Hur mycket tips ger du på hotell

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"hillmer " sa:
Hur många ger 400 i dricks. Så i tror inte att hyror och övrigt har med stigit i Thailand och hyresvärdarna lär ju inte få någon dricks så varför ska dom höja då??
Hyresvärdarna höjer ju för att få del av kakan, ser man att turisterna kastar pengar omkring sig vill ju de vara med och ser att det finns utrymme för höjningar.

Tror inte det är ovanligt att ett gäng som går ut på ett flott ställe och kanske äter hummer och får in notan på 3585 Baht att detta var ju billigt med allt vad vi druckit, lägg 4 000 ...

Skulle jag bara vara en två veckors turist som kanske firade något och tyckte kvällen var bra, kanske tog servitrisen hand om barnen ett tag och jag fick hålla om frun lite extra och minnet av kvällen bär jag med mig så skulle jag kunna dricksa detta. Dock gör man det ju inte varje kväll, men 50-200 Baht tror jag inte är ovanligt. Säg att servitrisen tar hand om 10 bord, får 100 Baht i dricks av hälften bord det är ju 500 extra per kväll. Jobbar hon varje dag är det ju 15 000 ... jag tror inte det är ovanligt i Phuket ...

När jag var på Phuket på 90 talet med min då svenska fru dricksade vi nog på ganska bra ... nu är ju situationen en annan och jag vänder i ingången när jag ser dessa saftiga priser ... och min fru säger ingen dricks, annars tar jag den.

Finns ju hela spektrat från 30 - 1000 bath rätten man går.ju på sådana ställen man gillar att äta på själv gillar jag beefeater men kan lika väl äta en go streetfood för 40 bath

Nu pratade vi ju om Phuket och de turisthålorna där ... det var ju några år sedan jag var där men åt man vanlig thaimat på en restaurang vid kustvägen i Patong så kostade det ju oftast närmare 200 Baht, samma mat som kostade 40 Baht i hålet i väggen.

När jag precis träffat min nuvarande fru var vi i Krabi, på resturangen närmast hotellet beställde hon en kyckling panäng till mig och en skål ris till sig. Jag sa men du ska väl äta mer än ris, nej sa hon tar de betalt för en lite skål ris mer än två kilo ris kostar och maten smakar sämre än på en riktig vagn så vägrar jag gynna dem ... vill minnas min rätt kostade 150 som min fru tycker var ockerpris.

Självklart är maten dyrare på restauranger som bara faranger går till och med dukar på borden etc ... men i Phuket så tycker jag de tog priset, kändes lika dyrt som i Sverige men det var det ju inte. Dock som Hilmer säger så vet man vart man ska gå, typ in på en bakgata så är det ju billigare och bättre.

Först kan dom ju börja lära sig servera maten samtidigt till gästerna innan man kan kalla det bra service, tom. på finare restauranger som beefeater klarar dom inte av det. Så vad är bra service att dom ställer fram en tallrik med ett leende aja dom får mynten som blir över men inte varit på något ställe där jag kan säga oj vilken bra service dom hade.
Mynten orkar jag inte bära på så där ger jag dricks på matställen men ingen annanstans. Har jag aldrig tagit en massage men skulle nog inte dricksa där heller, Taxina får inte ett öre extra dom värsta okrarna.
men där går dom visst hår åt dom nu i Phuket läste jag i Bangkokpost och skall föröska få bort svartaxina, korrumptionen i taxibranchen och överpriserna millitären hade varit nere och rivit bort flera taxi bås där dom slått upp båsen framför ingångarna på hotell tex. mot hotellens vilja och blockerad andra bilar att komma dit etc..

Och sist nu läste jag att bara sådana som är godkända chaufförer och taxifirmor kommer få åka in på taxi droppställena på Suvarnabhumi och det skall bli digitala bommar till nästa år där man måste ha tillstånd som taxichaufför för att komma in.

Har faktiskt.allti fått in maten samtidigt på beefeater o har även fått.whikey eller konjak.efter maten gratis fler gånger
Peronalen har allti varit service.mainade där åtminstone mot.mig.o mitt.sälskap

Men du betalar väl den whiskeyn dubbelt upp med dricksen så gratis vet jag ju inte.
Har bara vart där några gngr men inte så mycket så dom skulle känna igen mig blivit
akvavit nån gång dom sista gångerna hemma istället för Beefeater är lite väl dyrt och akvavit har bättre utsikt.

"glimten66 " sa:
Har faktiskt.allti fått in maten samtidigt på beefeater o har även fått.whikey eller konjak.efter maten gratis fler gånger
Peronalen har allti varit service.mainade där åtminstone mot.mig.o mitt.sälskap
Ja att du få in maten samtidigt är väl inte så konstigt när du går dit själv ;)

Och att du får whisky eller konjak efteråt är ju för att du gett dem en flaska varannan dag innan ;)

Skämt och sido så tycker jag att det fungerar bättre på vissa ställen än andra, men jag driksar bara om de gör det lilla extra.

