Mitt Isaan

"krister " sa:
Kaowsoi är svingött. Fanns ett ställe jag gick till, men det e borta nu, ska byggas condo där. Om någon vet var man kan äta liknande mat från norr i Pattaya så e ja intresserad när vi flyttat dit.

Jag läste att det ska finnas i närheten av korsningen mellan tredje gatan (från stranden sett) och Pattaya Neua RD. Det ska ligga en biltvätt mitt emot och de säljer khaow man gai också.

ris och kyckling finns väl precis överallt? Så va det ju iaf i Bkk.
Masaman gai däremot e jag förtjust i, men det finns ju också överallt...

Däremot kan jag knappt äta Pat piaow wan eftersom det finns inget ställe som e lika bra på det som Mäja i Udon Thani. Samma gäller Latna taray.
Efter nästan 2 år i Bkk hittade jag inget favoritställe när det gäller met. Fanns bra ställen men inte ngt i klass med flera restauranger i Udon.

ok, ja får la fråga igen om ett par månader, tror inte mitt minne räcker för att komma ihåg den vägbeskrivningen.
Hur som helst, för en kaow soi, ja tar lätt moppen genom stan för att få ngt annat än kao pat och kao man gai ;)

Ingen vidare natt här i Chiang Khan. Det har ösregnat precis hela tiden och madrassen är stenhård, ungefär som en cementplatta.

Vi hade tänkt köra hem via Nong Khai men pga regnet åker vi direkt hem. Dessutom är det strömavbrott så det blir nog ingen frukost på hotellet. 7 / 11, here we come.

På väg hemåt igen. Det är synd att vädret är så trist, det blir nog dåligt med fototillfällen. Men dyker något intressant upp på vägen så. ...
emoji5.png

Efter ett besök på Café Amazon i Loei börjar man nu känna sig som en människa igen. Vädret börjar klarna upp lite och det har slutat regna.

Synd att turen via Nong Khai inte blev av det hade varit trevligt. Men det blir ju betydligt kortare tid i bilen.

"krister " sa:
ok, ja får la fråga igen om ett par månader, tror inte mitt minne räcker för att komma ihåg den vägbeskrivningen.
Hur som helst, för en kaow soi, ja tar lätt moppen genom stan för att få ngt annat än kao pat och kao man gai ;)

Vet jag inte vad det är, men är det Isaan mat kanske det finns på den stora Isaan matmarknaden på Soi Beukaw vet inte om det är den han menar med 3dje gatan uppifrån beachen vilket det är, eller om han menar 3rd road men 3rd road är 4de gatan.

Där tjejen brukade åka och äta sin Isaan mat innan när vi bodde inne i centrum, ligger flera småställen där dom lagar Isaan mat på den matmarknaden (är egentligen ingen marknad utan massa matstånd där dom bara lagar Isaan mat).
Ligger en nära där jag bor nu med men den har jag inte varit vid men tjejen brukar åka dit och handla middagen nu för tiden.

"krister " sa:

Det är ju inget direkt TVÅNG på att käka thaimat. Jonas har ju bra hum om goa ställen med RIKTIG mat, med namn som går att uttala korrekt....

Idag blev det en tidig lunch, återigen vid en sjö. Maten var mycket godare än det vi åt igår, både lunch och middag.
eteqanu2.jpg
ade8yget.jpg
mudyzu4e.jpg
za2emyhy.jpg

Berra, min fru ger inga lam jai till spädbarn. De besprutas hårt med en massa gift.

Jonas khaow soi är en stark kycklingsoppa från norra thailand. Jag äter inte isaanmat... ingen somm tamm, ingen grillad fisk (uppfödd på kycklingbajs), inga grillade "sparvar" eller "riskaniner", inga friterade insekter och absolut inga maträtter som innehåller otillagat kött.
Ja ska nog lära dig vad som går att äta mannen ;)

Cumulus. Ja kan uttala den mat ja äter. Men att skriva den med latinska bokstäver är värre.

