Vad gör man i Isaan i stället för att titta på dom vajande risfälten?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Som kontrast till Pattaya tänkte jag starta en tråd om vad man kan syssla med uppe i Isaan om man nu bor där. För en kontrast till turistorterna är det allt.

Jag är ju inte bofast därnere, men jag har inget större problem med att få tiden att gå när jag är där. Upp tidigt på morgonen (Rongs tuppar är ena riktiga slöfockar, våra kan börja gala redan kl 03). Då är det skönt att ha ett AC-aggregat igång som tar bort en del av oljudet.

Men kl 06 är man nästan tvungen att stiga upp, då är familjen uppe och det är fullt liv på gatan och högtalarna utanför. Käka frukost och sedan ta en rejäl promenad innan det blir alltför varmt. Efter en snabb dusch iväg in till byn och handla lite livsnödvändigheter inför dagen, kanske inkl lunch t ex BBQ Gai och Som Tam. Alternativt käka lunch för 35 Baht inne på talaad.

Efter siestan är det så dags för en ny inköpsrunda, nu skall grönsaker, kött, kyckling, fisk eller vad man nu vill äta till middag inhandlas. Denna runda uppskattar jag mycket, här kommer man verkligen nära det vardagliga livet i byn. Det är härligt att kunna välja vad som skall ätas, t ex min favoritfisk Tilapia som köps levande, avlivas på plats och tillreds hemma. Alltså pinfärsk.

På kvällen kanske en stilla öl på verandan eller en stund framför TV:n med någon tårdrypande thailändsk såpa och därefter dusch och säng.

Detta var en typisk dag för min del i Isaan, men naturligtvis gör vi utflykter till olika sevärdheter och shoppingrundor i t ex Udon Thani. Men visst, är man bofast så kan jag förstå att en viss leda kan infinna sig. Då gäller det att ta initiativ och skaffa sig en hobby. Men dom problemen har inte jag under våra veckor i vårt paradis.

"Berralund " sa:
Som kontrast till Pattaya tänkte jag starta en tråd om vad man kan syssla med uppe i Isaan om man nu bor där. För en kontrast till turistorterna är det allt.

Jag är ju inte bofast därnere, men jag har inget större problem med att få tiden att gå när jag är där. Upp tidigt på morgonen (Rongs tuppar är ena riktiga slöfockar, våra kan börja gala redan kl 03). Då är det skönt att ha ett AC-aggregat igång som tar bort en del av oljudet.

Men kl 06 är man nästan tvungen att stiga upp, då är familjen uppe och det är fullt liv på gatan och högtalarna utanför. Käka frukost och sedan ta en rejäl promenad innan det blir alltför varmt. Efter en snabb dusch iväg in till byn och handla lite livsnödvändigheter inför dagen, kanske inkl lunch t ex BBQ Gai och Som Tam. Alternativt käka lunch för 35 Baht inne på talaad.

Efter siestan är det så dags för en ny inköpsrunda, nu skall grönsaker, kött, kyckling, fisk eller vad man nu vill äta till middag inhandlas. Denna runda uppskattar jag mycket, här kommer man verkligen nära det vardagliga livet i byn. Det är härligt att kunna välja vad som skall ätas, t ex min favoritfisk Tilapia som köps levande, avlivas på plats och tillreds hemma. Alltså pinfärsk.

På kvällen kanske en stilla öl på verandan eller en stund framför TV:n med någon tårdrypande thailändsk såpa och därefter dusch och säng.

Detta var en typisk dag för min del i Isaan, men naturligtvis gör vi utflykter till olika sevärdheter och shoppingrundor i t ex Udon Thani. Men visst, är man bofast så kan jag förstå att en viss leda kan infinna sig. Då gäller det att ta initiativ och skaffa sig en hobby. Men dom problemen har inte jag under våra veckor i vårt paradis.

Vad gör du dag 2 Kapten ;) kan inte riktigt förstå varför ordet paradis, hade det varit paradiset hade ni inte bott i Skåne. Du behöver inte bo i skåne pga. ditt yrke du kan bo i Isaan. Men din fru och barn och du har det bättre på alla sett hemma i Sverige så därför stannar du så det borde vara erat paradis till skillnad från andra så behöver du inte stanna där och säg inte pga. frugan fått jobb ungarna får bättre utbildning och vård etc. för det betyder ju att igentligen är det bara klimatet som lockar för då har du ju redan dömt bort att dom andra sakerna är bättre i Thailand och kan väl inte då vara paradiset utan det är Sverige som är paradiset där ni kan uppfylla era behov.
Inte för att vara elak men undrar bara varför ordet paradis används så ofta, vet själv när man är borta ifrån något förtränger man det som kanske inte var så bra och bara kommer ihåg det positiva, det ligger i vår natur tror vi flesta är lika där, glömmer dom regniga dagarna. Som Hans var så negativ när han kom hem från Jomtien allt var inte som han mindes, nu har det gått några veckor och börjar redan glömma det negativa och tänker på flickvännen och fortsätta förhållandet i sina inlägg han kommer bli lika besviken nästa gång.

Det som jag saknar mest är vägarna. Väldigt lite trafikerad och hittar man ett stycke som är nyasfalterat så kan man bränna på lite med sin oregistrarade Dragstar med raka utblås, utan att någon bryr sig.
En annan sak jag saknar är festerna. Speciellt den som dom har i byn på nyår och den dagen man får lära känna ungdomarna och kärringarna. Det är nämligen dom som vågar upp och dansar framför scenen med "Malam" musik. Emellanåt stannar musiken och alla går tillbaka till sina platser för att tömma flaskan med Hong Thong. Så sticker farang och köper en till, tills dess att farang har slut på pengarna, men det gör inget, alltid är det någon som har 200B med sig. Så under pausen kör dom på med snyfthistorier a la såpa... sedan är det full fart igen upp å röja framför scenen igen...
En förden med isaan e väl också att underden torra perioden så regnar det väldigt sällan, Händer ibland att man kommer ner till Thailand och stannar från november till mars och det regnar i 2 timmar på dessa månader, sammanlagt. Bara sol och klar himmel varje dag, det saknar jag med.
Poliserna har varit ganska sköna i Isaan också... En stoppade mig och frågade om jag hade med en öl som han kunde få... Jag hade inte det, men köpte en låda Archa och tog med till polisstationen någon dag efter. Så blir man "känd av polisen" i Thailand. Får skjuts av polisen en annan gång man skulle gå till Lotus...

Folket är väl trots allt det som man saknar mest i Isaan, det är en likande kultur som i Norrland när man va där som barn. Man blir ofta bjuden hem till folk, och e det fest någonstans så ropar man att man skall vara med. Detta hade varit en fullständig omöjlighet i Bkk där ja bor nu. Folk hejar ju inte ens i hissen...

När jag va där uppe så va det mycke o göra fixa till trädgården som en ville ha den o huset det e några saker som jag faktiskt saknar speciellt min trädgård fan den vackraste i isaan ;)
Sen festerna va djäkligt kul sen man grilla nästan varje kväll o hade det gott

Sen o ut o åka me hojen varje dag o kolla in nya platser så nog fan kan isaan vara paradiset de me

Men nu e man ju inte där mer så får se va som händer ;) närmast isaan jag kommer nästa resa blir Korat sen blir det pattaya o alla goa vänner där nere

Ja träffade en från Hawaii på Khaosarn road, Bkk, så sa ja att ja bodde utanför Udon. Några dar senare träffa jag honom i Udon utan att ja visste han hade åkt dit. Han satt och pratade med en från Kanada (som fortfarande efter 5 år e en polare till mig), jag sa att om dom ville uppleva något annorlunda kunde dom hänga med till min by och va me på en Malam-fest (Tamboon ban)...
sagt och gjort, det blev en skitkul natt. Och ameikanen tyckte att det va ett av det roligaste han varit med om. Ganska bra betyg med tanke på att han rest i flera år i australien och sydostasien efter att tjänat en förmögenhet som fastighetsmäklare innan kollapsen.

IMG_1850.jpg

IMG_1889.jpg

IMG_1879.jpg

Alla har sin smak, för min del så är det hellre ett risfält i Isaan, än en sunkig tillvaro på ett turistgetto...

"Ubon " sa:
Alla har sin smak, för min del så är det hellre ett risfält i Isaan, än en sunkig tillvaro på ett turistgetto...
Om du aldrig besökt det hur kan du veta att tillvaron är sunkig?

Det enda som skulle få mig till ett turistghetto idag är sol och bad, utelivet är jag inte intresserad av numera.

Men vad skall man egentligen göra på en turistort? Allt är mycket dyrare plus att dagen förpestas av gapiga skräddare och försäljare. Att det skulle vara sunkigt på en turistort håller jag dock inte med om.

Å andra sidan har jag full förståelse för er som vill bo där och ha drag under galoscherna. Mina egna intressen blev helt annorlunda sen jag fick familj, om jag skall till kusten så blir det till en lugn ö eller kustremsa där man kan leva la dolce vita.

Nej jag har lärt mig att uppskatta livet i Isaan, jag gillar det skarpt åtminstone under några veckor årligen.

Hmmm, kom igen när ni bott där(I Isaan ) i ett år eller mer som jag , tycker nog inte att jag bor i en turistort , inte heller är det dyrare.. Bara att allt är lätttillgängligt är ett plus..
Kan äta för 30 thbt om jag känner för det .. Idag åt gumman nudelsoppa med kött , jag tog Pad Kau Kai Kai doay ,dvs Stekt ris med kyckling samt ett extra stekt ägg ovanpå, detta samt en cola och en vatten , thbt 95, säg inte att Pattis är dyrt. ;D.. Dessutom bra mycket mer vacker natur här nere , höga berg med vackra rena sjöar emellan... Näää, Isaan bleknar i skuggan av detta område..men detta visste ju inte jag om förut, precis som ni som säger att Pattis är ett sunkigt turisthål...

Ni vet INGENTING ....

"Phonta " sa:
Hmmm, kom igen när ni bott där(I Isaan ) i ett år eller mer som jag , tycker nog inte att jag bor i en turistort , inte heller är det dyrare.. Bara att allt är lätttillgängligt är ett plus..
Kan äta för 30 thbt om jag känner för det .. Idag åt gumman nudelsoppa med kött , jag tog Pad Kau Kai Kai doay ,dvs Stekt ris med kyckling samt ett extra stekt ägg ovanpå, detta samt en cola och en vatten , thbt 95, säg inte att Pattis är dyrt. ;D.. Dessutom bra mycket mer vacker natur här nere , höga berg med vackra rena sjöar emellan... Näää, Isaan bleknar i skuggan av detta område..men detta visste ju inte jag om förut, precis som ni som säger att Pattis är ett sunkigt turisthål...

Ni vet INGENTING ....

Jodå, jag vet och jag påpekade ju inledningsvis att det är skillnad om man är bofast där. Då hade säkert även jag velat ha lite variation på konfekten, men lämnat Isaan helt hade jag säkert inte gjort. :)

Men kommer man ner kort stund som turist missar man allt som finns runt omkring man hamnar i området runt stranden och ser det som hela pattaya, här är så stort så man upptäcker nytt hela tiden.
Men hade ju Pattaya tråden så ja skall väl inte gå offtopic här med ;)

"Jonas " sa:
Men kommer man ner kort stund som turist missar man allt som finns runt omkring man hamnar i området runt stranden och ser det som hela pattaya, här är så stort så man upptäcker nytt hela tiden.

Ja så är det naturligtvis alltid. Som turist är man för det mesta väldigt bekväm av sig, åtminstone jag. men det hindrar inte att jag brukar titta "bakom kulisserna" också. Det är ju en stor del av tjusningen när man är ute och reser.

Pattaya är inte det riktiga Thailand utan lite av "Sodom och Gomorra", många som kommer till Pattaya och andra turistorter och varit där några veckor brukar anse de kan allt om Thailand och dess traditioner och kultur och allt som inte är som hemma är helt galet enligt deras bedömning och det gäller inom alla områden.
Thailand är och har varit ett jordbruksland, fast numera har en snabb industrialisering kommit, Thailand tillverkar faktiskt 2,4 miljoner bilar årligen och mycket annat. Turismen har vuxit enormt och blivit viktig för landets ekonomi, de räknar med turismen har tagit in ca 1,2 triljoner baht 2013.
Men thaiarnas själ finns på landet och risfälten, det sitter djupt hos dem att bruka jorden och lär inte gå ur dem i första taget.
Jag ser där jag håller till det finns personer som har bra avlönade tjänster som läkare och liknande, men land köper de därför de har vuxit upp med att äga jordbruksmark är mycket viktigt.

Har köpt mig en gitarr som jag plinkar på till Thailändarnas stora förskräckelse.
I somras köpte jag mig två elgitarrer, varför vet jag inte. Men den ena kanske råkar hamna i Thailand och då jävlar ska det spelas djävulsmusik utav bara fan.

Sedan kan man svinga en bägare titt som tätt och dra ut på thaihaken. Alltid lika kul.
Nu stannar jag inte mer än 5veckor och då är isaan kul som fan (med några avstickare)

Hade jag varit singel så hade det säkert blivit en hel del BKK

"Phonta " sa:

Ni vet INGENTING ....
Tänk vad ett år går fort ;) kom inte du ner i början på maj förra året?

Hur som helst är det väl en smaksak var man trivs bäst beroende på hur man är och vilken hobby man har etc.

Som det känns nu skulle jag nog vilja ha hus i Isaan, men troligen inte i en by och en condo nere vid havet ... lätt att önska när man drömmer.

Jag har tillbringat tva manader per ar i Isaan under 7 ar ,nu
Flyttade jag ner till Pattis i slutet av december.Men jag forstar att det ar viktigt for dig
Huruvida det ar 12 eller 8 manader ,kanske ar aven du stallkamrat med travaren. Tycker forumet har delats i tva lager... ::

Isaan ar bra och lugnt, men jag har sett hur de flesta alkoholisetade faranger utan hobbys lever daruppe.....Har nere finns allt inom mina intresseomraden , en vecka i Isaan racker bra

Ni tycks tro att det bara finns 2 alternativ, mitt i smeten i pattis eller risbyn i Isan. Ni vet verkligen ingenting, Thailand har lite mer än så att bjuda på. Om ni visste vad ni missat...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar