Hur mycket tips ger du på hotell

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Hans Svensson " sa:
100bath är anständigt och 1000bath till hotel-städerskan om man stannat en vecka o är nöjd med städningen.

Jag fortsätter tjata om mc Donalds som ett ex, dom tjänar uruselt och dom som jobbar på 7/11 tjänar också dåligt. Dom får sällan eller aldrig dricks, varför?
 
"hillmer " sa:
Vad är det för fel på priserna i Phuket då Vad är det som är dyrarae där än i Pattaya???

Jag som pratar rätt flytande Isaan har fått de lokala arbetarnas pris i Phuket. Du pratar som oss, du behöver inte betala farangpris säger dom ibland. Över lag är priserna ordentligt höga runt turistställerna på Phuket. Det har väl att göra med att hyrorna är väldigt höga. Ytan är ju begränsad så det går väl inte att bygga ut hur som helst.
Hur som helst ja ger er bara rådet att på Phuket fråga ALLTID vad det kostar innan ni beställer. Saker tenderar att bli 5 ggr dyrare än man är van vid. Tex. En majskolv beställdefrugan utan att fråga pris ja då bev det ju 80 B för den. 4 ggr mer än vad köper den för i Bkk och 8 ggr mer än i Isaan...
 
"Kycklingen " sa:
Det vet dom inte, dom har knappt varit där men dom har hört talas om att det är så..

En grej vet jag och det är solstolarna som är minst dubbelt så dyrt i Phuket mot pattaya, men jag har även varit på stränder i Phuket där solstolarna har varit gratis. Så priset blir ju detsamma om man jämnför.
Va i Phuket så sent som i Januari och precis allt var dyrare än i Hua Hin, tom vattnet på 7/11.
Tur att man hade egen bil så man slapp åka taxi eller tuktuk för då kan vi snacka om dyrt..

Är väl mer så Kycklingen att ni som kommer på ett par v semester ibland inte har så bra koll på vad saker eg ska kosta och jämför bara med hemma i Sverige och tycker då att det är rätt ok, precis den tankegången bland turister som driver upp priserna.
 
Exakt på //11 eller McDonalds ger ju folk aldrig dricks men de tjänar ju inte bra ... Städarna Lotus tjänar inte bra, får de dricks?

I Phuket, det var ju nu sju år sedan jag var där sist men allt kändes dyrare då, hotell, resturangpriser etc men man kunde ju hitta billig mat på marknaden dit turisterna inte gick.

Det som var dyrast var väl tuktuk och de var ju organiserade. Vart billigare att hotellet körde i deras Mercedes ...
 
Kycklingen det beror nog på att det inte e en restaurang eller krog.bar........
E ju lika dant.här
Man dricksar.ju mest.på.krogen
 
Har varit i Phuket sedan 2009 och tycker inte det är dyrt där. man får ju lära sig vart man går och äter och dricker. Sen det där att vatten är dyrare beror väl lite på hur man köper Jag ger 10 bath för 20 liter när jag är där och kan inte säga att det är dyrt
 
"hillmer " sa:
Har varit i Phuket sedan 2009 och tycker inte det är dyrt där. man får ju lära sig vart man går och äter och dricker. Sen det där att vatten är dyrare beror väl lite på hur man köper Jag ger 10 bath för 20 liter när jag är där och kan inte säga att det är dyrt
Du lever säkert inte direkt i turistorterna, kommer man några km bort är det ju så klart billigare!
 
Militären (juntan) visade dom på nyheterna har gjort razzia bland taximaffian på just Phuket. Antagligen mest ett spel för galleriet, som man brukar göra i detta landet, men ändå ett steg i rätt riktning.

Man sa att liknande räder kommer att göras på andra turistorter.
 
Krister och bson ni har rätt i det ni jämnför med men Hillmers fråga gällde Phuket och pattaya och det var det mitt inlägg gällde.
 
Jag håller till i Kata beach men för det behöver det inte vara dyrt om man vet vart man ska gå och bo
 
Och dricks på hotel ger jag inte för fixar eget boende och där behövs ingen dricks eftersom jag sköter ju städning och allt annat själv. Men ger drick där jag äter, Dricker och vid massage och även på stranden där jag hyr solstol
 
"Kycklingen " sa:
Jag fortsätter tjata om mc Donalds som ett ex, dom tjänar uruselt och dom som jobbar på 7/11 tjänar också dåligt. Dom får sällan eller aldrig dricks, varför?
Förstår hur Du tänker och bson:s resonemang har en del poänger även om han inte är professor i ekonomi. Såklart att generösa dumstrutar driver upp priset, - dricks ger man om man vill frivilligt, upp till var och en!
Tycker inte det är fel att inte ge, men jag ger ibland, på restaurangerna aldrig mer än 20bath för min del! Självklart ska man vara rädd om sina surt förvärvade slantar!
 
