lyckats så visade det sig att det va fan ingen fjäril jag fotat

Dagens foto från min trädgård är av ett träd som borjat blomma just nu.

Hittade en liten planta ute i skogen härintill for ca fyra år sedan.

Den har nu vuxit till sig och är minst fem meter hog och
det är forsta gången den blommar.

Vet aj namnet på trädet. Kanske någon på forumet vet?

2015-04-18 14-59-37_0002.webp

Frugan säger att frukterna blir söta och goda, kanske som äpplen i Bosses lustgård. Vackert!

Hon undrar också vilken större stad du har närmast till från Nang Rong? Ren nyfikenhet förstås.

Tack Berralund Då måste vi testa frukterna senare.

Nang Rong ligger ca 9 mil SO om Korat på riksväg 24, och ca 6 mil S om Buriram, men dit åker jag sällan.

Tog några foton i trädgården idag.

Nu är det två veckor sedan torrperioden tog slut, och det har kommit en regnskur på fem till trettio millimeter nästan varje eftermiddag, så trädgården mår bra nu, och jag behover inte vattna for att hålla plantorna vid liv , som i mars och halva april.
Bina håller på att bygga hus. Jag såg fem sådana byggen i trädgården idag.

Mango mognar nu, och jag har massor, och av olika sorter, så alla mognar inte samtidigt.

2015-05-02 Mango.webp

2015-05-02 Chili.webp

2015-05-02 08-01-00_0003.webp

2015-05-02 08-04-46_0007.webp

2015-05-02 08-09-39_0011.webp

Underbart Bosse, härliga bilder. Och så mycket mango, jag får nog be frugan att hon säger till svärmor att hon måste plantera mer av den varan. :wai:

Mycket blommor i trädgården nu, så jag visar några foton till.

Forsta fotot är Bouganvillea, Fun Fa, som jag planterat som solskydd mot väster.

Andra fotot är Dok Keaw, som har vita väldoftande blommor.

2015-05-02 14-08-17_0003.webp

2015-05-03 Dok Keaw.webp

2015-05-03 Hibiskus.webp

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A