Den Ryska invasionen av Phuket

Vi utsätts för så mycket och min upplevelse USA och Korea värst.
Var ju på samsungvarvet hämta nybygge unde corona.
Ena dagen när cykla in på varvet går ombord, slås av en vägg med acetondoft, oskyddad personal står och corona desinfekterar båten.
Jag cyklade till lägenheten, finns inte en chans att jag går in och jobbar där nu.

Undra hur många av dom som får tidig ålderscancer som jobba med att gå runt och desinfektera båtar och riggar på varvet?

Undra hur många av dom som får tidig ålderscancer som jobba med att gå runt och desinfektera båtar och riggar på varvet?
Här får jag säga att Norge slår Sverige, mycket högre krav och skyddsutrustning i Norge för att ens tillåta någon gå in i en kontaminerad tank.
Väldigt höga krav i Norge, @andrejsdenruskige kan säga nej men är isåfall fel för följer man norska krav så är det.
Jag jobbade i oljehamnen Göteborg, skyddsutrustningen var en pappersdräkt och om gjordes gasmålning vilket jag aldrig såg så var det han som körde lastbilen som pumpades till.

Kan väl visa skillnad.
I Norge, gör en riskanalys, utfärda arbetstillstånd, gör en gasmätning, ha utbildad personal i närheten och BA set så kan göra snabb räddning, alla har rätt att avbryta arbetet om osäkra.

I Sverige oljehamnarna.
Här en pappersoverall, nä får inga nya handskar dom håller par månader till.
Gasmätning, äh vafan luckan är ju öppen.

Så på vissa grejjer har @Einar rätt.

Norge är faktiskt långt före oss i arbetssäkerhet, alla följer inte men där har vi faktist att lära ifrån.

Sen får jag väl säga att Norge har dom bäst genomarbetade och uttänkta säkerhets checklistorna i världen.
Allt relevant punkt för punkt inte massa ordbajsande.
En UK checklist är +-95 punkter med massa onödig skit en Norsk 35.
En svensk checklist och en thai märker ingen skillnad, dog undulaten.
Min upplevelse...
Jag dissar @Einar i mycket men norsk säkerhet för arbetare är vi inte i närheten av.

Här får jag säga att Norge slår Sverige, mycket högre krav och skyddsutrustning i Norge för att ens tillåta någon gå in i en kontaminerad tank.
Väldigt höga krav i Norge, @andrejsdenruskige kan säga nej men är isåfall fel för följer man norska krav så är det.
Jag jobbade i oljehamnen Göteborg, skyddsutrustningen var en pappersdräkt och om gjordes gasmålning vilket jag aldrig såg så var det han som körde lastbilen som pumpades till.

Jag har ingen aning om hur det fungerar i Sverige, men äntring av ”confined space” kräver som regel en massa mätningar av diverse saker och vakt i Norge oavsett om det så bara är en vattentank man ska in i.

Jag har ingen aning om hur det fungerar i Sverige, men äntring av ”confined space” kräver som regel en massa mätningar av diverse saker och vakt i Norge oavsett om det så bara är en vattentank man ska in i.
Du har väl bara jobbat i Norge och trygg i det.
Jag jobbadde 3 år under studiegång i Göteborgs oljehamn och som student blev satt i ansvarig loadingmaster, cisternvaskare, jettyman.
När vi gick in i cisterner och vaska så gjorde inga gasmålningar innan, äh klenis eller, pappersdräckt och högtryck.

När student, Nordic storage fick vi springa in hålla för näsan kolla så trycket var ok tryckckmätaren att på ok längst in, bolma oljegaser ut från deras grottlagring.

Du har väl bara jobbat i Norge och trygg i det.
Jag jobbadde 3 år under studiegång i Göteborgs oljehamn och som student blev satt i ansvarig loadingmaster, cisternvaskare, jettyman.
När vi gick in i cisterner och vaska så gjorde inga gasmålningar innan, äh klenis eller, pappersdräckt och högtryck.

Ja, det stämmer att jag enbart har jobbat i Norge, med några få undantag.

Sen kan man säga vet väl, nej jag visste inte hur skadligt och hur nordic storage förvaring stod och bolma ut så varje vakt var tvungen gå genom dimman i Lutchen för att se mätaren.
Jag vet idag efter läst 4 år kapten på Chalmers och vad jag blivit utsatt för.
Men är ju fortsatt samma där nere har jag hört.

I Sverige klättrar vi på stegar 2m med säkertshetslina I Norge ställningar.
På mitt jobb gällde 120cm för en stege därefter om det var högre skulle den registeras och och godkännas att användas vid varje tillfälle av ansvarig chef tror jag och inget ensamklättrande. Struntade i reglerna för de mesta som de flesta ;) jobbade i ett amerikanskt verkstadsföretag i Sverige.

Nu åtog jag mig bara ansvaret 2 gngr som markpersonal uthyrd då jag märkte att mina lungor reagerade med en gång.
Men vem vet vilken skit man fick i sig på dom w gångerna.
Men huvudpoängen i inlägget om inte förstods är att vi är inte alltid så jävla bra och svensk hälsa går inte alltid före pengar.
Jag tycker Norge har kommit längre än Sverige när gäller hälsa och välbefinnande på arbetsplats..
Hade det jag beskrev hänt i Mongstad tex hade det blivit nedstängning och avskedande.

På tal om den ryska invasionen, hörde från en thai kärring som var gift med norsk som hade, hette big bike eller nåt i Kata center. Hur som helst hon är änka nu sedan några år då Finn som han hette gick bort i cancer. Ganska stor fastighet han hade väl ett 100 tal hojar. Inkl några rum .
Nu har hon byggt och bygger om till enkla mindre rum. Hyresgästerna övrvägande Ryssar I krigsförålder Men nån ekonomi har dom inte säger hon, dom sitter mest på rummet och äter det billigaste och väntar på bättre tider.
Jag tror vi kommer få se många ryska bums som sitter och tigger i bästa fall I sämsta fall så rånar och rövar dom.

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
3 K
Anonym
A
H
Svar
25
Visningar