Isaan, min nya underbara plats i livet

Visst är det stor skillnad på stad och landsbygd i Isaan. I en stad skulle jag nog inte ha några problem att bo, i en by är ju ett helt annat liv. Jag tror det optimala för mig är i en by nära en större stad. Det mesta mat går ju laga där. vanlig Isaan mat som de äter i byarna har jag och kommer nog ha svårt att äta, men man vet ju aldrig.
Det är ju lite skillnad på att bo nära staden och ute i någon by, dock så bor inte heller jag så långt från centrala delarna, bara 12 km, även om det är i en by, men man kan ju hitta en hel drös med restauranger och andra ställen ju närmare staden man kommer. Dock så lagar vi mesta delen av våran mat själv, har vi varit inne i staden så brukar vi konstigt nog alltid stanna till vid en av dom som säljer gai yang. Sen har vi marknader som turas om att ha öppet 5 av 7 dagar i veckan som vi brukar besöka bara ett stenkast från oss

Senast redigerad av en moderator:
Visst är det stor skillnad på stad och landsbygd i Isaan. I en stad skulle jag nog inte ha några problem att bo, i en by är ju ett helt annat liv. Jag tror det optimala för mig är i en by nära en större stad. Det mesta mat går ju laga där. vanlig Isaan mat som de äter i byarna har jag och kommer nog ha svårt att äta, men man vet ju aldrig.

Jag bor på promenadavstånd till trafikljuset i en större by/mindre stad i storleksordningen att det finns Tesco Lotus express, de flesta banker, stort sjukhus och ett par skolor (så har ni nog bilden på hur det kan se ut) i ett för oss motsvarande villakvarter fast med massor av grönska och höga träd, som ger känslan av att man faktist är på landet. Kalasin ligger bara 2 mil bort med alla bekvämligheter.

Igår vad det barnens dag så vi besökte en skola för mentalt sjuka barn (heter det så eller finns det ett finare ord?) och gav dom presenter. Ett liveband spelade, olika aktiviteter för barnen, massor av mat och godis/kakor, dans och karaoke.
Det var rörande att se. Skolan såg bra ut och fungerar som ett internat för de föräldrar som inte kan/vill ta hand om barnen. Fick känslan att de blir väl omhändertagna där vilket var en lättnad då jag var lite orolig för det omvända (ni vet de här Rumänska barnhemmen som visades på TV för massor av år sedan).

Senast redigerad av en moderator:
En bild från skolan

image.jpg

@Glimten Gaj jang är magiskt gott juh:)
Det är hur gott som helst, det finns ett kanon ställe som säljer gai yang längs vägen mot Wapi Patum, efter bara ett par km från Roiet så ser man det på vänster sida, dom är hur populära som helst, det gäller att vara där senast 1-2 på dagarna om man vill ha något, det är alltid mycket folk där

Hade en examination häromdagen som jag inte alls var på hugget, kunde presterat bättre men det blev iaf ett B så jag borde inte klaga, även om jag kunde nå upp till ett A.

Kom o tänka på en examination jag hade i vintras/våras när jag var på Koh Chang. En examination sker online med samma princip som typ Skype där jag legitimerar mig med körkort och sedan ställer läraren diverse frågor som vid vanligt muntligt prov.
Denna gången satt jag på en uteservering på stranden och värmde upp med ett par öl och gick igenom ämnet. Klockan var slagen och sessionen startade. Ni skulle sett lärarens blick när han fick syn på bakgrunden -O var fan är du?!! Jag pluggar juh på distans, lagom avstånd för mig är 900 mil bort:). Han skrattade och 5 dyrbara minuter försvann till att få berätta hur det var här. Det blev en väldigt avslappnad examination, så till den milda grad att jag glömde bort mig och reflexmässigt tog tag i mitt ölglas och tog en slurk mitt framför kameran:eek:.
Ingen fara skedd, då det skulle kunna vara vilken annan dryck som helst och vem sitter o dricker på på ett prov?:rolleyes:
Ämnet var företagsekonomi och det blev ett A:cool:

Underbar tenta:), vissa tar betablockerare mot nervositet men det där hade varit bättre för mig vid tentor;). Företagsekonomi? Där kunde du fått en hel del tips från stenbordsexperterna ;). Troligen inga bra :D

Berralund och ni andra som funderar på högskolor, universitet m.m. Tänk på att teknikutvecklingen ökar hela tiden, min gissning är att över 90 % av all eftergymnasial utbildning kommer att ske online inom 10 år. Effektivare, mer ekonomiskt, kommer man bara in så kan man plugga på MIT eller var som helst från Isaan eller whatever. Redan nu finns det hur mycket utbildningar som helst online.

Äh när jag läser igen, missförstod jag ju.
Tänkte tentamen online.
Men läser nu utbildning ;) vi är väl redan där, hade säkert 1 månad E-utbildning och 1 månad lärarledd förra året.

Jo det här med teknikutveckling har kommit riktigt långt inom utbildning. Som det är idag så kan jag ta magisterexamen och endast behöva närvara fysiskt på att fåtal föreläsningar, men det kommer snart att ändras på, säkert, iaf i de teoretiska avdelningarna. Kan bli lite jobbigare när det krävs laboratorium och annan teknisk utrustning för studierna. Iof så i de lägre nivåerna så går det med kreativa lösningar också. Tänker på när jag studerade genetik i biologin. Den laborationen gjordes med färgade kulor. Kan dela med mig en liten varning om ni skulle hamna i denna situation. Lås in er på ett rum där ingen ser er! När jag gjorde denna laboration med färjade stenkulor på golvet, barnen kommer förbi och börjar fnittra därefter kommer tjejen och undrar varför jag leker med stenkulor... Hur tror ni det lät i hennes öron när jag försökte förklara att jag laborerar?:confused:

Mitt mål är att ta kandidatexamen med siktet på att även ta magisterexamen. Och du @Android gav mig ett värdefullt tips:), en magisteruppsats om stenbordsfaranger 555 där den psykologiska delen av orsak och verkan hade varit extremt intressant och roande. Inga problem att göra en kvantitativ studie här inte, gott om studiematerial:nod:.

Underbar tenta:), vissa tar betablockerare mot nervositet men det där hade varit bättre för mig vid tentor;). Företagsekonomi? Där kunde du fått en hel del tips från stenbordsexperterna ;). Troligen inga bra :D

Berralund och ni andra som funderar på högskolor, universitet m.m. Tänk på att teknikutvecklingen ökar hela tiden, min gissning är att över 90 % av all eftergymnasial utbildning kommer att ske online inom 10 år. Effektivare, mer ekonomiskt, kommer man bara in så kan man plugga på MIT eller var som helst från Isaan eller whatever. Redan nu finns det hur mycket utbildningar som helst online.
Ja utvecklingen går framåt hela tiden men det lär alltid finnas kurser som måste vara "hands on" och därmed är svårare att göra online. Men med datorintresset som finns hos våra ungar är det absolut en möjlighet som man kan spara pengar på och låta dom få en ännu bättre utbildning.

Jo det här med teknikutveckling har kommit riktigt långt inom utbildning. Som det är idag så kan jag ta magisterexamen och endast behöva närvara fysiskt på att fåtal föreläsningar, men det kommer snart att ändras på, säkert, iaf i de teoretiska avdelningarna. Kan bli lite jobbigare när det krävs laboratorium och annan teknisk utrustning för studierna. Iof så i de lägre nivåerna så går det med kreativa lösningar också. Tänker på när jag studerade genetik i biologin. Den laborationen gjordes med färgade kulor. Kan dela med mig en liten varning om ni skulle hamna i denna situation. Lås in er på ett rum där ingen ser er! När jag gjorde denna laboration med färjade stenkulor på golvet, barnen kommer förbi och börjar fnittra därefter kommer tjejen och undrar varför jag leker med stenkulor... Hur tror ni det lät i hennes öron när jag försökte förklara att jag laborerar?:confused:

Mitt mål är att ta kandidatexamen med siktet på att även ta magisterexamen. Och du @Android gav mig ett värdefullt tips:), en magisteruppsats om stenbordsfaranger 555 där den psykologiska delen av orsak och verkan hade varit extremt intressant och roande. Inga problem att göra en kvantitativ studie här inte, gott om studiematerial:nod:.

