Phuket beräknas ha näst högsta HIV infektionstal i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Nu räknas Phuket som näst högsta infektionstal vad gäller HIV av Thailands 76 provinser. Där det stora antalet räknas bero på "nattliv-nöjesliv och sexindustri".
Ungefär 90 % beräknas bero på sex utan skydd.
Incidencen av HIV, gonorre och andra sexullt överförda sjukdomar bland tonåringar och yngre vuxna ökar hela tiden.

I Thailand för man statistik över antal rapporterade fall av HIV/Aids både på privatsjukhus och allmänna sjukhus och har gjort detta sedan 1984.
Fram till 31 Augusti i år har 335,414 fall blivit rapporterade varav 91,839 dödsfall.

Phuket: mellan 1989 och oktober 2008 har redovisats 5,864 varav 1,531 dödsfall. Siffran bland män är större än bland kvinnor 2:1.

Phuket: den största incidencen är bland människor 25-39 år.

Några av den yrken som finns representerade är hemhjälp, fiskare, människor som "är till uthyrning", arbetslösa etc.

marianne

det som slår mig först är: varför detta inlägg?
upplysa världen om Hiv?
sprida vidare att det gamla myten om att thailand= aids
att män/kvinnor skyddar inte sig med kondom??
eller att vi från sverige inte ska ...........?????????????
Eller ska vi inte fara till phuket??

citat från en hiv organisation:
Organisationer som arbetar med hiv och aidsfrågor tillåts inte verka fritt.
En människa som lever i fattigdom har svårare att välja ett beteende som skyddar mot smitta. Delvis handlar det om brist på utbildning och tillgång till information. Men det finns också riskbeteenden som hör samman med att vara fattig och ha små möjligheter att göra val som leder till ett gott liv

Det är en mycket tragisk sjukdom och senast i natt vårdade jag 2 st aids patienter av 8st inlagda och tog blodprover samt gav smärtlindring åt dessa, vad blir det i infektionstal????

Kvinnor är underordnade männen ekonomiskt vilket inverkar på deras möjligheter att ställa krav och skydda sitt eget liv och hälsa. Deras beroendeställning till mannen gör att de inte alltid vågar säga nej till sex, och kräva trohet eller åtminstone att mannen har kondomer vid samlag. Brist på makt, utbildning och möjligheter kan få kvinnor att välja att gå in i sexuella förbindelser för sin överlevnad.

De värst drabbade delarna av HIV är centrala Afrika, Sydamerikas atlantkust, Västindien och Sydostasien. Det finns prognoser från World Health Organisation som visar att ca 50 % av alla HIV-fall finns söder om Saharaöknen. I vissa afrikanska länder bedömer man att 35-40% av de fertila männen och kvinnorna bär smittan. Totalt tror man att det finns ungefär 40 miljoner smittade i världen.

För övrigt är Hiv en kvinnofråga i Vitryssland just nu
Antalet hivfall i världen ökar just nu snabbast i östra Europa.
Antalet hiv-fall växer snabbast i östra Europa. Bara under år 2001 upptäcktes 250 000 hiv-fall. Ukraina är värst drabbat där en procent av befolkningen har hiv.

Många av offren är kvinnor och ofta har de smittats genom sex
Källa: UNAIDS, Riksförbundet för Hivpositiva, Läkare utan gränser (Pehrolov Pehrson) och Smittskyddsinstitutet.

Ursäkta om jag reagerar men jag vill inte att Thailand förknippas med aids/hiv då de är i faktiskt är en minoritet i HIV förhållande till befolkningen i resten av världen.
Det lustiga är att Sverige är "smutsigare" per/invånare om vi ska börja jämföra.

jag har inte lagt in några egna värderingar i vad jag skrev utan texten är tagen direkt ur thailändsk press.
jag tror absolut inte att deras avsikt är att hänga ut "speciella grupper" som syndabockar utan man är väl medveten om varför människor kan komma att hamna i liknande situationer.

jag tror snarare att de värnar om sin befolkning, kvinnor som män och vill få bukt med problemen.

att sexuellt överförbara sjukdomar sprids över hela världen är inget nytt och därför borde det vara en självklarhet att använda kondom. Ingen behöver avstå från sex men man kan vara omtänksam både om sig själv och den man ämnar ha sex med.

Kille eller tjej, vem som än blir drabbad är lika illa, var det sen än händer.

i stort sett inför de flesta av våra resor har det varit något vi blivit varnade för ex. bombhot, fågelinfluensa, "inbördeskrig", tsunami, mord på svenskor, livsfarliga maneter etc....

detta har inte gjort att vi stannat hemma i sverige, däremot har det gjort oss mer medvetna. vi har stannat upp och tänkt till och gjort våra val...

marianne

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
23
Visningar
3 K
Anonym
A
H