Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Hans Svensson " sa:
Hej...jasså, du gör din egen korv, du får gärna beskriva hur du gör den...
Att leva på så små summor som 15Nkr dag, hur går det till? -det är väl ganska dyrt i Norge...
Titta ovan om vad livsmedelsverket säger om lax - vad tror du om gifter i den norska odlade laxen?
Ser många yngre äta dåligt, hamburgare och dylikt, och idag äter vi snabbt, vi lägger inte ner besticken utan tiden har blivit vår fiende. I framtiden kommer det att få allvarliga konsekvenser för folkhälsan.
Hur ser din kost ut ur näringssynpunkt ? Har du några tanka om det, det kan vara intressant att ta del av.
Kan vara intressant om du har synpunkter på konsumtion av mejeriprodukter som ost och mjölk, bra eller dåligt?

Till korven köper jag kött, antingen fläsk-eller nötkött. Ju fetare desto bättre, eller så blandar jag in fett i det.
Maler köttet och lägger i de kryddor jag vill ha.
Föredrar svinfjälster framför kofjälster.

En påse pyttipanna 1000g kostar en bit över 30Nok. En tredjedel per dag gör att den räcker i tre dagar. Findus pasta 600g under 30Nok, räcker i två dagar.
Knäckebröd funkar bra som lunch.

Hälsosamt att leva så i längden?
Nej, knappast.

För min del så är det tiden som saknas till matlagning och precis som du skriver så är det den största fienden i mitt fall.
Hade jag haft tid och ork så hade maten blivit bättre, men väldigt mycket dyrare.
Men som det är idag så är det bara till för bukfylla.

Känner jag att jag går tom på energi så tar jag mig dock tid att ordna till någon bättre mat. Men just nu är jag bara på jobb så länge att den känslan uppstår.

Angående mejeriprodukter så har jag ingen speciell synpunkt på mer än att kalcium kan vara bra att ha när man blir gammal.
För många år sedan påstod många att man blev åderförkalkad av mjölk, idag är det cancer som är det senaste.
Håller man sig till en normal konsumtion och inte häller i sig litrar varje dag så tror jag personligen inte att det är någon större fara.
Själv dricker jag inte mjölk mer än någon gång per månad. Jag dricker inte heller till maten, jag dricker efter maten. Varför vet jag inte.

Var och handla på Villa Market som ligger närmast väldigt dyrt jämfört med tex. Foodland. 900 baht.

20131114_193817.jpg

Nä va det som var smidigast ligger bara bakom condot. Men har hyfsat utbud, så gott som bara västerländsk mat, men färskvaror köttfärs kykling etc. Var halva priset på foodland när jag jämförde mellan butikerna för 2 år sen. Bra öppetider med här 07:00-01:00 stort utbud på ost, och en bra brödavdelning som kan vara svårt att hitta annars. Utanför ligger en stor vin butik.

Finns en Villa Market här också och samma sak, farang priser.
En sak som jag har konstaterat efter att ha bott både i Pattis och Hua Hin är att myten om att det är dyrare i Hua Hin inte bara är en myt, det är billigare att bo här. Framförallt så får man mycket bättre boende för pengarna.
Kan det vara ryssarna som driver upp priserna i Pattis likt Phuket?

"bson " sa:
Var å käkade på Friendly Kitchen idag, ingen spagetti men kyckling med cashew nötter och det var riktigt bra, tack för tipset, gott och billigt var det och trevlig personal :thumbsup:

Man kan säga att du fick valuta för dina 40bath...555....-Äter man på sådana hak kan man klara sig på 5000bath/månaden!

Var på en butik som hette friendship nu kom vi ner i bra priser och svenskavaror med. Mycket Svenska röster hördes där inne och bättre utbud än villamarket. Var det par varor mot mygg i priset kosta runt 300b så detta på bilden fick jag för 1200b och det som är mat runt 900b ca. 200kr

20131115_145857.jpg

Unnar mig en tårta ibland, man kan bjuda vänner eller någon granne....Den här frukttårtan var precis färsk...150:-kr på Konsum, - vore ni här skulle ni få smaka! :) :)

PB150766.jpg

Hade även felix köttfärsås och chillicorncorne på konserv där inne ;) med Svenska ettiketter.

"Hans Svensson " sa:
Unnar mig en tårta ibland, man kan bjuda vänner eller någon granne....Den här frukttårtan var precis färsk...150:-kr på Konsum, - vore ni här skulle ni få smaka! :) :)

Ser mumsig ut Hans. Men jag gillar inte att bli torterad, förlåt tårterad skall det visst vara. ;D

Inte bra för vikten!

"Jonas " sa:
Hade även felix köttfärsås och chillicorncorne på konserv där inne ;) med Svenska ettiketter.

Köper ibland felix köttfärssås på Ica, tror den ligger på runt 23:-kr = c:a 100bath....Ta gärna en bild när du har vägarna förbi Friendship igen, lägg in en bild på burken så kan vi jämföra....

Bra bilder annars men ser inte någon kaviar på bilden med svenskvaror? - kunde vara kul med mer exakta prisuppgifter på enskilda varor!

Såna importerade varor är ju inte billiga men annars var det jäkligt billigt där.

Tack, det var en tydlig bild, tror det står 254bath....=c:a 31:-kr, det är en importvara....Jag tror Willys låg på 20:-kr om jag minns rätt....
Just importvaror blir litet orättvist att jämföra...De borde ta in en kaviar istället för alla dessa tuber med ost....Det skulle bli en storsäljare tror jag, hittar ibland Kalles kaviar men ofta dålig kvalitet till "ockerpriser"....

Det har blivit litet för mycket tårtyr, ligger nu på c:a 90kg....inte bra, måste ner några kilo, annars får jag snart söka på barena på jomtien....Lägger in bilder på min kycklinggryta, den räcker till c:a 3-4 rejäla måltider, jag kokar ris till....
1)Skär kycklingen i mindre bitar och lägg det i kastrullen med olja i...2)Krydda och i med kokosmjölken från ICA + frysta grönsaker eller färska, här har jag skurit ner en morot också...3) Det tar c:a 15-20 minuter därefter färdigt att servera med ris...Tillsätt sweet chili sause...-enkelt, snabbt och gott! :)

PB160769.jpg

PB160771.jpg

PB160773.jpg

PB160775.jpg

PB160781.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp