Hur mycket tips ger du på hotell

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
På rummet lägger jag alltid 20-50 baht till städerskan per dag. Välidgt lite pengar för mig, väldigt mycket för dom om alla gjorde så.
Får man nån typ av extraservice också så drickar man ju självklart också, bärhjälp av väska eller tidig incheck belönas med ca 100 baht också :wai:

På restaurang är det alltid 10-15% om man är nöjd.

Mest dricksbenägna måste vara jänkare och kanadensare. Så är det i alla fall i Sverige enligt restaurangare :)

"Kycklingen " sa:
Finns här någon som lämnar dricks på mc Donald, Burger king,KFC?
Dom tjänar rätt uselt med tanke på hur stressigt dom har.

Aldrig, det skall vara personlig service om det skall bli aktuellt. Men å andra sidan är det väldigt sällan vi vi besöker snabbmatskedjorna, det finns bättre och mycket nyttigare mat i ett "hål i väggen".

"Kycklingen " sa:
Finns här någon som lämnar dricks på mc Donald, Burger king,KFC?
Dom tjänar rätt uselt med tanke på hur stressigt dom har.

Japp lämna en 1000 bathare för min big mac o co är ja va nerr m2n det be3ode ju inte på servicen jag fick utan på den vackra tjejen so tog orden har k ar numret om nån behöver ;)

"glimten66 " sa:
Japp lämna en 1000 bathare för min big mac o co är ja va nerr m2n det be3ode ju inte på servicen jag fick utan på den vackra tjejen so tog orden har k ar numret om nån behöver ;)
nu ser det ut som 66an är lite på lyset.
hittar inte rätta tagenterna.555
Men du är härlig ändå55

Kommer ihåg när jag bodde i Karon på något Orchid bl.a bl.a något hotell.

Jag och polaren söp ner hotellpersonalen när dom jobbade.
Dom var lite nojiga när dom drog hem med vingliga ben.

Sista två timmarna gömde dom sig alltid på vårar rum och drack alko.

Kommer inte ihåg hur mycket dricks det blev. Men kul hade vi och dom fick säkert dricks så det räckte.

Jag lämnar alltid lite dricks när jag lämnar rummet. Lite beroende hur rummen har blivit städade då jag varit där. Men sällan så mycket som en hundring. :) Oftast inte mera än femtio.

Dricksar städet sista dagen.
Dricksar alltid på restaurang om jag är nöjd med besöket.
Dricksar mer när jag är full.

"Jonas " sa:
Ingen som lämnar dricks till mig på bryggan när jag tagit upp oljan. Av princip lämnar jag aldrig dricks var jag än är om det inte blir några mynt över. Är så mycket farangtillägg på allt redan varför skall jag betala extra för ett utfört jobb som personen redan har lön för.
Thailand är inget drickssamhälle en av dom idiotiskaste sakerna vi faranger har tagit med oss hit.

PÅ Walkingstreet finns en fin restaurant,på vänster sida en bra bit in, dom lägger på 10% dricks på din nota då du får den. Var dit en gång och aldrig mer, vill jag ge dricks så bestämmer jag det själv.Min nota betalades med fråndragen dricks och jämna pengar.
Den som inte kollar notan och kanske normalt betalar dricks, får ju betala den 2ggr.

Sk serviceavgift 10% är det tyvärr många som kör med, står så smått i menyn så det missar man alltid. Jvla sätt e det å jag går aldrig tillbaka till ett sånt ställe.

Jo, nu ser jag att Svenskar är ena djäkla snålskitar , dock inte jag , men alla andra ,min fru samt mina Svenska polare har stora problem med att jag dricksar .
Jag säger bara till dem SKIT i det!!! , det är mina slantar som jag gör vad fa.. jag vill med ..
Vissa påstår man förstör marknaden, det skiter jag också i Snålskitar ;)

Självklart, åtminstone en ordentlig avrundning av beloppet. Jag har som sagt tidigare samma problem med frugan, hon tar tillbaka pengar om hon tycker jag är för frikostig.

Faktum är att överdrivet dricksande driver upp priserna.
Speciellt det här med att ge hantverkare dricks, vill dom ha 500 baht för ett jobb så har dom redan lagt på farangpåslag, ger man då 600 så hintar man om att farangpåslaget kunde varit lite större. Problemet är att så många sitter och räknar om till sin egen valuta och jämför med vad samma sak kostar hemma.
1 baht är 1 kr, inte för att det stämmer eller motsvarar köpkraft utan för att hamna någorlunda hur Thai ser det.
Lämnar ni 50 eller 100 lappar i dricks i Sverige?
Jag låter tjejen sköta betalningen av notan i Thailand annars ger även jag för mycket dricks. Jag skiter väl i 20 lr 50 baht hit å dit, jag vill inte bidra till synen att man kan lugga falang hur som helst. Eller gillar ni diskrimineringen med thai vs falangpriser?
Varför tror thai att pengar växer på träd i falang land?
För att vi strör dom omkring oss allt för vidlyftigt.

Det var precis det jag menade med avrundning, det blir max 40 Baht. Men även detta kan frugan tycka är för mycket.

"Berralund " sa:
Det var precis det jag menade med avrundning, det blir max 40 Baht. Men även detta kan frugan tycka är för mycket.
15-20 baht är väl vad vi normalt ger om maten och servicen var bra.
Jag sticker hellre till nån jag vet har det tufft en hundring, dock ej tiggare.

"Phonta " sa:
Jo, nu ser jag att Svenskar är ena djäkla snålskitar , dock inte jag , men alla andra ,min fru samt mina Svenska polare har stora problem med att jag dricksar .
Jag säger bara till dem SKIT i det!!! , det är mina slantar som jag gör vad fa.. jag vill med ..
Vissa påstår man förstör marknaden, det skiter jag också i Snålskitar ;)
Upp till var och en vad man ger, -ex massage (SERIÖS) har hänt att jag gett 600bath i dricks om jag är på det humöret, - massagen kostar 300bath, totalt 900bath, ca 200kr, ändå halva priset mot hemma, - på restaurangen minst 10% i dricks, dvs kostar maten 300bath ger jag runt 30bath i drick.
På hotell kan man ge 1000bath när man checkar ut om man har stannat en vecka. 200kr är inte mycket för en veckas städning av rummet, förutsätter att man är nöjd förstås, de har låga löner och behöver dricksen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp