AVUNDSJUKA!!! Svensk eller Thailändsk, vilken är värst. Har du råkat utför den??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

JBK.Ltd.

Forumveteran
Tänkte lite?!?

Vi har ju den svenska avundsjukan och om människor som lyckas eller det går bra för i livet...
Jag vet, att det även finns en thailändsk motsvarighet!
Min tanke var! Har någon av er CM:are råkat utför 1, utav av de 2 avundsjukorna???
Thai eller svensk.

Personligen!

I Thailand har jag inte råkat utför den(ännu), men hemma i sverige! Inte kul att uppleva...

Hahaha! Tänkte väl det, precis som flickorna sa till mig på Friendship bar på Samui när jag uppvaktade ett födelsedagsbarn med lotter.

Dom har det i sig. Eller hur Legolas?

Hur stor! É chansen, att någon av de två ni nämner, ska vinna?!?

Den är ju lika liten som hemma i Sverige... Oavsett om det gäller lotto eller Trisslott i Sverige!

Men nu! Är det inte bara spel och dobbel som gäller, även den mänskliga faktorn spelar in...

Avundsjuka kan ta sej många uttryck. Om man sen kallar det avundsjuka det vet jag inte, men nåt är det. När grannen kommer tassande och säger åt mej, måsten ni hålla på med grönsakslandet och rabatterna hela tiden, jag får bara en massa skit av frugan för att inte våra är lika fina.
Jamen säger jag det är väl bara att sätta igång och fixa dom då. Nä har ingen lust.
Nähä! Nu är det inget stort problem, men det är ju jävligt kul och sporrar till att göra dom ännu bättre :D
Allt för grannsämjan ::)

Ovanstående känsla måste väl finnas i Thailand också när en infödd kollar på en farang trädgård och jämför med sin egen?

Kan väl säga som så att i Sverige har jag mött en klen form av avundsjuka men i Thailand en konstigare variant av avundjuka, likt den som t.ex Legolas skriver om i dom flesta inläggen. Har man ryggen fri kan man skita i vad dom andra tycker och tänker.

Förr trodde jag, i min enfald, att jag inte kunde bli avundsjuk... Men sen vann min kompis 300 000 på Lotto....DEN JÄ_VLEN!

Jodå, visst har man råkat på avundsjuka i Thailand. Det finns allt en del som är avundsjuka på det vi och familjen har nu. En hel del skitsnack blir det tidvis. Till viss del har jag förståelse för det, det är väldigt fattigt i vår region.

Själv kan jag också bli avundsjuk på ex en fin trädgård. Vår där nere har blivit bättre, men när jag ser bilderna på legolas blir jag jäkligt avundsjuk! ::)

Vet inte om detta kan klassas som avundsjuka. Det är mer en konstig mentalitet.
Tycker att det är vanligare i LOS än Sverige.

Det är nämligen vanligt att man tycker andras olycka är mer värd än egen lycka.

Som en kollega till mig sa om hans forna hemland Bosnien och mentaliten där.

"Problemet är inte att mitt hus brinner, det skiter jag i. Problemet är det att grannens hus INTE brinner."

Tydligen så var det vanligt att tänka i dessa banor. Många gånger får jag tyvär samma känsla i Thailand och den känslan har även frugan.

Berralund!!

Inte ska du bli avundsjuk, på våran glänsande trädgårdsmästare, Legolas!
Inte nog med allt skitskrivande och skitpratande som väller ur han, så finns det tillräckligt att gödsla trädgården också, det är just därför den är så jädra fin... ;D :laugh: ;D

Jo, så är det nog, avundsjuka finns i olika grader överallt och den ena är inte värre än den andra, genom sig själv känner man andra.

"En fattig saknar mycket, en girig allt"

Publicus Cyrus

Mvh Peter :wai:

"legolas " sa:
Inte skall du vara avundsjuk min käre Som Tam säljare..... Hoppas nu att du inte säljer för bra idag...
;D ;D ;D
Avundsjuk?!? Nej Gnägget...
Jag tillhör den lilla minoritet stackare, som oftast glädjs åt andras framgångar...

"Kycklingen " sa:
Avundsjuka finns nog överallt, men hellre det än att folk som är missundsamma.

Kycklingen, det var väl lite tautologi det där ;D ;D

Missunnsam: ogin, avundsjuk, avundsam, snål

"ledarn " sa:
Det här är svåra grejer för mig.....

Jag vill verkligen inte vara avundsjuk, men kan inte låta bli ibland...

Som Gazton säger: Den j--veln vann 300,000:-.. Istället för att bli glad att en kompis vann och inte en okänd ??

Men i Thailand är det helt horibelt med denna avundsjuka... Där gläds man inte med andras lycka inte...
(Talar så klart bara om egen och familjens erfarenhet och deras utsago)
Ledarn!!

Jag tror att du är nog tusan! Närmast i förklaringen av avundsjuka, o av sett vilken det gäller, thai eller svensk.
Faan! detta borde vara en orsak till sjukskrivning i försäkringkassan regler ;D :laugh: ;D

"Jo-Be " sa:
Ledarn!!

Jag tror att du är nog tusan! Närmast i förklaringen av avundsjuka, o av sett vilken det gäller, thai eller svensk.
Faan! detta borde vara en orsak till sjukskrivning i försäkringkassan regler ;D :laugh: ;D

Ja, det var därför som jag skrev detta:

Jo, så är det nog, avundsjuka finns i olika grader överallt och den ena är inte värre än den andra, genom sig själv känner man andra.
:nod:

"ledarn " sa:
Men det är ju ett j--kla tisslande och tasslande i byn där vi har hus om någon fått en ny motorcykel eller bil.
Och vi ska ju inte tala om någon brud har fått en "falang" på kroken någonstans som bygger henne ett hus... Oj, oj , oj !!!!!
Då ska alla ge sig iväg eller skicka sina döttrar på turne´till barerna söderöver.....

Jag vet ju när jag varit i byn 2:a gången och hälsat på min nuvarande fru.
Då började det tisslas om när jag skulle börja bygga hus och inhandla bil till frugan.
Frugan var ju alldeles uppriven av allt prat om vad andra har fått..

Sen visar det sig att jag "snåljåpen" inte gjorde det byborna trott.... Oj ,oj, oj vad frugan fick utstå mycket skitsnack :mad: :mad:

Men nu många år senare så har hon ju fattat vad dom håller på med där ute i byarna......

Dom bygger upp Avundsjuka där det kanske inte från början fanns ??

Ja, det är lite samma syndrom som "Gudarna måste vara tokiga" när piloten slängde ut cokaflaskan och den damp ned bland bantufolket eller vad det var. Innan det hade de det naturen gav och det fanns till alla, men nu fanns det plötsligt bara en sak och bara en kunde ha den...ja resten vet ni ju ;D ;D

Om man vill ha något som inte finns inom räckhåll, men man vet att andra är närmare och kan nå, är det avundsjuka eller bara ta sej i kragen och gå fram och hämta det.
Fylleinlägg :afro:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

B
Svar
2
Visningar
1 K
Gazton
G

Tillbaka