Yingluck fick 10 års Visum i Storbritannien.

Kanske bara handlade om att vissa ville ha del av kakan , och att Yinglucks politik var den rätta , men stålarna hamnande i fel ficka , som så ofta i Thailand

Frogfish.... Visst finns det några som betalar skatt... nöjd..... men 6 baht per rai i skatt ... de första 2-300.000 bahten i inkomst är skattefria..... Ingen i isaan anmäler sig frivilligt och betalar skatt.... De får ingenting alls av Thailand, och därför ger dom ingenting alls tillbaka till Thailand, låter ganska rättvist...
Att debatten är polariserad beror ju på såna som du. Att du hävdar att det jag citerar skulle vara exklusivt för folk som är från Isaan (ganska stort område med mkt folk) är ju ren lögn. Enormt många människor i Isaan hamnar ovanför de gränser du slänger dig med. Dessutom finns nog de från andra områden som omfattas av samma regler. Kanske bättre att kritisera reglerna än att ge sig på folket som omfattas av reglerna.

Men så länge du och andra sprider lögner i världen så kommer den fortsätta bli polariserad.

Och det är sant det...

Kanske bara handlade om att vissa ville ha del av kakan , och att Yinglucks politik var den rätta , men stålarna hamnande i fel ficka , som så ofta i Thailand

Hej

Här tror jag att du har rätt, det råder ju ingen som helst tvekan om vilken politik som det finns en majoritet av väljarna för, att sen juntan efter kuppen till största delen väljer att föra just den politik som kuppmakarna sa sig vilja avskaffa och förbjuda gör ju hela situationen lite märklig.

Även jag tror att det mer handlar om kamp mellan olika maktgrupperingar och att själv komma åt vid köttgrytorna än något egentligt fel på politiken, hela landet är ju korrumperat och just nu är det generaler som blir rikare och militärbudgeten som växer, men juntan är som sagt smarta nog att fortsätta med den populistiska politik som Yingluck förde, det håller ju underklassen lugna.

Mvh isan lover

Att debatten är polariserad beror ju på såna som du. Att du hävdar att det jag citerar skulle vara exklusivt för folk som är från Isaan (ganska stort område med mkt folk) är ju ren lögn. Enormt många människor i Isaan hamnar ovanför de gränser du slänger dig med. Dessutom finns nog de från andra områden som omfattas av samma regler. Kanske bättre att kritisera reglerna än att ge sig på folket som omfattas av reglerna.

Men så länge du och andra sprider lögner i världen så kommer den fortsätta bli polariserad.

Och det är sant det...
Och på detta säger jag AMEN. Fan ibland börjar jag undra om folk som skriver här har någonsin satt sin fot i Thailand, och då menar jag, att snacka med folket som lever och bor där. Alltså lokalbefolkningen, inte vid baren eller stenbordet.

Och på detta säger jag AMEN. Fan ibland börjar jag undra om folk som skriver här har någonsin satt sin fot i Thailand, och då menar jag, att snacka med folket som lever och bor där. Alltså lokalbefolkningen, inte vid baren eller stenbordet.
Valter51 har väl bott i Thailand i nästan 10 år?

Hej

Ja det har stått klart ganska länge nu att juntan inte vill ha någon populär Shinawatra vid makten eller ens i landet, frågan är väl bara nu om deras parti kommer att få ställa upp med någon annan på partiledarposten?

Inte ens detta är väl säkert, juntan vågar kanske inte ens ta risken att låta ett rött parti ställa upp överhuvudtaget, kanske skulle dom kunna vinna ändå utan en Shinawatra att rösta på.

Mvh isan lover
ja tycker att som du tror och skriver så liknar de sossarna i Sverige dom verkar vara bered att göra vad som helst för att inte SD skall få något inflytande.

ja tycker att som du tror och skriver så liknar de sossarna i Sverige dom verkar vara bered att göra vad som helst för att inte SD skall få något inflytande.

Hej

Det är väl inte så konstigt att dom röda som har mer än dubbelt så många röster som dom gula får makten i ett val, sen är det ju inte heller så konstigt att fattiga och rika har olika önskemål och röstar olika, det är väl ganska normalt eftersom dom lever helt olika liv med totalt skilda förutsättningar.

Vad det gäller SD i Sverige så är det ju hittills inte bara Sossarna som har tagit avstånd ifrån SD utan samtliga riksdagspartier, om detta kan man ju ha åsikter, men detta har helt klart gynnat SD, men själv tycker jag att både SD och verkligheten har haft en hel del inflytande och påverkat flera av dom andra partierna rejält i t.ex flyktingfrågan.

Själv tror jag dock att SD framgångarna kommer att bädda för ett samarbete mellan S och M.

Mvh isan lover

Valter51 har väl bott i Thailand i nästan 10 år?

Hej

Det är fullt möjligt att vistas länge på en plats eller eller i ett land utan att sätta sig in i eller förstå hur det ligger till och fungerar och hur klyftorna i landet påverkar folks inställning till demokrati kontra diktatur o.s.v, det kan ju bero på en rad olika saker, var man väljer att bosätta sig (stad, landet, turistort), vilka man umgås med (falanger, thai), vilken socialgrupp man associerar sig med, vad man sysslar med i landet (turist, företagare, pensionär, bonde o.s.v), egen politisk uppfattning och bakgrund spelar säkert också in på hur man väljer att se på det som sker i Thailand.

Mvh isan lover

Hej

Det är väl inte så konstigt att dom röda som har mer än dubbelt så många röster som dom gula får makten i ett val, sen är det ju inte heller så konstigt att fattiga och rika har olika önskemål och röstar olika, det är väl ganska normalt eftersom dom lever helt olika liv med totalt skilda förutsättningar.

Vad det gäller SD i Sverige så är det ju hittills inte bara Sossarna som har tagit avstånd ifrån SD utan samtliga riksdagspartier, om detta kan man ju ha åsikter, men detta har helt klart gynnat SD, men själv tycker jag att både SD och verkligheten har haft en hel del inflytande och påverkat flera av dom andra partierna rejält i t.ex flyktingfrågan.

Själv tror jag dock att SD framgångarna kommer att bädda för ett samarbete mellan S och M.

Mvh isan lover
Ja det är ju väldigt demokratiskt om ett parti får 1/3 av rösterna så kommer man ingå en ohelig allians för att stoppa inflytandet ifrån det en stor del av folket har röstat fram.
Kan vi ju lika gjärna ha diktatur när demokratin skiter i folks vilja, även i Sverige dumförklarar man ju folk då och vissas röster blir mindre värda än andras.

Om S och M går ihop för att hålla ute SD så är det en diktatur. Själv hoppas jag på att alliansen vinner fast utan C. Det är tyvärr önsketänkande.

Hej

Det är fullt möjligt att vistas länge på en plats eller eller i ett land utan att sätta sig in i eller förstå hur det ligger till och fungerar och hur klyftorna i landet påverkar folks inställning till demokrati kontra diktatur o.s.v, det kan ju bero på en rad olika saker, var man väljer att bosätta sig (stad, landet, turistort), vilka man umgås med (falanger, thai), vilken socialgrupp man associerar sig med, vad man sysslar med i landet (turist, företagare, pensionär, bonde o.s.v), egen politisk uppfattning och bakgrund spelar säkert också in på hur man väljer att se på det som sker i Thailand.

Mvh isan lover
där har du en poäng. jag bor på heltid i thai vi bor lite på landsbygd men nära till Loei som är stad även om den är liten. politik i thai vet jag inte något om men dom som styr har enligt mej gjort en hel del bra saker. vi umgås i stort sett bara med thai fast de är inte många bönder,har inte så mycket gemensamt med dom. våra bekanta är nästan alla egna företagare många av dom är ju kineser. farlanger är de inte många vi träffar,dom jag träffat har en annorlunda (negativ) syn på mycket i Thailand sen är det mycket sprit festande på dom. våra thai vänner har också fester men aldrig några fylle fester och om någon inte dricker är de aldrig något tjat om de. Så politiken i thai får thai sköta så länge landet fungerar bra för mej har ja inga problem

Hej

Skillnaden mellan dig och mig är väl att jag gör skillnad på dom gula som skapar oroligheter och tar till våld för att avsätta folkvalda regeringar, skapa kaos och framkalla en militärkupp som avskaffar demokratin samt få till en diktatur.

Dom röda protesterar och tar till våld när dom försvarar valresultatet, demokratin och den folkvalda regeringen, alternativt försöker pressa fram nya fria och demokratiska val efter det att den folkvalda regeringen har avsatts via en juridisk eller militär kupp.

Det är stor skillnad på varför man demonstrerar en part i konflikten vinner ju valen och har ingen som helst anledning att ta till våld för att få regera, den andra parten har ju däremot bara stöd av en liten klick och är chanslösa i ett fritt och demokratiskt val, därav deras intresse för att skapa konflikt.

Denna skillnad verkar du bortse ifrån helt och därav ditt lite märkliga resonemang.

Mvh isan lover

Så där ja, nu börjar hetspropagandan ramla in fortare och fortare, är klimax nära nu? Toarullen inom räckhåll :)
Väntar nu bara på jämförelsen mellan Dr Thaksin och Dr Nelson Mandela för att göra överdrifterna och lögnerna så parodiska som möjligt :)

Trevlig helg / SatanG

Verkar som att tråden spårat ur liiiite… ;) Många åsikter om röda eller gula..
Många inlägg verkar baserats på tyckande.. Inte på fakta.. :(

För lite info.. De "röda" representerar de fattiga och de "gula" representerar de rika.. Kortfattat..
Som i Sverige innan.. De "röda" , arbetarpartiet, och De "blå", arbetsgivarpartiet.. dvs S - M...
Sedan fanns det lite småpartier som C som var bondepartiet.. Nu Stockholmspartiet..

Den enda vägen är demokrati.. Att Shinawatra drevs bort var av politiska skäl att andra ville ha makten..

Snälla !!! Håll er till Tråden Yingluck.. !! Jag vet att det är lätt att spåra vidare på någons inlägg som har ned något annat att göra... Jag trillar dit jag med ibland.. Hoppas vi kommer tillbaka till trådens innehåll.. :wai::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Med vänlig hälsning :wai::wai::wai:
Pepsi

S

D samt M skulle bilda regering , då med Jimmie som statsminister eftersom SD kommer att vara större än M efter valet . Men det är ett önsketänkande :(
Ok de kanske blir så men var i helskotta hittar du kunskapen att styra landet. SD har kanske några men sedan är det slut. Samma elände vart man än tittar, är det inte dags att sätta kunskapskrav eller åtminstone test för dom som skall styra alla miljarder rätt. Hos SD finns inte kunskapen inte många andra heller, Bläcksvart faktiskt.

Hur vet du det, dvs att inte SD har kompetens , har du koll på deras utbildning , tvivlar på det ?? Tycker du att det har funnits kunskap de senaste fyra åren .. rena UFON ..

Åter till ämnet .. Hur är det med Prutten , vad har han för utbildning ?Nnågon som vet .Vem vet något om Yinglucks skola /utbildning , att driva ett land framgångsrikt borde vara det som gäller , då borde en tidigare framgångsrik affärsman vara bättre än en krigsherre ... Har jag fel kanske ..:rolleyes:

Ok de kanske blir så men var i helskotta hittar du kunskapen att styra landet. SD har kanske några men sedan är det slut. Samma elände vart man än tittar, är det inte dags att sätta kunskapskrav eller åtminstone test för dom som skall styra alla miljarder rätt. Hos SD finns inte kunskapen inte många andra heller, Bläcksvart faktiskt.
Svetsarn och dom haschpundande mp mupparna har ju verkligen bistått med kunskap 55555.
Då har jag tom bättre hopp om SD.

Hur vet du det, dvs att inte SD har kompetens , har du koll på deras utbildning , tvivlar på det ?? Tycker du att det har funnits kunskap de senaste fyra åren .. rena UFON ..

Åter till ämnet .. Hur är det med Prutten , vad har han för utbildning ?Nnågon som vet .Vem vet något om Yinglucks skola /utbildning , att driva ett land framgångsrikt borde vara det som gäller , då borde en tidigare framgångsrik affärsman vara bättre än en krigsherre ... Har jag fel kanske ..:rolleyes:
Som jag ser det har ingen politiskt vald person kompetens idag för det finns inte på kravbeskrivning på politiker. Tyvärr, de år bara vanlig folk. Inget fel med det met ta hand om hundratals miljdarder av skattepengar vet de absolut inget. Inte SD inte S inte M eller någon annan parti så ser jag det hela.

Liknande trådar

A
Svar
28
Visningar
2 K
A
Svar
8
Visningar
2 K
anonymous