Mitt Isaan

"glimten66 " sa:
Goa bilder Berralund :)
Sista bilden på grabben e goo lite hungrig va ;)
Ja du kan inte ana, han älskar spaghetti. Klämde i sig tre fulla tallrikar, helt otroligt. Jag begriper inte hur det fick plats.

Dina bilder går inte av för hackor heller, nu blir man ju nästan tvungen att åka till Kho Sameth nästa gång vi åker ner.

Här kommer några bilder från folkvimlet på marknaden idag. Här säljs allt mellan himmel och jord.

a8ezy9yt.jpg
ubysu5ub.jpg
y2y6ahez.jpg
e4e8a6u8.jpg
y5y8ymy5.jpg

"Berralund " sa:
Det är Thai hela vägen. Förr var dom gnälliga i Udon Thani eftersom vi måste plocka ut väskorna på Suvarnabhumi. Men det är kanske bättre nu.

Hejsan!
Mina damer kom hem idag till Arlanda från Udon-Thani. Det var Thai Smile från Udon-Thani till BKK. Check-in väskorna vägde 19 kg och andra 23 kg, handbagaget 7 kg. Fick hämta väskorna i BKK och checka in på nytt.
Detta är vad de fick med sig i matväg, samt två lådor med MaMa och Isaan ris ( 5 kg ).

Hälsningar från ett soligt Tulka +26
Jörgen

"Berralund " sa:
Nej det är en synvilla. Det är bara fält, molnen gör att det ser lurigt ut.
Det är nog ännu ett risfält. Efter ett par veckor där ute i ingenstans så ser man i syne och önskar man vore vid andamansjön.

Ja Berra!

Underbart att se din resa och bilder. Jag försöker verkligen och som jag sagt förut jag är ju en Götet-kille som älskar hav och horisont, men samtidigt gillar jag lugn och ro.

Dina bilder skänker ju lung och ro samt livskvalite, långt bort från storstad och oljud som det ofta är i slika länder som Thailand och jag är kluven, vill ha båda.

Tycker om de vyer du ger genom dina bilder, men samtidigt för det mig till Småland och bara skog, man ser bara uppåt, ingen horisont.

Kanske jag är en sådan som 6 månader i lugn och frid i Isaan och 6 månader i Ban Phe, Rayong eller Pattaya, ja vem vet gillar faktiskt båda!

Mvh Lyco

"Lyco " sa:
Ja Berra!

Underbart att se din resa och bilder. Jag försöker verkligen och som jag sagt förut jag är ju en Götet-kille som älskar hav och horisont, men samtidigt gillar jag lugn och ro.

Dina bilder skänker ju lung och ro samt livskvalite, långt bort från storstad och oljud som det ofta är i slika länder som Thailand och jag är kluven, vill ha båda.

Tycker om de vyer du ger genom dina bilder, men samtidigt för det mig till Småland och bara skog, man ser bara uppåt, ingen horisont.

Kanske jag är en sådan som 6 månader i lugn och frid i Isaan och 6 månader i Ban Phe, Rayong eller Pattaya, ja vem vet gillar faktiskt båda!

Mvh Lyco
Håller med dig Lyco. Jag är uppväxt i Småland och tycker Småland och Isaan påminner mycket om varandra. Speciellt det karja och de små fälten och bönder som kämpar på. Speciellt som Småland var på mina föräldrar tid. Bortsett från Isaanmaten gillar jag båda delarna som dig i Thailand. Hus i Isaan och condo vid kusten är planen nu ...men mycket kan ju ändras till det blir dags.

"Janne " sa:
Håller med dig Lyco. Jag är uppväxt i Småland och tycker Småland och Isaan påminner mycket om varandra. Speciellt det karja och de små fälten och bönder som kämpar på. Speciellt som Småland var på mina föräldrar tid. Bortsett från Isaanmaten gillar jag båda delarna som dig i Thailand. Hus i Isaan och condo vid kusten är planen nu ...men mycket kan ju ändras till det blir dags.

Ja, lite annorlunda här då, hus i Sverige 6 månader, 6 månader hus i Ban Phe och en vända kanske till någon forumvän i Isaan, rena rama "princesstårtan"!

Lyco

I vårt fall blir det nog bara sådana här besök framöver, barnen har ju sin skola. Om det blir årliga besök återstår att se, frugan pratar redan om att stanna hemma i Sverige nästa sommar och ordna med sina odlingar i trädgården. Och jag vill också gärna visa familjen lite av det vackra Sverige, kanske Dalarna.

Tack för era kommentarer, det uppmuntrar till fortsatta skriverier.

Det är en behaglig morgon här uppe idag. Lite blåsigt och ca 25 grader. Det har regnat en del inatt och det kan nog komma mer under dagen.

Jag har ingen aning om vad som kommer att hända idag, det blir kanske en sådan dag när man inte gör ett dyft.

Tror jag skall hyra mig en bil nästa år kanske och ta mig en runda i Isaan. Sist satt man ju fast hemma hos tjejens föräldrar fanns ju ingen tillgång till motorfordon där dom hade ett par bufflar.
Så får ta mig ett par veckor och bila runt och kika lite upp där igenom i den NE delen.

Högsommar här nu! Åker jag dit blir det mellan nov-mars... :nod:
Men förstår dem med barn som inte har något val pgra barnens skolgång osv.

"Berralund " sa:
Måste bara lägga upp en bild på mitt favorit hål i väggen. Supergod mat för små pengar.
emoji14.png
ba7ateba.jpg
Du kan inte mena allvar berralund, men förstår om du offrar en del för din familjs skull!
Du har förhoppningsvis ngt alternativ till "restaurangen" på bilden?
Vilken kvalitet är det på maten på din båt/arbetsplats?

Hans, jag skriver allt på fullaste allvar. Man skall inte döma hunden efter håren sägs det och det gäller även restauranger.

Går du inte och äter på ett sådant ställe så har du missat mycket. Jag har ätit otaliga gånger där och aldrig blivit sjuk.

Däremot är det billigt, gott och vällagat. De gånger jag har blivit dålig har jag ätit på s k finare restauranger. Släpp dina fördomar och våga prova vetja. Det genuina är det godaste.
emoji4.png

Glömde förresten att maten på fartyget är både god, vällagad och varierad. Och jag "offrar" ingenting för familjen på detta sätt, det är oftast jag själv som vill gå dit.
emoji14.png

"Berralund " sa:
Hans, jag skriver allt på fullaste allvar. Man skall inte döma hunden efter håren sägs det och det gäller även restauranger.

Går du inte och äter på ett sådant ställe så har du missat mycket. Jag har ätit otaliga gånger där och aldrig blivit sjuk.

Däremot är det billigt, gott och vällagat. De gånger jag har blivit dålig har jag ätit på s k finare restauranger. Släpp dina fördomar och våga prova vetja. Det genuina är det godaste.
emoji4.png

:wai: Kunde inte ha skrivit det bättre själv. Finns fler dåliga restauranger bland de fina restaurangerna än det finns dåliga restaturanger bland de fula restaurangerna skulle jag säga.

Är det inte dags för några fina djupa och breda risfältsvyer snart? :P

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16