Minns ett ställe i Laos, när min fru lyfte sitt cola glas sprck glaset i botten så all kola rann ut på bordet och henne, jag hann klara mig. Hon kunde ju skurit sig också. Vet inte vad som ände om glaset var dåligt eller det blev någon spänning mellan kall dryck och värmen runt omkring.

De verkade ha god mat som vi båda gillade så vi skulle äta där också hade vi tänkt.

När glaset gick sönder blev dem arga, min fru förklarade vad som hänt, men de sa att vi skulle ersätta glaset och duken som de skulle behöva tvätta, ingen frågade hur det gick för min fru. Jag bad att få prata med ägaren, jag frågade vad som pågick min fru har fått cola på sig, hon kunde blivit skadad och ni skriker att hon ska ersätta glaset.

Han mumlade något, jag bad att få notan, betalade för drycken inte en peng till, de andra (bara utländska gäster) bara gapade över deras beteende.

Till råga på allt om jag minns rätt skulle de ha hutlöst mycket för ett simpelt glas som i Thailand kostar några Baht ...

Hade de där agerat normalt, torkat bort allt, gett min fru ny cola, torkat av henne bett om förlåtelse så hade jag dricksat ... men vanlig service att de kommer ut med maten och är trevliga tycker jag ingår .. men mynten kan de få, men fruan plockar bort fem och tio battingar och barnen vill sno resten :)

Janne... Om du är så mycket i Thailand varför går du då på farang ställen och äter?? Sen tror jag det nog är lika dyrt på farangställen i Pattaya som i Phuket. Och vaför skulle det vara speciellt med Phuket att dom slänger så mycket i dricks??

"Jonas " sa:
Men du betalar väl den whiskeyn dubbelt upp med dricksen så gratis vet jag ju inte.
Har bara vart där några gngr men inte så mycket så dom skulle känna igen mig blivit
akvavit nån gång dom sista gångerna hemma istället för Beefeater är lite väl dyrt och akvavit har bättre utsikt.

Men maten e bättre.på beefeater

Beror på vad man äter dom har ju en liten begränsad meny på Beefeater, Shnitzeln är god på Akvavit men även planksteken den håller samma klass som beefeater.
Men klagar inte på beefeater god mat och hög klass på den men det har Akvavit med och Akvavit har ett större utbud och variation, var väl bara sist det inte blev någon Beefeater gngn innan fick dom besök en gång var när farsan var här.

Inget fel på aquavits mat kör.dom fortfarande buffe på helgen?????

Vi va där.rätt.ofta på.förra resan o tog.oss några mojitos o lyssna på P.T.O.R när han spela.där.förut

"hillmer " sa:
Janne... Om du är så mycket i Thailand varför går du då på farang ställen och äter?? Sen tror jag det nog är lika dyrt på farangställen i Pattaya som i Phuket. Och vaför skulle det vara speciellt med Phuket att dom slänger så mycket i dricks??
Nu är jag ju i Thailand en månad per var 18de månad så inte så ofta.

Jag går oftast till de faranginspirerade restaurangerna när jag kommer till ett turistområde då jag större delen av tiden inte är i de område de serverar faranginspirerad mat på restauranger.

Oftast äter jag thaimat på dessa restauranger men en god kött bit går ju alltid ner ...

Vet inte varför vissa platser är dyrare än andra dock tror jag att det beror på att till ex.vis Phuket åker barnfamiljer och par på en charterresa medan till Pattaya åker oftast de som klarar sig själv. Jag tror att de som klarar sig själva är mer kostnadsmedvetna medan de som reser charter jämför priser med hur det är hemma och tycker då det är billigt även om vi som kanske tänker mer thaipriser tycker det är dyrt.

En annan förklaring är just att det är mycket turister och att de får det mesta sålt ändå. Jag kom ihåg en gång skulle köpa ett par shorts i Turkiet, var fina men dyra så skulle pruta i juni när vi var där. Jag prutar inte sa han, jag vet att tyskarna köper dessa till högre priser i augusti ...

Kan hålla med dig att visa saker är lite dyrare där och är väl lite som du säger att många barnfamiljer åker dit och då vet dom ju att barnen vill ha saker och då åker ju priserna upp för dom vet att föräldrarna betalar för att barnen ska bli nöjda och glada Är ju där varje år så jag ser ju och känner till stället bra

"glimten66 " sa:
Inget fel på aquavits mat kör.dom fortfarande buffe på helgen?????

Vi va där.rätt.ofta på.förra resan o tog.oss några mojitos o lyssna på P.T.O.R när han spela.där.förut

Ja dom körde Buffe var där nere idag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp