Bör Sverige inte sträva efter vad som fungerar bäst istället för vad majoriteten länder utan tillgångar gör?
/ SatanG
Hej
Själv är jag fullständigt övertygad om att det är personal ifrån landstinget som bemannar även dom s.k privata vårdinrättningarna, själv är jag inte alls säker på att den stora allmänheten i Sverige påverkas positivt av att landstinget dräneras på personal.
Sen finns det ju mycket som tyder på att privat vård och skola inte alls är så bra som många verkar tro, nästan alla fall av vanvård, undernäring, underbemanning och kunskapsbrister hos personalen inom ex.vis äldrevården har varit just privata och vinstdrivande.
När det handlar om skola så har ju privatiseringen med friskolorna gett en segregerad skola, där barn sätts i klasser och skolor beroende på etnicitet, religion, samhällsklass och ekonomi, detta ser åtminstone inte jag som positivt, för mig är det solklart så att traditionella blandade klasser och skolor i statlig regi hade varit bättre för alla.
Sen har ju friskolorna lett till betygsinflation, där skolorna vill vara attraktiva och framgångsrika genom att ha ett högt betygssnitt, här har ju uppenbart fusk avslöjats.
Sen har ju dessutom både privata vårdföretag och skolor gått i konkurs, skattefifflat och sysslat med ekonomiska bedrägerier, att en skola eller vårdcentral helt plötsligt är stängd en dag helt utan förvarning när elever eller sjuka kommer dit är oacceptabelt, vilka får då reda upp situationen, jo staten och kommunen.
Sen är detta en principiellt viktig fråga tycker jag, statens skatteintäkter ska användas för medborgarna i statens regi, skattemedel ska inte kunna dräneras ur systemet och placeras i skatteparadis i Västindien, dom miljarder som tas ut i vinster skulle kunna ha använts till mer personal, bättre utrustning och högre löner för dom anställda.
Så gärna privata vinstdrivande företag i alla branscher men då ska dom verkligen vara självständiga och stå på egna ben, bära sia egna kostnader och finansieras av sina egna kunder och inte staten.
Mvh isan lover