"Jonas " sa:
Vet jag inte vad det är, men är det Isaan mat kanske det finns på den stora Isaan matmarknaden på Soi Beukaw vet inte om det är den han menar med 3dje gatan uppifrån beachen vilket det är, eller om han menar 3rd road men 3rd road är 4de gatan.

Ja, det är i närheten av korsningen mellan 3rd road (sai 3) och Pattaya Neua road som de skrev att restaurangen ska ligga.

Tack Krister. Nej vår lille får ingen lamjaj heller trots att vi har egna träd som absolut inte är besprutade.

Som Tam äter jag med förtjusning om den är faranganpassad utan den ruttna fisken. Den jag fick till lunch idag var superb, den bästa jag har ätit hittills.

Grillad fisk (tilapia) äter jag också gärna även om den är utfodrad med det du säger. Jag tycker att den smakar gott med lite stark jordnötssås därtill. Men rått kött går bort helt, det skulle jag aldrig stoppa i mig här. Köper jag grillad kyckling så kollar jag alltid att den är genomstekt, det vore livsfarligt annars.

"Berralund " sa:
Efter ett besök på Café Amazon i Loei börjar man nu känna sig som en människa igen. Vädret börjar klarna upp lite och det har slutat regna.

Synd att turen via Nong Khai inte blev av det hade varit trevligt. Men det blir ju betydligt kortare tid i bilen.

Man kan se att du är rutinerad. Raka spåret till kaffemaskinen. ;)

Dock är Amazom inte så bra på kaffe, tycker jag, men fördelen är att man vet vad man får som hos McDonalds. Jag brukar ta med filter och kaffe hemifrån och bara fråga efter hetvatten. :)

Synd på vädret, Nong Khai är en ganska trevlig liten stad. Jag har stannat till där flera gånger när jag har varit på väg till Vientiane för att skaffa nytt visum.

"suriya " sa:
Man kan se att du är rutinerad. Raka spåret till kaffemaskinen. ;)

Dock är Amazom inte så bra på kaffe, tycker jag, men fördelen är att man vet vad man får som hos McDonalds. Jag brukar ta med filter och kaffe hemifrån och bara fråga efter hetvatten. :)

Synd på vädret, Nong Khai är en ganska trevlig liten stad. Jag har stannat till där flera gånger när jag har varit på väg till Vientiane för att skaffa nytt visum.
Ja det var synd att vädret var taskigt, det hade varit en trevlig tur längs Mekhongfloden. Men vi har varit i Nong Khai några gånger tidigare så det är ingen katastrof. Jag gillar också den staden.

Kaffe tar jag också med hemifrån men det stannar här hemma. Amazon kaffet duger gott åt mig, som du säger man vet vad man får.
emoji4.png

Jag brukar ta en dubbel espresso där. Jag tycker den vanliga påminner om amrikanskt kaffe där man ser botten på koppen men betydligt bättre än på flertalet thai ställen.

Vägen mellan Chiang Khan och Nong Kai är ju fin och lite omväxlande så synd att det regnade bort.

Sitter på pizzeria och världens åskväder utanför. Snudd på första regnet i juli så det behövs dock inte i dessa mängder.

"Janne " sa:
Jag brukar ta en dubbel espresso där. Jag tycker den vanliga påminner om amrikanskt kaffe där man ser botten på koppen men betydligt bättre än på flertalet thai ställen.

Vägen mellan Chiang Khan och Nong Kai är ju fin och lite omväxlande så synd att det regnade bort.

Sitter på pizzeria och världens åskväder utanför. Snudd på första regnet i juli så det behövs dock inte i dessa mängder.
Det blev vanligt kaffe men jag beställde extra starkt och det blev lyckat. Vanligt thaikaffe typ Birdy är fullständigt odrickbart för mig. Det är alldeles för sött och smakar vedervärdigt.
emoji37.png

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16