Kvinna på Phuket dog efter att ha ätit Hästsko krabba

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En 46 årig kvinna dog efter att ha ätit Hästsko krabba som hon hade fångat i ett mangroveträsk.

Det finns tydligen två sorter av dessa och en är ätbar medans den andra är giftig, man kan ju anta att hon har ätit fel sort,

1601911450178.jpeg



Mvh isan lover
 
Hej

Ja det ser ju mest ut att vara skal, har aldrig käkat det själv, men sett att dom säljer det längs kusten och i Bangkok.

Det är nog bäst att hålla sig till vanliga krabbor som jag tycker är godare i Thailand än våra Svenska.

Mvh isan lover
Nej b
nu har du tornat fulstandigt, all sjomat som kommer fran kalla salta vatten ar tusen ganger battre an vad som finns runt Thailandska kuster 'ta rakor for exempel fullstandigt smaklosa
 
Nej b
nu har du tornat fulstandigt, all sjomat som kommer fran kalla salta vatten ar tusen ganger battre an vad som finns runt Thailandska kuster 'ta rakor for exempel fullstandigt smaklosa

Hej

Normalt är det ju så både med musslor och skaldjur, men just en typ av krabba dom har i Thailand saknar jag här i Sverige, visar en bild på den nedan, just den här krabban tycker jag är väldigt god, den innehåller ju dessutom mycket kött i förhållande till sin storlek, synd att den här sorten inte finns iSverige.

När vi är vid havet brukar jag gå till fiskebåtarna och köpa 1-2 kg av just denna krabba, sen brukar jag lämna in dom levande på någon restaurang där jag ber dom koka dessa åt mig, då på Svenskt vis med salt och dill, dom är oerhört goda.

1601957199948.jpeg


Mvh isan lover
 
Hej

Normalt är det ju så både med musslor och skaldjur, men just en typ av krabba dom har i Thailand saknar jag här i Sverige, visar en bild på den nedan, just den här krabban tycker jag är väldigt god, den innehåller ju dessutom mycket kött i förhållande till sin storlek, synd att den här sorten inte finns iSverige.

När vi är vid havet brukar jag gå till fiskebåtarna och köpa 1-2 kg av just denna krabba, sen brukar jag lämna in dom levande på någon restaurang där jag ber dom koka dessa åt mig, då på Svenskt vis med salt och dill, dom är oerhört goda.

1601957199948.jpeg


Mvh isan lover
Just dessa krabbor har vi ett överflöd av här.
Vår kust är långgrund med massor av tång och sjögräs.
Nästan samma pris som fisk/kg.
 
Det är därför jag alltid köper norsk makrill hos Makro, den är mycket bättre än den indiska och den japanska.

Hej

Håller med helt, den makrill som fiskas där nere klassar jag som oätlig för egen del, är man van med vår Svenska nyfångade makrill som man själv fiskar och äter bara någon timma senare så blir man bortskämd.

Mvh isan lover
 
Det mesta går till lokala fabriker som förpackar själva krabbköttet för export till främst USA, Singapore och Japan mm.
Befolkningen här älskar dessa krabbor men tycker förstås att det är väldigt dyrt och lyxig mat.

Dom är mycket goda....

Hej

Misstänkte att dom var eftertraktade där också, smakar väldigt gott och jag förstår att dom går bra att exportera också, dom är dyra i Thailand också för vanligt folk, men hoppar man över Seafood restaurangerna och går direkt till fiskarna och handlar så blir det ju betydligt billigare och färskare.

Mvh isan lover
 
Hej

Misstänkte att dom var eftertraktade där också, smakar väldigt gott och jag förstår att dom går bra att exportera också, dom är dyra i Thailand också för vanligt folk, men hoppar man över Seafood restaurangerna och går direkt till fiskarna och handlar så blir det ju betydligt billigare och färskare.

Mvh isan lover

Dom där krabborna vill alltid svärfar ha när han kommer ned till oss vid havet. Vi brukar handla dessa på morgonmarknaden i Sattahip tillsammans med bläckfisk och räkor. Bläckfisken grillas och resten kokas. Blir en härlig frukost.
 
Vad heter just dessa supergoda krabbor?

Hur känner man igen dem? Hur skiljer man de från andra sämre krabbor?
 
Vad heter just dessa supergoda krabbor?

Hur känner man igen dem? Hur skiljer man de från andra sämre krabbor?

Hej

Dom som vi tycker är goda har ett lite kantigt skal som har taggar vilket vanliga stenkrabbor inte har, dessutom är kroppen plattare i formen, lägger in en bilder på några typer av krabbor i Thailand.

1602047099946.jpeg

Först den ”goda” krabban som ser ut så här levande.

1602047179091.jpeg

Kokt ser den ut så här.

1602047358189.jpeg

Här har vi en s.k ”mud crab”.

1602047864507.jpeg

Här en bild på s.k ”Stone crabs”.

1602047949490.jpeg

Här en bild på klor ifrån ”Stone crabs” som ofta säljs lösa.

Det här är väldom vanligaste krabborna i havet som säljs, men det finns många fler både i havet och bland risfält och dammar i inlandet.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp