Vigsel inför thailändsk myndighet

Jag kommer inte strida emot dig eftersom jag inte vet helt säkert.
Men jag tycker det verkar konstigt om frun inte får något om maken dör. (För hälften är ju redan hennes innan maken dör)
Får något? Hon får hälften. Sen har han bröstarvingar som har rätt till den andra hälften. Hade han inte haft det hade hon fått allt.

Sen är inte hälften hennes högst troligen, gifta människor äger sina egna grejer. Att den andra parten har giftorätt är en annan sak. Hälften efter skilsmässan eller bodelning.

Är det så inte kollat men min frus lagliga lott är halva huset mina barns är den andra halvan. Ska kolla mera men tror det är så
Mina barns arvs rätt går inte att rubba på, Ok ska kolla men tror jag har rätt
Genom att frun får sitta kvar i orubbat bo och barnen får inte kräva ut sin arvslott så länge hon lever kan hon avyttra och sälja om hon vill, sätta sprätt på gemensamma medel.

Är din fru hälftenägare av fastigheten idag?
Det kan du se i deklarationen.
Är hon det så ärver hon 50% av din del och övriga arvingar 50% av din del.
50% äger hon redan.

Frun står då som 75% ägare och arvingar 25%.

När frun dör är det inte säkert att dina barn ärver henne.
Hon kan ha egna barn eller syskon som har arvsrätt.

Genom att frun får sitta kvar i orubbat bo och barnen får inte kräva ut sin arvslott så länge hon lever kan hon avyttra och sälja om hon vill, sätta sprätt på gemensamma medel.

Är din fru hälftenägare av fastigheten idag?
Det kan du se i deklarationen.
Är hon det så ärver hon 50% av din del och övriga arvingar 50% av din del.
50% äger hon redan.

Frun står då som 75% ägare och arvingar 25%.

När frun dör är det inte säkert att dina barn ärver henne.
Hon kan ha egna barn eller syskon som har arvsrätt.
Ja det gäller o ha koll , Ärlighetens namn hade jag inte det när darlingen flyttade hit för två år sen , Gäller inte att tro utan att fråga en som verkligen kan o har kunskap...

Ja det gäller o ha koll , Ärlighetens namn hade jag inte det när darlingen flyttade hit för två år sen , Gäller inte att tro utan att fråga en som verkligen kan o har kunskap...
De flesta skyddar sina bröstarvingar när man gifter om sig med bland annat äktenskapsförord.
Det kan gälla sin fastighet att man står som ensam ägare och att saker införskaffade innan giftermålet inte ingår i giftorättsgods.

Din fru äger 50% av ert gemensamma hus.
Om du går bort före henne så är 50% redan hennes, och hon kommer att ärva 50% av din del och dina barn ärver den andre halvan av din del.
Det betyder att din fru kommer att ha 75% och dina barn delar på 25%.
Alla tillgångar som inte är enskild egendom är makarnas giftorättsgods. Då äktenskapet upplöses, genom skilsmässa eller dödsfall, behålles den enskilda egendomen odelad medan giftorättsgodset som huvudregel delas.

Om hon ska äga hälften under bestående äktenskap kan man sälja eller ge bort halva huset genom ett skriftligt avtal.

Hej,
Jag är i processen att registrera ett giftermål (thai - svensk) inför den thailändska myndigheten, jag har följt den svenska ambassadens nya instruktioner och tagit fram den nödvändiga dokumentationen för att utföra detta.

Nu är jag i Thailand och trodde jag var fullt färdig och förbered men ett problem har börjat manifestera sig ang.
äktenskapscertifikatet(free-to-marry dokument) som svenskar numera får utfärdat för registrering av giftermål på distriktskontor.

Enligt två advokater jag pratat med så är ansökningar med svensk dokumentation förtillfället frysta, tills dess att thailändska myndigheterna har rett ut situationen med den nya dokumentationen. Tydligen så fattas det en hel del väsentlig information på detta dokument som krävs såsom, civilstånd, inkomst, referenspersoner, för att nämna några.

Ambassaden i Bangkok har bekräftat min dokumentation är korrekt och iordning, även bekräftat att dessa är nya regler som införts nyligen. Ambassaden var även vänlig nog att utföra en kopia av ett officiellt dokument som skickats till den thailändska myndigheter, som förklarade situationen med de nya äktenskapscertifikatet, utfört på engelska och thailändska.

Planen är att gå till distriktskontor imorgon för att försöka registrera vårat giftermål.

Min frågor:
Finns det någon sanning i att svenskar inte kan gifta sig i Thailand med denna dokumentation (vilket är helt korrekt utfärdat enligt svensk lag) ?

Är det någon som har gift sig inför den thailändsk myndigheten på senare tiden, och använt sig av äktenskapscertifikatet som Skatteverket utfärdar? Stötte ni på några problem? Hade ni samma varningar?

Tack på förhand!
Hej, är i samma process som dig så skulle väldigt gärna vilja veta hur det har gått för dig.

Som jag har förstått så räcker det alltså med att beställa ett äktenskapscertifikat på engelska och sedan få det legaliserat först i Sverige av UD och Thailändska ambassaden? När man bokar tid hos thailändska ambassaden står det att dokumentet ska vara signed with a notary public och stämplat. Måste man alltså göra det utöver legalisering hos UD?

Väl på plats i Thailand så ska dokumenten sedan översättas och sen är det bara legalisera hos Foreign ministry. Verkar ju som att det inte borde vara några konstigheter. Gick det smidigt för dig att legalisera hos ambassaden i Stockholm?

Tack på förhand för svar.

Hej, är i samma process som dig så skulle väldigt gärna vilja veta hur det har gått för dig.

Som jag har förstått så räcker det alltså med att beställa ett äktenskapscertifikat på engelska och sedan få det legaliserat först i Sverige av UD och Thailändska ambassaden? När man bokar tid hos thailändska ambassaden står det att dokumentet ska vara signed with a notary public och stämplat. Måste man alltså göra det utöver legalisering hos UD?

Väl på plats i Thailand så ska dokumenten sedan översättas och sen är det bara legalisera hos Foreign ministry. Verkar ju som att det inte borde vara några konstigheter. Gick det smidigt för dig att legalisera hos ambassaden i Stockholm?

Tack på förhand för svar.
Är själv i samma process, har precis skickat marriage certifikatet, ( bestyrkt av UD i Sthlm) min egen passkopia samt skrivit ut och fyllt i formuläret som fanns på thailändska ambassdens hemsida i Sthlm. När thaiambassaden skickat tillbaka handlingarna bestyrkta ska jag skicka ner det till tjejen med post. Hon går sedan till översättare och deras UD. När detta är klart Som jag förstått det om man läser på Sweden abroad sida ska det räcka för registeringen nere på Amphur i thailand när jag kommer ner ?. Tillkomer gör min tjejs passkopia/ gulaboken/.

Senast ändrad:
Är själv i samma process, har precis skickat marriage certifikatet, ( bestyrkt av UD i Sthlm) min egen passkopia samt skrivit ut och fyllt i formuläret som fanns på thailändska ambassdens hemsida i Sthlm. När thaiambassaden skickat tillbaka handlingarna bestyrkta ska jag skicka ner det till tjejen med post. Hon går sedan till översättare och deras UD. När detta är klart Som jag förstått det om man läser på Sweden abroad sida ska det räcka för registeringen nere på Amphur i thailand när jag kommer ner ?. Tillkomer gör min tjejs passkopia/ gulaboken/.
Ja, precis. Det är så jag också tolkar det.
Var personligen på UD legaliseringar och därefter på Thailands ambassad i Sthlm. Fick 2 stämplar på certifikatet, gick snabbt och smidigt.

Planen nu är att ta få det översatt när jag kommer till Thailand sen gå till deras UD och få det stämplat där också. Sen ska det väl vara klart för Amphur-kontoret.

Ja, precis. Det är så jag också tolkar det.
Var personligen på UD legaliseringar och därefter på Thailands ambassad i Sthlm. Fick 2 stämplar på certifikatet, gick snabbt och smidigt.

Planen nu är att ta få det översatt när jag kommer till Thailand sen gå till deras UD och få det stämplat där också. Sen ska det väl vara klart för Amphur-kontoret.
Varför så viktigt att registrera ett giftermål i Thailand ??? År gift på munkvisi Thailand för hennes släkt sen gift i Svergie på
riktigt med registrerade papper. Förstår inte varför regga ett giftermål i THai ingen fördel

Varför så viktigt att registrera ett giftermål i Thailand ??? År gift på munkvisi Thailand för hennes släkt sen gift i Svergie på
riktigt med registrerade papper. Förstår inte varför regga ett giftermål i THai ingen fördel
För den som tänker bosätta sig i Thailand finns det fördelar.

Ska man bara åka dit som turist en gång per år spelar det mindre roll.

Varför gifta sig om man ändå inte blir gift?
Vill man bygga sig en framtid/familj så är det väl ganska normalt att man gifter sig.
Visumdelen blir ju även enklare, slipper visa upp lika mycket pengar samt är man under 50 så gick det inte få pensionärsvisa tidigare iaf.
Sedan blir ju det man skaffar ihop gemensant ägande på, förutom mark, kan ju vara bra.

/ SatanG

Varför gifta sig om man ändå inte blir gift?
Vill man bygga sig en framtid/familj så är det väl ganska normalt att man gifter sig.
Visumdelen blir ju även enklare, slipper visa upp lika mycket pengar samt är man under 50 så gick det inte få pensionärsvisa tidigare iaf.
Sedan blir ju det man skaffar ihop gemensant ägande på, förutom mark, kan ju vara bra.

/ SatanG
Vad blir bättre att registrera giftermål i Thai än att ha ett giftermål regat i Sverige vill man så går man till ambassaden och regar
giftermålet i Thai också men ser ingen fördel. Det min fru har i Thai är hennes även om hon säger det är mitt också . Varför ska
jag ha tankar om att äga nått av hennes farm, hus och såna grejor. Skiljs vi eller jag dör finns inget att hämta

Vad blir bättre att registrera giftermål i Thai än att ha ett giftermål regat i Sverige vill man så går man till ambassaden och regar
giftermålet i Thai också men ser ingen fördel. Det min fru har i Thai är hennes även om hon säger det är mitt också . Varför ska
jag ha tankar om att äga nått av hennes farm, hus och såna grejor. Skiljs vi eller jag dör finns inget att hämta
Du har ju valt att bo i Sverige och turista i Thailand.

Finns många som gör tvärtom.

Liknande trådar

E
Svar
3
Visningar
2 K
E
H
Svar
20
Visningar