Om man vet vart man ska gå..
Ska man jämföra så får man ju jämföra på vanliga ställen dit turisten hittar. Jag vet också vart jag ska gå i Hua Hin för att äta mig mätt på 30 baht.
Men jag upplevde att ex på 7/11 va det lätt 20% dyrare i Phuket.
 
Jag har inte varit i Isaan så där vet jag inget men pattaya, Phuket, Bangkok och Hua Hin har jag varit flertal gånger och ska man jämföra prisläget så är ju Chiang Mai med omnejd absolut billigast när det gäller boende,mat och dricka på barer.
 
"bson " sa:
Om man vet vart man ska gå..
Ska man jämföra så får man ju jämföra på vanliga ställen dit turisten hittar. Jag vet också vart jag ska gå i Hua Hin för att äta mig mätt på 30 baht.
Men jag upplevde att ex på 7/11 va det lätt 20% dyrare i Phuket.
Bson ger du någon dricks när du käkat för 30bath? Tolkar jag dig rätt att du inte ger någonting utöver de 30?
Inte fel i så fall, upp till dig!
 
Var uppe i Kalasin i April och där var det samma priser på 7.eleven som i kata. Så tror inte det skiljer så mycket vart du än åker i Thailand just på 7-elven Däremot så var ju maten Mak mak billigare i Kalasin
 
"Kycklingen " sa:
Jag har inte varit i Isaan så där vet jag inget men pattaya, Phuket, Bangkok och Hua Hin har jag varit flertal gånger och ska man jämföra prisläget så är ju Chiang Mai med omnejd absolut billigast när det gäller boende,mat och dricka på barer.
Håller med Chiang Mai förhållandevis billigt. Inte som Isaan men i Chiang Mai finns ju utbud. I större städer i Isaan är ju priserna på det faranger köper dyrare.
 
Ot men måste kolla om jag får fram inlägg

Har prövat i min bild tråd flera ggr.men funkar.inte så hoppas det funkar bättre.här sorry för ot
 
"Hans Svensson " sa:
Förstår hur Du tänker och bson:s resonemang har en del poänger även om han inte är professor i ekonomi. Såklart att generösa dumstrutar driver upp priset, - dricks ger man om man vill frivilligt, upp till var och en!
Tycker inte det är fel att inte ge, men jag ger ibland, på restaurangerna aldrig mer än 20bath för min del! Självklart ska man vara rädd om sina surt förvärvade slantar!

Självklart ska man vara rädd om sina surt förvärvade slantar!
Den tycker jag va bra, javisst lilla gumman, här får Du 200.000 till ett hus....
 
Kolla bara på moppe taxi priserna i Pattaya dom har gått upp från 20 bath 3 år sen till 80 bath eftersom även Thai drabbas av prisökningarna så stjälper ni istället för hjälper, allt blir dyrare och pga. dricksandet och när ni tror ni har jälpt kanske ni gör raka motsatsen här blir en prisökning som inte är anpassad för deras lönenivå utan våran.
För sen kommer dom hem till byarna och då vill ju folket där ha sin bit av kakan och prisökningarna fortsätter ut i landet för det som blir dyrare här sprider sig och blir dyrare i norr, tjejen klagar över att det blivit så dyrt i Mahasarakham och har ju samband. Tyvvär ökar inte allas löner i samma takt så barflickorna börjar bli en övre medelklass inkomstagare, men bönderna fattigare pga dom har inte fått samma löneförhöjning bara prishöjningen.
Nä tycker ni skall slappa av lite med dricksandet Hans pratar på upp till 1000 bath är ju 1/6 månadslön för en som sätter ris tänk efter lite var erat dricksande ger för effekt. Mer pengar betyder inte alltid mer är inte antalet 00 som räknas utan värdet på valutan inom landet och vad du får för den här.
Nu får Thai helt plötsligt mindre för bathen och ni är en del av den skulden för även en Thai blir tex. drabbad av prisökningen åker tjejen taximoppe får hon med betala 80bath istället för 20 som jag betalade innan på bara 3 år.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp