Hej,
Jag är i processen att registrera ett giftermål (thai - svensk) inför den thailändska myndigheten, jag har följt den svenska ambassadens nya instruktioner och tagit fram den nödvändiga dokumentationen för att utföra detta.
Nu är jag i Thailand och trodde jag var fullt färdig och förbered men ett problem har börjat manifestera sig ang.
äktenskapscertifikatet(free-to-marry dokument) som svenskar numera får utfärdat för registrering av giftermål på distriktskontor.
Enligt två advokater jag pratat med så är ansökningar med svensk dokumentation förtillfället frysta, tills dess att thailändska myndigheterna har rett ut situationen med den nya dokumentationen. Tydligen så fattas det en hel del väsentlig information på detta dokument som krävs såsom, civilstånd, inkomst, referenspersoner, för att nämna några.
Ambassaden i Bangkok har bekräftat min dokumentation är korrekt och iordning, även bekräftat att dessa är nya regler som införts nyligen. Ambassaden var även vänlig nog att utföra en kopia av ett officiellt dokument som skickats till den thailändska myndigheter, som förklarade situationen med de nya äktenskapscertifikatet, utfört på engelska och thailändska.
Planen är att gå till distriktskontor imorgon för att försöka registrera vårat giftermål.
Min frågor:
Finns det någon sanning i att svenskar inte kan gifta sig i Thailand med denna dokumentation (vilket är helt korrekt utfärdat enligt svensk lag) ?
Är det någon som har gift sig inför den thailändsk myndigheten på senare tiden, och använt sig av äktenskapscertifikatet som Skatteverket utfärdar? Stötte ni på några problem? Hade ni samma varningar?
Tack på förhand!