Hur mycket tips ger du på hotell

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Hans Svensson " sa:
Upp till var och en vad man ger, -ex massage har hänt att jag gett 600bath i dricks om jag är på det humöret, - massagen kostar 300bath, totalt 900bath, ca 200kr, ändå halva priset mot hemma, - på restaurangen minst 10% i dricks, dvs kostar maten 300bath ger jag runt 30bath i drick.
På hotell kan man ge 1000bath när man checkar ut om man har stannat en vecka.
:thumbsup: :thumbsup: ;)

"Phonta " sa:

Men man måste se det hela ur thaiperspektiv precis som det har skrivits tidigare. Att ge 600 Baht i dricks för en massage som kostar 300 skulle jag aldrig göra, då blir priserna definitivt upptrissade. Detta har inte ett dugg med snålhet att göra utan med proportioner. 40 Baht är ganska mycket om man har en dagslön på 150 Baht, lönen blir lätt flerdubblad på en dag om det kommer många gäster.

"Hans Svensson " sa:
Upp till var och en vad man ger, -ex massage (SERIÖS) har hänt att jag gett 600bath i dricks om jag är på det humöret, - massagen kostar 300bath, totalt 900bath, ca 200kr, ändå halva priset mot hemma, - på restaurangen minst 10% i dricks, dvs kostar maten 300bath ger jag runt 30bath i drick.
På hotell kan man ge 1000bath när man checkar ut om man har stannat en vecka. 200kr är inte mycket för en veckas städning av rummet, förutsätter att man är nöjd förstås, de har låga löner och behöver dricksen.
Du ger väl en 15000 baht/mån i dricks...

Håller med Bson till 100% låt vad att jag är snålskit men eran frikostighet som har satt prisnivån i turistorterna.

"Jonas " sa:
Håller med Bson till 100% låt vad att jag är snålskit men eran frikostighet som har satt prisnivån i turistorterna.
Jo en pungspark skulle dom ha gubbarna som förstör framtiden för oss ;D ;D

"bson " sa:
Faktum är att överdrivet dricksande driver upp priserna.
Speciellt det här med att ge hantverkare dricks, vill dom ha 500 baht för ett jobb så har dom redan lagt på farangpåslag, ger man då 600 så hintar man om att farangpåslaget kunde varit lite större. Problemet är att så många sitter och räknar om till sin egen valuta och jämför med vad samma sak kostar hemma.
1 baht är 1 kr, inte för att det stämmer eller motsvarar köpkraft utan för att hamna någorlunda hur Thai ser det.
Lämnar ni 50 eller 100 lappar i dricks i Sverige?
Jag låter tjejen sköta betalningen av notan i Thailand annars ger även jag för mycket dricks. Jag skiter väl i 20 lr 50 baht hit å dit, jag vill inte bidra till synen att man kan lugga falang hur som helst. Eller gillar ni diskrimineringen med thai vs falangpriser?
Varför tror thai att pengar växer på träd i falang land?
För att vi strör dom omkring oss allt för vidlyftigt.

Håller fullständigt med dig i ALLT, detta är vad som skett i Phuket,numera även på Koh Chang.
Galenskap att bete sig, med att slänga pengar omkring sig på detta sätt. Dricks kan man naturligtvis ge men under måttliga mängder, och endast om personalen har anstränkt sig lite extra för dig.
I andra fall max 10 %, på thaimatställen aldrig, varför säger min gumma, Thai dricksar inte där så varför du själv.
Skall man dricksa en enskild person, så skall man ge dricksen direkt i handen.
Lägger man dricksen i Kuvertet så går det till potten, fan den som ej lägger den där, dom får oftast sparken på stående fot.
Dricksa men gör det med måtta, och efter omdöme, inte för att det skall ges, endast om man blivit bra bemött och maten var JÄTTEGOD.

jag VET vad du tycker om dricks Långeman , helst ingen alls ;D ;D ;D ;D

Klart man ska ge dricks. Ger det varje kväll man sitter på baren med så att dom tjejerna får lite extra

Jag är som långeman och bson inte en bath extra dom har redan lagt det på turistpriset vet man hur kostnadsnivån ligger i landet så fattar man, förklaring överflödig.

Djävla snåljåp
Märks.du e.från sveriges baksida :)
Självklart driksar man

Det beror väl lite på var man befinner sig. I Pattaya och Phuket mm så gäller naturligtvis turistpriser. men uppe i Isaan där vi håller till finns inget sådant så där är säkert dricks (inte överdriven) säkert väldigt välkommen.

Så jag kommer att fortsätta med mitt dricksande som jag skrev tidigare.

