Isan Lover
Forumveteran
Jag vet inte vilket århundrade du brukar besöka. Men i Buriram-trakten är det kutym att BÅDA föräldrarna jobbar. Ofta en bit hemifrån, barnen tas omhand av de äldre.
Att påstå att kvinnor i Thailand generellt sett inte jobbar är ren lögn, särskilt bland de mindre bemedlade.
Dock vet jag ju inte hur det är i "din" by, där kanske alla kvinnor är hemmafruar.
Hej
Det finns olika sätt att jobba och kvinnor utför även i Thailand ofta det arbete i hemmet som inte räknas som lönearbete, tänker då på städa, diska, laga mat och ta hand om barn o.s.v, ofta odlar en hemmafru även grönsaker, har hand om höns och husdjur o.s.v, sen jobbar ju ofta dom mammor som är kvar i byn på familjens jordbruk, med ris, gummi eller något annat, att påstå att dessa kvinnor inte existerar tycker jag i min tur är en lögn.
Du borde inse att det finns en del mammor lämnar sina barn i byn och tar jobb i stan medans andra stannar kvar hemma och tar hand om sina barn själv, själv tror jag inte att det finns några byar alls där varenda familj väljer stt göra på preccis samma sätt.
I vår egen släkt har vi både och, några mammor är i stan på någon fabrik och andra bor kvar i byn, ser inget konstigt eller kontroverielltbi detta, jag tycker att du gör fel som genarliserar och tar för givets att alla mammor överger sina barn för att arbeta på annan ort och lämnar barnen till äldre släktingar.
Mvh isan lover