Nu är det ju krav vid avläggandet av tentamen, så att ta en magisterexamen elektroniskt hur funkar det, tror dig inte inom den biten?
Kurser är en sak, Norge är ju ett land som riktigt gått långt med det här gällande elektronisk utbildning.
Gjorde 1 termin som utbytestudent på Norsk högskola, jag och dom andra Svenskarna skrattade oss fördärvade åt det dåliga utbildningsystemet och lite skrämda på hur otroligt dålig kunskap dom hade som hade gjort 4 år inom samma utbildning som oss på Chalmers.
Som tur är verkar det som att flesta av dessa e-kurser har klassats ner och är inte godkända längre, Sverige tror jag inte dom är godkända över huvud taget.
Som sagt vi har en hel del elektroniskt ombord, finns till och med hemsidor med alla svar så bara sitta och klicka sig igenom och kolla på internet samtidigt som man svarar.
Fillipinarna är experter på detta, är det en E-utbildning och du vill göra det lätt, fråga en fillipinara så känner han någon som har alla svar ;)

Du kan få ett kursbevis i Sverige men inte ett av myndighet utfärdande godkänt certifikat, iallafall inte inom vårat område från en E-kurs.

Om jag inte missförstått så är du inom sjöfarten? Båtarna är väl som nya flygplan idag, digitalt styrda via en dator som tar över ifall ngn styr eller gör ngt annat klantig? Online båtsimulatorer i utbildningssyfte är ingen teknisk omöjlighet, bara en tidsfråga innan det kommer.

EDIT:
Flygsimulator kräver så mycket information så där kommer det nog dröja längre innan det blir verklighet.

En snabb google sökning gav mig dena träff http://www.distansutbildningar.se/utbildning/avancerad-niva-magister-och-masterexamen/a66
Här ser du utbudet på distansutbildningar på magister och master nivå
Jo men som sagt vi har ett helt E-bibliotek ombord med utbildning men ingen av dom e-kurserna ger ett av myndighet godkänt utfärdat certifikat.
Tror att kommer du med din E-magister examen certifikat som läkare eller ingenjör blir du också rätt snabbt dissad av företag.
Att det finns utbud är en sak godkänd en annan sak, för att få master examen så är det också krav på att du gör en forskning inom ett område och håller ett slut föredrag om det, lite svårt att e-utbilda ;) iallafall har Chalmers det kravet på master nivå.

Om jag inte missförstått så är du inom sjöfarten? Båtarna är väl som nya flygplan idag, digitalt styrda via en dator som tar över ifall ngn styr eller gör ngt annat klantig? Online båtsimulatorer i utbildningssyfte är ingen teknisk omöjlighet, bara en tidsfråga innan det kommer.

EDIT:
Flygsimulator kräver så mycket information så där kommer det nog dröja längre innan det blir verklighet.
Båtkörning är ungefär 15% av en sjökapten s utbildning.
Mycket affärs juridik, fysik, metrologi, astronomi, miljö etc. etc.
En Kapten som tex. Berralund kör aldrig båten , han har ett rent kontorsjobb och går bara upp och tar kontroll vid förtöjning .
Utbildningen är på 4 år universitet, 2 universitet i Sverige som har den.

Jo men där håller jag med dig, detta gäller teoretiska kurser såsom ekonomi eller psykologi. Hur ska man kunna bli läkare/kirurg på en e-utbildning och aldrig karvat i en människa:) lite jobbigt också att bli kemist och aldrig hållt i en pipett.

Båtkörning är ungefär 15% av en sjökapten s utbildning.
Mycket affärs juridik, fysik, metrologi, astronomi, miljö etc. etc.
En Kapten som tex. Berralund kör aldrig båten , han har ett rent kontorsjobb och går bara upp och tar kontroll vid förtöjning .

Jo, så mycket har jag koll på, men för att nå dit så måste man kunna (och vad jag tror, rätta mig om jag har fel) ha jobbat som tex styrman ett visst antal år för att klättra i karriären?

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K