A
Anonyma
Gäst
Håller inte med.Jag håller nog inte med om att engelskan är viktig, utan för båda att ta till sig den andras modersmål, speciellt i det land man väljer att bo. Visst i början kan ju ett gemensamt språk vara viktigt och engelskan kan ju ligga nära till hands. Dock väldigt få som kan i Thailand om de inte jobbat med turister. Är planen att bosätta sig i Sverige är det nog bättre att satsa på svenska, ska man bo i Thailand bör ju mannen anstränga sig att prata hennes språk.
Min fru kunde väldigt lite engelska när vi träffades, så jag använde tolk ibland för att vara säker på att vi förstod varandra. Nu kan hon flytande svenska. jag har försökt lära mig thai. Kommer att göra nytt försök om vi kommer att flytta till Thailand. Hade varit mycket enklare i kontakten med familjen om jag kunde deras språk, nu blir frun en mellanhand och har svårt att förmedla hur vi har det. Inte för att de är krångliga, men de har svårt att förstå.
Jag testade i början att träffa tjejer som inte kunde Engelska, helt menlös relation och jag satte snabbt upp även god Engelska som krav.
Jo hör å häpna, jag hade en massa krav på den tjej som skulle få bli min partner!
För några här är det tydligen riktigt hemskt att ha krav på en blivande partner, usch å fy, då är man en riktigt dålig kille med sned kvinnosyn..
För mig är kärleken långt ifrån blind och att efter 22 års äktenskap i Sverige gå in i en ny relation med div strul och krångel var jag inte ett dugg intresserad av, varför inte lära av misstagen istället för att göra om dem?...
Jag brukar sätta upp mål för mycket av det jag tar mig för och ett viktigt mål med min nästa partner var att det skulle finnas god potential till en livslång relation. Att gå från den ena relationen till den andra intresserar mig lika lite som att stanna i en dålig.
Visst är det bra om tjejen lär sig Svenska och jag lär mig Thai men det är tuffa projekt som kräver tid och tålamod, så att man har Engelska som en stabil bas ser iaf jag som en viktig förutsättning för en givande relation.
Men vi är alla lite olika och har olika syn, vore väl jäkligt trist annars.
En del anser att kärleken är blind och kan förälska sig i nästan vad som helst, några vill ha rundlagda damer medans andra vill ha slanka, en del män vill inte ha damer alls..
En del vet eg inte vad dom vill och vandrar från relation till relation utan att komma på vad som felar, andra går omkring och snackar skit om sin partner men stannar ändå kvar i den.
En del har tydligen ena riktigt snåla jäkla partners som inte vill använda sina egna pengar fast dom har stora högar..
Kan säga att den typen som går runt och snackar skit om sin partner är ingen jag gillar, trivs man inte så lämnar man men springa runt å snacka ner sin partner är riktigt dålig stil, ännu värre när det skrivs svart på vitt på forum.
Många typer finns det och några är samlade här.
Jag är nu sambo sedan snart 4 år med en helt underbar Thai tjej och potentialen till en riktigt lång relation är stor. Vi bygger fortfarande vår konversation på Engelska vilket funkar alldeles utmärkt, vi har inte bestämt att bo i varken Sverige eller Thailand utan tar ett år i taget och gör det som faller oss bäst in för stunden.
Har just idag kommit på varför folk får avslag på visumansökningar för att dom förlängt ett tidigare visum så nu vet jag hur vi kan tillbringa mer än 3 mån i Sverige kommande år, men det tar vi en annan gång i en annan tråd.
Senast redigerad av en moderator: