Mitt Isaan

Den här coutrytrucken som kallas för "tuk tuk" skapades för ca 25 år sedan, på thai heter den "Etan" hur det skrivs på thai klarar jag inte av.
Men om man finns vid en backe där en fullastad tuk tuk med exempelvis tapioka stånkar sig uppåt gör den skäl för namnet "tuk tuk".
Det är från ljudet som fordonet har blivit döpt till tuk tuk i folkmun.
De som odlar tapioka är det många som skaffar sig en tuk tuk för att kunna själva transportera grödan.
Tapioka odlas väldigt mycke i Isaan och det finns många tuk tuk där också.
En mindre lastbil tar ca 6-7 ton tapioka, en stor lastbil ca 12 ton.
En fyrdörrars pick up kan lasta ca 600 kg. En pick up utan kupe ca 1 ton.
En traktor fyrhjuls 45 hk med kärra ca 3-5 ton.
En tuk tuk 3-5 ton.
Fördelen med pick up och traktor kärra är att det är lågt att lasta, därför lastningen sker vanligen med korgar som är fylld med tapioka roten, varje sådan korg väger ca 25 kg och bärs på axeln och tippas i fordonet.
När lastbil och tuk tuk lastas måste de gå uppför en planka med korgen på axeln.
Det har vuxit upp massor med uppköpare för tapioka, så därför där det odlas tapioka är det oftast kort sträcka till uppköpare och många anser en tuk tuk är lämplig att köra in och sälja tapiokan.
Att hålla en lastbil för en dag kostar pengar för tapioka odlaren.
Uppköpen går till på det viset att lasten körs upp på en våg som är elektronisk och vägs, sedan när lasten är tömd vägs det tomma fordonet och leverantören får direkt casch, eller kanske måste vänta till nästa dag, därför uppköparen kan vara kort på casch, de här vågarna kontrolleras också, därför något fusk kan inte förekomma.
Alla som har licens att köpa upp tapioka måste ha de här kontrollerade elektroniska vågarna.

I detta området nära Na Klang finns det många sådana här odlingar, dvs sockerrör.
y9azy8uh.jpg

Berra säg nu närmaste stad o byns namn så ska jag se om jag kan lägga in i gpsen på telefonen så jag får .ett hum om var ni e :)

Om du menar där vi bor är det Si Bun Rueang, ligger ca tre mil sydväst om Nong Bua Lamphu på väg 228. Det är vägen till Chum Phae.

Vi bor ca fyra km utanför centrum, där är jag i varje fall enda farangen. Vi hörs innan är ute på sjön nu.

God mat men satiken så stark. Till och med familjen flämtar. Det kan bli smärtsamt på ett visst ställe i morgon.
uguduqep.jpg
zunepu5y.jpg

"krister " sa:
Det e ju så thai pratar för att farang ska förstå vad dom pratar om.

Jag tror att det kan ligga mycket i det, och så länge man förstår varandra rätt så borde det ju vara rättså ok. Baksidan är naturligtvis att man kan ha lärt sig något som har väldigt begränsat användningsområde, vilket ju kan bli väldigt frustrerande senare om man tror att man har lärt sig rätt.

Sedan är det heller inte omöjligt att thailändare sinsemellan säger något som för dem uppenbart är helt tokigt bara för att de tycker att det låter kul helt enkelt. :)

"Berralund " sa:
God mat men satiken så stark. Till och med familjen flämtar. Det kan bli smärtsamt på ett visst ställe i morgon.

Ser gott ut. :P Gick en del av Changen som du postade bild på tidigare kan jag tänka mig. ;D

Ett tips är att inte äta själva Chiliskalen. Det blir likvärdigt starkt andå, men man kan slippa få ont i magen och på andra ställen på det sättet. :)

"suriya " sa:
Ser gott ut. :P Gick en del av Changen som du postade bild på tidigare kan jag tänka mig. ;D

Ett tips är att inte äta själva Chiliskalen. Det blir likvärdigt starkt andå, men man kan slippa få ont i magen och på andra ställen på det sättet. :)
Nej det röda undviker man så långt det är möjligt men lite slinker ju med. Så lite ont blir det nog.
emoji16.png

Konstigt, ja drömde inatt att jag hällde i mig en burk spad från palaa (isaan pladäk) och spydde som en kalv...

Berra kolla om det finns ma-lam dancing och ta med ett par lådor chang och stockholmaren. Så kommer han vilja flytta t isaan garanterat

"krister " sa:
Konstigt, ja drömde inatt att jag hällde i mig en burk spad från palaa (isaan pladäk) och spydde som en kalv...

Berra kolla om det finns ma-lam dancing och ta med ett par lådor chang och stockholmaren. Så kommer han vilja flytta t isaan garanterat
Ja om man är så korkad så att man drar i sig en massa palaa så får man skylla sig själv.
emoji33.png
emoji33.png
emoji33.png

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A