Själv ger jag alltid dricks till mc Donalds, KFC och burger king personalen, dom får verkligen slita för sin lön till skillnad mot många andra. ;D ;D

"Kycklingen " sa:
Själv ger jag alltid dricks till mc Donalds, KFC och burger king personalen, dom får verkligen slita för sin lön till skillnad mot många andra. ;D ;D

Undviker dom ställena med mycket få undantag. Men om det skulle inträffa så visst kan man tänka sig att ge dricks.

"Phonta " sa:
Sist jag var i pattis tog tjejen och jag massage, -gav 100bath i dricks ggr 2, totalt 800bath för två stycken, vi var nöjda med massagen, den är riktigt bra i Pattaya. Som sagt 100bath räcker i dricks om man är nöjd.
Dricks ska vara frivilligt och inte ett tvång, jag tycker det är helt ok att inte ge någon dricks om man inte vill det.

Jag ger ganska frikostigt med dricks om servicen har varit bra. Många är faktiskt beroende av dricks eftersom lönen är minimal.

"Berralund " sa:
Men man måste se det hela ur thaiperspektiv precis som det har skrivits tidigare. Att ge 600 Baht i dricks för en massage som kostar 300 skulle jag aldrig göra, då blir priserna definitivt upptrissade.

Hans menar nog att en happy ending kostar 600฿ I "dricks"...

Jag har känt en massös... Hon sa att hon hade svårt att leva på lönen för hon fick provision typ 30% av massagepriset. Vissa ställen har alldeles för mycket personal I förhållande till antalet kunder. Ofta fick hon gå hem tomhänt. Då kan man ju förstå att tjejerna Eller pöjkarna vill ha dricks

Om du läser vad jag skrev så står det SERIÖS massage och det var vid ett tillfälle jag gav 600bath i dricks, totalt 900, vilket då motsvarade 200:-kr.
Mitt x och jag tog ofta massage tillsammans, efter exempelvis bio på Central och den kostade 300bath per person och jag brukade ha som regel att ge 100bath i dricks ggr 2, totalt 800bath, - vi tog det ofta på jomtien och det är mycket pooulärt.
De sliter i ca 60 minuter och ibland bjuder de på extra tid, om det är bra, ska man då inte ens ge så det räcker till en flaska vatten?
Vi är alla olika, - dricks ska vara helt frivillig, vill man inte ge så är det oxå helt ok, det kan ju vara så att man helt enkelt inte har råd med mer än 300bath för själva massagen.

"Hans Svensson " sa:
Om du läser vad jag skrev så står det SERIÖS massage och det var vid ett tillfälle jag gav 600bath i dricks, totalt 900, vilket då motsvarade 200:-kr.
Mitt x och jag tog ofta massage tillsammans, efter exempelvis bio på Central och den kostade 300bath per person och jag brukade ha som regel att ge 100bath i dricks ggr 2, totalt 800bath, - vi tog det ofta på jomtien och det är mycket pooulärt.
De sliter i ca 60 minuter och ibland bjuder de på extra tid, om det är bra, ska man då inte ens ge så det räcker till en flaska vatten?
Vi är alla olika, - dricks ska vara helt frivillig, vill man inte ge så är det oxå helt ok, det kan ju vara så att man helt enkelt inte har råd med mer än 300bath för själva massagen.
En flaska vatten kostar väl från 7 baht på seven?

Jag ger sällan mer än 20 baht i dricks på massage då det redan är farangpriser på detta i dessa områden. Kostar massagen 300 får tjejen mella 100 och 150 baht på två timmars jobb har ju hon tjänat sin dagslön. Nu förstår jag varför de tittar snett ...

Min fru sa i början varför ger du dricks du har ju betalat priset. Nu har min svägiska precis öppnat massageställe i Pattaya och nu säger min fru att jag är snål. Jag sa se till att din syster ger bättre lön och höj priset istället ... sagt och gjort.

"Janne " sa:
En flaska vatten kostar väl från 7 baht på seven?

Jag ger sällan mer än 20 baht i dricks på massage då det redan är farangpriser på detta i dessa områden. Kostar massagen 300 får tjejen mella 100 och 150 baht på två timmars jobb har ju hon tjänat sin dagslön. Nu förstår jag varför de tittar snett ...

Min fru sa i början varför ger du dricks du har ju betalat priset. Nu har min svägiska precis öppnat massageställe i Pattaya och nu säger min fru att jag är snål. Jag sa se till att din syster ger bättre lön och höj priset istället ... sagt och gjort.
Som sagt var, det är frivilligt att ge dricks, 20bath är helt ok! 300bath för massagen är turistpris, kostar runt 120bath i landsortshålorna...
Ibland ger jag 100bath i dricks, men kanske nöjer mig med 20 i fortsättningen om jag tar massage.
Blir fattigpensionär i år så dricksen måste vara frivillig, ej tvång, jag går inte dit för att ge dricks, då kan det lika gärna vara. Tycker allt handlar om pengar när det gäller Thailand, börjar ruttna på det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp