Mitt Isaan

Idag ser det ut att bli ytterligare en grå och trist dag. Det småregnar men blåser inte lika mycket som igår.

Men vädret förändras snabbt här uppe, vi får se vad dagens aktiviteter kan tänkas bli.

Dricker Chang idag.
emoji5.png
5u6yjezy.jpg

Berralund dom har bara inte fattat att den bästa maten i thailand kommer oftast från sådana hyddor ställen
Bara älskar den där.enkla.maten oftast jäkligt färsk o go

"glimten66 " sa:
Berralund dom har bara inte fattat att den bästa maten i thailand kommer oftast från sådana hyddor ställen
Bara älskar den där.enkla.maten oftast jäkligt färsk o go
Japp, med den omsättningen dom har så blir inget gammalt.

Jag var väl själv lite som Hans när jag var i landet som turist till en början men man lärde sig snabbt. Kommer ni hit måste vi absolut äta där.
emoji4.png

Hans äter ju bara på food court på Tesco Lotus, nu äter la inte jag så mycket Thaimat men äter jag så föredrar jag ett litet ruckel med ett hål i väggen.

"Jonas " sa:
Hans äter ju bara på food court på Tesco Lotus, nu äter la inte jag så mycket Thaimat men äter jag så föredrar jag ett litet ruckel med ett hål i väggen.
Food Court, där äter jag endast i nödfall. Kan vara acceptabelt men fy tusan vad tråkigt.
emoji19.png

"Berralund " sa:
Japp, med den omsättningen dom har så blir inget gammalt.

Jag var väl själv lite som Hans när jag var i landet som turist till en början men man lärde sig snabbt. Kommer ni hit måste vi absolut äta där.
emoji4.png
Ok, men man bör göra det med förstånd så man inte blir magsjuk, har blivit det just i isan, wang sa mo.
Har man koll på vad man äter och de håller en viss kvalitet på hygien och matlagning så visst kan man äta där.

"Hans Svensson " sa:
Ok, men man bör göra det med förstånd så man inte blir magsjuk, har blivit det just i isan, wang sa mo.
Har man koll på vad man äter och de håller en viss kvalitet på hygien och matlagning så visst kan man äta där.

Du är en liten klenis som inte tål någonting.

Att du dessutom använder Fass som kvällslektyr gör att min hypokondri radar slår i gång.
Du behöver inte vara så himla rädd för allt som existerar utanför din tomtgräns.

En kamp förs kontinuerligt här hemma, en ojämn sådan. Den ena stridande parten är svärfar och den andra diverse olika myrsamhällen. Det sprayas dagligen men myrorna hittar alltid nya vägar till sina eftertraktade delikatesser.
Så med andra ord lär svärfar aldrig kunna vinna den kampen, det är utsiktslöst.

Sen finns det en del andra kryp också, steklar, skorpioner, tusenfotingar, ormar och naturligtvis mygg. Orm och skorpion har vi inte sett ännu i år, men man vet aldrig. Myggjävlarna är de värsta, det gäller att se till att smörja in sig.

Det var lite om småkrypens värld här hemma hos oss, återkommer kanske så småningom med ett annat ämne.

Myror funkar bara en sak även i Isaan renlighet du får visa dom hur man använder skurtrasa och mopp gör underverk, det dom har problem med där uppe. Märkte klar skillnad när det städades riktigt i huset där uppe, räcker glömmer en liten matbit framme eller hamnat på golvet och man inte torkar upp det ordentliget så har man en myrsvärm.
Sprayandet är meningslöst annars för kommer nytt, först rent sen spraya och få bort dom som redan är där. Eller så får man sluta bry sig om dom.

Inomhus har vi inte många myror, det är utomhus på gården vi har problemet. Det kryllar av dom i olika storlekar.

Men om man spiller något inne som inte torkas upp snabbt så tar det inte lång tid tills invasionen är ett faktum.
emoji27.png

Men dom är bra utomhus pga dom det är så rent där huga mig hur isaan hade sett ut utan myrorna vart matrester överallt.

Jo det är sant men dom är mycket irriterande. Ormar har jag som sagt inte sett några än men det kan vara en tidsfråga. Här finns en del ofarliga men även kobror, den siamesiska varianten. Kungskobran lär inte finnas i vårt område.

Det var en vanlig kobra som var beredd att hugga min svägerska för ett par år sedan, svärmor slog ihjäl den. Och jag såg själv när grannen hade slagit ihjäl en likadan. Så helt ofarligt är det inte här.
emoji32.png

"Berralund " sa:
Jo det är sant men dom är mycket irriterande. Ormar har jag som sagt inte sett några än men det kan vara en tidsfråga. Här finns en del ofarliga men även kobror, den siamesiska varianten. Kungskobran lär inte finnas i vårt område.

Det var en vanlig kobra som var beredd att hugga min svägerska för ett par år sedan, svärmor slog ihjäl den. Och jag såg själv när grannen hade slagit ihjäl en likadan. Så helt ofarligt är det inte här.
emoji32.png

Nä mycket orm och scorpioner såg man när man bodde där uppe.

Skorpioner e ju inte så giftiga men tusenfotingar kan ju va riktigt luriga vad jag hört

Dom flesta skorpioner är tydligen inte farligare än en geting men det finns mycket giftiga också men inte i Thailand tror jag.

Jag har också hört en del styggt om tusenfotingar, får väl googla vid tillfälle och få koll på läget.

Ex-svärmodern sade att dom svarta gör jäkligt ont att bli biten av medans dom små vita kunde vara dödliga.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar